Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Pois tieltä idiootti!” – kauppojen myyjät joutuneet koronaraivon kohteeksi, maskit pahentaneet törkeää käytöstä

Vierailija
13.11.2020 |

Iltalehteen yhteyttä ottanut kokenut suuren ketjun kaupanalan työntekijä kertoo, että huonosta käytöksestä on tullut ilmiö, joka jatkaa kiihtymistään.

– Asiakkaat soittavat suutaan ja käyttäytyvät todella epäkohteliaasti. Ihmetyttää, miten ilkeitä ihmiset osaavat olla, myyjä kertoo.

Hän kertoo kokemuksistaan nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.

Hänen mukaansa myyjiin kohdistuva epäasiallinen käytös on lisääntynyt etenkin maskisuosituksen jälkeen.

– Ihmisten on helpompi olla ilkeitä myyjille, kun heillä on maski naamalla. Maski toimii ikään kuin naamarina, jonka taakse voi piiloutua ja huudella helpommin.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle huudettiin kuukausi sitten, ettei saa laittaa korttia lukijaan ennen kuin minä, eli edellinen asiakas, on pakannut kokonaan ja poistunut. Nykyään odottelen minuutin, pari, kun edellinen pakkaa ennen kuin laitan kortin lukijaan. Kortilla maksaja tulee kuulemma liian lähelle pakkaajaa.

Valitettavan usein kassa ohjaa ensimmäisen ostokset kaksikaistaisella laarilla juuri siihen käytävänpuoleiselle laarille, eikä sille kauimmaiselle. Siinä tämä sitten hyörii tientukkona ja liian lähellä seuraavana maksuvuorossa olevaa. Kannattaisi kiinnittää tähän huomiota.

First world problems

Vierailija
42/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.

En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Tuollaisia ne asiakkaat aina ovat olleet. 12 vuotta alalla eikä ihmisten kusipäinen käytös enää edes ihmetytä. Nyt onneksi opiskelut käynnissä, enää pari vuotta lusittavaa.

T. Lehmähuoraidiootti jo vuodesta 2008

Ihan parhautta, reps!!!😆

Vierailija
44/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu kesää taisi olla kun työmatkalla hain eväitä. Kaupasta poistuessa mietin että olikohan kassalla huono päivä kun, yleensä minulle ollaan normaalin kohteliaita, hymy ja hyvät päivän jatkot ja niin pois päin. Ei tällä kertaa. Aika jäyhä oli.

Kunnes tajusin että minulla oli maski ja suuret aurinkolasit. Ei tietenkään se toinen näe minun ilmeitä eikä varmasti itsekään silloin vastaa niihin. Vaikea se on kasvottomalle kommunikoida mitään muuta kuin normi hinnan sanoa ja heippa.

Sen tajuamisen jälkeen olen pyrkinyt olemaan hieman korostetun kohtelias ja puhumaan kovempaa ja selkeämmin. Maski muuttaa puheen muminaksi ja pleksit vielä päälle.

Kohteliaalla käytöksellä saan itse aina hyvää palvelua.

Ihmisiä ne myyjät on ja ihmisiä tottuneet palvelemaan, eikö olisi kiva että kaikki pysytään sellaisina koronasta huolimatta.

Vierailija
45/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutavaa asiakasta ei todennäköisesti rauhoita huuto, vaan rakkaus ja lempeys. Kokeilkaapa.

Itse olen todennut että yhden lauseen hokeminen niin kauan että toinen rauhoittuu on paras. Ei se kuuntele jos koittaa yhtään monimutkaisemmin mitään sanoa.

Vierailija
46/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin takaa on suomalaisenkin helppo veeedduilla entistä enemmän.

Eikä nuo maskit mitään auta kun väki räpeltää niitä likaisilla sormilla, vetävät pois naamalta kun puhuvat kännyyn, laittavat likaisen maskin pöydälle lounaspaikassa kun syövät. Ihan idiooottimaista maskikäytöstä suoraan sanottuna!

Vierailija
47/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tasan tarkkaan kokeile! Idioottia ei pidä palkita huonosta käytöksestä. Typerä ehdotus ☹

Ei kannata alentua huutelijan tasolle.

Huutelija vaan haluaa aggressiivisen ilmapiirin.

Tyynenä ja asiallisena pysyminen rauhoittaa tilanteen, kun huutelija hämmentyy hyvästä käytöksestäsi.

Eri

Vierailija
48/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät ja kauppiaat vosivat ottaa hieman kovemman asenteen vittumaisiin asiakkaisiin. Nyt on edelleen vallala jenkkimantra "aasiaks on aina oikeassa". Ihmettelken esim. varastelevat nuorisokaumat tunkevat paikalliseen prismaan pöllimään energiajuimiaja karkkia ja sen annataan vaan tapahtua. Korona aikana vosivartija olla portillaeikä teinalaumoja tarvitse päästää edes kauppaan.

Vierailija
49/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski pois, maski pois ,niin kaikki palaa ennelleen .

Maskihysteerikot on tämän aiheuttaneetkin.

Vierailija
50/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi miksi lapset heiluu puukot kädessä kaupungilla. Vanhemmat on näyttäneet hyvää mallia raivoomisesta ja aggressiivisuudesta. Että ihan peiliin vaan katsomaan. Saisi karanteenit jatkua, ei tällaista junttisakkia jaksa katsoa hetkeekään.

Vierailija
51/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kaupassa sekä kassalla että osastoilla. Jos osastolla minua tullaan nimittelemään tai muuyen huudetaan, sanon että mikäli käytös ei muutu asialliseksi, pyydän vartijan paikalle.

Kassalla on enemmän näitä tuhahtelijoita ja haukkujia, heille sanon haulkujen päätteeksi, hyvää päivää teillekkin.

Jos todella törkeitä puhutaan, sanon suoraan että olisi mukava että oltaisiin asiallisia.

Jos joku toistuvasti haukkuu, sanon että voitko asioida muilla kassoilla, jos minä aiheutan noin pahan reaktion.

Mutta mitään näistä en ole käyttänyt, sillä mulla on ollu aina ihanat asiakkat palveltavina.

Vierailija
52/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit on perseestä.

Epäinhimillinen fiilis van kasvaa ku katselee noita maskinaamoja.

Ottakaa jo pois ne kuonokopat!!

Vierailija
53/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kyllä nykyään olla edes kaupassa töissä, kun saa todistaa kanssaihmisten huonoa käytöstä joka paikassa ja joka tilanteessa. Suomalainen kansa on kateellisin kansa, siitähän tuo huono metsäläisen käytös johtuu - silkasta kateudesta. Ollaan kateellisia jokaiselle ohikulkijoille ja jokainen vastaantulija on uhka. Sitten se oma kateus ja siitä kumpuavat muut negatiiviset tunteet puretaan siihen kuka nyt ikinä sattuu kohdalle osumaan.

Vierailija
54/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais pysyä kotona jos ei osaa olla ihmisiksi.

Osa ei pakosti itse edes tiedosta huonoa käytöstään ja jotenkin esim. ruokaostokset on pakko hoitaa tai mahdollisesti töihin mennä.

Joo. Hauku myyjä, koska et saa hernekeittoa etkä tiedosta omaa käytöstäsi. Tuohan on kehitysvammaisuuden piirre.

Ihmisten käytöstä seuratessa on kieltämättä tullut mieleen, että tässä maassa lienee aika paljon diagnosoimattomia kehityshäiriöisiä. Päällepäin ns. normaali-ihmisen näköisiä mutta henkisesti nelivuotiaan tasolla. Juuri tuo kyvyttömyys hahmottaa oman käytöksensä vaikutusta muihin ja puutteellinen tunteiden säätely on yleistä. Osa näistä raivoajista ja törkeilijöistä on päihdeongelmaisia tai persoonallisuushäiriöisiä mutta kyllä joistain havaitsee heti, että eivät vain tajua.

Tosi hyvin kiteytetty!

Vierailija
55/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toisten hitaus kassalla ärsyttää. nuorilla ne kädet kyllä toimii nopeamminkin, joskus tulee mieleen että hidastelevat tahallaan. tai eivät ole tottuneet kaupassa käymään.

Eikä nuoret jää kassalle jaarittelemaan ja huokailemaan huonoa säätä tai ihmettelemään USA:n presidentin vaaleja...

Ei kaupan kassa ole mikään ajanviettopaikka.

Surullista kyllä, kaupankassa voi olla ihmisen ainoa puhetoveri hyvinvointivaltio-Suomessa v. 2020. Yksinäisyys ja henkinen pahoinvointi kulkevat käsikkäin.

Vierailija
56/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä myös sanottiin , että huono käytös on kasvanut muutenkin. Uskon, että korona-ajan stressi vaikuttaa. Näkee hän sen muuallakin. Ihmiset ovat huolissaan työpaikastaan tai menettäneet sen. Itse muista synnytyksen jälkeen stressin,unenpuutteen, huolen yms purkautuneen lyhyenä pinnanna kaupassa ja muualla. Eli pienet vastoinkäymiset sai minut purkautumaan vahvasti. Kyllä stressi ja elämäntilanne vaikuttaa paljon kuinka kohtelee muita.

Vierailija
57/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ottaen ihmiset, jotka alkavat yllättäen haukkumaan ja vielä ventovieraita, ovat lähtökohtaisesti päästään vialla. Ei kannata ottaa itseensä, nämä ovat mitä ovat ja heillä on kurja elämä.

Just näin. Siedän kyllä sen 2 minuuttia, kun paska joutuu olemaan itsensä kanssa 24/7/365/ikuisesti.

Vierailija
58/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle huudettiin kuukausi sitten, ettei saa laittaa korttia lukijaan ennen kuin minä, eli edellinen asiakas, on pakannut kokonaan ja poistunut. Nykyään odottelen minuutin, pari, kun edellinen pakkaa ennen kuin laitan kortin lukijaan. Kortilla maksaja tulee kuulemma liian lähelle pakkaajaa.

Valitettavan usein kassa ohjaa ensimmäisen ostokset kaksikaistaisella laarilla juuri siihen käytävänpuoleiselle laarille, eikä sille kauimmaiselle. Siinä tämä sitten hyörii tientukkona ja liian lähellä seuraavana maksuvuorossa olevaa. Kannattaisi kiinnittää tähän huomiota.

First world problems

Kassa myös sosoittaa asiakkaan kuuluvan kakkosluokkaan silloin kun ei rullaa ostoksia hihnalla pakkauspäähän saakka. Siinä kakkosluokan asiakas sitten kurottelee  ja säntäilee hakemassa ostoksiaan hihnan yläpäästä.

Kylläpä naurattaa seurata :D

T.Myyjä

Vierailija
59/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomautuksia, työttömyyttä ja muutenkin epätietoisuutta tulevasta niin jossain vaiheessa se alkaa vain purkautua. Joulu rassaa monella kun ei ole rahaa eikä yhtään auta että jo marraskuussa on joka paikka täynnä joulukrääsää.

Se ei ole syy purkaa omaa huonoa oloa muihin. Se on syy mikäli myyjä perseilee.

Vierailija
60/104 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit pitäis kieltää lailla! Saavat ihmiset päästään vinksalleen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi