Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Pois tieltä idiootti!” – kauppojen myyjät joutuneet koronaraivon kohteeksi, maskit pahentaneet törkeää käytöstä

Vierailija
13.11.2020 |

Iltalehteen yhteyttä ottanut kokenut suuren ketjun kaupanalan työntekijä kertoo, että huonosta käytöksestä on tullut ilmiö, joka jatkaa kiihtymistään.

– Asiakkaat soittavat suutaan ja käyttäytyvät todella epäkohteliaasti. Ihmetyttää, miten ilkeitä ihmiset osaavat olla, myyjä kertoo.

Hän kertoo kokemuksistaan nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.

Hänen mukaansa myyjiin kohdistuva epäasiallinen käytös on lisääntynyt etenkin maskisuosituksen jälkeen.

– Ihmisten on helpompi olla ilkeitä myyjille, kun heillä on maski naamalla. Maski toimii ikään kuin naamarina, jonka taakse voi piiloutua ja huudella helpommin.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.

En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹

Rakkaus ei ole palkkio. Rakkaus on vilpitönta halua että asiat olisivat hyvin.

Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.

Sulle ei ole varmaan koskaan asiakas raivonnut?

Olen ollut paljon asiakaspalvelutöissä. Harvemmin on ollut tyytymättömiä asiakkaita. Jos heitä on ollut, olen keskittynyt asiaan, en epäolennaisuuksiin. Suhtaudun empaattisesti asiakkaaseen, jolla on huono päivä. Minusta asiakaspalvelu on ihanaa. Pidän siitä, jos asiakas uskaltaa näyttää minulle että joku asia harmittaa. En ota sitä henkilökohtaisesti.

Vierailija
82/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti kirjoitti:

Itse huomannut, että monet joilla on maski eivät desinfioi käsiään kaupassa!

He ovat juuri laittaneet autossa maskin oikeaoppisesti päähänsä ja samalla desinfioineet kätensä niin kuin kuuluukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ilmeisesti ajattelee, että maskin turvin voi olla niin qsipäinen kuin huvittaa?

Kokemusta näistä raivoajista on minullakin. Parhaimpana jäänyt mieleen nainen ostarin liukuportaissa. Minulla oli kiire yhteen tapaamiseen ja olin ohittamassa häntä, niin hän pistää jalkansa tukkeeksi kimittäen, että et tule niin lähelle. Kun sanoin, että "toisilla on kiire, voisitko väistää", alkoi huitoa minua kohti nyrkillään ja huutaa naama punaisena.

Toivottavasti nää ihmiset tajuavat hankkia apua.

Meilläpäin on huonoa käytöstä ohittaa liukuportaissa. Siinä tullaan toisen reviirille. Korona-aikana etenkään ei ole suotavaa tulla niin lähelle muita. Turvavälin pitäminen on mahdotonta, jos ohittaa liukuportaissa. Kannattaa lähteä ajoissa tapaamisiin, jotta ei tarvitse kiirehtiä.

Nyrkillä huitominen ja huutominen on myös erittäin huonoa käytöstä. Joskus on mahdollista, että tuolla tavalla käyttäytyvä on jollakin tavalla sairas tai päihteiden vaikutuksen alainen. Silloin on ihan viisasta olla olematta vihainen tuollaiselle henkilölle, jotta ei turhaan provosoisi räjähdysherkkää ihmistä. Toivottavasti hänellekin koittaa vielä joskus parempi päivä.

En nyt ryhdy selittelemään itseäni tai kiireeni syitä sen enempää, mutta nuo olivat metron liukuportaat, joissa ohittelu on aamuruuhkissa ihan tavallista. Lisäksi meillä molemmilla oli maskit.

Nyt korona-aikana on erittäin epäkorrektia tulla liukuportaissa niin lähelle toista, että ohittelee. On sitten maskit tai ei. Maski on vain yksi suojautumisväline. Turvaetäisyyksistä ei saa laistaa maskia käyttämällä. Sinun pitää opetella lähtemään ajoissa, jotta et herätä muissa ihmisissä aggressioita ohittelemalla tarpeettomasti.

Höpön löpön.

Argumentti?

Vierailija
84/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn yhdessä kaupassa säännölliseti ja pyrin olemaan ystävällinen. Siellä on vain yksi myyjä joka ei ikinä tervehdi vaikka itse tervehdinkin. Siis se yksi ainoa koko marketissa. En tiedä mikä erikoisoikeus hänellä on näyttää jatkuvasti hapanta naamaan. Kaikilla on joskus huono päivä mutta kun hänellä on se 24/7 vuoden ympäri.

Naurattaa aina kun menen läheiseen S-Marketiin. Ovella on iso kyltti jossa lukee tyyliin ”Tervetuloa, meillä sinua tervehtii aina iloinen henkilökunta ja vihannekset ovat tuoreita ja bla bla...”. Heh, olen käynyt tuossa kaupassa noin vuodesta 2004 jolloin tälle suunnalle muutin, eikä koko aikana siellä ole ollut kuin yksi henkilö, myymälävastaava, joka on moikannut ja vaihtanut pari sanaa kassalla tai jopa hyllyjen välissä.

Olen rauhallinen, asiallinen ja kaikin puolin normaali keski-ikäinen ihminen. Nykyään maksan ostokseni itsepalvelukassalla ja poistun kaupan tiloista asap. En enää käytäkään kyseistä kauppaa kuin lähinnä pieniin täydennysostoksiin. Ja ei, en kaipaa mitään pokkurointia keneltäkään.

Vierailija
85/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.

En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹

Rakkaus ei ole palkkio. Rakkaus on vilpitönta halua että asiat olisivat hyvin.

Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.

Rakkaus on väärä sana tässä asiassa. Sanoisin: "asiallinen toiselle" mielummin.

Lempeä?

Vähän liian lipeviä sanoja rakkaus ja lempeä.

Vierailija
86/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeissäni kun kuulin äsken autolla ajaessa tämän uutisen radiosta. Ihmisillä on paha olla, jokaisella suunnilleen, miksi ihmeessä pahaa oloa pitää purkaa kaupassa tai yleisesti sanotusti terveydenhuollossa. Siellä ihmiset työskentelee asiakkaiden parhaaksi.

Purkakaa se paha olo vaikka täällä tai menkää lenkille.

Vierailija
87/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais pysyä kotona jos ei osaa olla ihmisiksi.

Osa ei pakosti itse edes tiedosta huonoa käytöstään ja jotenkin esim. ruokaostokset on pakko hoitaa tai mahdollisesti töihin mennä.

Joo. Hauku myyjä, koska et saa hernekeittoa etkä tiedosta omaa käytöstäsi. Tuohan on kehitysvammaisuuden piirre.

Ihmisten käytöstä seuratessa on kieltämättä tullut mieleen, että tässä maassa lienee aika paljon diagnosoimattomia kehityshäiriöisiä. Päällepäin ns. normaali-ihmisen näköisiä mutta henkisesti nelivuotiaan tasolla. Juuri tuo kyvyttömyys hahmottaa oman käytöksensä vaikutusta muihin ja puutteellinen tunteiden säätely on yleistä. Osa näistä raivoajista ja törkeilijöistä on päihdeongelmaisia tai persoonallisuushäiriöisiä mutta kyllä joistain havaitsee heti, että eivät vain tajua.

Tai sitten omassa lapsuuden perheessä on nyhjätty vain oman ydinperheen kesken. Ei ole käyty kylässä, eikä kutsuttu vieraita. Lapsia pitää pienestä pitäen totuttaa toimimaan tilanteissa, joissa on muitakin ihmisiä kuin tuttuja.

Vierailija
88/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo iltalehden jutussa mainittu kärrytuuppija olisi ainakin pitänyt heittää ulos kaupasta. Aivan kuten kaikki muutkin riidanhaastajat. Onhan ainakin isoissa kaupoissa vartijat.

Vierailija
89/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma häpeä, jos on m*lkku.

Joskus kyllä olen huutanut takaisin näille koronaraivoille. Yksi huusi, kun tulin samalle kassalle. Sanoin vielä myyjälle, raivoajan lähdettyä, että voitko laittaa tavarani eri hihnalle, kun tuolla näytti olevan akuutti raivotauti, ettei vaan tartu.

Paha mieli tarttuu. Ja sehän näiden raivoajien tarkoitus onkin. Kun itsellä on paha olla itsensä kanssa, ei muillakaan saa olla kivaa.

Vierailija
90/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras "kosto" on vaan hymyillä ja vihellellä hyväntuulisena. Tai myyjänä olla superkohtelias, joka saa toisen huonon käytöksen näyttämään vieläkin huonommalta.

Vierailija
91/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle huudettiin kuukausi sitten, ettei saa laittaa korttia lukijaan ennen kuin minä, eli edellinen asiakas, on pakannut kokonaan ja poistunut. Nykyään odottelen minuutin, pari, kun edellinen pakkaa ennen kuin laitan kortin lukijaan. Kortilla maksaja tulee kuulemma liian lähelle pakkaajaa.

Valitettavan usein kassa ohjaa ensimmäisen ostokset kaksikaistaisella laarilla juuri siihen käytävänpuoleiselle laarille, eikä sille kauimmaiselle. Siinä tämä sitten hyörii tientukkona ja liian lähellä seuraavana maksuvuorossa olevaa. Kannattaisi kiinnittää tähän huomiota.

First world problems

Kassa myös sosoittaa asiakkaan kuuluvan kakkosluokkaan silloin kun ei rullaa ostoksia hihnalla pakkauspäähän saakka. Siinä kakkosluokan asiakas sitten kurottelee  ja säntäilee hakemassa ostoksiaan hihnan yläpäästä.

Kylläpä naurattaa seurata :D

T.Myyjä

Jaahas, tästäkö se johtuukin. Olen siis kakkosluokan asiakas! Hienoa että toit tämän ilmi, niin voin seuraavaa kakkosluokan myyjää kouluttaa kuuluvasti että pistää sen hihnan vaan pyörimään :D Jos ei palvelijan, eli myyjän, omasta aloitteesta onnistu niin käskemällä sitten.

Vierailija
92/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppu kesää taisi olla kun työmatkalla hain eväitä. Kaupasta poistuessa mietin että olikohan kassalla huono päivä kun, yleensä minulle ollaan normaalin kohteliaita, hymy ja hyvät päivän jatkot ja niin pois päin. Ei tällä kertaa. Aika jäyhä oli.

Kunnes tajusin että minulla oli maski ja suuret aurinkolasit. Ei tietenkään se toinen näe minun ilmeitä eikä varmasti itsekään silloin vastaa niihin. Vaikea se on kasvottomalle kommunikoida mitään muuta kuin normi hinnan sanoa ja heippa.

Sen tajuamisen jälkeen olen pyrkinyt olemaan hieman korostetun kohtelias ja puhumaan kovempaa ja selkeämmin. Maski muuttaa puheen muminaksi ja pleksit vielä päälle.

Kohteliaalla käytöksellä saan itse aina hyvää palvelua.

Ihmisiä ne myyjät on ja ihmisiä tottuneet palvelemaan, eikö olisi kiva että kaikki pysytään sellaisina koronasta huolimatta.

Voi että, mitä yksinkertaisia oivalluksia!

Vierailija
93/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootin vois palkita heittämällä ulos kaupasta. Miksi näin ei tehdä?

Vierailija
94/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatyöntekijät voisivat itse kestää paremmin, maailmanluokan uikuttajia ovat.

Vierailija
95/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja on ihan oikeassa. Ärsyttää nää nyky nuoret kun ruikuttavat joka asiasta pitäisi laittaa kunnon töihin jos pieni kettuilu asiakkailta menee ihon alle.

Vierailija
96/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe kyseistä käytöstä kaupoissa ja käyn joka päivä. Missäpäin näin käyttäydytään? Käyn Pasilan Triplassa.

Vierailija
97/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootin vois palkita heittämällä ulos kaupasta. Miksi näin ei tehdä?

Ei se mulggumaisuus näytä yhtä selvältä paikanpäällä, kuin täällä palstalla.

Vierailija
98/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maskin takaa vinkumisväite on perustelu on hatara; Miesasikkaan asiallisesti ja rauhassa liikkuneena on saanut sen verran törkeitä tilanteita eteen että monesta esikuntaan on lähtenyt tiukkaa palautetta. ja monesti turhaan. sekä henkilökunnasta että asiakkaista joilla luulo määrää menon.

Vierailija
99/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maskin takaa vinkumisväite on perustelu on hatara; Miesasikkaan asiallisesti ja rauhassa liikkuneena on saanut sen verran törkeitä tilanteita eteen että monesta esikuntaan on lähtenyt tiukkaa palautetta. ja monesti turhaan. sekä henkilökunnasta että asiakkaista joilla luulo määrää menon.

Täh? Sama suomeksi, kiitos.

Vierailija
100/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää oikeisiin töihin kirjoitti:

Johtaja on ihan oikeassa. Ärsyttää nää nyky nuoret kun ruikuttavat joka asiasta pitäisi laittaa kunnon töihin jos pieni kettuilu asiakkailta menee ihon alle.

Pieni kettuilu? Salli mun nauraa. Kuuntelisitko itse tyynesti koko työpäivän ajan typeriä, tyhjästä louskuttavia ihmisiä? Tuskinpa. Et kestäisi asiakaspalvelussa minuuttiakaan. Asenteesi 'kunnon töistä' paljastaa sinut yhdeksi noista typeryksistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä