Minkä helvetin takia yritykset luulee että ihmiset opiskelee?
Olen valmistumassa yliopistosta ja jotkut tarjoaa alle 2000 ja jopa 1500 euron kuukausipalkkaa. En ymmärrä lainkaan mitä pelleilyä nämä harrastaa. Itse olen ajatellut nostaa 4000-4500 euron kuukausipalkkaa kun saan tutkintoni valmiiksi. Alle 4000 niin lopetan puhelun tai kävelen haastattelusta ulos.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 22:48"]Olen valmistumassa yliopistosta ja jotkut tarjoaa alle 2000 ja jopa 1500 euron kuukausipalkkaa. En ymmärrä lainkaan mitä pelleilyä nämä harrastaa. Itse olen ajatellut nostaa 4000-4500 euron kuukausipalkkaa kun saan tutkintoni valmiiksi. Alle 4000 niin lopetan puhelun tai kävelen haastattelusta ulos.[/quote]Kaikki mulle nyt heti.
Neljällä tonnilla saa kokeneitakin, miksi kukaan ottaisi vastavalmistuneen? Mulla on palkka nyt noussut tonnin verran kun lähdin ihan nälkäpalkalla alunperin. Vaihdoin töitä ja kokemus ratkaisi. Seuraavan kerran nousee ensi vuonna, jos ei nouse, se on good bye.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 22:48"]Olen valmistumassa yliopistosta ja jotkut tarjoaa alle 2000 ja jopa 1500 euron kuukausipalkkaa. En ymmärrä lainkaan mitä pelleilyä nämä harrastaa. Itse olen ajatellut nostaa 4000-4500 euron kuukausipalkkaa kun saan tutkintoni valmiiksi. Alle 4000 niin lopetan puhelun tai kävelen haastattelusta ulos.[/quote]
Riippuu vähän alasta, mutta sanoisin, että jos sen 500 e/kk suostut vaatimusta alentamaan, työtä voikin jo löytyä. 3 500 e/kk on nimittäin keskimääräinen aloituspaikka hirveän monessa asiantuntijatyössä. Progressiivinen verotus vielä tarkoittaa, että sillä, saatko 4 000 e/kk vai 3 500 e/kk ei ole varsinaisesti hirveästi väliä.
Sillä tavalla kannattaa asiaan myös suhtautua, että palkka ei ensimmäisessä työpaikassa nouse, eikä ylennystäkään tule, mutta jos teet siellä duunisi hyvin, headhunterit alkavat ottaa yhteyttä parin vuoden kuluttua, ja seuraavassa työpaikassa palkka kasvaa sitten kunnolla.
Näin siis meillä, ja lukuisilla asiantuntijatehtävissä toimivilla ystävillä ja tuttavilla useilla aloilla.
[/quote]
Missä untuvikko saa 3500 e/kk asiantuntijatyöstä ilman työkokemusta?
[/quote]
Miten kukaan voi edes olla asiantuntija ilman työkokemusta?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 22:48"]Olen valmistumassa yliopistosta ja jotkut tarjoaa alle 2000 ja jopa 1500 euron kuukausipalkkaa. En ymmärrä lainkaan mitä pelleilyä nämä harrastaa. Itse olen ajatellut nostaa 4000-4500 euron kuukausipalkkaa kun saan tutkintoni valmiiksi. Alle 4000 niin lopetan puhelun tai kävelen haastattelusta ulos.[/quote]
Riippuu vähän alasta, mutta sanoisin, että jos sen 500 e/kk suostut vaatimusta alentamaan, työtä voikin jo löytyä. 3 500 e/kk on nimittäin keskimääräinen aloituspaikka hirveän monessa asiantuntijatyössä. Progressiivinen verotus vielä tarkoittaa, että sillä, saatko 4 000 e/kk vai 3 500 e/kk ei ole varsinaisesti hirveästi väliä.
Sillä tavalla kannattaa asiaan myös suhtautua, että palkka ei ensimmäisessä työpaikassa nouse, eikä ylennystäkään tule, mutta jos teet siellä duunisi hyvin, headhunterit alkavat ottaa yhteyttä parin vuoden kuluttua, ja seuraavassa työpaikassa palkka kasvaa sitten kunnolla.
Näin siis meillä, ja lukuisilla asiantuntijatehtävissä toimivilla ystävillä ja tuttavilla useilla aloilla.
[/quote]
Missä untuvikko saa 3500 e/kk asiantuntijatyöstä ilman työkokemusta?
[/quote]
Miten kukaan voi edes olla asiantuntija ilman työkokemusta?
[/quote]
Vastavalmistuneet lakimiehet suurissa asianajotoimistoista saa noin 3500-4000 e kuussa. Työviikot ovatkin sitten väh. 50-tuntisia... Lisäksi etenkin rahoitusta lukeneet ekonomit saa sen 3500 e vähintään heti ekassa alan työpaikassa (yleensä pankissa).
Itse aloitin 24-vuotiaana KTM:nä Big4ssa viisi vuotta sitten, alkupalkka 3500e/kk + puhelin ja perussälät. Ekana vuotena sain vielä melkein 2kk bonarit.
Nostapa sitten työttömyyskorvausta siihen asti, että työttömänä ollessasi kieltäydyt ensimmäisestä "alipalkatusta" työstä. Tervetuloa takaisin maanpinnalle!
Vaadin asiallista palkkaa koska minulla on huippuarvosanat niin kursseista kun gradusta ja työkokemusta. Tämä on vaatimus. En ole missään aikeissa tinkiä siitä. Ensimmäisestä päivästä lähtien 4000, vuoden jälkeen 6000 ja kolmen vuoden jälkeen 10000 kuukaudessa.
Tekniikkaa ja tietojenkäsittelytieteitä. Saksan, ranskan, italian ja venäjän kielet päälle.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:06"]
Se, että sinulla on tutkinto yliopistosta, ei tarkoita automaattisesti sitä, että palkkasi vastavalmistuneena olisi min. 4000 euroa kuukaudessa. Itselläni oli vastavalmistuneena (yhteiskuntatieteellinen) ekassa työpaikassa (omalta alalta) palkka 2600 euroa kuukausi. Kukaan yliopistosta valmistunut kaverini ei ole saanut min. 4000 euron aloituspalkkaa, oli ala mikä hyvänsä.
[/quote]
Teillä on väärä koulu. Mun koulutukseni on autokoulu ja alkupalkka tuon mistä te unelmoitte :-).
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:51"]Vaadin asiallista palkkaa koska minulla on huippuarvosanat niin kursseista kun gradusta ja työkokemusta. Tämä on vaatimus. En ole missään aikeissa tinkiä siitä. Ensimmäisestä päivästä lähtien 4000, vuoden jälkeen 6000 ja kolmen vuoden jälkeen 10000 kuukaudessa.[/quote]
Tervetuloa kortistoon.
Ihme, että edes haet paikkoja, joissa palkka on 2k ympärillä. Voisi olettaa, että niissä työn vaativuus vastaa AMK tai opisto + työkokemus. Työ hinnoitellaan yleensä sen vaativuuden mukaan ei hakijan koulutuksen/työkokemuksen mukaan.
Palkkauksen suhteen poikkeuksia kuitenkin ovat erilaiset järjestöt, valtionhallinnon ja EU:n harjoittelupaikat, tohtorikoulutus jne., joissa palkkaus on kaukana työn todellisesta vaativuudesta ja hakijoiden osaamisesta = tämä on kuitenkin joillain aloilla välttämätön välivaihe, jos haluaa vaativampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin.
Kun itse hain hiljan uutta työpaikkaa (maisteri + 7 vuotta alan työkokemusta), niin mua ei kutsuttu haastatteluun yhteenkään paikkaan, johon olin ylikoulutettu tai erikoisosaamiseni ei vastannut tehtävää vaikka osaamista olisi ko. töihin ollut myös. Haastattelukutsut ja uusi työpaikka löytyi lopulta sellaisesta paikasta, johon en millään kuvitellut olevani se paras hakija, koska en arvottanut riittävän korkealle omaa pätevyyttäni.
Hae paikkoja, jotka vastaavat todellista osaamistasi!
Mieheni valmistui amiksesta, siellä sanottiin että ekan työpaikan palkka lähtee noin reilusta kahdesta tonnista, vähintään kaksi tonnia kannattaa pyytää. Mies pyysikin, mutta työnantaja totesi että maksavat kaikille saman eli 1700€/kk. Pakko oli ottaa vastaan.
Myöhemmin mies vaihtoi työpaikkaa ja vaikka edelleen teki kahdessa vuorossa töitä jopa viikonloppuisin, palkka oli n. 1400€/kk tasolla.
Ei yritykset luule mitään. Bisnesyrityksissä työpaikat syntyvät niin, että todetaan tarve jonkin liiketaloudellista arvoa tuottavan asian tekemiselle. Sitten määritellään tehtäväkokonaisuudet ja työnkuvat, joita hoitamaan tarvitaan työntekijöitä. Jokaisen työtehtävän arvo eli palkka määritellään sen tehtävän tuottaman lisäarvon perusteella.
Ei yritykset luule mitään. Bisnesyrityksissä työpaikat syntyvät niin, että todetaan tarve jonkin liiketaloudellista arvoa tuottavan asian tekemiselle. Sitten määritellään tehtäväkokonaisuudet ja työnkuvat, joita hoitamaan tarvitaan työntekijöitä. Jokaisen työtehtävän arvo eli palkka määritellään sen tehtävän tuottaman lisäarvon perusteella.
Vastavalmistuneilla ei ole yli 4000 euron kuukausipalkkaa muilla kuin lääkäreillä.
Ensimmäisessä työpaikassani (IT-ala) palkka oli 3500 e/kk aloittaessani kolmisen vuotta sitten. Nyt palkka on noussut 4500 euroon. Olen tyytyväinen; moni saman alan vastavalmistunut on mennyt duuniin ihan 2500 eurollakin. Mä ehdotin haastattelussa tuota 3500 euroa ja sen sain ilman mitään vänkäyksiä, pyysinköhän sitten liian vähän jopa. :)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:51"]Vaadin asiallista palkkaa koska minulla on huippuarvosanat niin kursseista kun gradusta ja työkokemusta. Tämä on vaatimus. En ole missään aikeissa tinkiä siitä. Ensimmäisestä päivästä lähtien 4000, vuoden jälkeen 6000 ja kolmen vuoden jälkeen 10000 kuukaudessa.[/quote]
Saat kuule työnantajilta vain hihittelyä ja naureskelua osaksesi, kun vetoat että "pitää saada kovaa palkkaa, kun mulla on niin hyvät arvosanat". Tuolla tavalla annat työnantajiin vain ylimielisen ja koppavan vaikutuksen. Työnantajat vähät välittävät arvosanoistasi, ainakin tuon palkkausasian suhteen.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:09"]
No eihän siinä olisi mitään järkeä, että vastavalmistunut nostaisi samaa palkkaa kuin talossa 20 vuotta työskennellyt. Kyllähän sen työkokemuksenkin pitäisi näkyä palkoissa. Ymmärrän kyllä, että ei huvita nostaa samaa palkkaa kuin nuo mäkkäriläiset. Että onnea työhaastatteluihin, toivon tosissani että et jää työttömäksi. :) (Tämä ei nyt oikeasti ollut mitään sarkasmia)
[/quote]
Suomessa on surkeat palkat melkein kautta linjan. Aloittajan kannattaa kun on vielä nuori etsiä töitä muualta kuin Suomesta eikä heittää täällä elämäänsä hukkaan.