”Pois tieltä idiootti!” – kauppojen myyjät joutuneet koronaraivon kohteeksi, maskit pahentaneet törkeää käytöstä
Iltalehteen yhteyttä ottanut kokenut suuren ketjun kaupanalan työntekijä kertoo, että huonosta käytöksestä on tullut ilmiö, joka jatkaa kiihtymistään.
– Asiakkaat soittavat suutaan ja käyttäytyvät todella epäkohteliaasti. Ihmetyttää, miten ilkeitä ihmiset osaavat olla, myyjä kertoo.
Hän kertoo kokemuksistaan nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.
Hänen mukaansa myyjiin kohdistuva epäasiallinen käytös on lisääntynyt etenkin maskisuosituksen jälkeen.
– Ihmisten on helpompi olla ilkeitä myyjille, kun heillä on maski naamalla. Maski toimii ikään kuin naamarina, jonka taakse voi piiloutua ja huudella helpommin.
Kommentit (104)
Vartijat saisi poistaa tuollaiset kaupasta. Kauppiaiden pitäisi tehdä nollatoleranssi tuolle. Kyllä se turvanlouskutus loppuis kun mistään ei saisi enää ruokaa.
Yleensä ottaen ihmiset, jotka alkavat yllättäen haukkumaan ja vielä ventovieraita, ovat lähtökohtaisesti päästään vialla. Ei kannata ottaa itseensä, nämä ovat mitä ovat ja heillä on kurja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle huudettiin kuukausi sitten, ettei saa laittaa korttia lukijaan ennen kuin minä, eli edellinen asiakas, on pakannut kokonaan ja poistunut. Nykyään odottelen minuutin, pari, kun edellinen pakkaa ennen kuin laitan kortin lukijaan. Kortilla maksaja tulee kuulemma liian lähelle pakkaajaa.
Ainakin tuossa lähikaupassa on niin lyhyt se hihna, jos pakkaan ostoksia niin se seuraava maksaja on melkein vieressä.
Ihan sama, onko kortti-vai käteisasiakas.
minun kokemuksieni mukaan se palikka siinä ostosten välissä on suurin riidan aiheuttaja asiakkaiden kesken. jos ei aina muista sitä laittaa niin kyllä se toinen sen mielenosoituksellisesti siihen väliin paiskaa. se riittää riitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais pysyä kotona jos ei osaa olla ihmisiksi.
Osa ei pakosti itse edes tiedosta huonoa käytöstään ja jotenkin esim. ruokaostokset on pakko hoitaa tai mahdollisesti töihin mennä.
Joo. Hauku myyjä, koska et saa hernekeittoa etkä tiedosta omaa käytöstäsi. Tuohan on kehitysvammaisuuden piirre.
Ihmisten käytöstä seuratessa on kieltämättä tullut mieleen, että tässä maassa lienee aika paljon diagnosoimattomia kehityshäiriöisiä. Päällepäin ns. normaali-ihmisen näköisiä mutta henkisesti nelivuotiaan tasolla. Juuri tuo kyvyttömyys hahmottaa oman käytöksensä vaikutusta muihin ja puutteellinen tunteiden säätely on yleistä. Osa näistä raivoajista ja törkeilijöistä on päihdeongelmaisia tai persoonallisuushäiriöisiä mutta kyllä joistain havaitsee heti, että eivät vain tajua.
Minäkin olen mielellään alkanut käyttää maskia kassalla.
Mun on helpompi sietää huutavia asiakkaita. Hehän eivät enää näe minusta kuin silmät.
toisten hitaus kassalla ärsyttää. nuorilla ne kädet kyllä toimii nopeamminkin, joskus tulee mieleen että hidastelevat tahallaan. tai eivät ole tottuneet kaupassa käymään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö osata käsitellä vaativaa asiakasta? Voi, voi. Ei taideta silloin sopia alalle.
Eikö osata käyttäytyä asiallisesti julkisilla paikoilla? Voi, voi. Parempi pysyä silloin kotona jos ei sovi ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö osata käsitellä vaativaa asiakasta? Voi, voi. Ei taideta silloin sopia alalle.
Kyllä vaativaa asiakasta osataan käsitellä. Ilkeää asiakasta käsitellään siten että niskaperseotteella heitetään ulos.
Vierailija kirjoitti:
toisten hitaus kassalla ärsyttää. nuorilla ne kädet kyllä toimii nopeamminkin, joskus tulee mieleen että hidastelevat tahallaan. tai eivät ole tottuneet kaupassa käymään.
Eikä nuoret jää kassalle jaarittelemaan ja huokailemaan huonoa säätä tai ihmettelemään USA:n presidentin vaaleja...
Ei kaupan kassa ole mikään ajanviettopaikka.
Meillä ei valitettavasti ole vartijaa ja kusipääasiakkaita on ihan liikaa. Suurin osa on mukavia tai ihan neutraaleja, mutta kusipäitä löytyy. Ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä nuoret jää kassalle jaarittelemaan ja huokailemaan huonoa säätä tai ihmettelemään USA:n presidentin vaaleja...
Just näin. Ja jäävät siihen kertomaan niitä "hauskoja" juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olleeni kerran tyly maskinaamamyyjälle, mutta hän itse ärsytti esiintymällä maskinsa suojissa ylimielisesti toistellen ulkoa opeteltuja mantroja ja kieltäytyi kuuntelemasta kantaani ja näkökulmaani.
Ärsyyntyminen on sinun tunteesi. Sinä olet itse vastuussa käytöksestäsi. Tunteet ovat sinun tunteitasi. Ärsyyntyminen on vain tunne. Siitä ei vielä seuraa mitään. Jos valitset, että käyttäydyt huonosti sen seurauksena että koet ärtymyksen tunnetta, käytös on sinun käytöstäsi ja sinä olet siitä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ja jäävät siihen kertomaan niitä "hauskoja" juttujaan.
Siis vanhemmat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Lomautuksia, työttömyyttä ja muutenkin epätietoisuutta tulevasta niin jossain vaiheessa se alkaa vain purkautua. Joulu rassaa monella kun ei ole rahaa eikä yhtään auta että jo marraskuussa on joka paikka täynnä joulukrääsää.
Kyllä mä ymmärrän että rahan vähyys ja epätietoisuus tulevasta rassaa. Joulua ei ole kenenkään pakko viettää ja se kannattaa hyvissä ajoin kertoa myös lapsille että joulua vietetään pienemässä muodossa tänä vuonna, ilman sitä krääsää. Oikeesti kannattaisi ottaa jo järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen nostaa verenpainetta. Terveydelle edullisinta olisi suhtautua kaupassakäyntiin iloisesti ja rennosti. Minusta rento viipyily on parasta mitä elämässä voi olla. Suosittelen ottamaan huomioon että kaikki ihmiset eivät pidä kiirehtimistä hyveenä. Kiire on monesti tekemällä tehtyä. Kannattaa lähteä kotoa aiemmin niin ei tule kiire.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä niitä ihmisiä, jotka ohittelevat autojonossa ja sitten saavat kilometrin päässä sakot kun ajavat ylinopeutta...Mutta oli kai pakko kun oli _kiire_...
Kiire on huono tekosyy käyttäytyä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle huudettiin kuukausi sitten, ettei saa laittaa korttia lukijaan ennen kuin minä, eli edellinen asiakas, on pakannut kokonaan ja poistunut. Nykyään odottelen minuutin, pari, kun edellinen pakkaa ennen kuin laitan kortin lukijaan. Kortilla maksaja tulee kuulemma liian lähelle pakkaajaa.
Valitettavan usein kassa ohjaa ensimmäisen ostokset kaksikaistaisella laarilla juuri siihen käytävänpuoleiselle laarille, eikä sille kauimmaiselle. Siinä tämä sitten hyörii tientukkona ja liian lähellä seuraavana maksuvuorossa olevaa. Kannattaisi kiinnittää tähän huomiota.
Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.