Saanko työttömyystukea jos kotona ollut siirtyy työnhakijaksi?
Olen ollut 10v kotona ja mies täysin elättänyt mut. (En ole saanut esim kodinhoidontukea 10 vuoteen.) Jos ilmoittaudun nyt työttömäksi työnhakijaksi ja anon työttömyystukea, niin onko ensin karenssi? Ja saanko edes tukea?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Onko koulutusta?
Joo, VTM 30 vuotta sitten. Ennen lapsia lähinnä kaupan alan töissä ollut.
Kiinnostaa tuleeko karenssi, koska olen 10v sitten itse irtisanoutunut, kun kuopuksen vanhempainvapaa loppui.
Enää et ehdi työttömyystuelle, vaan sinun pitää hakea tarveharkintaista yleistukea. Ensin pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sitten työvoimaviranomainen antaa lausunnon ja voit hakea Kelasta tätä yleistukea ja saat sitä, jos sinun katsotaan tarvitsevan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Enää et ehdi työttömyystuelle, vaan sinun pitää hakea tarveharkintaista yleistukea. Ensin pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sitten työvoimaviranomainen antaa lausunnon ja voit hakea Kelasta tätä yleistukea ja saat sitä, jos sinun katsotaan tarvitsevan sitä.
Vaikuttaako aviomiehen tulot yleistuessa?
Mun kaveri oli työskennellyt valtiolla samassa akateemisessa työssä 30 vuotta ja nyt jän irtisanoutui. Sai toki karenssia, mutta nyt saa työkkärirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tuleeko karenssi, koska olen 10v sitten itse irtisanoutunut, kun kuopuksen vanhempainvapaa loppui.
7 päivää alussa tietääkseni karenssi.
Saat yleistukea (kelan työttömyystuet muuttuivat yleistueksi). Kun ilmoittaudut työnhakijaksi työllisyyspalveluun tutkitaan muutamat asiat esim. onko sinulla tai miehelläsi jotain yritystoimintaa mikä voi vaikuttaa statukseesi ja myös ett voitko työllistyä myös siellä tai voidaanko sinut tulkita jopa yrittäjäksi.
Mutta jos kummallakasn ei ole mitään yritystoimintaan liittyvää niin ok.
Sinun tulee olla halukas hakemasn kokopäivätyötä (jos ei muuta ole tarjolla oa-työt ja muut myös ok) eli jo hakuilmoituksessa tuo pitää ilmoittaa. Kysytään myös onko jotain terveyteen liittyvää mikä voi vaikuttaa työn tekemiseen. Tässä nyt mitkä ekaks tuli miekeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tää yleistuki on vasta otettu käyttöön niin vaikea sanoa suoraan mut siinä vanhassa systeemissä ainakin puolison mahdollinen yrittäjyys huomioidaan niin että tutkitaan onko sinun mahdollista työllistyä tai tehdä töitä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta vanhempainvapaalle jäämisen vuoksi irtisanoutumisesta enää karensseja tuu kun noin pitkä aika jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta vanhempainvapaalle jäämisen vuoksi irtisanoutumisesta enää karensseja tuu kun noin pitkä aika jo.
Ja se omavastuuaika 7 pv tukee vain silloin kun aivan ensimmäistä kertaa hakee työttömyysturvaa (nyt ykeistuki) ja en tiedä onko tuo sanktio enää tässä uudessa yleistuessa mukana.
Oletko törmännyt missään kelan tai työkkärin sivuilla semmoiseen kuin odotusaika? Sulle määrätään ihan ekana se. En tiedä onko se nykyään 5 vai 6 kuukautta. Kato netistä.
Karenssi annetaan tuen saajalle, joka ei täytä velvoitteitaan.
Jos sinulla ei ole edes ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa, voit joutua odottamaan työmarkkinatukea 21 viikkoa. Siis puolisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omavastuuaika eikä karenssi.
Karenssi on seuraamus, jonka työtön saa, jos laiminlyö velvollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tää yleistuki on vasta otettu käyttöön niin vaikea sanoa suoraan mut siinä vanhassa systeemissä ainakin puolison mahdollinen yrittäjyys huomioidaan niin että tutkitaan onko sinun mahdollista työllistyä tai tehdä töitä siellä.
Työttömyysturvaa (nyt yleistuki) saa jos on vaan työtön työnhakija tää on se perussääntö ja lisäksi ilmoittaa että hakee töitä ja pääsääntö ett ainakin kokoaikatyötä hakee mutta sen lisäks muutkin käy mut kokoaikatyötä on ainakin pakko hakea. Mut tosiaan tuo aviopuolison status varmaan edelleen selvitetään eli onko yrittäjä vai työntekijä asemassa. Lisäksi jos on yrittäjä selvitetään onko sinun mahdollista työllistyä siihen yritykseen tai voidaanko sinut mahdollisesti tulkita myös yrittäjäksi jos omidtat yrityksen osakkeita tai toimit jossain osassa siinä.
Työttömyyskorvaus joka nyt siis on se yleistuki ei ota kantaa puolison tuloihin eli sitä saat vaikka puolisolla olis hyvä palkka.
Jos hakisit myös sitä viime sijaista tukea eli toimeentulotukea niin se on sitten eri asia mut et sitä varmasn tarvitse jos puoliso töissä.
Yleistuki