Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, tsemppiä, jotain! Sain juuri tietää että joudun ajamaan lauantaina traktoria. En aja edes autoa.

Vierailija
12.11.2020 |

Tuo siis liittyy opintoihini. Tuli ihan puskista kyllä tämä. Ala on sellainen että 90 % töistä tehdään ilman traktoria ja jos valitsee sopivan suuntautumisvaihtoehdon, ei tarvitse käyttää mitään koneita. Koulun periaate on vaan se, että jokainen heiltä valmistuva osaa ajaa traktoria ainakin jonkun verran.

Ei tässä muuten mitään, mutta minulla on hahmotushäiriö. En voi ajaa edes autoa, koska en hahmota liikennettä. Pyöräilykin on aika hasardia hommaa.

Kuolen häpeästä jo nyt.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot opettajalle asiasta.

Vierailija
2/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Helppoa. 15 v jouduin samaan tilanteeseen yksityisalueella töissä. Tuossa on traktori, startti rikki, käynnistä jakarilla kytkemällä virta. Sitten töihin. Ei korttia.

Hienosti meni 4 vuotta kesätöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot opettajalle asiasta.

Pakkohan se on, muuten vielä ta...pan jonkun vahingossa. Kuolen silti häpeästä.

Tuolla on kyllä kaikenlaisia mukautetun opetuksen pienryhmiäkin (toisen asteen koulutus siis kyseessä), jos niille voidaan tehdä erikoisjärjestelyitä niin kai minulle?

Ongelma on, että minulla ei ole hahmotushäiriöstä mitään virallista diagnoosia. On diagnoosi Aspergerin oireyhtymästä ja lääkärit ovat vain todenneet kun olen liikenneongelmistani puhunut, että "joo, sulla on hahmotushäiriö tuon AS:n takia". 

Kamalaa jos unelma-ammattiin valmistumisesta ei tule mitään tämän takia.

-ap-

Vierailija
4/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ttu mikä otsikko😂 mut joo, tsemppiä.

Vierailija
5/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko pois.

Innostut vielä ja rupeat urakoimaan töiksesi ;)

Vierailija
6/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Helppoa. 15 v jouduin samaan tilanteeseen yksityisalueella töissä. Tuossa on traktori, startti rikki, käynnistä jakarilla kytkemällä virta. Sitten töihin. Ei korttia.

Hienosti meni 4 vuotta kesätöissä.

Sinullakin on siis hahmotushäiriö, kuten ap:lla on?

Vierailija
7/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin kerrot, että et ole koskaan ajanut mitään laitetta ja sitten pyydät sellaisen kädestäpito-koulutuksen. Ja jos olet maatalousalalla, niin ilman traktorinajotaitoa ei töistä tule mitään, vaikka et peltotöihin menisi.

Vierailija
8/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet saanut sitten ajokortin, traktorin ajoon tarvitaan ajokortti.

Vierailija
9/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sinä saa ajaa sitä traktoria millään yleisellä alueella, tiellä tms., koska sulla ei ole siihen ajokorttia. Suljetulla alueella (pellolla?) ehkä, harjoittelette varmaan käynnistämistä, liikkeelle lähtöä ja jarrutusta. Silloin kun itse opettelin, niin huomasin että traktori on aika hidas vempele reagoimaan. Eikä se tee mitään itsestään.

Vierailija
10/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin kerrot, että et ole koskaan ajanut mitään laitetta ja sitten pyydät sellaisen kädestäpito-koulutuksen. Ja jos olet maatalousalalla, niin ilman traktorinajotaitoa ei töistä tule mitään, vaikka et peltotöihin menisi.

Ei ole maatalousala. Opiskelen puutarha-alaa. Olen aika varma että floristit harvemmin ajavat traktoria töissään.

-ap-

Vierailija
11/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos traktorilla ajo kuuluu koulun opetusohjelmaan, se tarkoittaa sitä, että jonkun on se opetettava. Lähdet nyt siitä, että häpeät jo etukäteen asiaa, jota et vielä osaa, ja olet orientoitunut, että ei tule onnistumaan. Heitä moinen häpeä menemään.

Kerrot opettajalle tilanteesi, ja miten se vaikuttaa. Hänen tehtävänsä on suunnitella loput. Tuo 'ainakin jonkun verran' kuulostaa siltä, että pitää osata edes siirtää traktori paikasta a paikkaan b, eikä sitä, että sinun on hallittava kaikki traktorityöt täydellisesti.

Vierailija
12/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ethän sinä saa ajaa sitä traktoria millään yleisellä alueella, tiellä tms., koska sulla ei ole siihen ajokorttia. Suljetulla alueella (pellolla?) ehkä, harjoittelette varmaan käynnistämistä, liikkeelle lähtöä ja jarrutusta. Silloin kun itse opettelin, niin huomasin että traktori on aika hidas vempele reagoimaan. Eikä se tee mitään itsestään.

Tuolla on ihan suljettu ajorata, että sinänsä on turvallista. Olen itse asiassa kerran ajanut traktoria. Lapsena kun isoisä yritti opettaa. Ajoin sen suoraan ojaan, joten pieni trauma jäänyt. Samoin kerran yritin teininä ajaa mopoa ja päräytin suoraan vatukkoon. Kirjaimellisesti. Auts.

Olen ihan kylmässä hiessä ja ahdistuksessa koko ajatuksesta. Tekisi mieli lintsata koko tunti. Lopettaa koko koulu. Niin kauhuissani olen.

Minulle on muutenkin hirveän vaikea myöntää jos olen huono jossain, joten sen myöntäminen, että en ihan oikeasti PYSTY johonkin on vielä paljon kamalampaa.

-ap-

Vierailija
13/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traktoria oppii onneksi paljon  helpommin ajamaan, kuin polkupyörää. Keskeinen asia on, että painat hitaasti niitä polkimia, niin ei tule yllättäviä töksähdyksiä äkkijarrutuksista tai kiihdytyksistä. Siksi olisi hyvä muistaa hengittää ja pysyä rauhallisena.  Otat vaan rauhallisesti ja hyvin menee. Uudemmissa traktoreissa saattaa vaihteetkin vaihtua nappia painamalla, jolloin homma on jo todella helppoa. Rauhassa kokeilet miten se toimii, ja luultavasti pidät sillä ajamisesta.

Vierailija
14/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tsemppiä! Mull aon ollut ajokortti 30v mutta epäilen, että en saisi traktoria edes käyntiin. Puhumattakaan liikkeelle. 

Vierailija
15/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos traktorilla ajo kuuluu koulun opetusohjelmaan, se tarkoittaa sitä, että jonkun on se opetettava. Lähdet nyt siitä, että häpeät jo etukäteen asiaa, jota et vielä osaa, ja olet orientoitunut, että ei tule onnistumaan. Heitä moinen häpeä menemään.

Kerrot opettajalle tilanteesi, ja miten se vaikuttaa. Hänen tehtävänsä on suunnitella loput. Tuo 'ainakin jonkun verran' kuulostaa siltä, että pitää osata edes siirtää traktori paikasta a paikkaan b, eikä sitä, että sinun on hallittava kaikki traktorityöt täydellisesti.

Kiitos. Tämä oli lohdullinen kommentti. Ja kun kyse on toisen asteen koulutuksesta, valtaosa opetettavista on yleensä ajokortittomia teinejä. Minä vain lähden siitä oletuksesta että kaikkien aikuisten oletetaan osaavan ajaa autoa, ja siitä ei ole iso hyppäys traktorin rattiin.

-ap-

Vierailija
16/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
17/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te liikenteessä sitä traktoria aja? Miten vanha/uusi traktori sitäpaitsi? Uudemmat traktorit ajavat melkein itsestään kun oikeita nappeja vain painaa (tämä varmasti opetetaan jos opiskeluun liittyvä juttu kyseessä), ovat siis kuin automaattivaihteinen auto. Vanhat samanlaisia kuin manuaalivaihteinen auto, kytkin jne. Tosin keppejä lattialla enemmän, kun voi olla vaihdekeppi, aluevaihde, suunnanvaihtaja kaikki eri kepeissä. Traktorin "ajamisen" eri sillä työskentelemisen vaikein homma on tietenkin nostolaitteiden, etukuormaajan, ulkopuolisen hydrauliikan, erilaisten erikoisajotilojen jne. käyttö, niissä voi kyllä olla tekemistä jos on hahmotushäiriö.

Vierailija
18/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko pois. Joku opettaa sut ajamaan ja varmaan pellolla tai isolla parkkialueella harjoittelette. Traktorilla ajaminen on helpompaa kuin autolla eli ei mitään rakettitiedettä.

Vierailija
19/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traktoria oppii onneksi paljon  helpommin ajamaan, kuin polkupyörää. Keskeinen asia on, että painat hitaasti niitä polkimia, niin ei tule yllättäviä töksähdyksiä äkkijarrutuksista tai kiihdytyksistä. Siksi olisi hyvä muistaa hengittää ja pysyä rauhallisena.  Otat vaan rauhallisesti ja hyvin menee. Uudemmissa traktoreissa saattaa vaihteetkin vaihtua nappia painamalla, jolloin homma on jo todella helppoa. Rauhassa kokeilet miten se toimii, ja luultavasti pidät sillä ajamisesta.

Kiitos. Tämäkin oli hyödyllinen kommentti. Tästä ymmärsin, että minä tosiaan saan tehdä tuota niin HITAASTI kuin tahdon. Liikenteessä on nimittäin se ongelma, kun aikanaan yritin opetella autolla ajoa, että pitäisi tehdä asioita samalla rytmillä kuin muu liikenne tai tulee vaaratilanteita. Itse en pysty edes pyöräilemään samaan suuntaan kaverin kanssa kovin hyvin... Mutta tuolla traktoriradalla ei ole muita, joita huomioida. Kun sinne ei saa mennä ihmiset kävelemään. 

Ja traktorissahan näkee pyörät koko ajan, eikö vaan? Eli tiedän paremmin missä sen kulmat on. Autossa en ikinä tiennyt. Ja traktorissa kuski istuu keskellä konetta, autossa reunalla. Tämäkin vaikuttaa hahmottamiseen.

-ap-

Vierailija
20/29 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopealla googletuksella selviää että jotkut pärjäävät liikenteessäkin hahmotushäiriöstä riippumatta. Hyvin se sulla menee. Ole vain varovainen sen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan