Tarvitsetteko englantia päivittäin?
Itse huomaan että luen, kuuntelen ja joskus joudun jopa joka päivä käyttämään englantia. Itse olen kiinostunut värianalyysistä, pukeutumisesta ja muodista, ja siltä alueelta on hyvin vähän aineistoa suomeksi, niinpä joudun(saan) lukemaan pukeutumis/tyylikirjoja englanniksi.
Kommentit (26)
Kyllä. Meillä on virallinen työkieli englanti, luen englanninkielistä kirjallisuutta ja sen lisäksi useimmat seuraamani tv-sarjat ovat englanninkielisiä.
Suomalaisethan ovat periaatteessa englanninkielisessä kielikylvyssä koko ajan, jos vain haluavat. Tietokonepelit, elokuvat, musiikki, radio ja tv. Sekä kirjallisuus.
Jotta joku neropatti ei tulisi kommentoimaan (voi toki tulla siltikin), että miten kaikki palstan mammat on kielitaitoisia ja tarvitsevat englantia joka päivä, niin vastaan että en tarvitse englantia päivittäin.
Tosin sattumoisin juuri nyt olen puhunut poikkeuksellisen paljon englantia, koska perheessäni on ollut italialaisia vieraita vajaan viikon verran ja yhteinen kielemme on ollut englanti.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 14:38"]
Jotta joku neropatti ei tulisi kommentoimaan (voi toki tulla siltikin), että miten kaikki palstan mammat on kielitaitoisia ja tarvitsevat englantia joka päivä, niin vastaan että en tarvitse englantia päivittäin.
Tosin sattumoisin juuri nyt olen puhunut poikkeuksellisen paljon englantia, koska perheessäni on ollut italialaisia vieraita vajaan viikon verran ja yhteinen kielemme on ollut englanti.
[/quote]
Eivätkö italialaiset vieraat osanneet suomenruotsia? Sehän on kuulemma kaikkien kielten äiti? Oikein lingvistien Tonava.
Tarvitsen, mieheni kanssa. Myös ranskaa käytän päivittäin, muutto sinne vuoden puolivälissä. Kyllä mä ainakin oon paljon onnellisempi että kykenen keskustelemaan ja ilmaisemaan itseäni muillakin kielillä kuin vain suomella :/
Käytän päivittäin englantia, ruotsia (ja sitä sekaskandinaaviskaa myös, jossa jokainen puhuu omaa kieltään ja sit toivotaan, että menee perille), ranskaa ja suomea. Viikottain myös saksaa, ainakin luetunymmärtämisen tasolla. Venäjää en ole tarvinnut, enkä kiinaa, vaikka asun Aasiassa, missä kiina varmaan olisi hyödyllinen yleiskieli. Vaan ne nauravat minulle kun yritän, ja vastaavan englanniksi.