Hyviä keinoja pitää koti siistinä!
Kertokaa mammat kaikki niksinne, miten kodin saa pidettä siistinä mahdollisimman vähällä vaivalla :)
Nimim. Tervetuloa yllätysvieraat
Kommentit (66)
Meillä ei ole aina siistiä, mutta siivoan vähän, eikä asunnon saaminen siistiin kuntoon kestä kauan.
Minun vinkkini ovat pitkälti samoja kuin muidenkin:
- tavaraa vähän
- tavarat säilytetään kaapeissa ja kaikille on oma paikka
- sanomalehdet ym. paperijäte säilytetään eteisen kaapissa, jonne posti laitetaan heti kun se on luettu
- pyykki viikataan pesun ja kuivausrummun jälkeen heti ja viedään kaappeihin
Suurin kompastuskivi meillä on imurointi ja pöytien pyyhintä. Niitä en viitsisi tehdä.
Oma lapsi ei ole ihan vielä teini-iässä mutta harrastaa muutamaa lajia ja muistuttelen treenikassin purkamisesta ja pakkaa sen kyllä. Meillä on välineille sovitut paikat, näin ne löytää lapsi kun pakkaa.
Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä että vanhemmat ja lapset sopii mitä kukin siivoaa. Joku ketjussa kysyi että mitä tehdä jos mies sotkee niin minusta tässä pitää jokaisen mennä vähän itseensä. On ok jos joskus jättää tavaraa hujan mutta kyllä niitä tarvitsisi kaikkien sitten siivotakin. Jos yhdessä sotketaan niin sitten kämppä ei varmasti ole siisti ja ihan sama se mitä siivota kun pitäisi vaan tehdä: vaikka määrittelette jokaiselle oman huoneen jonka siivoaa (sinä keittiön, mies vessan, esikoinen kylppärin ja pikkuset raahaa huoneeseensa lelut tai mies tyhjentää lattiat, sinä työtasot, lapset etsii pesuun vaatteet lattialta). Syyttely ja syyllistely tuskin auttaa?
Yhteisiä pelisääntöjä voisi miettiä, pointtina siis siisti koti mutta jos teillä vanhemmilla jo on tapana lusmuilla viikko siivouksen jälkeen ja sinä vaan katsot tilannetta sivusta niin minusta asia vaatisi asiallista keskustelua siitä miten kotona eletään.
Jos ette osaa vaan viedä mennessä ja tuoda tullessa ilman että kaikki kotona siivoaa osaltaan niin pitää kehitellä joku toimivampi tapa. Vaikka sovitte etukäteen mitä huomenna siivoatte kun tulette töistä tai tee sinä tämä tai tuo niin minä teen toisen?
Mulla on vessassa suihkepullossa laimennettua pesuainetta. Suihkut sillä wc:n likaiset reunat ja pyyhin wc-paperilla ja heitän pönttöön. Muut osat suihkutan aineella ja pyyhin kosteutetulla rätillä. Samoin altaalle ja hanalle teen.
mun vinkit: asu yksin. ei lapsia, ei miehiä, ei eläimiä.
muakin kiinnostaisi, miten koti pysyisi siistinä. ai pitäiskö miehenkin tehdä jotakin? no onneksi eilen tarttui imuriin. olohuonetta imuroi. siitä keskeltä. siirsi nojatuolin syrjään, että sai maton imuroitua. ei imuroinut sohvan alta, eikä sen nojatuolin alta. ei imuroinut ruokapöydän takaa. ruokapöydän tuoleja siirsi, jätti ne keskelle lattiaa, nojatuolin jätti huoneen reunaan vinottain. imuri jäi keskelle olohuoneen lattiaa. vittu.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:21"]
Siivoat jälkesi mahdollisimman nopeasti pöydän pyyhintä, tiskit tms.. Ja imurointi vähintään kerran viikossa. Siis nämä on tällaisia "ylläpitoa" kunnon siivouspäivä n.kerran kuukaudessa. Meillä ainakin näin toimii 1v ja 3,5v. lapset.
[/quote]
Meillä ei todellakaan ole siistiä jos imuroi vain kerran viikossa. Nyt oli viikon tauko imuroinnissa ja tuntui jo tosi oksettavalle kävellä keittiössä.
Oma vinkkini on, että päivittäin käyttää perheen kanssa tehokkaat 15 minuuttia ennen iltapalaa, jolloin siivotaan. Joku imuroi tarvittaessa, lapset kerää lelut tai järjestää eteisen jne.
Kun pesen lastenvaatteita kuumapesulla, nakkaan aina käsipyyhkeen mukaan. Ennen pesua käytän sitä vessan siivoukseen. Kastelen yhden kulman ja pyyhin sillä peilin. Kuivalla kulmalla kuivaan peilin. Frotee pyyhkeet on ihanan helppoja tähän. Sit sama metodi tasoille vessassa ja sen jälkeen lavuaari ja sen jälkeen vessan pöntön päältä ja sivuista. Tossa järjestyksessä. Kun tää on muodostunut rutiiniksi, meillä on aina puhdas vessa (ja käsipyyhe)
Hyviä vinkkejä tullut!
Saatan olla jäävi vastaamaan tähän kysymykseen vauvapalstalla, sillä asun yksin. Kuitenkin mielestäni tärkein avain siisteyteen on rutiini ja sen rakastaminen. Minulla esimerkiksi on tapana, että heti kun tulen kotiin työpäivän jälkeen, laitan kaikki tavarat paikoilleen, jotka ovat jääneet aamulla hujan hajan, imuroin eteisen jos on tarvetta, pyyhin keittiön tasot jne. Koen, että on tehokkainta tehdä tuonlainen ylläpito aina, joka päivä samaan aikaan, heti ennenkuin ehtii rentoutua - sillä tiedän, että jos lysähtäisin sohvalle ajatuksenani suorittaa siistiminen "ihan kohta", se jäisi huomiselle ja taas huomiselle.
Sen sijaan siihen laiskanlinnaan on ihana upota, kun asunto ei vaadi tekemään mitään, sillä kaikki on jo tehty!
Imuroin joka toinen pv ja pesen lattiat 2 kertaa viikossa, meillä on aina puhdasta. Tuuletan aina kun lähdemme ulos. Siivoan heti pöydät ruoan jälkeen, laitan astiat koneeseen. Kerään lapsen lelut aina yhteen paikkaan.viimeks kävin kaverilla , järkytyin ku oltiin niiden kylppärissä ja lattia näytti siltä rt ne oli sheivannut sen 5 vuotta siellä kummatkin eikä koskaan siivonnut jälkeensä( haju oli sen mukainen ) meinasi oksennus, tulla , sukat meinasi jäädä lattiaan kiinni, heitin sit sukat roskikseen kotiin palattuani, en kyl olis koskaan uskonut hänestä. Ja kutsuu vielä vieraita kotiin( värjäsin hiuksia sille) eikä ole lapsia
Pääoven sisääntulokerroksessa vain "vierastiloja" eli sinne kukaan ei jätä romujaan lojumaan koska äiti heittää ne roskiin. Miehelle tarpeeksi omia tiloja kuten autotalli, varasto, oma työhuone joissa voi heitellä kamansa ihan miten huvittaa. Lapsille omat huoneet, joissa saa elää rauhassa paitsi ennen siivoojan tuloa on järjesteltävä kaikki pinnat puhtaaksi. Ja siis niitä miehen romuvarastoja ei todellakaan siivooja sipaisekaan...
Tämä taktiikka edellyttää tarpeeksi tilaa ja luotettavan ammattilaissiivoojan. Mutta toimii! Ja äitille jää kuitenkin "vierastilojen" päivittäinen pintasiivous, lattian hoitaa toki robotti-imuri.
Mä olen ratkaissut ton päivän käytetyt vaatteet ongelman siten, että mulla on erillinen hylly (tai osa siitä) vähän käytetyille vaatteille, siis farkuille huppareille tms. Tosin vaatteet on vaatehuoneessa, jossa on vain kangasverho "ovena", niin eivät ole ihan suljetussa tilassa.
Ja hieman päälle parivuotiaan kanssa on lelujen siivous ratkaistu "Siivoatko sinä, vai siivoaako äiti lelut pois?" Eli jos äiti joutuu siivoamaan, niin vien lelut johonkin jemmaan ajaksi x. Onpi sitten lapsellakin sen verran leluja käytettävissä, että jaksaa ne itse jotenkuten siivotakin. Ja hän kyllä välillä yrittää vedättää "äiti siivoo" siis haluaa että siivoaisin hänen kanssaan (mitä joskus kyllä teenkin ja aluksi tottakai yhdessä opeteltiin tuota tavaroiden paikoilleen laittamista), mutta sit lapsi katsookin vierestä, kun äiti siivoo ja jatkaa itse leikkimistä. Eli voi siltä pieneltäkin lapselta (mun mielestä) vaatia korjaamaan omat jälkensä. Jos kamala kaaos päällä, niin ei anneta esim. piirrustustarvikkeita tai anneta katsoa telkkaria, ennenkuin lelut siivottu ja iltapalalle pääsee vasta ku lelut poissa lattioilta. Ja tällä tavoin ne lempilelutkin siivotaan, ku on motivaatio pitääkin ne käytössä. Ja ne mitkä on unohtunut sinne komeroon, niin tulee joihinkin leluihin sitten vaihtelua, ku kaikki ei kokoaikaa käsillä.
Lelut on oikeasatan se pienin ongelma. Lapset kerää ne kyllä kunhan itse sietää niitä päivänaikana siinä levällään. Rasittavaa on toistella uudestaan ja uudestaan lapsille, että siivoa lelut, vie kengät paikalleen, älä jätä takkia lattialle, vie ne hanskatkin ihan sinne minne ne kuuluu jne.
Itseäni ärsyttää eniten ruuanlaitto kun haluaisin siivota sitä mukaa kun teen, mutta lapset haluaa osallistua ja niiden tuoli on toisella puolella just roskiksen edessä ja toisella puolella taas tiskikoneen edessä. Sitten päästäänkin syömään, sotkut jää ja ruuan jälkeen alkaa väsyttää :)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:05"]Täällä puhutaan lasten opettamisesta, mutta mitenkäs nuo miehet? Meillä mies on suurin sotkija, kaikki jää siihen missä mies sillä hetkellä on, eikä mies yksinkertaisesti suostu korjaamaan jälkiään, ennen kuin kaaos on niin paha, että lattiaa ei sen alta näy. On vielä kova keräämään kaikenlaista krääsää nurkkiin, lehtiä ja papereita ja tekonologiaa ja likaisia vaatteita ja vaikka mitä. Juo litroittain energiajuomia ja virvoitusjuomia, ja jättää purkit sinne missä sattuu olemaan. Olen yrittänyt keskustella asiasta ("joo joo, ei mua häiritse että kaikki ei ole tiptop"), yrittänyt sopia yhteisiä sääntöjä ("joo joo" ja mikään ei muutu), raivannut hänen tavaroilleen extratilaa kaappeihin ja komeroihin (=unohtaa niiden olemassaolon ja ostaa uuden samanlaisen, joka jää lojumaan)... Ei siis yksinkertaisesti ole ikinä oppinut pitämään kotia kunnossa. Kahden ihmisen taloudessa tätä vielä saattoi kestää, mutta nyt nyppii kun opettaa lapset samanlaisiksi sottapytyiksi. Opeta siinä sitten lapset siivoamaan jälkensä, kun isäkään ei sitä tee. Vinkkejä? (Muita kuin JSSAP.)
[/quote]
Osittain tämän takia emme tulevan lapseni isän kanssa aio koskaan muuttaa saman katon alle.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:28"]
Ei saa olla esim. lehtikasoja missään. Pyykit viikkaat heti omille paikoilleen kun ovat kuivia. Jos lapsi lopettaa jonkun leikin, siivoat sen leikin pois ennenkuin aloittaa uuden. Joka tapauksessa lattioilla ei saa olla leluja pitkin päivää, ainakaan olohuoneessa. Tiskit heti koneeseen, jos sellainen on. Varsi-imurilla imuroit päivittäin. Kerran ja pari viikossa (jos jaksaa) matot ulos ja moppaus sekä pölyjenpyyhintä. Peilipinnat pidät helposti siisteinä lasinpesusuihkeilla. Vessaa voi siivoilla pitkin viikkoa sieltä sun täältä. Vaihda käsipyyhkeet, mikään ei ole vieraista niin kamalaa kuin epäselvä vieraanpyyhe tai likaiset käsipyyhkeet. Muista myös pyyhkäistä jääkaappiakin sisältä. Eteistila pitää olla myös siisti: Lapsille omat naulakkokoukut sekä lokerot tms kopat lakeille ja hanskoille. Kengät myös telineeseen riviin eikä hujanhajan pitkin lattioita. Opeta myös lapsille kodin siisteyttä niin ei tarvitse yksin siivoilla. Näin minä pidän kodin siistinä ja vieraat voivat tulla ihan koska vaan. : )
[/quote]
Eli tällä vinkillä pitää imuroida ja pestä wc, siivota keittiö ja tavarat kerätä paikoillen joka päivä, ja pyykiä pinnat ja lattiat ja tuulettaa matot ulkona kaksi kertaa viikossa jne. Eli minulla työssä käyvällä (lapset tarhassa) pitäisi siis joka ainoa vapaa hetki illalla n. klo 18.aikaan (sitä ennen on lapset haettu tarhasta ja pesty kädet, riisuttu, laitettu pyykin pesukone pyörimään, ruokittu lapset ja siivottu keittiö) alkaa imuroida koko asunto, sitten siivota wc, viikata pyykit ja laittaa paikoilleen, tyhjenttää ja täyttää tiskikone jne Samalla pitäisi olla aikaa tarkastaa koululaisen läksyt, tehdä ruoka, pakata seuraavan päivän paketti kasaan (esim. vaatteet lapsille ja itselle valmiiksi aamuksi), antaa iltapala lapsille ja tehdä iltapesut, vaipanvaihdot jne... KENELLÄ on aikaa tehdä kaikkea tätä, ja kuka JAKSAA?? Meillä mies tekee pitkää päivää aloittavana yrittäjänä (joten ei varaa palkata sitä siivoojaakaan) joten arki kaatuu minun niskaani. Siis tuo on aivan epärealistinen vinkki, että kiitos vaan
Yksinkertaista, mutta totta: jos ylläpidät kodin siisteyttä, niin pian totut siihen siisteyteen niin, että et siedä mitään sotkua. Eli tulee huomattua/siivottua paremmin, kun sekasorto aiheuttaa "päänsärkyä". Mulla ainakin näin.
Lasten leluille yms kannattaa hankkia nätit säilytyslaatikot, niin pysyy siististi piilossa.
Vessa tosiaan kannattaa pitää siistinä, ei paljoa vaadi vaikka suihkuttaa vedellä pölystä (meillä ainakin kertyy joka päivä).
Ainakin keittiö ja eteinen kannattaa imuroida joka päivä, jos vaan on aikaa. Niihin kertyy pahimmat roskat ja hiekat ja sitten kulkeutuu muualle kämppään. Jos ei oo iso vaiva, niin luuttua kerran viikossa. Näin sitä tavaraa ei kerry "vääriin paikkoihin".
Minä olen toistaiseksi onnistunut niin, että siivoan kerralla kunnolla, ja sen jälkeen vain ylläpidän siisteyttä. Aikaisemmin olen ollut "tuurisiivooja" eli kun tartun töihin, teen kunnon suursiivouksen kerralla, mutta seuraava puuska saattaa iskea vasta kuukauden päästä. Siinä ajassa siivottavaa kyllä kertyy! Nyt olen yrittänyt opetella jokapäiväiseen ylläpitosiivoukseen, jota täälläkin toitotetaan, ja kyllä, se todella toimii.
Tein viikko sitten suursiivouksen ja aloitin "puhtaalta pöydältä". Joka päivä olen huolehtinut tiskit koneeseen ja pyykit pyykkikoriin, keittiön tasoja pyyhkinyt pikaisesti aina, kun tarve vaatii. Jonakin iltana olen napsauttanut pyykkikoneen päälle, jonakin toisena iltana vaihdoin lakanat jne. Tänään meille tuli vieraita, mikä olisi aiheuttanut paniikkireaktion aikaisemmin. Nyt ei tarvinnut kuin pestä vessa (nopea toimenpide, kun se tehdään 1-2 kertaa viikossa) ja imuroida. Pyrin jatkossakin pitämään kodin kunnossa niin, että yllätysvieraita varten ei tarvitse kuin pedata sänky, sillä sitä ei joka aamu tule tehtyä.
Jos aloittaminen tuntuu vaikealta, tässä helpot ohjeet, joita seuraamalla etenet vaihe vaiheelta: https://www.facebook.com/notes/kodin-ilo/yhteissiivous-132014/613780048701403
Typeriä vinkkejä; siivoa jokapäivä ihan hulluna, niin teillä on aina siistiä! Ihan totta?!!
Hanki siivooja, ja kerää joka päivä pinnat romuista puhtaaksi. (Kaikilla EI ole varaa palkata siivoojaa joka tekee viikkosiivouset, ja suursiivoukset).
Laita robotti-imuri imuroimaan joka päivä (Kaikilla ei ole varaa ostaa sitä robotti-imuria, halvat mallit ovat huonoja, ja hyvät, oikeasti hyödylliset kalliita, n. 400 eurosta ylöspäin...)
Että se niistä tosi hyvistä vinkeistä!
1. Ei liikaa tavaraa ja kaikelle paikka. Säännöllisesti käydään läpi kaapit, varastot, vaatehuoneet, ja kaikki jota ei tarvita/ käytetä säännöllisesti/ säilytetä mittavista tunnearvoista kiertoon.
2. Asenne. Jos hommaan menee alle minutti, se kannattaa tehdä heti. Mielummin siivoan joka päivä vartin, kuin viikonloppuna kaksi tuntia. Pääsen paljon helpommalla, kun siivoan sotkut heti.
3. Vessan siistinä pitämiseen olen bongannut konstin täältä. Pidän vessan kaapissa läjää mikrokuiturättejä, suihkittavaa pesuainetta ja vessanpesuainetta. Pesualtaan suihkimiseen ja pyyhkimiseen menee ehkä minutti, pytyn pesemiseen toinen. Sen ehtii tehdä samalla, kun odottaa lasta hampaiden pesuun. Tämän teen monta kertaa viikossa. Isompaan jynssäykseen on tarvetta harvoin.
Meillä on aina kohtuullisen siistiä, mutta kyllä se pientä jupinaa vaatii varsinkin muksuille. Mies on kohtuullisen siisti ja näkee myös vaivaa siisteyden eteen. Mies ei jätä tavaroita lojumaan mihinkään, vaan siivoaa aina jälkensä. Imuriin hän tarttuu vain puolipakosta ja homma on aika suurpiirteistä. Mä pikaimuroin lähes päivittäin, kun takan edustalla on aina roskia polttopuista ja leivänmurusia pöydän alla. Vessat mä pesen noin kerran viikossa. Erityisesti keskimmäistä muksua joutuu jatkuvasti patistamaan korjaamaan omat jälkensä.
Koko perheen voimin tehdään sitten isommat siivoukset, huomaavat sitten, että siisteys vaatii työtä. Turhaa tavaraa ei jemmailla, vaan laitetaan kiertoon ja kaikilla tavaroilla on paikkansa. Kämppä on aina niin siisti, ettei yllätysvieraat haittaa.
Meillä myös on aina siistiä (kaksi alle kouluikäistä lasta). Lastenhuone on usein leikkien jäljiltä kaaos, mutta se ei haittaa. Siivoamme sen iltaisin yhdessä lasten kans.
Muuten korjaan jäljet aina samantien. Jos otan villapuseron pois, en jätä sitä tuolille vaan viikkaan kaappiin. Tiskit suoraan koneeseen. Jne.. Ei ole vaivalloista silloin kun se on tapa.
Mua kiinnostaa, et miten ja minne teillä (sotkuisilla) se kaaos syntyy? Miten siedätte sotkua?