”Pois tieltä idiootti!” – kauppojen myyjät joutuneet koronaraivon kohteeksi, maskit pahentaneet törkeää käytöstä
Iltalehteen yhteyttä ottanut kokenut suuren ketjun kaupanalan työntekijä kertoo, että huonosta käytöksestä on tullut ilmiö, joka jatkaa kiihtymistään.
– Asiakkaat soittavat suutaan ja käyttäytyvät todella epäkohteliaasti. Ihmetyttää, miten ilkeitä ihmiset osaavat olla, myyjä kertoo.
Hän kertoo kokemuksistaan nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.
Hänen mukaansa myyjiin kohdistuva epäasiallinen käytös on lisääntynyt etenkin maskisuosituksen jälkeen.
– Ihmisten on helpompi olla ilkeitä myyjille, kun heillä on maski naamalla. Maski toimii ikään kuin naamarina, jonka taakse voi piiloutua ja huudella helpommin.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Eikö osata käsitellä vaativaa asiakasta? Voi, voi. Ei taideta silloin sopia alalle.
Ok, no kerro missä olet töissä, niin tulen haukkumaan, tönimään ja räkimään kasvoillesi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on todella huonokäytöksisiä ja tylyjä kaupan henkilökunnalle jo ilman koronaakin, siitä syystä vaihdoinkin alaa. Voin vain kuvitella miten törkeitä ne nyt on, kun korona-hysteria vielä nakertaa mielenterveyttä. Onneksi en enää joudu sitä kokemaan. Tsemppiä kaikille myyjille/kassoille, yrittäkää kestää 👍
En ole koskaan uskaltanut lähteä kaupan kassalle töihin juuri ikävien asiakkaiden vuoksi. Olen kavereiltani kuullut monta ikävää tarinaa asiakkaiden kohtaamisista. Aivan kuin ne asiakkaat tarkoituksella haluavat kiusata muita ihmisiä (kassoja). En ymmärrä näitä asiakkaita ollenkaan, menevätkö he naama norsun v#%ulla kauppaan ja päättävät pilata myyjän päivän? Vai onko heillä persoonallisuushäiriö, niin monella? Vaikka itse menisinkin pahantuulisena kauppaan (esim. bussi myöhässä, huono koenumero, tms), niin ei koskaan tulisi mieleenikään alkaa aukomaan päätä asiakaspalvelijalle, joka tervehtii, piippaa ruokaostokseni, ottaa rahat, antaa kuitin ja huikkaa päivänjatkot.
Ainoat "asiakaspalvelijat", jotka käy hermoille, on nuo feissarit. Takertuvat kuin takiainen, vaikka sanoisin kohteliaasti "ei, kiitos". En silti heillekään rupea olemaan törkeä, en vain yksinkertaisesti pysty.
Ihmiset ilmeisesti ajattelee, että maskin turvin voi olla niin qsipäinen kuin huvittaa?
Kokemusta näistä raivoajista on minullakin. Parhaimpana jäänyt mieleen nainen ostarin liukuportaissa. Minulla oli kiire yhteen tapaamiseen ja olin ohittamassa häntä, niin hän pistää jalkansa tukkeeksi kimittäen, että et tule niin lähelle. Kun sanoin, että "toisilla on kiire, voisitko väistää", alkoi huitoa minua kohti nyrkillään ja huutaa naama punaisena.
Toivottavasti nää ihmiset tajuavat hankkia apua.
Vaativan asiakkaan käsittely on helppoa. Vaativa asiakas on asiallinen ja ystävällinen, haluaa tietää tuotteen ominaisuuksista, haluaa kuulla erot muihin samankaltaisiin tuotteisiin verrattuna, haluaa tietää, onko tuote hänen käyttötarpeeseensa soveltuva, ja jos tuotetta ei ole juuri sillä hetkellä, sitä tilataan ja ilmoitetaan hänelle, kun sitä tulee.
Vaativaa asiakkuutta ei ole se, että suu vaahdossa kiroillaan ja huudetaan kuin mölyapina.
Missä tällaista on? Annas kun arvaan: Oulussa ja pk-seudulla.
Oulun marketeissa ja ruokakaupoissa olen havainnut k*sipäisiä asiakkaita jotka ovat yleensä keski-ikäisiä miehiä.
Pk-seudulla ihmiset nyt on muutenkin vıttumaisia ja tylyjä toisilleen.
Tsemppiä työntekijöille ja kanssa-asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.
En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹
Rakkaus ei ole palkkio. Rakkaus on vilpitönta halua että asiat olisivat hyvin.
Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole ihan tunnettu tosiasia, että hankalimpia asiakkaita ovat keski-ikäiset naiset ja nuorempi osa eläkeläisnaisista? Elikkä tollaset joku 45-75v naiset?
Eivät ole, vaikka vittumaisia hekin osaavat olla. Mitään yksittäistä tyyppiä on vaikea osoittaa, kaikista kuoriutuu kusipää tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa pari kertaa viikossa. Mitään epäystävällisyyttä en ole havainnut ikinä kaupan sisällä enkä jonoissa jotka kohdistui myyjiin tai asiakkaisiin. Toki kassajonossa on edelleen henkilöitä jotka eivät pidä turvaväliä ja hönkivät niskaan siinä jonossa mutta mitään rumia tai epäystävällisiä sanoja en ainakaan noissa keskikoon kaupoissa ole huomannut.
Sellaiseen törmäsin että eräässä pikkukaupassa tupakkaa saa vain yhdeltä kassalta ja sitä olin ostamassa. Sillä kassalla jono kasvoi ja kasvoi mutta en voinut vaihtaa toiselle kassalle koska en sieltä olisi sitä tupakkaa saanut. Myyjä huuteli minulle vaihtamaan kassaa ja sanoin että ostan tupakkaa niin oli todella töykeä kun viimein pääsin maksamaan tuotteitani. Mulkoili eikä sanonut sanaakaan. Tuntui todella oudolta, miksi ovat järjestäneet asiat noin että se on ainoa kassa jolta tupakkaa saa ostetuksi ja miten se on minun vikani ja miten minä toimin väärin kun jonotin nätisti turvaväliä pitämällä enkä tehnyt mitään "pahaa" siinä jonossa. Olin kuin punainen vaate sille myyjälle. Päätin etten mene siihen kauppaan enää kuin jollei mitään muuta vaihtoehtoa ole.
Juu, näinhän se on että kun sinä käyt kaksi kertaa viikossa yhdessä kaupassa, viivyt siellä yhteensä ehkä 1 h/ vko ja sinä aikana et kuule tai näe asiattomuuksia, niin niitä ei silloin tapahdu. Maitohyllyltäkin tiedät mitä sillä aikaa kassalla tai hevi osastolla tapahtuu.
Olisiko kuitenkin niin, että ne myyjät, jotka ovat 8 h päivässä, viitenä päivänä viikossa siellä myymälässä, ja kuulevat vielä mitä työkaverit ovat omissa työvuoroissaan ja työpisteillään kokeneet, olisivat kuitenkin enemmän oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ilmeisesti ajattelee, että maskin turvin voi olla niin qsipäinen kuin huvittaa?
Kokemusta näistä raivoajista on minullakin. Parhaimpana jäänyt mieleen nainen ostarin liukuportaissa. Minulla oli kiire yhteen tapaamiseen ja olin ohittamassa häntä, niin hän pistää jalkansa tukkeeksi kimittäen, että et tule niin lähelle. Kun sanoin, että "toisilla on kiire, voisitko väistää", alkoi huitoa minua kohti nyrkillään ja huutaa naama punaisena.
Meilläpäin on huonoa käytöstä ohittaa liukuportaissa. Siinä tullaan toisen reviirille. Korona-aikana etenkään ei ole suotavaa tulla niin lähelle muita. Turvavälin pitäminen on mahdotonta, jos ohittaa liukuportaissa. Kannattaa lähteä ajoissa tapaamisiin, jotta ei tarvitse kiirehtiä.
Nyrkillä huitominen ja huutominen on myös erittäin huonoa käytöstä. Joskus on mahdollista, että tuolla tavalla käyttäytyvä on jollakin tavalla sairas tai päihteiden vaikutuksen alainen. Silloin on ihan viisasta olla olematta vihainen tuollaiselle henkilölle, jotta ei turhaan provosoisi räjähdysherkkää ihmistä. Toivottavasti hänellekin koittaa vielä joskus parempi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.
En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹
Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.
Rakkaus on väärä sana tässä asiassa. Sanoisin: "asiallinen toiselle" mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on huonoa käytöstä ohittaa liukuportaissa. Siinä tullaan toisen reviirille. Korona-aikana etenkään ei ole suotavaa tulla niin lähelle muita. Turvavälin pitäminen on mahdotonta, jos ohittaa liukuportaissa. Kannattaa lähteä ajoissa tapaamisiin, jotta ei tarvitse kiirehtiä.
Nyrkillä huitominen ja huutominen on myös erittäin huonoa käytöstä. Joskus on mahdollista, että tuolla tavalla käyttäytyvä on jollakin tavalla sairas tai päihteiden vaikutuksen alainen. Silloin on ihan viisasta olla olematta vihainen tuollaiselle henkilölle, jotta ei turhaan provosoisi räjähdysherkkää ihmistä. Toivottavasti hänellekin koittaa vielä joskus parempi päivä.
En nyt ryhdy selittelemään itseäni tai kiireeni syitä sen enempää, mutta nuo olivat metron liukuportaat, joissa ohittelu on aamuruuhkissa ihan tavallista. Lisäksi meillä molemmilla oli maskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.Rakkaus on väärä sana tässä asiassa. Sanoisin: "asiallinen toiselle" mielummin.
Lempeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkillä huitominen ja huutominen on myös erittäin huonoa käytöstä. Joskus on mahdollista, että tuolla tavalla käyttäytyvä on jollakin tavalla sairas tai päihteiden vaikutuksen alainen. Silloin on ihan viisasta olla olematta vihainen tuollaiselle henkilölle, jotta ei turhaan provosoisi räjähdysherkkää ihmistä. Toivottavasti hänellekin koittaa vielä joskus parempi päivä.En nyt ryhdy selittelemään itseäni tai kiireeni syitä sen enempää, mutta nuo olivat metron liukuportaat, joissa ohittelu on aamuruuhkissa ihan tavallista. Lisäksi meillä molemmilla oli maskit.
Enää ei voi ohitella. Pitää olla turvaväli väh. 1,5 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus on lempeä. Rakkaus on kärsivällinen. Kaiken se kestää. Huutava ihminen kannattaa ottaa vastaan kärsivällisellä ja lempeällä rakkaudella. Rakkaudessa on myös rajat. Mutta rajoissakin kannattaa muistaa rakkaus.Rakkaus on väärä sana tässä asiassa. Sanoisin: "asiallinen toiselle" mielummin.
Ihminen, joka harjoittaa lähimmäisenrakkautta, käyttäytyy asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle ei ole varmaan koskaan asiakas raivonnut?
Ainoat myyjät joille olen tyly, ovat ne liittymäkauppiaat jotka väijyvät kauppakeskuksissa ja yrittävät myydä väkisin. En minä heille haistattele, mutta käännän pääni, kiiruhdan askeleitani pieneen hölkkään ja nostan käteni torjuvasti pystyyn. Kerran sattui joko todellinen hölmö tai sitten poikkeuksellisen huumorintajuinen yksilö vastaan, kun lähti perästä hölkkäämään ja huuteli "odottakaa.. en pysy perässä.. tarjous.. odottakaa.." :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkillä huitominen ja huutominen on myös erittäin huonoa käytöstä. Joskus on mahdollista, että tuolla tavalla käyttäytyvä on jollakin tavalla sairas tai päihteiden vaikutuksen alainen. Silloin on ihan viisasta olla olematta vihainen tuollaiselle henkilölle, jotta ei turhaan provosoisi räjähdysherkkää ihmistä. Toivottavasti hänellekin koittaa vielä joskus parempi päivä.En nyt ryhdy selittelemään itseäni tai kiireeni syitä sen enempää, mutta nuo olivat metron liukuportaat, joissa ohittelu on aamuruuhkissa ihan tavallista. Lisäksi meillä molemmilla oli maskit.
Nyt korona-aikana on erittäin epäkorrektia tulla liukuportaissa niin lähelle toista, että ohittelee. On sitten maskit tai ei. Maski on vain yksi suojautumisväline. Turvaetäisyyksistä ei saa laistaa maskia käyttämällä. Sinun pitää opetella lähtemään ajoissa, jotta et herätä muissa ihmisissä aggressioita ohittelemalla tarpeettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikana on erittäin epäkorrektia tulla liukuportaissa niin lähelle toista, että ohittelee. On sitten maskit tai ei. Maski on vain yksi suojautumisväline. Turvaetäisyyksistä ei saa laistaa maskia käyttämällä. Sinun pitää opetella lähtemään ajoissa, jotta et herätä muissa ihmisissä aggressioita ohittelemalla tarpeettomasti.
Höpön löpön.
Itse huomannut, että monet joilla on maski eivät desinfioi käsiään kaupassa!
Mikään noista ei kyllä ole myyjän vika.