Alaluokilla olevat lapset eivät enää leiki vaan pelaavat!
Olen huolestunut lapseni ikäluokasta, jotka tulevat koulusta kotiin ja pelaavat päivät pitkät tietokonetta. Meillä on selvät rajat pelaamiselle ja niin sanovat myös lasten kavereiden vanhemmat, mutta totuus on toinen. Kun oma lapseni on kavereillaan ja haluaisi rakennella legoilla tai leikkiä roolileikkejä, niin lähes aina kaverit haluavat vain pelata. Kun vanhemmat ovat töissä, niin lapset pelaavat tuntitolkulla - luvalla tai luvatta. Lisäksi lapseni on kertonut, että joissakin kodeissa lapsilla on peliajat, mutta jos he valittavat tylsyyttään, niin vanhemmat antavat pelata. Tottakai lapsi valittaa tylsyyttään jos tietää saavansa sillä peliaikaa!
Meilläkin lapsen kaverit käyvät usein ja jopa leikkivät, mutta kavereiden leikki jää kovin lyhytjänteiseksi, kun on kiire pelaamaan. Kun meillä ei ole lupa pelata joka päivä, niin ennenpitkää kaverit lähtevät muualle. Mielestäni on tosi surullista, etteivät lasten sosiaaliset taidot enää kehity samalla tavalla kavereiden kanssa, vaan ruutu varastaa kaiken ajan. Lisäksi kunto romahtaa, eivätkä motoriset taidot kehity samalla tavoin.
Mua suoraan sanottuna hirvittää, millainen sukupolvi meillä on kasvamassa, kun useilla kaikki elämä tapahtuu koulua lukuunottamatta ruudun ääressä :(
Kommentit (27)
Milloin on oltu huolissaan siitä, että nuoret lukevat kirjoja? Olen yli 60v. enkä minä ole milloinkaan sellaista kuullut tai lukenut! Olen työskennellyt koko aikuisikäni lasten ja nuorten parissa.
Lukeminen kehittää lasta ja nuorta aivan eri tavalla kuin pelaaminen ja harvoin voi lukea liikaa. Tottakai lasten pitää saada pelata, mutta kohtuudella ja vanhempien tehtävä on valvoa sitä. Pelaamiseen voi jäädä koukkuun kuten päihteisiin ja siitä on vaikea päästä pois.
Huolehtikaa lapsistanne, nähkää vaivaa; älkää olko vain tyytyväisiä, kun lapsi on pelatessaan "pois jaloista"!
Pojalla ollut koko kouluajan enkku 10 ja äikkä 8-9.
Ja kukahan ne pelikoneet ja kännykät hommaa..? Ei muuta kuin vanhemmille peili ja maalaisjärkI käteen! On turha lasta syyttää näistä asioista.. Se on sitä vanhemmuutta ja siihen kuuluvaa vastuuta. Nykypäivän vanhempi jotenkin käsittää lapsen perustapeisiin pelit ja vempeleet, vaikka ne ovat nykyajan luomuksia. Ehtivät myöhemminkin oppia käyttämään tekniikkaa. On vaarallista kielen ja ajattelun kehitykselle, jos pelataan enemmän kuin puhutaan, tutkittu juttu!
Tietokoneet korkeille pöydille, pelaaminen seisten, tuolit vaihdetaan jumppapalloiksi. Minusta kavereiden kanssa pelaaminen on myös sosiaalista toimintaa, jollakin tapaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:06"]
So what? Peleistä oppii englantia ja ne kehittävät ajattelua ja päättelyä. Digitaalisuus on tätä päivää.
[/quote]
Aivoilla ei paljon tee, jos kroppa on paskana. Sitä paitsi matemaattisen päättelykyvyn kehittyminen edellyttää fyysistä taitavuutta ja tasapainotaituruutta, jota ei peukaloa liikuttamalla saa. Päättelykykyä voi harjoittaa myös muita pelejä pelaamalla. Sähköruudun tuijottaminen tuntitolkulla ei tee hyvää kehittyville aivoille.
[/quote]
Mistä tämä tieto on?
Omana kouluaikana parhaat matikassa ja fysiikassa ja tietotekniikassa (pojista) ei harrastaneet mitään liikuntaa jos koululiikuntaa ei lasketa. Ihan istumalihaksilla saivat tietonsa noista aineista.
[/quote]
Tämä on ihan totta. Samat aivoalueet, jotka vastaavat korkeammista kognitiivisista taidoista (kieli, matemaattinen ajattelu, jne), ovat yhteydessä myös motoriikkaan ja liikkumiseen.
Nykyisin tiedetään, että vauvan hidas motorinen kehitys on yhteydessä mm. lukihäiriön muodostumiseen. Kun tällaista vauvaa tietoisesti ohjataan motorisessa kehityksessä paremmaksi, myös lukihäiriön vaikutus lieventyy.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
VOI LUOJA!!!! Mää hajoon!
On olet sinä vaan ap ihan paras. Itse olen suuren perheen äiti, joka sai tietokoneen 23- vuotiaana (hommattiin sellainen miehen kanssa) ja lapset pelaa tietokonetta.
Meillä käy lapsien kavereita ja KAIKKI on pelanneet meillä mutta kyllä ne leikkiikin. Ja harrastuksissa käydään. Ja koulu sujuu OK.
Mutta valivali: meillä kun on toi tietokone ja siihen SAA MENNÄ JOS ON TYLSÄÄ! :) Oikeesti, laita sinä kone kiinni ja mene nukkumaan tai tekemään jotain..
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:48"]
Tiede-lehdestä luin viime vuonna (vai oisko sittenkin ollut Geosta) tämmöisestä laajasta kansainvälisestä tutkimuksesta, joka liittyi fyysisten taitojen ja älyllisten taitojen yhteyteen. Se oli lähinnä tutkimus siitä, mitä jatkuva telkun töllöttäminen ja tietokonepelien pelaaminen saa aikaan lapsissa ja nuorissa. Siis surkastumista.
Matemaattisesti lahjakas ei välttämättä pelaa viisi kertaa viikossa jääkiekkoa. Matemaattinen lahjakkuus liittyy tasapainoon. Kyseiset lapset olivat ennen kymmentä ikävuottaan varmasti paljon pihalla, kiipeilivät telineillä ja puissa, leikkivät pukkitaistelua jne.
Teemalta tuli myös jokin aika sitten tiedeohjelma, joka kertoi siitä, että kun lapsena soittaa ahkerasti viulua, se kasvattaa aivoissa samaa kohtaa, missä sijaitsee matemaattisen lahjakkuuden kohta. Esim. Einstein oli ahkera viulunsoittaja, kuten moni muukin korkean tason matemaatikko. Ohjelmassa kerrottiin myös, että lapsuudenaikainen pianonsoitto oli kytköksissä vastaavaan kohtaan toisessa aivopuoliskossa, jossa sijaitsi myös kielellinen lahjakkuus. Lapsipianistit ovat usein siis hyviä myös kielellisesti. Täytyy sanoa, että tämä pitää paikkansa ainakin meidän perheessä. Mieheni soitti lapsena viulua ja on insinööri, minä taas olin pianonsoittaja ja kielet sujuivat kuin vettä vain ja työskentelenkin kielten parissa.
[/quote]
Ääää. Pakko nillittää: Einstein ei ollut erityisen hyvä matematiikassa, käsittääkseni reputti kursseja jne. Oikeassa maailmassa asiat kun on hirveän monimutkaisia, eikä jostain viulun vinguttamisesta väistämättä seuraa jotain tiettyä lahjakkuutta.
Joskus oltiin tositosi huolissaan kun nuoret vain luki jotain kirjoja. Tietty lapset tarttee rajoja, mutta moralisointia ne ei tartte: ei sitä, että nyt pihalle kun pihalla oleminen on NIIN paljon fiksumpaa kuin pelaaminen ja kato kun Teemun tasapaino on niin huono niin se ei edes osaa matikkaa ja enkuksikin se osaa sanoa vaan attack ja save!