Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle jotain hyviä puolia kerrostaloasumisesta :(

Aloittaja
13.11.2020 |

Olemme asuneet mieheni, pienen lapseni ja koirieni kanssa 3 vuotta ihanassa rivitalossa vuokralla. Tätä ennen asuin koirien ja lapseni kanssa kerrostalossa ja vihasin joka hetkeä.. Sitä kolinaa, koirien haukkumista ja ahtaanpaikan oloa.

Vuokranantajamme myi kuitenkin asunnon ja joudumme muuttamaan tässä kuussa lähi kerrostaloon, emme löytäneet koirien takia ketään joka olisi meille vuokrannut rivi tai omakotitalon.

Tänään kävimme katsomassa kerrostaloasuntoa jonka saimme, ainut joka kaupungilla vapaana ja aloin vain itkemään.. Kerrostalon oven edustalla satoja tupakantumppeja maassa, tosi epämääräistä porukkaa rapussa, asunnossa kauhea ahtaanpaikankammo iski, edes taloyhtiössä ei saunaa, ei omaa pihaa. Olo ihan lohduton ja kauhea syyllisyydentunto lapseni puolesta etten voinut tarjota parempaa :(

Mun ja lapsen lempiharrastus on ollut pihan laittaminen, kasvien istutus, porealtaassa oleilu, grillaus. Meillä myös ihana naapurusto ja kaikkia tulee ikävä.

Miehellä siis velkoja joten ei saa asuntolainaa tuskin ikinä, itsellä ei myöskään mahdollisuutta saada vielä pariin vuoteen lainaa että saisi ostettua oman torpan tai rivarin. Avasin juuri asp tilin johon siirsin kaikki säästöni mutta ei se tähän tilanteeseen auta.

Ihan lohduton olo :( Kertokaa mulle jotakin positiivista kerrostaloasumisessa? Olo on todella surkea, luulin että olisin voinut tarjota lapselleni ja koirilleni paremman elämän

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tehä harakiri.

Vierailija
22/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi tehdä lumitöitä, ei tarvi tehdä pihatöitä jos ei halua, huoltoyhtiö hoitaa kaiken, vähemmän siivottavaa.

Hyvin varustetussa kerrostalossa on yleiset pesutilat, joissa voi pestä pyykit kunnon koneilla ja kuivata ne kuivausrummussa. Jos niihin tulee vikaa, niin ilmoittaa taloyhtiön huoltomiehelle eikä tarvitse itse maksaa korjaamisesta. Monissa taloyhtiöissä voi varata myös oman saunavuoron sen sijaan että kylpyhuoneen perällä olisi semmoinen pieni sauna viemässä kalliita neliöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti koirat eivät tule mukanasi jos ne niin kovin häiritsevät.

Vierailija
24/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos murhamies tulee kotiisi, muita ihmisiä on hitosti lähempänä kuulemassa rääkynäsi ja ehtimässä auttamaan kuin omakotitaloalueella tai rivarissakaan :)

Vierailija
25/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi tehdä lumitöitä, ei tarvi tehdä pihatöitä jos ei halua, huoltoyhtiö hoitaa kaiken, vähemmän siivottavaa.

Asun rivitalossa, porraseduksen lakaisen lumesta ja oman pihan nurmikon leikkaan, paljoa ei ole kun minulla on 25 neliön terassi, osa lasitettu. Mutta kerrostaloon minua ei saa millään, nyt on hyvä, iso päätyasunto uudehkosta rivitalosta. Omakotitalon ison pihan jälkeen tämä tuntuu juuri oikealta. Naapurin pihaan en näy ja etupihalla tapaa naapureita ehkä kerran viikossa, pieni yhtiö.

En pidä kerrostaloa ihmiselle sopivana paikkana.

Vierailija
26/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo itsessään ei ole hyvä tai huono. Onko sijainti millainen, ja onko asunnossa riittävästi tilaa? Kerrostaloasunnot ovat usein 'lähellä kaikkea', muut asumismuodot harvemmin. Parvekkeesta voi myös tehdä kivan, etenkin jos se on lasitettu.

Vierailija
27/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesutilat ja sauna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin varustetussa kerrostalossa on yleiset pesutilat, joissa voi pestä pyykit kunnon koneilla ja kuivata ne kuivausrummussa. Jos niihin tulee vikaa, niin ilmoittaa taloyhtiön huoltomiehelle eikä tarvitse itse maksaa korjaamisesta. Monissa taloyhtiöissä voi varata myös oman saunavuoron sen sijaan että kylpyhuoneen perällä olisi semmoinen pieni sauna viemässä kalliita neliöitä.

Yleinen sauna on 🤮, ei ole oikeita ihmisiä varten, kiireellä juostaan muitten paskoissa mukakylpemään. En myöskään halua pestä vaatteitani samassa koneessa ros ka sa kin kanssa. Olisi inhottava lähteä kotoa pyykin takia. Ostaa asunnon, jossa on tilaa, kuten esim. minulla rivitalossa 120 neliötä yksin. Kyllä tänne mahtuu.

Vierailija
28/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, minä rakastan kerrostaloasumista. Meidän perheen ison keskusta-asunnon hinnalla saisi vaikka minkälaisen omakotitalo-linnan, mutta ei lähdetä kaupungista mistään hinnasta.

Hyviä puolia:

- Rauha ja anonyymiteetti. Ei tarvitse tutustua naapureihin tai välittää kenenkään muiden elämästä. Ketään ei kerrostalossa kiinnosta, kaikki elää omaa elämäänsä. Pari kertaa kuussa juttelen naapurin mummoille, siinä se.

- Ei tarvitse huolehtia pihatöistä tai rempoista. Taloyhtiö hoitaa kaiken. Toisaalta isolle lasitetulle parvekkeelle saa juuri sellaisen viherkeitaan kuin haluaa, ja voi juoda aamukahvit tai syödä "ulkona" kesällä. Tai sitten jos ei jaksa niin ei tartte laittaa mitenkään.

- Ihana rauhallinen sisäpiha ydinkeskustassa. Tänne saa laittaa pihalle omia istutuksia tai istua pihakiikussa jos huvittaa.

- Puistot, kaverit, harrastukset on lähellä. Jo 2 luokkalaisesta asti lapset pääsee kävelemään harrastuksiin, uimahalliin, uimarannalle tms. Ei kuskailuja.

- Kaikki palvelut on lähellä, ei tartte käyttää aikaa ajelemalla postiin, terveyskeskukseen, hammaslääkäriin jne. Pikku kävelymatkan päässä on kaikki tarvittava. Aikaa säästyy ja hermoja, ei tartte miettiä parkkeeraamista, auton tai julkisten kanssa säätämistä.

- Hiljaisuus. Monilla omakotialueilla on iso tie lähellä, ja siitä kuuluu sietämätön melu. Keskustassa ei ikinä ajeta lujaa, joten ainakin meidän kulmilla on todella hiljaista ja rauhallista. Talokin on tosi hiljainen, ei voi edes verrata rivariasumiseen, kun toisten elämää ja meteliä pitää sietää. Täällä on vain mummoja tai töissäkäyviä ihmisiä, jotka pysyvät omissa oloissaan.

Vierailija
29/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten tällainen aloitus olisi naurettu maanrakoon.

Vierailija
30/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin itse lasten mukavat elinolot lemmikkien edelle. Lapsuuden asuinpaikat voi vaikuttaa lapsen loppuelämään sillä elinpiiri muodostuu väistämättä asuinympäristön mukaan ainakin osittain. Tätä tässä ei kuitenkaan kysytty. Itse kysymykseen olen oivassa tilanteessa vastaamaan. Meillä on Suomessa omistusasunto, 130n asunto kolmen asunnon omakotitalosta. Oma piha, sauna jne. Pääsääntöisesti asumme nyt kuitenkin Tallinnassa töiden vuoksi. Meillä on 4krs. 92n 5h+k, terassi 30n ja pieni parveke 2016 valmistuneen talon ylimmästä kerroksesta. Kivempaa täällä kerrostalossa on vapaus pihatöistä, huoltotöistä, jopa ikkunanpesijät sisältyy vuokraan. Terassi on kivempi kuin piha kaikin puolin ja suojassa katseilta toisin kuin "rivarissa" vieretysten naapurin kanssa. Isot kalusteet tuli kämpän mukana ja vaikkei esim.sohva ole juuri mun tyylinen, on kivaa että muutto pois tulee olemaan helppo. On rentoa olla vuokralla joskaan omaisuutta se ei kasvata. Summa summarum, kaikki lähtee asenteesta sekä omista valinnoista. Kaikkea hyvää ja tsemppiä oman kodin hankintaan. Terveisiä tutuille!

Vierailija
31/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, minä rakastan kerrostaloasumista. Meidän perheen ison keskusta-asunnon hinnalla saisi vaikka minkälaisen omakotitalo-linnan, mutta ei lähdetä kaupungista mistään hinnasta.

Hyviä puolia:

- Rauha ja anonyymiteetti. Ei tarvitse tutustua naapureihin tai välittää kenenkään muiden elämästä. Ketään ei kerrostalossa kiinnosta, kaikki elää omaa elämäänsä. Pari kertaa kuussa juttelen naapurin mummoille, siinä se.

- Ei tarvitse huolehtia pihatöistä tai rempoista. Taloyhtiö hoitaa kaiken. Toisaalta isolle lasitetulle parvekkeelle saa juuri sellaisen viherkeitaan kuin haluaa, ja voi juoda aamukahvit tai syödä "ulkona" kesällä. Tai sitten jos ei jaksa niin ei tartte laittaa mitenkään.

- Ihana rauhallinen sisäpiha ydinkeskustassa. Tänne saa laittaa pihalle omia istutuksia tai istua pihakiikussa jos huvittaa.

- Puistot, kaverit, harrastukset on lähellä. Jo 2 luokkalaisesta asti lapset pääsee kävelemään harrastuksiin, uimahalliin, uimarannalle tms. Ei kuskailuja.

- Kaikki palvelut on lähellä, ei tartte käyttää aikaa ajelemalla postiin, terveyskeskukseen, hammaslääkäriin jne. Pikku kävelymatkan päässä on kaikki tarvittava. Aikaa säästyy ja hermoja, ei tartte miettiä parkkeeraamista, auton tai julkisten kanssa säätämistä.

- Hiljaisuus. Monilla omakotialueilla on iso tie lähellä, ja siitä kuuluu sietämätön melu. Keskustassa ei ikinä ajeta lujaa, joten ainakin meidän kulmilla on todella hiljaista ja rauhallista. Talokin on tosi hiljainen, ei voi edes verrata rivariasumiseen, kun toisten elämää ja meteliä pitää sietää. Täällä on vain mummoja tai töissäkäyviä ihmisiä, jotka pysyvät omissa oloissaan.

😂

Missään en ole tavannut niin uteliaita ihmisiä kuin kerrostalossa Helsingin keskustassa nk. hyvällä alueella, ja niin paljon tappelua äänistä. Ainainen sota yhtiökokouksissa, mummat on just pahimpia, kun aika riittää kyttäilyyn. Nyt se asuntoni on vuokralla, korkealla sellaisella.

Minulla on ollut talokin , isoon tiehen meillä kaikilla se alueen asukkailla olin 300-400 m, onneksi kuitenkin oli kunnon katu, muutoin on ikävä liikkua.

Nyt asun pienessä rivarissa, naapurista ei ole koskaan kuulunut mitään, pihalla tapaan jonkun naapureistani ehkä kerran viikossa, tällä viikolla en kertaakaan, vaikka olen käynyt lenkillä, kirjastossa, kaupassa, kylässä ja mitä kaikkea. Omalta pihallani en näe naapurin pihaan kun on limittäin asunnot, osa terassilta on lasitettu ja sitä löytyy kaikkiaan 30 neliötä. Koronan vallitessa olisi inhittavaa kulkea samassa rapussa naapureitten kanssa ja hissiä käyttää. Hyi.

Vierailija
32/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, tiedän miltä susta tuntuu! Olen ääniyliherkkä, lisäksi asunut lapsuuteni okt:ssa, ja vihaan jokaista sekuntia kerrostalossa. :( En ole asunut yhdessäkään sellaisessa, jossa olisin viihtynyt- jokaisessa on ollut naapurissa joku idiootti, joka metelöi! Maksoin yhdessä vaiheessa yli tonnin kuussa asumisesta, ja siltikin yläkerrassani oli bilettäjiä (työssäkäyviä). Narkkareita ym. on ollut lähes jokaisessa talossa. Nykyisessä on venäläisiä naapureita iso määrä, ja nämä elävät usein vähän pellossa + eivät välitä vaikka musiikki huutaa ja äänenvoimakkuus puheessa nousee järjettömäksi, jopa keskellä yötä. Välillä yksinkertaisesti itken väsymyksestä, olen henkisesti poikki kun en saa olla rauhassa omassa kodissani. 

Vierailija
33/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tietää miltä vankeus tuntuu, tekemättä rikoksia.

Vierailija
34/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia:

😂

Missään en ole tavannut niin uteliaita ihmisiä kuin kerrostalossa Helsingin keskustassa nk. hyvällä alueella, ja niin paljon tappelua äänistä. Ainainen sota yhtiökokouksissa, mummat on just pahimpia, kun aika riittää kyttäilyyn. Nyt se asuntoni on vuokralla, korkealla sellaisella.

Minulla on ollut talokin , isoon tiehen meillä kaikilla se alueen asukkailla olin 300-400 m, onneksi kuitenkin oli kunnon katu, muutoin on ikävä liikkua.

Nyt asun pienessä rivarissa, naapurista ei ole koskaan kuulunut mitään, pihalla tapaan jonkun naapureistani ehkä kerran viikossa, tällä viikolla en kertaakaan, vaikka olen käynyt lenkillä, kirjastossa, kaupassa, kylässä ja mitä kaikkea. Omalta pihallani en näe naapurin pihaan kun on limittäin asunnot, osa terassilta on lasitettu ja sitä löytyy kaikkiaan 30 neliötä. Koronan vallitessa olisi inhittavaa kulkea samassa rapussa naapureitten kanssa ja hissiä käyttää. Hyi.

Sama kokemus minulla, helkkarinmoinen riita joka asiasta vaikka esim. remonteista. Mummat ja papat ja rahansa asuntoon tappiin kiinnittäneet perheet on rasittavaa sakkia, mihinkään ei saa mennä rahaa, vanhuksilla nuukuuttaan ja perheillä kun rahaa ei ole, on ostettu liian kallis. Ja kun oli hetken poissa mummat kyseli, että missä on oltu ja saako meidän kahta autopaikkaa käyttää, no ei saa, ei vaikka ei kotona oltaisikaan. Rasittavaa oli. Nyt se asunto on meilläkin vuokralla, hyvin se tuottaa, kun perinnöillä ostettu niin liki 700 euroa/kk, iso kun on.

Vierailija
35/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrostalo on tällä hetkellä aivan paras vaihtoehto. Joku hoitaa pihan, lumityöt, korjaukset jne. puolestani. Naapurit ovat mukavia. Olen asunut pitkään omakotitalossa, mutta tällä hetkellä se kävisi liian raskaaksi. Työni puolesta joudun tekemään lumitöitä, korjauksia ja hoitaa puutarhaa, joten vapaa-ajalla haluan käyttää aikani muuhun.

Vierailija
36/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesutilat ja sauna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen sauna on 🤮, ei ole oikeita ihmisiä varten, kiireellä juostaan muitten paskoissa mukakylpemään. En myöskään halua pestä vaatteitani samassa koneessa ros ka sa kin kanssa. Olisi inhottava lähteä kotoa pyykin takia. Ostaa asunnon, jossa on tilaa, kuten esim. minulla rivitalossa 120 neliötä yksin. Kyllä tänne mahtuu.

Tämä! En voi ymmärtää miten joku nauttii saunomisesta taloyhtiön saunassa? Ja rapussa kulkeminen, nyt Koronan jyllätessä tulisin hulluksi varoessani, uskaltaako edes hissiä käyttää.

Vierailija
37/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte tehä pihatöitä, kesällä kattelin vaan kahvikuppi kädessä kun huoltofirman pojat ja tytöt leikkasi nurmikkoo hiki hatussa. Myös lumityöt, lehtien haravointi yms. ikävät hommat tehdään valmiiksi, asukkaiden ei tarvi persettä nostaa.

Hyvät jäteastiat pihalla, kaikelle on omansa ja ne myös tyhjennetään ilman että tarvii itse tehdä mitään.

Jos joku menee rikki, esim. jääkaappi niin tullaan hakemaan pois ja uus tilalle, eikä maksa mittään.

Ei tarvi olla yksin kun naapurit on lähellä ja saa apua jos tulee joku hätä.

Vierailija
38/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Töölössä yli satavuotiaassa talossa, jonka sisäpiha on yksi kauneimpia koskaan näkemiäni. 

Todella mukavat naapurit, kaikki lähellä, nopeat yhteydet kaikkialle, lasten kouluun 400 m. 

Olen tyytyväinen.

Vierailija
39/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma asuntosi, ihan mistä haluat ja OMALLA RAHALLA. Problem solved!

Vierailija
40/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kaikki vain väärässä talossa. Asun kerrostalossa, en erityisen kalliisti mutta mukavasti. Ei mitään ongelmaa ole ollut kenenkään kanssa niinä vuosina kun olen asunut. En edes tunne talosta ja kuitenkin kymmeniä asuntoja samassa rapussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän