sisso mikä taistelu rotina-perinteestä tuossa yhdessä ketjussa. ov
Siis tuo kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä tjsp...
Yhdet vetää herneen nenuun kun vieras ei älyä tuoda kahvipullia tullessaan vauvaa katsomaan ja toiset vetää herneen nokkaan kun eivät ole saaneet kahvia kun eivät älynneet tuoda kahvipullia.
Siis ei siinä mitään, ihan kiva perinne mutta miksi noin yksinkertaisesta asiasta pitää vetää hirveät showt. Joku tuo pullat ja joku ei, mitä sitten, tarjoaa kaljupääkahvit tai sitten ei.
Itse jäin ihmettelemään kun tuossa ketjussa pari äitiä kertoi
miten ärsytti tai vitutti vääntää kahvitarjoiluja vieraille väsyneenä tai kipeänä synnytyksen jälkeen. Kun sitten kysyttiin missä isä oli, niin yksi vastasi että jutteli vieraiden kanssa. Toinen selitti että isompien lasten kanssa. En ymmärrä miten voi olla niin välinpitämätön ihminen ettei auta kipeää/väsynyttä vaimoaan. Tai miten voi olla niin avuton ettei pysty tekemään mitään muuta kuin hoitamaan isompia lapsia. Äiti joutuu hoitamaan vauvan, isommat lapset, pyykäämään, siivoamaan, tekemään ruoat jne. Ihan käsittämätöntä...
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:14"]
En minäkään tiennyt mitään mistään rotinoista, ennen kuin tätini siitä kertoi kun tuli kylään ja toi pullapitkon mukanaan. Meillä ei kyllä muutenkaan ole juuri koskaan mitään pullaa tarjolla, harvoin keksiäkään, kun ei meillä niitä kukaan muu syö, kun vieraat. Nyt olen yrittänyt opetella siihen, että olisi edes niitä keksejä harvinaisemmille vieraille. Ja lapsivieraille mehua tms.
Ihan oikeat juhlat on sitten asia erikseen. Sinne leivon tarjottavat mutta ei niistä yleensä mitään pakkaseen jää.
[/quote]
Ja lisään vielä että olen juurikin sieltä Pohjois-Suomesta ja en mikään parikymppinen edes. Mutta aina oppii jotain uutta =)
Voi olla, että asuinseutu ja ikä liittyy myös asiaan. Olen itse paljasjalkainen stadilainen, 24-vuotias, enkä ole kuullutkaan rotinoista. Pari vuotta sitten muutin uuteen asuntoon ja ystävä toi mulle suolaa ja ruisleipää, ja mietin viikon mikä sillä viiraa päässä, kunnes äitini kertoi mulle että se on perinne että uuteen asuntoon niitä viedään. Mutta suurimmilta osin mun ikätoverini jotka täälläpäin asuu ei rotinoista tai ruisleipäsuolasta mitään tiedä, ei ole täällä kovin hengissä noi perinteet.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:22"]
Voi olla, että asuinseutu ja ikä liittyy myös asiaan. Olen itse paljasjalkainen stadilainen, 24-vuotias, enkä ole kuullutkaan rotinoista. Pari vuotta sitten muutin uuteen asuntoon ja ystävä toi mulle suolaa ja ruisleipää, ja mietin viikon mikä sillä viiraa päässä, kunnes äitini kertoi mulle että se on perinne että uuteen asuntoon niitä viedään. Mutta suurimmilta osin mun ikätoverini jotka täälläpäin asuu ei rotinoista tai ruisleipäsuolasta mitään tiedä, ei ole täällä kovin hengissä noi perinteet.
[/quote]
"Kolmioonne nyt tuovat suolaa ja leipää, mä nurkassa istun ja ootan humalaa..."
Rotinat on kyllä ihan Karjalainen perinne :-)
Meillä ei ikinä ole muutenkaan vierasvaraa eikä muuta tarjota kuin kahvia, joten jos tulee yllärivieraita niin jos en just ole leiponu niin ei ole tarjoamisia. Eipä vauvaa katsomaan tulleetkaan pahemmin ilmotellu, miehen mummo toi täytekakun ja meinasin itkeä kun oli niin hieno ele :) Olin niin kipeä synnytyksen jälkeen että riitti pelkkä vauvan hoito etten olisi vieraita jaksanu oikeastaan ollenkaan. Mies on yrittäjä ja vaihtelevasti kotona. Toivottavasti ei kukaan vetäny hernettä nenään pelkästä kahvista. Itse ainakin aion viedä tuoreelle äidille syömisiä jos kutsu tulee.
Vierasvaraa meillä ei siitä syystä ole että välillä iskee herkkunälkä ja pyrin pitämään houkutukset poissa. Tulee kuitenkin sitten itse ne syötyä (olen normipainoinen)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:14"]
En minäkään tiennyt mitään mistään rotinoista, ennen kuin tätini siitä kertoi kun tuli kylään ja toi pullapitkon mukanaan. Meillä ei kyllä muutenkaan ole juuri koskaan mitään pullaa tarjolla, harvoin keksiäkään, kun ei meillä niitä kukaan muu syö, kun vieraat. Nyt olen yrittänyt opetella siihen, että olisi edes niitä keksejä harvinaisemmille vieraille. Ja lapsivieraille mehua tms.
Ihan oikeat juhlat on sitten asia erikseen. Sinne leivon tarjottavat mutta ei niistä yleensä mitään pakkaseen jää.
[/quote]
Ja lisään vielä että olen juurikin sieltä Pohjois-Suomesta ja en mikään parikymppinen edes. Mutta aina oppii jotain uutta =)
[/quote]
Tapa ei sovikaan enää nykyaikaan, koska perheet ovat eri tavalla erilainen yksikkö ja haluavat toimia keskenään. Ennen yhteisössä autettiin naapureita ja sukulaisia paljon enemmän ja siitä juuri tämä rotinaperinnekin on tullut.
Esim. äitini synnytettyä minut, hänen naimaton siskonsa tuli pariksi viikoksi avuksi hoitamaan muuta perhettä. Naapurit toivat ruokaa ja kävivät auttamassa.
Mutta tämä ei todellakaan toimi nykyään. En uskaltaisi missään nimessä mennä tarjoamaan siivousapua tai lapsenpiikahommia laatikkoruoka kainalossa tuoreen vauvan äidille nykyään. Perhe on niin erilainen yksikkö nykyään. Ja kun isä on vielä kotona ja isommat sisarukset hoidossa, niin ei sitä apua enää tarvitakaan, kuten ennen. Joten perinne on kuollut.
Perinteitä kuolee ja uusia tulee. Ei se mikään paha asia olekaan.
Nainen vm61
Appivanhemmat toi hedelmäkorin, keksejä ja karkkia, oma mummoni ja pappani toi pullaa sekä vauvalle itsetehdyn myssyn. Omille vanhemmillani käytiin itse kylässä.
Meidän suvussa ei ole karjalaista verta himpun vertaakaan (ainakaan julkisesti myönnettynä) vaan sukujuuret ovat vuosisatojen takaakin Lounais-Suomessa. Silti meillä tunnetaan rotinaperinne. Ei se ole mihinkään tiettyyn kansanosaan liittyvä asia. Ennen rotina oli lämmintä ruokaa lapsivuoteessa makaavalle tuoreelle äidille ja hänen perheelleen, mutta nykyisenä einesaikana varmaankin enemmän tuollaista kahvipullatavaraa. Meillä sisko ja veli tulivat täyttämään meidän pakastimemme ties millä laatikoilla ja lisäksi pullat siihen päälle. Minä istuin sohvalla vauvan kanssa ja katselin vierestä, kun toiset hääräsivät kahvinkeiton parissa. Ja näin tapahtuu siis koko tuttavapiirissämme, ei ole mikään meidän suvun asia vaan ihan yleinen juttu. Ehkä se on vain toisissa perheissä unohtunut asia, kun ei enää asuta sillä lailla yhdessä kaikki ikäpolvet ja niitä vauvoja syntyy harvakseltaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:47"]
http://imatranseurakunta.fi/126-rotinat
Ei ilmeisesti ole edes Pohjois-Suomalainen perinne.
[/quote]
No kyllä Pohjois-Suomessa oli rotinaperhe vielä voimassa silloin, kun minä tein lapsia. Kotoisin olen Pellon suunnalta. Hyvin yleinen tapa.
Nainen vm61
Satakunnassakin on rotinaperinne käytössä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:47"]
http://imatranseurakunta.fi/126-rotinat
Ei ilmeisesti ole edes Pohjois-Suomalainen perinne.
[/quote]
No kyllä Pohjois-Suomessa oli rotinaperhe vielä voimassa silloin, kun minä tein lapsia. Kotoisin olen Pellon suunnalta. Hyvin yleinen tapa.
Nainen vm61
[/quote]
Joo mutta ei ole sieltä lähtöisin oleva perinne, vaan varmastikin kulekutunu sinne näiden itäsuomalaisten mukana.
T. Kolarin periltä.
Keski-Pohjanmaalla oli aikanaan tapana viedä rotinarinkeli, iso pullapitko joka oli väännelty rinkelin muotoon, kun meni katsomaan vastasyntynyttä. Tavat on vähän erilaiset eri puolilla maata ja naapurikunnissakin.
Olen kotoisin läntisestä Suomesta, meillä ei ole mitään rotinaperinnettä. Jos tuoreen äidin puoliso on isyyslomalla, ei luulisi hänelle olevan ylivoimaista keitellä kahvia ja hakea kaupasta pullaa.
Tosin en ymmärrä tuoretta äitiä, joka ei osaa sanoa, että kiitos ei, meille ei vieraiden juuri nyt sovi tulla. Omia lapsiani kävivät katsomassa ennen ristiäisiä vain miehen vanhemmat, jotka asuivat samassa pihapiirissä eivätkä jääneet kahville. Muu suku näki vauvat ristiäisissä ja kaverit joskus paljon myöhemmin kaupungilla kahvilassa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:22"]
Keski-Pohjanmaalla oli aikanaan tapana viedä rotinarinkeli, iso pullapitko joka oli väännelty rinkelin muotoon, kun meni katsomaan vastasyntynyttä. Tavat on vähän erilaiset eri puolilla maata ja naapurikunnissakin.
[/quote]
Mutta usko nyt, se on alunperin Karjalasta, eikä mikään suomalainen perinne. Tyhjää jankutatte asiasta. Se on tullut evakkojen matkassa ja ei ole perisuomalainen perinne lainkaan.
Ei kannata kutsua/päästää vieraita tulemaan jos se tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta. Ja vieraat tuskin nälkään kuolevat ilman kahvitteluakaan jos kylään tunkevat. Ja kyllä ne miehetkin osaa asioita, ainakin meillä hommat tekee se joka ehtii eikä se joka on nainen.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:25"]
[/quote]
Mutta usko nyt, se on alunperin Karjalasta, eikä mikään suomalainen perinne. Tyhjää jankutatte asiasta. Se on tullut evakkojen matkassa ja ei ole perisuomalainen perinne lainkaan.
[/quote]
Rotina-sana voi hyvinkin olla karjalainen, siitä viis. Mutta kyllä ihan koko Suomessa on ollut aina tapana viedä vauvaperheeseen ruokaa tai pullaa, kun mennään katsomaan vauvaa ensi kerran. Se oli sitä yhteisöllisyyttä ja auttamista, joka on niin vähäistä nykyisin. Minusta on mukavaa, että jotkut vielä pitävät perinnettä yllä. Se on sellainen perinne, jonka tosiaan soisi säilyvän.
Minusta oli ihan kiva, että kävi vieraita. Olin kyllä jokaisen synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa, joten jaksoinkin hyvin. Esikoisen vauva-aikaan oli vielä niin tylsää, että oli kiva, kun sukulaiset ja kaverit kävi ja toi pullat tullessaan. Vauva nyt söi ja nukkui pelkästään, niin piristivät päivää.
En koskaan ollut sellainen vauvojen äiti, joka olisi jaksanut päivät pitkät ihailla vauvaa sängyn vieressä, kun se nukkui. Seura oli ihan tervetullutta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Rotina-sana voi hyvinkin olla karjalainen, siitä viis. Mutta kyllä ihan koko Suomessa on ollut aina tapana viedä vauvaperheeseen ruokaa tai pullaa, kun mennään katsomaan vauvaa ensi kerran. Se oli sitä yhteisöllisyyttä ja auttamista, joka on niin vähäistä nykyisin. Minusta on mukavaa, että jotkut vielä pitävät perinnettä yllä. Se on sellainen perinne, jonka tosiaan soisi säilyvän.
[/quote]
Nykyään ei ole tapana mennä perheisiin, koska perheet haluavat pesiä eka kuukauden. Vieraat saisivat tulla vasta, kun kutsutaan.