Sain haukut, kun en huolehtinut toisen lapsesta
Tulipa paha mieli tänään. Kuljin puiston halki omissa ajatuksissani, kun huomasin isohkon kiven päällä tasapainoilevan leikki-ikäisen kurahaalareissaan. Ihmettelin, eikö tuo ole vaarallista, mutta en reagoinut asiaan sen kummemmin. No eikös se lapsi tullut sieltä melkein heti perään niskoilleen alas, ja kauhea parku seuraa. Jostakin juoksi paikalle hätääntynyt äiti, joka alkoi heti sättiä minua siitä, etten puuttunut tilanteeseen ajossa tai mennyt apuun. Ja missä tämä sankari itse sitten oli? Sanoin aika ikävästi takaisin, koska harva asia suututtaa niin kuin ihmiset, jotka sysäävät omat ongelmansa muiden niskoille.
Uskokaa nyt, että te olette itse lapsistanne vastuussa!
Kommentit (35)
Minulle taasen on huudettu kun pelastin refleksinomaisesti yhden taaperon auton edestä tieltä. Mutta tekisin sen uudestaan, refleksejä ei kai voi estää tietoisesti.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:32"]
Purkaudunpa sitten vähän. Minusta on hyvä, jos yhdessä välitetään. Olen kuitenkin huomannut, että puistoissa vahdin omia lapsiani ja katson etteivät putoa yms. Sitten huomaan vahtivani kaikkia muitakin, kun äidit jättävät omansa minun kontolleni esim. Näissä kiipeilyverkoissa, joissa ylhäältä voi pudota pienemmän päälle. Toosten lasten tekemisiin on myös vaikea puuttua ilman, että joku suuttuu. Minä kyllä sanon, jos luulen, että jollekin voi sattua jotakin tai nostan pienn pois vaaran paikasta. Kurjaa on se, että tätä käytetään hyväksi ja olen lapsenvahti.
[/quote]
Mä kyllä joudan vahtimaan niitä neljää omaani, mutta myös muita lapsia siellä puistossa. Enkä koe tekeväni siitä moista numeroa. Siinähän ne muutkin tulee vahdittua kuin omatkin. Ei se vahtiminen nyt mitään rakettitiedettä ole. Lisäksi sen palautteen sille toheloivalle lapselle voi sanoa niin moneen eri sävyyn. Paljon olen joutunut puuttumaan muidenkin lasten sähläilyihin, mutta koskaan ei ole haukkuja muilta äideiltä tullut.
[/quote]
No kiva, mepä tullaankin ystävieni kanssa lapsinemme jatkossa teidän puistoon kun siellä on tuollainen kiva ja ilmainen lapsenvahtipalvelu! Saadaan rauhassa jutella eikä tarvi juosta lasten perässä. Ihan parasta!
Itselläni on tapana puuttua, jos näen lapsen vaaratilanteessa.
Ja kyllä, ihmetyttää että missä saatanassa lapsen vanhemmat ovat.
Viimeksi asukaspuistossa arviolta 3v. tyttö kiikkui sängynpäällä olevassa korissa kurottaen hyllyltä tavaraa. Nostin hänet siltä seisomalta lattialle ja annoin hyllyltä tavaran, aivan sama saako sillä leikkiä jos vaihtoehtona on tippuminen.
On minullakin kaksi lasta, mutta tiedän missä he menevät pieninä.
Olen mies.
tämä ketju on niin sairas, ei tarvii ihmetellä taas, miksi dementikkomummot kuolee pakkaseen pyjama päällä keskellä kaupunkia, sairaskohtauksen saaneen luokse ei mennä jne... ja miksi suomalaiset ihmiset kaikesta materiaalisesta hyvästä huolimatta voivat pahoin. Suojateillä ajetaan kakaroitten päälle, kun mitäs niitten vanhemmat ei kuskaa niitä autoilla, paskaako hidastavat juuri mun matkaa, kun mä vaan haluan ihan keskittyä tähän omaan automatkaani omalle työpaikalle, sieltä oman lempiravintolan kautta omaan kotiin.... vittuun lapset, mummot ja sairaat, ne ei ole mun ongelma. Vittuun verot, mä en halua toisten koulutusta tai sairaanhoitoa maksaa, jotain keskoskaappeja ostellaan, vaikka ei mulla ole edes lapsia... jne jne
mikä teitä vaivaa? ihan tosi? Te olette ilmeisesti syntymästä asti selvinneet ihan yksin, korkeintaan oma äiti on hoitanut, mutta kukaan muu ei ole mitään hyvää tehnyt teille ? Niin ette osaa antaa toisille ihan sellaista perusihmisyyttä, koska olette jääneet itse sitä vaille? Mutta tarpeen päivä se tulee teillekin eteen, hortoilette itse muistin menettäneenä, kakkat vaipoissa pitkin katuja ja mitä silloin, jos kukaan ei pysähdy? Lapsenne vetää ensikännit, sammuu pakkasella ulos ja ihmiset kävelevät ohi. Taaperonne eksyy tavarataloon kun valitsette hyllystä maitoa ja hups, se kävelee sieltä kadulle ja autotielle, kun kukaan ei viitsi vaivautua ottamaan 2-vuotiasta kädestä, ei oo mun, ei kuulu mulle.
Nykyvanhemmathan ovat erittäin herkkänä sille, että joku muu heidän lastaan komentaa. Osahan on sitä mieltä, ettei opettajat koulussakaan saisi näitä kullannuppuja komentaa, lapsilla on oikeus tehdä mitä huvittaa. Miksi siis vaivautua? Huolehtikaa itse kakaroistanne.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 04:28"]
Äiti oli varmaan hätääntynyt ja reagoi siksi noin ikävästi.
Toisaalta taas on ihan normaalia mennä luo jos näkee, että lapsi satuttaa itsensä tai on vaikka kadulla tai kauppakeskuksessa yksinäisen tai eksyneen oloinen tai vaikka itkee. Sitä se "koko kylä kasvattaa" vähintäänkin tarkoittaa. Oli sitten itsellä lapsia tai ei, niin miksei voi mennä kysymään "mikä sulla on hätänä" tai "missä sun isä tai äiti on"? Itseään heikompaa, kuten lasta, pitää aina auttaa, muuten ei ole ihminen.
Lievästi OT, lasten pitää saada kiivetä kivien päälle ja puihin, pudota ja satuttaa itsensä, syödä lunta ja hiekkaa, leikkiä kavereiden kanssa leikkejä, joista ei kerrota aikuisille. Mistä ne muuten elämää oppisivat (mistä me vanhemmat opimme?)? Niiden pitää myös saada kyllästyä ryytymiseen asti.
Telkkarin ja koneen ääressä yksin hiljaa istuen ei opi yhtään mitään.
[/quote]
Olin kerran naistenvaateliikkeessä. Kaksi pientä lasta itki hyllyjen välissä äitiään. Minä idiottii menin kysymään, mikä hätänä. No äiti hukassa. Lähdin lasten kanssa etsimään äitiä ja äiti löytyi pukukopista.
No, mikä oli äidin ja oletettavasti hänen äitinsä reaktio. Kumpikin akka alkoi rääkyä lapsille, että minne te kakarat hävisitte ja sitten mulkoilivat minua ja äiti ärähti, että mitä tää sulle kuuluu.
En ikinä enää sekaannu kenenkään asioihin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 23:09"]
No olisit sinäkin voinut jotain tehdä. Lapsen äiti saattoi olla vaikka imettämässä vauvaa tai jotain. Toki lapsi oli äitinsä vastuulla, eikä sinun ja varmasti sait silkasta järkytyksestä ja syyllisyydestä ryöpyt niskaasi.
[/quote]
Ja koko maailmanhan pitää siis olla sellaisen imettävän egoistin ja itse maailmannavan lähistöllä noin kilometrin säteellä täydessä valppaustilassa käsi lipalla, jotta kuka tahansa ventovieras ihminen osaa puuttua hänen heitteille jättämiensä (jopa lukuisten) lasten vaaratilanteisiin? Niin, ne muut ihmisethän ovatkin siellä elämässä omia elämiään ja tekemässä omia asioitaan ihan vain heitä varten, niinkö? Niin itsekäs, tyhmä ihminen... Ja tietenkin etenkin tuollaiset aina lisääntyvät, ja moneen kertaan. Se on aina nähty ja se tullaan edelleenkin varmasti aina näkemään. Mitäpä sitä itse punnitsemaan omia valintojaan ja hankintojaan, kuten esim. lasten hankintaa, koska kaadetaan vaan kaikki vastuut omista valinnoista aina jonkun toisen niskaan. Vaikka sitten satunnaisen vieraan ihmisen kadulla, kuten aloittajan tapauksessa. Mitä liikkuu päässä? Ding dong.
Ihan oikein teit kun sanoit pahasti äidille. Ei tietenkään lapset ole kenenkään muun vastuulla kuin vanhempien.! Typerää olettaa muuta...
Olen itsekin äiti ja vahdin omaa lastani julkisilla paikoilla erityisen hyvin, eikä tulisi mieleenikään vahtia muiden lapsia puistossa, en ole mikään puistotäti, olen vastuussa vain omasta lapsestani, jonka olen halunnut ja saattanut tähän maailmaan. Ja joo, jos näen lapsen autotiellä, totta kai pelastan hänet sieltä, mutta tässä oli kyse puistossa leikkimisestä.
Olisin ap:n tapauksessa pitänyt sellaiset saarnat kyseiselle naikoselle, että olisi sen muistanut ikuisesti, eikä olisi jättänyt enää ikinä lapsiaan heitteille.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 04:28"]
Äiti oli varmaan hätääntynyt ja reagoi siksi noin ikävästi.
Toisaalta taas on ihan normaalia mennä luo jos näkee, että lapsi satuttaa itsensä tai on vaikka kadulla tai kauppakeskuksessa yksinäisen tai eksyneen oloinen tai vaikka itkee. Sitä se "koko kylä kasvattaa" vähintäänkin tarkoittaa. Oli sitten itsellä lapsia tai ei, niin miksei voi mennä kysymään "mikä sulla on hätänä" tai "missä sun isä tai äiti on"? Itseään heikompaa, kuten lasta, pitää aina auttaa, muuten ei ole ihminen.
Lievästi OT, lasten pitää saada kiivetä kivien päälle ja puihin, pudota ja satuttaa itsensä, syödä lunta ja hiekkaa, leikkiä kavereiden kanssa leikkejä, joista ei kerrota aikuisille. Mistä ne muuten elämää oppisivat (mistä me vanhemmat opimme?)? Niiden pitää myös saada kyllästyä ryytymiseen asti.
Telkkarin ja koneen ääressä yksin hiljaa istuen ei opi yhtään mitään.
[/quote]
Olin kerran naistenvaateliikkeessä. Kaksi pientä lasta itki hyllyjen välissä äitiään. Minä idiottii menin kysymään, mikä hätänä. No äiti hukassa. Lähdin lasten kanssa etsimään äitiä ja äiti löytyi pukukopista.
No, mikä oli äidin ja oletettavasti hänen äitinsä reaktio. Kumpikin akka alkoi rääkyä lapsille, että minne te kakarat hävisitte ja sitten mulkoilivat minua ja äiti ärähti, että mitä tää sulle kuuluu.
En ikinä enää sekaannu kenenkään asioihin.
[/quote]
Miksi noin katkera? Sinähän autoit niitä lapsia eivätkä he ole vastuussa siitä, että heidän äidillään ja isoäidillään ei ole käytöstapoja. Sinä et myöskään ollut tuon tapahtumaketjun keskipiste, vaan ne lapset. Varmasti jätit heille hyvän muistijäljen: apua saa, ihmisiin voi luottaa.
En muista enää numeroani, mutta kirjoitin tuon lainauksen ylimmän kommentin
Jos lapsi seisoo puistossa kiven päällä niin ei tulisi mieleenkään että lapsi on jotenkin vaarassa!
Itse ainakin pienenä kiipeilin joka paikkaan...kiville, aidan päälle, puuhun ym ym ja niin ovat meidän lapsetkin tehneet.
Ei se äitikään pitänyt sitä touhua vaarallisena vasta kun sen jälkeen kun lapsi putosi eikä itsekään ehtinyt hätiin niin hyvähän se on vieraalle ihmiselle huutaa...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:49"]
Jos lapsi seisoo puistossa kiven päällä niin ei tulisi mieleenkään että lapsi on jotenkin vaarassa!
Itse ainakin pienenä kiipeilin joka paikkaan...kiville, aidan päälle, puuhun ym ym ja niin ovat meidän lapsetkin tehneet.
Ei se äitikään pitänyt sitä touhua vaarallisena vasta kun sen jälkeen kun lapsi putosi eikä itsekään ehtinyt hätiin niin hyvähän se on vieraalle ihmiselle huutaa...
[/quote]
Samaa ajattelin. Kuljen tuosta puiston läpi joka päivä, ja aina siellä joku lapsukainen kurahaalareissaan hyppii kivenlohkareiden päällä. Ei ole koskaan tullut mieleenikään, että se olisi jotenkin vaarallista.
Todelliset vaaratilanteet sitten erikseen. Kukaan ei ole niin ajatuksissaan, etteikö pikkulasta auttaisi pois autotieltä tai nostaisi alas kiipeilemästä kaupan hyllyjen päältä. Mutta ei ole ohikulkijoiden tehtävä valvoa, mikä normaalitilanne (esim. lapsi puistossa kivenmurikan päällä) saattaa muuttua vaaratilanteeksi tai ei. On vanhemman tehtävä tietää oman lapsensa kypsyystaso ja se, kykeneekö lapsi leikkimään turvallisesti omin nokkinensa. Sitä ei kukaan ohikulkija voi vilkaisulla tietää.
Lasteni rajat menee siellä, minne eivät itse pääse. Näihin voi kiivetä, vaikka äiti ei olisikaan vieressä. Jos nostan jonnekin ylemmäs, silloin olen itse vieressä. Vaikea kuvitella, että lapsi olisi ollut todellisessa vaarassa jos oli sinne itse kiivennyt. Toisaalta jos pääsee itse kiipeämään ja tapahtuu jotain, niin yleensä ei ole mitään kovin vakavaa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:32"]
Purkaudunpa sitten vähän. Minusta on hyvä, jos yhdessä välitetään. Olen kuitenkin huomannut, että puistoissa vahdin omia lapsiani ja katson etteivät putoa yms. Sitten huomaan vahtivani kaikkia muitakin, kun äidit jättävät omansa minun kontolleni esim. Näissä kiipeilyverkoissa, joissa ylhäältä voi pudota pienemmän päälle. Toosten lasten tekemisiin on myös vaikea puuttua ilman, että joku suuttuu. Minä kyllä sanon, jos luulen, että jollekin voi sattua jotakin tai nostan pienn pois vaaran paikasta. Kurjaa on se, että tätä käytetään hyväksi ja olen lapsenvahti.
[/quote]
Mä kyllä joudan vahtimaan niitä neljää omaani, mutta myös muita lapsia siellä puistossa. Enkä koe tekeväni siitä moista numeroa. Siinähän ne muutkin tulee vahdittua kuin omatkin. Ei se vahtiminen nyt mitään rakettitiedettä ole. Lisäksi sen palautteen sille toheloivalle lapselle voi sanoa niin moneen eri sävyyn. Paljon olen joutunut puuttumaan muidenkin lasten sähläilyihin, mutta koskaan ei ole haukkuja muilta äideiltä tullut.
[/quote]
No kiva, mepä tullaankin ystävieni kanssa lapsinemme jatkossa teidän puistoon kun siellä on tuollainen kiva ja ilmainen lapsenvahtipalvelu! Saadaan rauhassa jutella eikä tarvi juosta lasten perässä. Ihan parasta!
[/quote]
Tulkaa vaan! Mä pystyn jopa multitaskaamaan: juttelen ja vahdin samalla! :D
AV-mamma multitaskaa niin, että roikkuu leikkipuistossakin palstalla ja kun lapsi loukkaa itsensä niin totta kai se on muiden vika.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:39"]
Somaliasta päivää... Koko kylä kasvattaa ja vanhempia kunnioitetaan
[/quote]
Ja kun katsoo minkälaisessa tilassa kyseinen maa on, ja minkälaisia ihmisiä somalit ovat, niin ehkei kannata sieltä oppia ottaa.