Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon hyödyt ja haitat?

Vierailija
07.03.2014 |

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa omakotitaloon? MIkä on raskasta? Mikä vie rahaa? Mikä saa asumaan siinä kuitenkin vuosikaudet, vaikka työtä on enemmän kerrostaloon verrattuna? Entä muut hyvät puolet? Kertokaa kokemuksianne!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. polven stadilainen asuu jo toisessa itselle tehdyssä talossaan kehyskunnassa eikä lähde pois kuin jalat edellä:) Rakastan okt asumista, meillä iso talo ja iso tontti 800m palveluista. Parhaat puolet:

- oma tupa, oma lupa

- ei seinänaapureita, ei ylhäällä eikä alhaallakaan.

- n 250m2 ja asumiskulut n 400€/kk - halpaa

- itse itselle suunniteltu täyttää 110% omat tarpeet, on isot huoneet, valoa ja tilaa. Kaikki suunniteltu omien toiveiden pohjalta.

- uima-allas pihalla - ei tarvitse lähteä uimarannan perään, lapsilla tekemistä

- ihana vehreä luonto ympärillä - vuosittai mm 50 l mustikoita omasta mäestä, päärynöitä, vadelmia yms.

- ihanat terassit ja istutukset, rakastan puutarhatöitä toimistohommien vastapainona

- kesällä "asumme" pihalla - sisällä vain nukutaan ja peseydytään

- nurmikkoa n 30m2, sen leikkaa parissa minuutissa siimaleikkurilla:)

- lumityöt hoitaa traktori pihalla ja pihatiellä

- lumet luodaan lumisina talvina (18 v aikana 3-4x) katolta, käy jumpasta.

- puusavottaa ehkä kuution verran vuodessa, 2 takkaa. Käy treenistä sekin.

Negatiivista?

- molemmin puolin olevat uudemmat naapuritalot on täysin sopimattomia ko tonteille (tasamaan talot pakotettu rinteeseen), pihat vieläkin tekemättä ja kaatopaikan näköisiä eikä niistä edes saa kunnollisia liian isojen pengerrysten takia.

Vierailija
22/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinusta on se että itse on vastuussa talosta ja sen remonteista tai tekemättä jättämisestä. Siis tarkoitan nyt sitä kaikkea ongelmaa mitä voi tulla vaikka ulkopuolinen tekisi remontin niin jos se menee vikaan niin sen jälkipyykki, kerrostalosta voi vaan lähteä. Tämä on omaa omaisuutta ja mieluiten hoitaa niin että sen arvo kasvaa.

Yllättävää on ollut kaiken pikku hankinnan määrä: tulee kesä taas ja tarttee hommata kaikenlaisia kihveleitä ja muttereita. Jos muutettaisiin johonkin tästä vuokralle niin melkoinen valikoima työkaluja on jäämässä varastoon!

Parhaimmat asiat on minusta näiden asioiden kääntöpuolta: on ihanaa tehdä omia remontteja, hakea puutarhaliikkeestä omenapuu ja opetella leikkaamaan se, katsoa miten se kasvaa omassa pihassa.

On se mukavaakin tarttua johonkin remonttiin ja nauttia kädenjäljestään tai suunnitella uusia remontteja (niitä löytyy) omakotitalo ei ole koskaan valmis! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyt: yleensä enemmän tilaa, oma piha, oma tupa ja oma lupa. Ei vastikkeita, vaan saa itse suunnitella taloudenpidon ja kiinteistönhoidon järjestämisen.

Ei tarvitse  ärsyyntyä naapureista, jotka eivät noudata yhteisesti sovittuja ohjeita vaan sluibailevat. Ei tarvitse maksaa uusavuttomien naapureiden huoltomieskäyntejä, vaan voi hoitaa itse hommat ja vastata itse.

Ei seinänaapureita, jotka herättävät musiikillana ja panemisellaan keskellä yötä. Ei ällöttävää tupakan/ruoan hajua rappukäytävässä.

Haitat: Oma vastuu, jos jotain isoa ongelmaa talon kanssa kuitenkin ilmenee, olet itse korjauksista ja sen kuluista vastuussa. Taloa ei voi jättää "yksin" kovin pitkäksi aikaa.

Naapurit voivat olla etu tai haitta, yleensä pahimmat naapuririidat on omakotitaloissa.

Vierailija
24/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:51"]

Miinusta on se että itse on vastuussa talosta ja sen remonteista tai tekemättä jättämisestä. Siis tarkoitan nyt sitä kaikkea ongelmaa mitä voi tulla vaikka ulkopuolinen tekisi remontin niin jos se menee vikaan niin sen jälkipyykki, kerrostalosta voi vaan lähteä. Tämä on omaa omaisuutta ja mieluiten hoitaa niin että sen arvo kasvaa.

Yllättävää on ollut kaiken pikku hankinnan määrä: tulee kesä taas ja tarttee hommata kaikenlaisia kihveleitä ja muttereita. Jos muutettaisiin johonkin tästä vuokralle niin melkoinen valikoima työkaluja on jäämässä varastoon!

Parhaimmat asiat on minusta näiden asioiden kääntöpuolta: on ihanaa tehdä omia remontteja, hakea puutarhaliikkeestä omenapuu ja opetella leikkaamaan se, katsoa miten se kasvaa omassa pihassa.

On se mukavaakin tarttua johonkin remonttiin ja nauttia kädenjäljestään tai suunnitella uusia remontteja (niitä löytyy) omakotitalo ei ole koskaan valmis! :)

[/quote]

Kai se kerrostalokämppäkin pitäisi myydä?? Ei siitä kukaan noin vaan lähde..

Vierailija
25/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa / osakeyhtiötoiminnassa on niin paljon miinuksia, että kaikki työ ja vaiva ja rahan meno on pikkuasia niiden rinnalla.

Vierailija
26/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:51"]

[/quote]

Kai se kerrostalokämppäkin pitäisi myydä?? Ei siitä kukaan noin vaan lähde..

[/quote]

Tarkoitan sitä vastuuta esim. putkirempasta, jos jossain vuotaa niin kyllä ne jäjet tavallaan voi jättää siellä kerrostalossa muitten korjattaviksi ja jos joku sellainen putkipemppa tulee niin siitä otetaan yhteisesti suunnitelmat ja maksut kaikille mutta OK-talossa kaikki jää vaanimaan talon omistajaa vuosikausiksi. Kerrostalossa asukkaat voi vaihtua niin tiheään ettei edes tiedetä kuka olisi vastuussa vuosien tihutyöt.

T. Kolmonen, joka on kolmas asukas kohta 100 vuotta vanhassa talossa.

Vierailija
27/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pidän pluspuolena sitä, että on itse vastuussa kunnossapidodta ja remonteista, pihatöistä jne. Koska näin saa myös itse päättää, miten ja milloin haluaa nuo asiat hoitaa. Voi itse vaikuttaa kuluihin, valvoa työtä ja niin edelleen. Tämä voi toki osin johtua siitä, ettäm eillä on perheessä rakennusalan ammattilaisia ja aika paljon kiinteistöomaisuutta, joten on kokemusta siitä, miten hommat kannattaa tehdä, on tarpeelliset verkostot ja niin edelleen. Mutta näin ei siis ole sisottu siihen, saako hallitus jotain tarpeellista päätöstä tehtyä vai ei, ei joudu tekemään typeriä puolittaisia remontteja, joilla varsinkin vanhemmasta väestöstä koostuvat taloyhtiöt yrittää säästää, eikä toisaalta ole sidottu rahoitusvastikkeeseen juuri silloin kun muitakin menoja olisi.

Kulut sinänsä ovat meidän tapauksessa omakotitalossa pienemmät Ja joustavammat.

Lisäksi omakotitalossa on enemmän tilaa, ennen kaikkea varastotilaa ja se kuuluisa oma lupa, eli terassilla saa grilllata ja sisällä saa tömistellä.

miinuspuoli on sit tosiaan se, että omakotitalon jättäminen esimerkiksi parin kuukauden matkan ajaksi on hankalaa ja vaatii erityisiä järjestelyjä. Sitä pitää vahtia, että lämmitys toimii, putket ei jäädy, piha on asutun näköinen, ja niin edelleen. Ei tämä ole mahdotonta, mutta pitää se järjestää.

Vierailija
28/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin äänekäs ja musisoiva perhe että saisimme häädön kerrostalosta ja rivarista.

Vierailija
29/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo ei olekaan pelkkä asumismuoto, se on elämäntapa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi