Mitä mieltä olette siitä, että 11-vuotias on viettänyt jo monta viikkoa välituntinsa yksin, eikä yksikään välituntivalvoja ole puuttunut asiaan?
Onko ihan normaaliakin, ettei opettajat kouluissa puutu lapsen yksinäisyyteen?
Kommentit (96)
Olin koko yläasteen yksin. Mitäpä tuosta. Ketään ei kiinnostanut eikä ketään tule kiinnostamaan. Voit valittaa maailman ääriin se vaatii vaan lapselta päättäväisyyttä vetää koulu lävitte yksin. Niin kuin minä tein
Ainakin meidän koulussa 90-luvussa opettajat juuttuvat välitunnilla yksinäisiä lapsia. Kuulostaa vastuun pakoilulta tuo touhu
Vierailija kirjoitti:
Olin koko yläasteen yksin. Mitäpä tuosta. Ketään ei kiinnostanut eikä ketään tule kiinnostamaan. Voit valittaa maailman ääriin se vaatii vaan lapselta päättäväisyyttä vetää koulu lävitte yksin. Niin kuin minä tein
Ei näin. Juuri nimenomaan niin pitkään taistellaan, että lapsen ei enää tarvitse kärsiä yksin
Se oli ärsyttävää kun puuttuivat. Yrittivät saada pakkokaverustumaan tyyppien kanssa, jotka eivät kiinnostaneet minua yhtään. Siinä sitten yritin olla sosiaalinen ja keskustella Intian uskonnoista ja kaverikseni pakotettu oli vähintään yhtä kiusaantunut kuin minä.
Ihan normaalia on.Ketään ei pas kaa kaan kiinnosta kouluissa lasten yksinäisyys/kaverittomuus.Ja sitten keksitään jotain valheita siitä,että no tuo lapsi nyt vaan tahtoo olla yksin.No joo haloo aikuiset.JOKAINEN lapsi tahtoo KAVERIN! LUE , JOKAINEN!
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Peruskoulu ja lukio opetti tärkeän asian: yksin on pärjättävä, muihin ihmisiin ei voi eikä kannata luottaa. Ja jos joku vaikutta aystävälliseltä, se vain haluaa sinulta jotain.
Mutta miten aikuiset ihmiset, jotka ovat hakeutuneet opettajaksi, kehtaavat toimia näin?
On ihan normaalia. Minäkin vietin lähes kaikki välituntini yksin. Ei meidän ala-asteella edes ollut mitään välituntivalvojia!
Ei ketään kavereiksi voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia on.Ketään ei pas kaa kaan kiinnosta kouluissa lasten yksinäisyys/kaverittomuus.Ja sitten keksitään jotain valheita siitä,että no tuo lapsi nyt vaan tahtoo olla yksin.No joo haloo aikuiset.JOKAINEN lapsi tahtoo KAVERIN! LUE , JOKAINEN!
Aluksi kyllä. Hetken päästä pärjää varsin hyvin ilman hyväksikäyttäviä "kavereita"
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän koulussa 90-luvussa opettajat juuttuvat välitunnilla yksinäisiä lapsia. Kuulostaa vastuun pakoilulta tuo touhu
Meidän koulussa ei 90-luvulla ollut välituntivalvojia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kavereiksi voi pakottaa.
Tässähän ei ollut kyse siitä, vaan siitä, että opettajat eivät tee elettäkään sen eteen, ettei lapsi tuntisi itseään yksinäiseksi ja hylätyksi.
Tämä ei ole aikuisilta mitään muuta kuin vastuuttomuutta
Olen joskus koulun ohi kävellessä pannut merkille näitä yksin olevia ja miettinyt ovatkohan oikeasti yksinäisiä vai odottaako vain esim. kaveria. Ulkopuolisena paha tehdä mitään vaikka haluaisi auttaa.
Minkäköhän takia aloitus on saanut alapeukkuja? Sekö on oikein, että lapsi on välituntinsa yksin, eikä kukaan AIKUINEN tunnu välittävän?
Jos aikuisten asenne on tämä, en yhtään ihmettele miksi lapset kiusaavat ja jättävät ulkopuolelle.
Olis hyvä että valvoja vaihtais joka päivä edes muutaman sanan, on kamalaa kokea itsensä näkymättömäksi kun jää aina yksin. Valvoja voisi ehdottaa jotain vaihtoehtoja yksinolemiselle ja yrittää ohjata muiden pariin. Ammattitaidotonta jättää lapsi vaan oman onnensa nojaan.
Jos lapsella on koulussa sosiaalisia ongelmia, ei se ole ratkaistavissa välituntivalvonnalla. Toki opettajien pitäisi sen verran keskustella, että yksinäisyys havaitaan ja tämä otetaan lapsen kanssa puheeksi ja pohditaan mahdollisia tukitoimia.
11- vuotias kuitenkin alkaa olla jo teini-iän kynnyksellä, joten kaikki pakkoryhmäyttämiskeinot alkaa olla jo käytetty.
Sen, mitä itse olen nöhnyt ja kokenut, niin puuttuvat kyllä sillä resurssilla mutä on tarjolla. Usein vain on niin, että välitunnilla kirmaa ulkona useampi sata lasta valvojien määrän ollessa alimitoitettu. Ei tarvita kuin yksi välituntikahakka ja valvojat ovat toisaalle sidotut.
Toisekseen - ei ole yksin opettajien asia puuttua lapsen yksinäisyyteen vaan kyllä sen pitää lähteä alunperinkin kotoa. Vanhempien pitää olla kiinnostuneita lapsensa elämästä ja kaveripiiristä. Ja ennen kaikkea olla pienestä lähtien auttamassa lasta solmimaan kaverisuhteita ja ylläpitämään niitä.
Ei opettajia kiinnosta siihen puuttua. Itekki olin monesti yksin ja vaa kerran opettaja ees viitti kysyä et miksi. Mut seki tuli semmosella äänen sävyllä et ois jopa syytelly nii ei kiinnostanu kertoa ettei mun kans kukaa taho leikkiä.
Yksi opettaja taas vitsaili musta ku seisoin yieensä nojaten seinään talvisin ku ei voinu istuakkaan et hyvä ku oon pitämässä joka päivä seinää pystyssä ettei se kaadu. Käviköhä opettajalla mielessä yhtää et tommone Vitsi voi oikeasti pahoittaa yksinäisen lapsen mielen..
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhän takia aloitus on saanut alapeukkuja? Sekö on oikein, että lapsi on välituntinsa yksin, eikä kukaan AIKUINEN tunnu välittävän?
Jos aikuisten asenne on tämä, en yhtään ihmettele miksi lapset kiusaavat ja jättävät ulkopuolelle.
Minä annoin alapeukun, koska voihan joku haluta olla yksin.
"mfne leikkimään tai saat jälkkäriä"?