Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä köyhän kannattaa viljellä?

Vierailija
12.11.2020 |

Minulla on omakotitalo ja iso piha. Viime kesänä tein nurmikon tilalle pienen pellon, sain vihdoin tarpeeksi rahaa huonolaatuiseen multaan jonka paransin keräämälläni kompostimullalla. Nyt olisi keväällä tarkoitus laittaa ensimmäiset viljelyt, mitä todella köyhän kannattaa viljellä? Peruna on kaupassakin halpaa eikä tuota viljelyalaa hurjasti ole, joten ajattelin salaattia, mutta jotain josta saa sitten talven varalle? Siemenistä ajattelin laittaa alkukeväästä kasvamaan. Minulla on pakastin ja vanha kuivuri, jolla olen marjoja ja sieniä kuivannut.
Ja talon myynnistä en saa mitään, perin tämän paikan ja kunnostin, mutta sijainti on muuttotappiokunnassa syrjäkylillä, eikä mennyt 3 vuotta sitten kaupaksi vaikka yritin. Talo on pieni, 2 huonetta, keittiö ja porstua. Ulkovessa. Asumiskulut on kuitenkin halvat, ainakin kymmenisen vuotta ja sinä aikana yritän säästää seuraavaan isompaan remonttiin. Olen saanut osapäivätöitä joten jos tarkkaan elän saan varmaan säästettyä pahan päivän varallekin.
Nyt tuo pieni pelto auttaisi jos siihen osaisi jotain laittaa, joka kilohinnaltaan olisi kaupassa kallista, mutta toisi vaihtelua tai paljon ravintoarvoa ja jota voisi säilöä?
Omenapuu on kasvamassa, mutta se on vasta noin 5 vuotias.

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin köynnöskrassia voi käyttää? Ja onkon kehäkukalle jotain käyttöä myös?

Vierailija
102/102 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kasvata lainkaan tavallista sipulia, olen allerginen sille (myös purjolle, ruohosipulille ja tietyille koristekasveille, jotka ovat samaa sukua).

Köynnöskrassista käytän lehtiä pestoon/salaattiin, kukkia lähinnä salaattiin (koristeeksi, mutta ne ovat syötäviä) ja siemenistä teen "kapriksia", eli säilön niitä mausteeksi (esimerkiksi perunasalaattiin tai vaikka wieninleikkeen päälle)

Kehäkukan terälehtiä voi syödä, eli salaatissa/koristeena. Sehän on myös vanhanajan lääkeyrtti, calendula-voide on kehäkukkaa. Nyt ei ole kehäkukkaa kasvamassa, laitoin toissavuonna viimeiset siemenet maahan enkä muistanut kerätä uusia.

Minä kasvatan kukkia lähinnä siksi, että ne houkuttelevat öttiäisiä pölyttämään vihanneksiani, ja toisaalta siksi, että ne suojaavat kasveja, samettiruusun pitäisi karkoittaa tuholaisia ;-)

En ole kuitenkaan kovin vihainen ötököille, jotka syövät kasvejani, yritän omalta osaltani ylläpitää luonnon monimuotoisuutta, niin kaikenlaiset kirvat ja luteet kuuluvat siihen. Lehtokotiloista en niin tykkää, niiden monilukuisuus uhkaa muiden monimuotoisuutta.

Kerään mahdollisuuksien mukaan siemeniä kasveistani, jotta ei tarvitse ostaa niitä kaupasta. Sitten joskus joo mokaan ja unohdan, kuten noi kehäkukat. Esimerkiksi palsternakka on kasvi, joka kyllä huolehtii siementuotannosta, kunhan sellaisen on joskus unohtanut johonkin palstan kulmalle toiseksikin kesäksi. Sen siemenet eivät pysy itämiskelpoisena kolmea vuotta kauemmin, joten on ihan hyvä kerätä koko ajan uusia siemeniä. Porkkanakin kukkisi samalla tavalla, mutta sen kanssa en ole jaksanut lähteä leikkimään. Härkäpavuissa ja ruusupavuissa pystyn menemään omilla siemenillä, ja joitain kurpitsoita myös. Nyt on kokeilussa myskikurpitsaa, mutta se ilmeisesti on niin pitkän kasvukauden vaativa kasvi, ettei minulla ole mahdollisuutta saada siitä hedelmää.

Köyhä kasvimaanpitäjä huolehtii paitsi siitä, että istuttaa satoisia ja hyödynnettäviä kasveja, niin myös siitä, että ainakin osa kasveista on sellaisia, joita pystyy lisäämään itse. Eli keräämään siemeniä, mukuloita, jakamaan juurakoita, ottamaan pistokkaita, istuttamaan varkaita/versoja... Onpa minulla vanhan kompostin kulmilla kasvanut herkkusientäkin, on lähtenyt kasvamaan joskus sinne heitetyistä sienenjämistä. Nyt taitaa olla liian kuiva kesä, että se tekisi itiöemiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla