Onko yleinenkin tapa, että kerätään lahjarahat ilman juhlia?
Onko tällainen ihan tavallista? Esimerkki tarina. Pirkko täyttää 50-vuotta, niin joku läheisistä alkaa keräämään lahjarahaa kaikilta. Pirkon tutun tuttaviltakin kysellään rahaa yhteiskeräykseen. Pirkko saa lahjan ja ei järjestä mitään juhlia. Tai näin; Erkki täyttää 40-vuotta, niin puoliso alkaa kerätä lahjarahaa ostamaansa lahjaa varten. Miksi? Miksi hän ei vaan itse osta lahjaa ja anna niiden muistaa Erkkiä ketkä haluaa? Kuitenkaan juhlia ei järjestetä vaan annetaan vaan lahja. Itselleni tällainen rahankeräys on vierasta. Onko tällainen yleinenkin käytäntö?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Melkein enemmän ihmettelen pohjalaista tapaa kerätä rahaa aikuisen vainajan sukulaisille. Vaikka olisivat hyvin toimeentulevia. Vaikka onhan se kaunis tapa.
En ollut kuullut tuollaisesta tavasta, mutta minusta se on hieno tapa, hautajaiset on niin kalliit. Itse olen joskus arkun äärellä ajatellut että jos kukkiin menneet rahat olisi annettu vainajan leskelle olisi saanut arkun maksettua sillä rahalla.
Noh, kieltämättä hieman outoa. Meillä yleensä jonkun juhlia varten hankitaan yhteislahja halukkaiden osallistujien kesken. Toki jokainen saa hankkia sen omankin lahjan tai olla hankkimatta. Silloin tällöin myös töissä tai harrastuksissa samalla tavalla muistetaan henkilöä odottamatta häneltä mitään juhlia, tällöin toki lahjankin kustannukset ovat luokkaa 5-15e.
Porvoossa ihan normaalia toimintaa, mutta ei muualla.