Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä köyhän kannattaa viljellä?

Vierailija
12.11.2020 |

Minulla on omakotitalo ja iso piha. Viime kesänä tein nurmikon tilalle pienen pellon, sain vihdoin tarpeeksi rahaa huonolaatuiseen multaan jonka paransin keräämälläni kompostimullalla. Nyt olisi keväällä tarkoitus laittaa ensimmäiset viljelyt, mitä todella köyhän kannattaa viljellä? Peruna on kaupassakin halpaa eikä tuota viljelyalaa hurjasti ole, joten ajattelin salaattia, mutta jotain josta saa sitten talven varalle? Siemenistä ajattelin laittaa alkukeväästä kasvamaan. Minulla on pakastin ja vanha kuivuri, jolla olen marjoja ja sieniä kuivannut.
Ja talon myynnistä en saa mitään, perin tämän paikan ja kunnostin, mutta sijainti on muuttotappiokunnassa syrjäkylillä, eikä mennyt 3 vuotta sitten kaupaksi vaikka yritin. Talo on pieni, 2 huonetta, keittiö ja porstua. Ulkovessa. Asumiskulut on kuitenkin halvat, ainakin kymmenisen vuotta ja sinä aikana yritän säästää seuraavaan isompaan remonttiin. Olen saanut osapäivätöitä joten jos tarkkaan elän saan varmaan säästettyä pahan päivän varallekin.
Nyt tuo pieni pelto auttaisi jos siihen osaisi jotain laittaa, joka kilohinnaltaan olisi kaupassa kallista, mutta toisi vaihtelua tai paljon ravintoarvoa ja jota voisi säilöä?
Omenapuu on kasvamassa, mutta se on vasta noin 5 vuotias.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista, joka on kaupassa "kallista" tai huonolaatuista. (Ruoka on ylipäätään kaupassa halpaa, mutta jotkin asiat on kalliimpia kuin toiset)

Palsternakkaa, punajuurta, pillisipulia, talvivalkosipulia, tomaattia, maa-artisokkaa, lehtikaalia, pensaspapuja.. Perunaakin sen verran, että saa omat varhaisperunat. Yleensäkin itsekasvatetut maistuvat paremmalle kuin tehotuotetut. Ainakin jos viljelet luomusti.

Marjapensaita. Saat hillot, mehut ja flavonoidit.

Yrttejä, joilla saat maustettua sen kaupan halvan bulkkiruuan paremman makuiseksi.

Ja viljely on MAAN hoitoa, huolehdi pieneliöstöstä ja multavuudesta. Kompostia ja kateviljelyä suosittelen.

Vierailija
62/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet myöhässä, mutta itse olen ostanut aina syksyllä tosi halvalla marjapensaita, siemeniä yms..kaverilta sain mansikan taimia ilmaisena ja todella hyvin ovat viihtyneet ja mansikkaa tulee paljon vaikka en todellakaan lannoita tai muuten niihin ole rahaa laittanut. Suosittelen penkomaan löytyisikö jostain poistokorista esim.yrttien siemeniä, niistä voi kuivattaa tai pakastaa ja saa pitkin talvea makua ruokiin..ja ne on myös itselläni sellaisia, että menestyvät vaikka maahan vaan nakkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunan maussa on olennaista, ettet käytä ylenmäärin typpeä. Keinolannoitteilla tai tuoreella sonnalla ylilannoitus käy kädenkäänteessä.

Vierailija
64/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvattamalla et säästä. Ainut missä voit säästää on mansikka ja vadelma. Juurekset yms. ovat edullisempia kaupassa. Juttu on maku. Itse kasvatettu tomaatti, kun kerran syöt niin kaupan tomaatti on mauton, kovakuorinen pallo.

Porkkanaa voi pakastaa mutta sitten tarvitse kunnon ja riittävän tilavan pakastimen.

Vierailija
65/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole ennen viljellyt, käytä talvi asiaan perehtymiseen. Muuten menee herkästi koko työ hukkaan. En oikein usko säästääkö minkään viljelemisellä nykyään, jos ajattelee puhtaasti hengissäpysymistä. Tulee varmasti halvemmaksi ostaa tarjouksesta kesäkurpitsaa ja pakastaa se kuin viljellä itse. Vihannekset ovat satokauden aikana halpoja, jolloin niitä voi ostaa ja pakastaa tai säilöä. Myös kasvimaan kastelu maksaa, ellei vesi tule omasta kaivosta. Aloittelijalla jää myös sato herkästi pieneksi.

Säästöä tulisi mielestäni enemmän luksustuotteiden viljelystä kuten marjat ja hedelmäpuut. Istuttaisin luumu- ja kirsikkapuita, tietysti omenapuita, mansikkaa, pensasmustikkaa (jos maaperä sallii) ja monivuotisia yrttejä ja maustekasveja. Maa-artisokka on myös luksustuote, jonka viljeleminen on helppoa. Maa-artisokkasose maksaa noin 6-7 euroa pötkö kaupassa, mutta ostan usein, koska se on niin hyvää.

Vierailija
66/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyötysuhde on hortoilussa. Pinaatin voi korvata nokkosella. Yrttijuoma-aineksia voi kuivata talveksi. Voi aloittaa aikaisin keväällä, kun vihreät alkavat tulla esiin. Mutta täytyy ehdottomasti tuntea mitä kerää. Netistä ja kirjastosta löytyy lisätietoa.

Vierailija
67/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryffeleitä jos onnistut kasvattamaan, niillä teet hyvän tilin. Ainakin helsinkiläiset fine dining- ravintolat ostaa varmasti. Ja toki muissakin kaupungeissakin. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/89edba7a-5bdf-43f6-b7f0-fb665d8bac26

Vierailija
68/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän köyhillä ole taloja eikä peltoa eikä pakastinta . Kysele sitten olet oikeasti köyhä .

Vierailija
69/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookista voisi löytyä ryhmiä esim. kasvien / siementen / juurakoiden / mukuloiden / pistokkaiden vaihtoon? Tai omavarais-ryhmiä.  Onko kellään tietoa vinkata?

Vierailija
70/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemeniä, esim. öljyhamppu, pellava, auringonkukka. Saskatooni. Yrttejä. Valkosipulia. Maa-artisokkaa. Piparjuurta. Raparperia. Härkäpapua. Uusia perunoita.

Vierailija
71/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kasvattaminen kannata jos rahaa tässä mietit.

Esim mansikat ovat kalliita, mutta eihän niitä kasvattaa kannata vaan jättää kokonaan ostamatta, jos on köyhä. Vaikka olisit ostanut kaikkein halvinta multaa, sen mullan hinnalla saat kaupasta perunaa enemmän kuin koko kesänä tulee satoa.

Eli pointtina se että kasvata sitä mitä tykkäät syödä. Jos säästää haluat, hae kaupasta sitä missä on alin kilohinta.

Vierailija
72/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole ennen viljellyt, käytä talvi asiaan perehtymiseen. Muuten menee herkästi koko työ hukkaan. En oikein usko säästääkö minkään viljelemisellä nykyään, jos ajattelee puhtaasti hengissäpysymistä. Tulee varmasti halvemmaksi ostaa tarjouksesta kesäkurpitsaa ja pakastaa se kuin viljellä itse. Vihannekset ovat satokauden aikana halpoja, jolloin niitä voi ostaa ja pakastaa tai säilöä. Myös kasvimaan kastelu maksaa, ellei vesi tule omasta kaivosta. Aloittelijalla jää myös sato herkästi pieneksi.

Säästöä tulisi mielestäni enemmän luksustuotteiden viljelystä kuten marjat ja hedelmäpuut. Istuttaisin luumu- ja kirsikkapuita, tietysti omenapuita, mansikkaa, pensasmustikkaa (jos maaperä sallii) ja monivuotisia yrttejä ja maustekasveja. Maa-artisokka on myös luksustuote, jonka viljeleminen on helppoa. Maa-artisokkasose maksaa noin 6-7 euroa pötkö kaupassa, mutta ostan usein, koska se on niin hyvää.

Esim. omenoita viedään kierrätykseen joka syksy perävaunukaupalla. Ostettuna taitavat maksaa 2-3 euroa kilo eli ap voisi tienata koko sadosta joitakin satasia. 10-20 vuoden päästä.

Ruoan tuotanto on niin tehokasta ja hinnat niin matalat, että ei ole mitään järkeä yrittää sillä tehdä rahaa jos on vain pikkuinen maapläntti.

Vierailija
73/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsapenkki. Alkuvuosina vaatii työtä, mutta sitten saat alkaa nauttimaan alkukesän ehdotonta herkkua. Tuoretta parsaa on vaikea löytää kaupasta, ja on kallista. Luonnonkasveista horsman versoja voi käyttää samoin.

Vierailija
74/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. omenoita viedään kierrätykseen joka syksy perävaunukaupalla. Ostettuna taitavat maksaa 2-3 euroa kilo eli ap voisi tienata koko sadosta joitakin satasia. 10-20 vuoden päästä.

Ruoan tuotanto on niin tehokasta ja hinnat niin matalat, että ei ole mitään järkeä yrittää sillä tehdä rahaa jos on vain pikkuinen maapläntti.

En ajatellut, että möisi muille, vaan söisi itse omenat ja muut hedelmät ja tekisi hilloa. Naapuriltakin voi tietysti omenoita saada, mutta omasta puusta ne on vaivatonta kerätä vähitellen, syödä ja tehdä lopuista hilloa ja kuivattua omenanlohkoa. Maalla ei välttämättä ole naapureita lähellä ja suurin osa maalaisista käyttää omenansa itse ainakin omien kokemusteni mukaan. Siinä on melkoinen riesa, mutta tulee paljon mehua, hilloa ja kuivattua omenaa kun jaksaa ahertaa.

Vierailija
75/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenapuita. Omenat niin kalliita kaupassa.

Vierailija
76/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut, että möisi muille, vaan söisi itse omenat ja muut hedelmät ja tekisi hilloa. Naapuriltakin voi tietysti omenoita saada, mutta omasta puusta ne on vaivatonta kerätä vähitellen, syödä ja tehdä lopuista hilloa ja kuivattua omenanlohkoa. Maalla ei välttämättä ole naapureita lähellä ja suurin osa maalaisista käyttää omenansa itse ainakin omien kokemusteni mukaan. Siinä on melkoinen riesa, mutta tulee paljon mehua, hilloa ja kuivattua omenaa kun jaksaa ahertaa.

Yhden omenapuun taimen hinnalla saa n. 50 kiloa omenoita. Ja tosiaan menee ainakin se 10 vuotta ennen kuin tulee kunnon sato. Omenakuivurikin maksaa satasen ja on välttämätön isoille määrille. Ihan hauskaa puuhastelua tuo toki on, mutta ei siinä säästön kannalta ole järjen hiventä.

Vierailija
77/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa viljely ei ole oikeastaan "halpaa". Aika, jolloin Suomessa voi viljellä jotain sijoittuu juuri kesään, jolloin kaikki on muutenkin halpaa. Joten jos halu viljellä on nimenomaan halvemman ruuan takia, ei se oikein onnistu.

Ehkä kaikista halvimmat ja helpoimmat viljeltävät voisivat olla kaiken maailman lehtisalaatit ynnämuut. Myös herne kasvaa yllättävän helposti. Haastavampia ovat sitten oikeastaan kaikki muut. Varsinkin kurkut tarvitsevat isoja määriä vettä.

Ongelma tuossa viljelyssä on, että jos haluat hyvää ruokaa tuottaa ja runsasta satoa on tiedettävä jokaisen kasvin oikea multa, lannoitus ja kasvatus. Noihin kuluu yllättävän paljon rahaa. Vesi on toinen menoerä. Vaikka sadevettä saakin jotenkuten kerättyä (mutta senkin aloitukseen pitää olla rahaa, jos haluaa isoja määriä kerätä) niin jossain vaiheessa kesää kuitenkin vesi loppuu ja sitten pitää käyttää omaa vettä.

"helppoja" ja runsaita kasvatuksia voisi ehkä olla omena, mutta jos ei ole jo ennestään omenapuuta tontilla, niin sen ostaminen ja sitten kasvamiseen menee vuosia.

Kaiken näiden lisäksi kasvistoon voi hyökätä hyönteisiä ja muita tuhoeläimiä. Näillekkin pitää ostaa oikeat karkoitukset tai vastaavasti ne voivat tuhota kaikki viljelysi.

Vierailija
78/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea koko ketjua, mutta mulla muutaman vuoden kokemus palstaviljelystä.

Suosittelen:

- avomaankurkku, lajike Profi on todella tuottoisa. Helppo esikasvattaa itse siemenestä ja kannattaakin.

- kesäkurpitsa, valitse joko itsepölyttyvä eli partenokarppinen lajike, tai istuta vähintään kaksi tainta, jotka pölyttävät toisiaan ristiin. Näin saat hyvin satoa.

- perunoista Annabelle-lajike on erittäin hyvä, samoin Noblesse, muitakin hyviä varmasti on. Valitse taudinkestäviä, ja sijoita oikeisiin siemenperunoihin. Näin maasi ei saastu loisilla ja perunan taudeilla, joita voi olla kaupan perunoissa kun niitä ei ole viljelyyn tarkoitettu.

- Maestro-lajikkeen porkkana on hyvä, toinen on valkoinen Satin White. Muista harventaa ajoissa!

- luotettava tomaattilajike on Tanskan vienti alias Bonner Beste, hyvä tuotto ja syksyllä raa'aksi jääneet vihreät tomaatit kypsyvät hyvin sisällä.

- raitajuuri Chioggia. Isoja, hyvänmakuisia juuresmötköjä, onnistuu joka vuosi vaikkei punajuuria tulisikaan. Säilyy ikuisuuden jääkaapissa tai syksyn ulkona, kun katkaisee naatin tarpeeksi syvältä, ettei kasvata uutta vartta.

- lehteväksi kasvikseksi lehtikaali ja mangoldi, molemmat satoisia ja lehtikaali työntää satoa etelässä tammikuuhun saakka.

- sieniä kannattaa kerätä ja kuivata, esim. suppilovahvero on yleinen ja satoisa.

En suosittele:

- maissi. Valmiit taimet kalliita, joten pitäisi itse esikasvattaa. Sato on täysin kiinni kesän säistä, aikaisistakaan lajikkeista ei tule kunnollista tähkää jos on kylmiä jaksoja, tai ei tuule oikealla tavalla (tuulipölytteinen). Jos rahan takia viljelet, en suosittele maissia. Voi olla kova työ, ja nollatulos.

Vierailija
79/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirttiviljely taitaa olla tuottoisinta. Siinä ei miehen tarvitse paljon heilua kun tulee jo hyvät tuet.

Vierailija
80/102 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti puhuen varsinkin kesäaikaan kaupasta saa melkein halvemmalla perunat, porkkanat, kurkut, tomaatit jne. Niistä sit talven varalle säilykkeitä, jos niistä tykkää.

Rahan takia noita ei juuri kannata viljellä vaikka onhan se ihana syödä oman maan antimia. Salaatin ja yrttien siemenistä tosin saa laajan sadon.

Jos itsellä olis oma läntti, niin ostaisin tryffelirihmastoa ja jotain kalliimpien marjojen taimia sopivine alustoinee , joista sais lisätienestiä, vaikka hillaa.

Varmaan riippuu eniten, että mitä sä itse tykkäät syödä ja mikä menee?

Mikä sun vyöhyke on?

Mulla esim menee ehkä kilo perunaa vuodessa, joten se kannattaa suosiolla ostaa.

Kolmosvyöhyke.

Syön paljon juureksia ja kasviksia muutenkin. Aika kaikkiruokainen. Voisi tuota tryffeli-yms juttua kokeilla ehkä kun ensin vähän tällä omalla tarvepuutarhalla on harjoitellut, ettei mene investointi hukkaan. Mutta kenelle minä ne tryffelit myisin?

Ravintolat ostavat tryffeleitä. Niiden viljelyssä on kyllä oma hankaluutensa : pitää ostaa joku puu, esim tammi tai pähkinäpensas, jonka juuristoon rihmasto on ympätty (tryffeli elää symbioosissa puun kanssa) ja satoa alat saada ehkä 10 vuoden kuluttua istutuksesta. Sadonkorjuukin on konstikasta kun tryffelit kasvavat maan alla eikä voi lapiolla kääntää koko alaa ettei isäntäpuun juuristo tuhoudu, käytännössä tehdään niin että koulutetaan koira etsimään tryffeleitä ja sitten  kaivetaan paikasta jonka koira ilmaisee. Etelä- Euroopassa käytetään sikoja tähän hommaan, mutta silloin pitää olla nopea että sika ei kerkeä syödä tryffeleitä ennen sinua.