Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon hyödyt ja haitat?

Vierailija
07.03.2014 |

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa omakotitaloon? MIkä on raskasta? Mikä vie rahaa? Mikä saa asumaan siinä kuitenkin vuosikaudet, vaikka työtä on enemmän kerrostaloon verrattuna? Entä muut hyvät puolet? Kertokaa kokemuksianne!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuohon, että taloa ei voi jättää yksin.

OK-talossa riskit ovat huomattavasti suuremmat kuin kerrostalossa. Kerrostalosta voit lähteä kuukauden lomalle ilma mitään asuntojärjestelyjä. OK-talossa huolenaiheena ovat enemmän varkaat + kuka huolehtii itse talosta. Talvella kovilla pakkasilla putkia ei saa päästää jäätymään yms. vahinkoja voi sattua. Pitää pyytää vaikka naapuria käymään säännöllisesti.

Vierailija
2/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes suunnittele, ellet ole varma, että jaksat innostua vuodesta toiseen lumitöistä, pihatöistä, puutarhahommista, talon ylläpidosta ja pikku korjauksista. Tai ellei sinulla ole varmasti varaa teettää noita hommia jollakin muulla.

t. entinen omakotitaloasuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:24"]

Kommentoin tuohon, että taloa ei voi jättää yksin.

OK-talossa riskit ovat huomattavasti suuremmat kuin kerrostalossa. Kerrostalosta voit lähteä kuukauden lomalle ilma mitään asuntojärjestelyjä. OK-talossa huolenaiheena ovat enemmän varkaat + kuka huolehtii itse talosta. Talvella kovilla pakkasilla putkia ei saa päästää jäätymään yms. vahinkoja voi sattua. Pitää pyytää vaikka naapuria käymään säännöllisesti.

[/quote]

Meiläl ei kyllä talo mitään erityistä huoltoa tarvi talvellakaan, edes putkien osalta. Mutta kukat pitää kastella ja kalat ruokkia kuitenkin, eli kyllä joku tietty kotona käy. Ei kyllä olla koskaan oltu pois kotoa yli viikkoa.

Mielestäni jos asunnon jättää pitkään tyhjilleen oli se mikä, vaan niin olis siellä hyvä jonkun käydä kurkkaamassa, jos on vaikka pakastin sulanut tai hana vuotaa, tai ikkuna jäänyt auki tms.

Vierailija
4/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:51"]

Miinusta on se että itse on vastuussa talosta ja sen remonteista tai tekemättä jättämisestä. Siis tarkoitan nyt sitä kaikkea ongelmaa mitä voi tulla vaikka ulkopuolinen tekisi remontin niin jos se menee vikaan niin sen jälkipyykki, kerrostalosta voi vaan lähteä. Tämä on omaa omaisuutta ja mieluiten hoitaa niin että sen arvo kasvaa.

Yllättävää on ollut kaiken pikku hankinnan määrä: tulee kesä taas ja tarttee hommata kaikenlaisia kihveleitä ja muttereita. Jos muutettaisiin johonkin tästä vuokralle niin melkoinen valikoima työkaluja on jäämässä varastoon!

Parhaimmat asiat on minusta näiden asioiden kääntöpuolta: on ihanaa tehdä omia remontteja, hakea puutarhaliikkeestä omenapuu ja opetella leikkaamaan se, katsoa miten se kasvaa omassa pihassa.

On se mukavaakin tarttua johonkin remonttiin ja nauttia kädenjäljestään tai suunnitella uusia remontteja (niitä löytyy) omakotitalo ei ole koskaan valmis! :)

[/quote]

Kai se kerrostalokämppäkin pitäisi myydä?? Ei siitä kukaan noin vaan lähde..

[/quote]

Tarkoitan sitä vastuuta esim. putkirempasta, jos jossain vuotaa niin kyllä ne jäjet tavallaan voi jättää siellä kerrostalossa muitten korjattaviksi ja jos joku sellainen putkipemppa tulee niin siitä otetaan yhteisesti suunnitelmat ja maksut kaikille mutta OK-talossa kaikki jää vaanimaan talon omistajaa vuosikausiksi. Kerrostalossa asukkaat voi vaihtua niin tiheään ettei edes tiedetä kuka olisi vastuussa vuosien tihutyöt.

T. Kolmonen, joka on kolmas asukas kohta 100 vuotta vanhassa talossa.

[/quote]

Putkipemppa kuulostaa lapsekkaalta hellittelynimeltä anaaliseksille.

Vierailija
5/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta keskustakerrostalossa oli mukavaa aikaa, mutta oma piha alkoi kuitenkin tuntua kutsuvammalta kuin puistoretkeily. Hyvää se, että mies tykkää rempata ja minä laittaa pihaa. Kummallekin on aina jotain tekemistä, ei käy aika pitkäksi. Jos harrastaa paljon tai ei muuten kiinnosta tehdä piha- tai sisähommia, voi omakotiasuminen olla huono vaihtoehto. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, joko kiinnostaa tehdä kaikkea itse tai pitää olla rahaa teettää työt jollain toisella.

Vierailija
6/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:51"]

Miinusta on se että itse on vastuussa talosta ja sen remonteista tai tekemättä jättämisestä. Siis tarkoitan nyt sitä kaikkea ongelmaa mitä voi tulla vaikka ulkopuolinen tekisi remontin niin jos se menee vikaan niin sen jälkipyykki, kerrostalosta voi vaan lähteä. Tämä on omaa omaisuutta ja mieluiten hoitaa niin että sen arvo kasvaa.

Yllättävää on ollut kaiken pikku hankinnan määrä: tulee kesä taas ja tarttee hommata kaikenlaisia kihveleitä ja muttereita. Jos muutettaisiin johonkin tästä vuokralle niin melkoinen valikoima työkaluja on jäämässä varastoon!

Parhaimmat asiat on minusta näiden asioiden kääntöpuolta: on ihanaa tehdä omia remontteja, hakea puutarhaliikkeestä omenapuu ja opetella leikkaamaan se, katsoa miten se kasvaa omassa pihassa.

On se mukavaakin tarttua johonkin remonttiin ja nauttia kädenjäljestään tai suunnitella uusia remontteja (niitä löytyy) omakotitalo ei ole koskaan valmis! :)

[/quote]

Kai se kerrostalokämppäkin pitäisi myydä?? Ei siitä kukaan noin vaan lähde..

[/quote]

Tarkoitan sitä vastuuta esim. putkirempasta, jos jossain vuotaa niin kyllä ne jäjet tavallaan voi jättää siellä kerrostalossa muitten korjattaviksi ja jos joku sellainen putkipemppa tulee niin siitä otetaan yhteisesti suunnitelmat ja maksut kaikille mutta OK-talossa kaikki jää vaanimaan talon omistajaa vuosikausiksi. Kerrostalossa asukkaat voi vaihtua niin tiheään ettei edes tiedetä kuka olisi vastuussa vuosien tihutyöt.

T. Kolmonen, joka on kolmas asukas kohta 100 vuotta vanhassa talossa.

[/quote]

Just kuuntelin kauhulla kerrostalon putkirempasta - huoneistokohtainen hinta yli 60k€ (ehkä n 100m2 asunto) !! Tuolla rahalla uusitaan kaikki putkistot, altaat, pytyt, hanat yms meidän 250m2 taloon ja vietetään vielä viikon loma etelässä päälle!! Kyllä ne rempat on paljon halvemmat okt:ssa!!

Vierailija
7/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:lle todellako uusitaan?

Putkityöt ovat yllättävän kalliita, jokainen vanhaan asuntöön/mökkiin rmeoan teettänyt sen tietää. Lisäksi noissa putkitöissä pitää yleensä repiä lattiiaa/seinää auki, joten jos vaikka sen yhden vessan, kylppärin ja keittiön laittaa samalla uusiksi (vaihtaa kaakelit, pyty, jne.) niin tuo 60´000€ on pikkuraha, varsinkin jos ei mitään halvinta "muovimattoa" tmv. laitata lattiaan.

Vierailija
8/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*rempan

Vierailija
9/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ja elää vapaasti, pestä pyykkejä yömyöhään, soittaa musiikkia, grillata pihalla ja tupakointikin sallittua, vieraita voi tulla ja mennä äänekkäästikin, koira voi haukkua ja pihalla säilyy niin tavarat kuin autotkin ilman lukitsemista ja ollaan sentään pk-seudulla.

Huono puoli on se että näin vanhassa talossa on aina jotain tehtävää ja joku paikka rempallaan. Meillä on vuoden sisään uusittu öljypannu, wc meni tukkoon, keittiössä piti uusia hana, siinä tuhannet vilahtelee ihan solkenaan! Aina sattuu yllätyksiä eikä ylläpito ole halpaa, löljy on aika kallista, lisäksi tulee kiinteistövakuutukset, kiinteistövero, roskamaksu, vesi- jätevesimaksut, mahdollinen ölysäiliön huolto/uusinta ja inhottavaa on lumityöt ja lumen pudotus katolta. Miuehellä on ikävä jos aamulla tekee lumityöt ja tulee sisään vaihtamaan vaatteet..palaa takaisin kun aura ajanut portin tukkoon, eikun ala lumihiommat uudelleen, kotiin tullessa ei opääse pihaan jos sadellut ellen minä ole kolan varressa. Nurmikkoa saisi olla aina leikkaamassa. Tällaista vanhaa taloa ei voi talvella jättää omiin oloihinsa, mitä vaan voi sattua, jonkun on käytävä katselemassa.  Ja aivan kuten 17 sanoi, remontit ovat todella kalliita jos niitä ulkopuolisilla teettä, ei kaikkia edes saa itse tehdä kuten sähköhommia.

Tämä sopii meille, vähän boheemeja kun ollaan mutta on kyllä reippaasti kalliimpaa kuin kerrostaloasuminen vaikka onneksi ei sentään enää velkaa ole.

Vierailija
10/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohtinut paljon, olisiko minusta omakotitaloasujaksi. Lapsuuteni olen asunut vuokralla rivitalossa, joten minkäänlaista käsitystä ei ole omakotitalon töistä tai ylläpitämisestä. Tietysti olen kysellyt kaverelta ja muilta tutuilta, millaista se on ja itselle ainakin näin ajatuksen tasolla lumen kolaaminen tai puiden tekeminen kuulostaa pieneltä pahalta ja hyvältä hyötyliikunnalta. Mutta käytännössähän se voi olla eri tilanne.

Olen kuitenkin melko touhukas luonne ja omakotitalossa olisi mahdollista toteuttaa itseään omassa rauhassa. Toki jännittää myös se, miten osaa pitää huolta talosta ja remontoida sitä tarpeen vaatiessa. Itseltäni löytyy maalarin paperit, mutta timpurin hommia en osaa :) Osan työstä voi tietysti tilata ulkopuolelta, mutta ilmeisesti tulee hieman halvemmaksi tehdä itse.

Tässäpä on siis vielä pohdittavaa, mihin sitä sitten "isona" päätyy asumaan :)

Vierailija
11/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin hyöty ehdottomasti on vapaus! Olin koko ikäni asunut monissa eri kerrostaloasunnoissa ennen kuin vuosi sitten muutettiin omakotitaloon, ja voi tätä autuutta! Heti pääsi luovuus valloilleen, ja nyt on syntynyt vaikka mitä uutta ja kivaa!

Tietysti omakotitalossa on suurempi vastuu kaikesta: huollosta ja niistä töistä, jotka tässä ketjussakin on mainuttu, mutta on niin ihanaa, kun on oma piha ja kaikki talossa oleva on omaa: ei naapurin tupakansavua, känniörinää, ovien paiskontaa, bileitä, telkkarin pauhua, vessasta kuuluvaa piereskelyä ja muuta ällöä vieraan ihmisen aiheuttamaa, joka tunkeutuu omaan kotiin (omat perheenjäsenet kyllä tuottavat vaikka millaisia ääniä, mutta ne on omaa perhettä). Tietysti omakotitalossakin on useimmiten naapureita lähellä, muttei kuitenkaan ihan seinän takana.

Eikä ne normaalit talon työt niin kamalia ole, ruohonleikkuu on suorastaan terapiaa! Ja jos kaikkea ei osaa tai jaksa tehdä itse, palveluja voi ostaa helposti tai pyytää apua ystäviltä.

Toivon koko sydämestäni, etten joudu enää ikinä muuttamaan kerrostaloon...

Vierailija
12/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:35"]

Putkityöt ovat yllättävän kalliita, jokainen vanhaan asuntöön/mökkiin rmeoan teettänyt sen tietää. Lisäksi noissa putkitöissä pitää yleensä repiä lattiiaa/seinää auki, joten jos vaikka sen yhden vessan, kylppärin ja keittiön laittaa samalla uusiksi (vaihtaa kaakelit, pyty, jne.) niin tuo 60´000€ on pikkuraha, varsinkin jos ei mitään halvinta "muovimattoa" tmv. laitata lattiaan.

[/quote]

Meidän talon putkityöt rakennusvaiheessa maksoi 30k€, siihen nuo pytyt yms ulkomailta tuotuna pari-kolme tonnia. Eli varmasti uusitaan tuplahinnalla vaikkei itse tehtäisi mitään (todellisuudessa hoitaisimme ilomielin purkutyöt ja uudet laatoitukset tietty itse)

Vierailija
13/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:35"]

[/quote]

Meidän talon putkityöt rakennusvaiheessa maksoi 30k€, siihen nuo pytyt yms ulkomailta tuotuna pari-kolme tonnia. Eli varmasti uusitaan tuplahinnalla vaikkei itse tehtäisi mitään (todellisuudessa hoitaisimme ilomielin purkutyöt ja uudet laatoitukset tietty itse)

[/quote]

22 jatkaa vielä - eikä olemassaolevia keittiötä tai kph kalusteita tarvitse rikkoa - ne voi irrottaa ja käyttää uudelleen kuten pytyt, altaat ja hanatkin, poreammetta unohtamatta. Vain kaakelit menisi uusiksi seinissä ja lattioissa, piikkausta ja paikkausta lisäksi. Ei se maksaisi sen enempää kuin uuteen taloonkaan....

Vierailija
14/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusvaiheessa on edullisempaa mitä korjatessa...!

Kun korjataan vanhaa, niin silloin pitää myös purkaa ne edelliset pois, työvaiheita on paljon enemmän mitä uutta tehtäessä. Kaikki alkaa siitä, että ensin tehdään kartoitus siitä mitä ylipäätään pitää tehdä, sitten selvitetään mikä on paras tapa tehdä ko. urakka, riittääkö pinnoitus vai pitääkö vaihtaa putket kokonaan uusiin jne.

Siinä missä uutta tehdessä laitetaan ns. "vain putket paikoilleen" vert. vanhaa korjatessa aikaa (ja rahaa) menee siihen että kartoitetaan urakka, sitten puretaan vanhaa pois, ja usein kohdataan "yllätyksiä" matkan varrella, eli kosteusvahinkoja tmv. Samoin rempan yhteydessä usein tehdään muutoksia, esim. vanhoissa kerrostaloissa on usein pieni vessa/kylppäri, jota moni laajentaa putkirempan yhteydessä jotta saa paremmin tilaa pesukoneelle tmv. =lisää kustannuksia.

Kannattaa miettiä asiaa vaikka talon maalaamisen kautta: on äärimmäisen helppoa alkaa maalaamaan ns. uutta pintaa, sen kun kastaa telan maaliin ja alkaa hommiin. Vert. jos maalaa vanhaa, niin yleensä siihen vanhan maalin pois rapsutteluun menee enemmän aikaa mitä siihen varsinaiseen maalaamiseen. Sama koskee putkitöitä: uutta rankentaa halvemmalla mitä vanhaa korjaa.

Vierailija
15/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen asuu Helsingissa kerrostalossa. Muistan kun samana vuonna siihen taloon tehtiin putkiremontti kun me rakennettiin talo. Kumpikin maksoi 1000e/m2.

Siis putkiremontti ja uuden talon rakentaminen!!Ja tästä on jo 10 vuotta. Mitähän ne putkiremontit nykyään maksaa???

Vierailija
16/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:47"]

Rakennusvaiheessa on edullisempaa mitä korjatessa...!

Kun korjataan vanhaa, niin silloin pitää myös purkaa ne edelliset pois, työvaiheita on paljon enemmän mitä uutta tehtäessä. Kaikki alkaa siitä, että ensin tehdään kartoitus siitä mitä ylipäätään pitää tehdä, sitten selvitetään mikä on paras tapa tehdä ko. urakka, riittääkö pinnoitus vai pitääkö vaihtaa putket kokonaan uusiin jne.

Siinä missä uutta tehdessä laitetaan ns. "vain putket paikoilleen" vert. vanhaa korjatessa aikaa (ja rahaa) menee siihen että kartoitetaan urakka, sitten puretaan vanhaa pois, ja usein kohdataan "yllätyksiä" matkan varrella, eli kosteusvahinkoja tmv. Samoin rempan yhteydessä usein tehdään muutoksia, esim. vanhoissa kerrostaloissa on usein pieni vessa/kylppäri, jota moni laajentaa putkirempan yhteydessä jotta saa paremmin tilaa pesukoneelle tmv. =lisää kustannuksia.

Kannattaa miettiä asiaa vaikka talon maalaamisen kautta: on äärimmäisen helppoa alkaa maalaamaan ns. uutta pintaa, sen kun kastaa telan maaliin ja alkaa hommiin. Vert. jos maalaa vanhaa, niin yleensä siihen vanhan maalin pois rapsutteluun menee enemmän aikaa mitä siihen varsinaiseen maalaamiseen. Sama koskee putkitöitä: uutta rankentaa halvemmalla mitä vanhaa korjaa.

[/quote]

tämä pitää paikkansa MUTTA: omakotitalossa voit itse vaikuttaa asiaan tekemällä itse niin paljon kuin osaat ja luvat riittää, voit päättää minkä tason remontille haluat sen mukaan, paljonko  rahaa sulla on, kun sen sijaan taloyhtiössä on mentävä sen mukaan, mitä taloyhtiö päättää ja omasta työstä ei voi hyötyä, kun urakka on kuitenkin ostettu tiettyyn hintaan. Minä esimerkiksi remontoin vanhan mummolani asuinkäyttöön tässä hiljan, enkä kyllä pannut koko remonttiin 60keuroa, vaikka kaikki kylppärit ja vessa ja keittiö tehtiin täysin uusiksi. Tämä siksi, että me ei maksettu ulkopuoliselle työntekijälle kuin putki-ja sähkötöistä koska vesieriste-ja laattatyöt ja muu raksahomma tulee omasta takaa. Kerrostalossa näin ei yleensä voi tehdä, koska taloyhtiö tilaa urakan joka asuntoon samanlaisena.

Vierailija
17/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, remonttien hintoja on vaikea verrata. Pitäisi tietää mitä on tehty ja millaisilla materiaaleilla. Itsellä keittiöistä kokemusta, kesämökille laitettiin Ikean muutaman kympin työtaso, kotiin yli kymmenen kertaa kalliimpi kivitaso. Jos joku maksaa putkiremontista X euroa neliö ja toinen rakentaa taloa samaan hintaan per neliö, ei se kerro yhtään mitään. Materiaaleissa on eroja, lisäksi jokainen joka joskus on rakentanut tietää että makuuhuoneiden neliöhinta on paljon alhaisempi mitä keittiön ja märkätilojen rakentaminen. Ja itse asiassa noissakin voinee mennä toisin päin, jos valitsee halvinta mahdollista märkätiloihin ja makuuhuoneisiin kallemmat mahdolliset tapetit ja lattiat...

Vierailija
18/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriin muuttanut wt-perhe ei voi levittää luteita ja torakoita kovin helposti, jos kyseessä on omakotitalo. Kerros- tai rivitalossa se on hujaus vain, kun loiset ovat teillä.

Vierailija
19/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalos on oma rauha, ei naapureita

Vierailija
20/29 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 16:00"]

Ohis, remonttien hintoja on vaikea verrata. Pitäisi tietää mitä on tehty ja millaisilla materiaaleilla. Itsellä keittiöistä kokemusta, kesämökille laitettiin Ikean muutaman kympin työtaso, kotiin yli kymmenen kertaa kalliimpi kivitaso. Jos joku maksaa putkiremontista X euroa neliö ja toinen rakentaa taloa samaan hintaan per neliö, ei se kerro yhtään mitään. Materiaaleissa on eroja, lisäksi jokainen joka joskus on rakentanut tietää että makuuhuoneiden neliöhinta on paljon alhaisempi mitä keittiön ja märkätilojen rakentaminen. Ja itse asiassa noissakin voinee mennä toisin päin, jos valitsee halvinta mahdollista märkätiloihin ja makuuhuoneisiin kallemmat mahdolliset tapetit ja lattiat...

[/quote]

työn hinta on se isoin eron tekevä asia. Materiaaleissa voi olla isojakin eroja, mutta työn osuus on niin suuri, ettei materiaaleilla ole siihen nähden juuri mitään väliä. Esim meillä kotona tehdään juuri nyt kylppäriä, jossa on keskihintaiset materiaalit ja neliöitä noin 12. Hinta on noin 5 tonnia. Viime vuonna sijoitusasuntoomme tehtiin taloyhtiön teettämä remontti keskitason materiaaleilla, neliöitä 5. Hinta 10000€ sen pelkän kylppärivessan osalta. Siihen sit. Ie lisätään taloyhtiön putkirempan hinta, joka osti yhteisumman meidän asunnon kohdalta 25000 euroon. Meillä kotona laitetaan myös uudet putket, mutta koska yksikerroksisessa omakotitalossa, jossa vesipisteet on suunniteltu suht järkevästi, on vähemmän työtä, putkimiehen lasku ei edes kokonaisuudessaankaan (eli mainitun kylppärin lisäksi toinen vessa, keittiö, kodinhoitohuone ja ulkohanat, joista sijoitusasunnossa ei tietty edes ole kuin keittiöhana vessan seinän toisella puolen - tosi siellä on taloyhtiön saunatilat ja pyykkitupa, onhan niistä joku jyvitys tavallaan meidän), tule olemaan kymppitonnia enempää.

Tästä päästään sellaiseen laskelmaan, että omakotitalossa samantasoisen remontin isommalle alueelle saa reilun kymppitonnin pienemmällä hinnalla kuin kerrostaloyhtiössä, koska voi itse kilpailuttaa ja hyödyntää omaa työtä. Lisäksi omakotitalossa kun remontin aika tulee, on mahdollista säätää materiaalien tasoa itse rahatilanteensa mukaan, kun taas taloyhtiössä sen päättää taloyhtiö ja se on sit vaan maksettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi