Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mies on töissä ja nainen kotona niin pitääkö naisen valmistaa ruoka valmiiksi kun mies palaa kotiin?

Vierailija
12.11.2020 |

Toisinpäin tätä vaaditaan

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää. Sitä vartenhan se perheen pää käy töissä ansaitsemassa rahaa että nainen voi olla kotona ja hoitaa kotia.

Vierailija
22/172 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii, nainen voi vaan löhötä ja lihoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt töissä, joten hoidan käytännössä kaikki kotityöt. Maksetaan kyllä kaikki kulut puoliksi, mutta mun mielestä on joka tapauksessa reilua, että se joka paremmin ehtii (eli tällä hetkellä minä) hoitaa kodin ja kaupassa käynnit yms. Eri asia, jos ois pieniä lapsia, siinä on duunia sinänsä eikä lasten kanssa kaikkia kotihommia ehdi.

Vierailija
24/172 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, meillä on toisinpäin, minä käyn töissä ja teen pitkää päivää, mies kotona. Todella todella harvoin on ollut ruokaa, kun tulen kotiin tai edes niin, että olisi laittamassa. Minä sitten kokkaan, jos jaksan. Laittaa kyllä välipalaa eli sellaista, mikä valmistuu pikaisesti.

Vierailija
25/172 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä se nainen kotona tekee, missä kunnossa hän on, ja kenen kanssa, ja milloin se mies tulee töistä kotiin.

Minä olen kotona päivät. Lapset tulevat koulusta ennen kuin isänsä tulee töistä. Minä teen päivällisen ensisijaisesti lapsille, toisinaan teini tekee ruoan. Mies tulee, kun tulee, ja ruokaa riittää hänelle, jos riittää. Eilen ei riittänyt, tänään riitti. Mies tulee toisinaan vasta niin myöhään töistä, että lapset ovat jo nukkumassa, joten ruoka on syöty, ja jos sitä on jäänyt yli, se on jääkaapissa. Mies lämmittää sitä itselleen tai syö jotain muuta. Hän ei tykkää siitä, jos alan liikaa paapomaan.

Vierailija
26/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole edes miettinyt asiaa. Viimeiset 40v menty niin että se joka on ensin kotona tekee ruuan. Mies tai vaimo.

Itsestäänselyys

Vierailija
27/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Eivät kotonaolevat miehetkään valmista ruokaa töistä palaavalle naiselle.

Niinkö? Minä kyllä siivoaisi kämpän, pesisin pyykit, kävisin kaupassa ja laittaisin hyvää ruokaa naiselle jos kotimiehenä olisin.

Kai sinä kuitenkin maksaisit puolet menoista, ettet vaan toisen rahoilla loisi?

Vierailija
28/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän työnjako ole jokaisen parin sovittavissa oleva asia. 

Ensimmäinen kysymys on tietenkin se, miksi kukaan on kotona. Jos nyt puhutaan normaalista vanhempain- ja hoitovapaista, niin kotona oleva on nyt enemmän hoitamassa lapsia kuin passaamassa toista aikuista. Mutta jos kotona olo alkaa venyä lasten kouluikään asti, niin olisihan se hassua, että toinen tuo rahat ja kotityöt jaetaan edelleen tasan. 

Työttömyys- yms., asiat on toki sensitiivisiä siinä mielessä, että on suhteelle aika vaarallista ajatella, että työttön muuttuu palvelijaksi samalla, kun irtisanomislappu lyödää kouraan. Toki lisääntynyt vapaa-aikaa kannattaa kotitöihin käyttää, mutta useimmat tuntemani työttömät ovat kuitenkin esim. opiskelleet ja työnhakukin on vienyt aikaa - tosin suurin osa onkin työllistynyt kuukausissa. 

Meillä toki minä olen tehnty ruuan käytännössä aina, koska vaimo vain ei osallistu. Pikkuhiljaa hän kuitnekin suostui ruuanlaittoon niinä iltoina, jolloin olen kuskannut lapsia harastuksiin niin, että päivällinen olisi venynyt liian myöhään, jos olisin alkanut kokkailla vasta tullessani lasten kanssa kotiin. 

Vierailija
29/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nyt töissä, joten hoidan käytännössä kaikki kotityöt. Maksetaan kyllä kaikki kulut puoliksi, mutta mun mielestä on joka tapauksessa reilua, että se joka paremmin ehtii (eli tällä hetkellä minä) hoitaa kodin ja kaupassa käynnit yms. Eri asia, jos ois pieniä lapsia, siinä on duunia sinänsä eikä lasten kanssa kaikkia kotihommia ehdi.

Millä sinä maksat kaiken puoliksi, jos olet kotona? 

Vierailija
30/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta olin virkavapaalla säästöillä ja maksoin kaikesta puolet kuten ennenkin. 

Vierailija
31/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta olin virkavapaalla säästöillä ja maksoin kaikesta puolet kuten ennenkin. 

Ja ruoka oli aina valmiina, kun mies tuli kotiin. 

Vierailija
32/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaatii? Meillä minä olen se, jolla on pitempi työpäivä mutta joka myös valmistaa ruuan. Ja kuka syö heti töistä tultuaan?

Vierailija
33/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies vie aina roskat niin minä laitan aina ruuan. Ei olla kumpikaan kotona.

Muuten menee hommat ja kulut aika tasan.

Kenenkään ei pidä tehdä mitään, nämä on ihan juteltavissa olevia asioita kuten koko parisuhdekin. :)

Vierailija
34/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nykyään käsitys, etteivät miehet tee ruokaa? Minun mies tykkää kokkaamisesta ja tekee meillä 80% ruoista. Silloin minä tein, kun hoidin kotona lapsia.

Vierailija
35/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa herää väistämättä kysymys, että mihin aikaan te syötte? Meillä päivällinen syödään noin puoli yhdeksältä illalla. Ja ihan Suomessa ja suomalaisia olemme. En voisi kuvitellakaan, että heti töistä tultua olisi ruoka. Miten sitten harrastukset, kotityöt, muu tekeminen? Minulle päivällinen on se hetki, jonka jälkeen ei enää tarvitse tehdä muuta kuin lukea kirjaa tai katsoa elokuvaa, rauhoittua paikoilleen.

Vierailija
36/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä.

Vierailija
37/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on niin että toinen maksaa ruoat ja vuokran/ vastikkeen ja toinen on kotona niin on lupa odottaa ettei siellä vaan laiskana maata. kyllä jotain pitää tehdä, kukin kykyjensä mukaan.

Vierailija
38/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Ei kenenkään täydy mitään tehdä toisen eteen/puolesta. Mies oli työttömänä kaksi vuotta, yhden kerran oli tiskannut. Ei ollut ruokaa ikinä tai mitään siivottu tai pyykätty. Olisi ollut mukava, jos olisi tiskannut, mutta ei halunnut tätä tehdä ja minä en toiselle asioista sano/nalkuta.

Minä taas en tuollaista laiskimusta olisi paria viikkoa pitempään nurkissa pyörimässä katsellut.

Vierailija
39/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona oleva tekee ruoan, varsinkin jos työssäkäyvä maksaa toisen elämistä. Jos kulut jaetaan työllisyystilanteesta huolimatta 50/50 niin silloin jaetaan myös ruoanlaitto vuorot.

Itse tykkään ruoanlaitosta niin työssäkäyvänäkin suunnittelen ja teen ruoat vaikka mies työtön. Mies saa kyllä hoitaa äkilliset "ainiin puuttuu pasta ja feta" -ostokset ja siivota keittiön, mitä itse inhoan yli kaiken. Ja ottaa koppia silloin ruoanlaitosta kun itse sanon että nyt ei jaksa.

Kuuntele nyt itseäsi, kamala pirttihirmu!

Jos ei vieläkään onnistu, ni kuvittele tosinpäin jonkun miehen sanomana:

"Ite tykkään tehdä ruokaa, ni valitsen tehdä sen silloin ku jaksan. Vaimo saa luvan lähtee juoksemaan kauppaan heti kun sanon ja siivota, koska siitä en tykkää!"

Riittää et mieheltä on viety työt, älä vie sen pallejakin!

Vierailija
40/172 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on niin että toinen maksaa ruoat ja vuokran/ vastikkeen ja toinen on kotona niin on lupa odottaa ettei siellä vaan laiskana maata. kyllä jotain pitää tehdä, kukin kykyjensä mukaan.

Ei ole lupa odottaa yhtään mitään. Ei se kotonaolija ole mikään orja tai piika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi