Onko yleinenkin tapa, että kerätään lahjarahat ilman juhlia?
Onko tällainen ihan tavallista? Esimerkki tarina. Pirkko täyttää 50-vuotta, niin joku läheisistä alkaa keräämään lahjarahaa kaikilta. Pirkon tutun tuttaviltakin kysellään rahaa yhteiskeräykseen. Pirkko saa lahjan ja ei järjestä mitään juhlia. Tai näin; Erkki täyttää 40-vuotta, niin puoliso alkaa kerätä lahjarahaa ostamaansa lahjaa varten. Miksi? Miksi hän ei vaan itse osta lahjaa ja anna niiden muistaa Erkkiä ketkä haluaa? Kuitenkaan juhlia ei järjestetä vaan annetaan vaan lahja. Itselleni tällainen rahankeräys on vierasta. Onko tällainen yleinenkin käytäntö?
Kommentit (23)
Johtunee koronasta. Onhan se kiva tänäkin vuonna pyöreitä täyttäville olla edes lahja kun juhlia ei voi turvallisesti pitää.
No onpa omituista. Jos nyt pitäisin viiskymppiset niin en todellakaan olettaisi että kukaan vieraista ostaisi lahjoja. Laittaisin viestin kutsuun että olisi suorastaan suotavaa tulla ilman lahjaa. Kuka tuon ikäinen haluaa enää vierailta lahjoja?
Johtuu tämän vuoden virallisista suosituksista olla kokoontumatta. Normaalivuonna ei tuollaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Johtunee koronasta. Onhan se kiva tänäkin vuonna pyöreitä täyttäville olla edes lahja kun juhlia ei voi turvallisesti pitää.
On tapahtunut jo ennen tätä koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tapahtunut jo ennen tätä koronaa.
Ap siis täällä.
Ei ole.
Tuo on kerjäämistä.
>myötähäpeä<
Vierailija kirjoitti:
No onpa omituista. Jos nyt pitäisin viiskymppiset niin en todellakaan olettaisi että kukaan vieraista ostaisi lahjoja. Laittaisin viestin kutsuun että olisi suorastaan suotavaa tulla ilman lahjaa. Kuka tuon ikäinen haluaa enää vierailta lahjoja?
Aa en tajunnut että täällä on porukkaa joka haluaa koronasta huolimatta kutsun kymmenien ihmisten juhliin eivätkä ole edes valmiita viemään lahjaa. Antaa olla.
No onpa yökeröä. En periaatteesta osallistuisi.
Hääkutsu tuli keväällä, rahaa kerättiin ja syksyllä menivät salaa vihille.
No kyllä minä läheisilleni antaisin esim 50-v lahjan vaikkei hän pitäisi juhlia syystä tai toisesta. Ei kai se lahja ole mikään maksu juhlista?
Vierailija kirjoitti:
Onpa laskelmallista touhua, itse en olisi osallistunut keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö häihin kutsuttukaan vieraita?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä läheisilleni antaisin esim 50-v lahjan vaikkei hän pitäisi juhlia syystä tai toisesta. Ei kai se lahja ole mikään maksu juhlista?
Mutta miksi puoliso ei vaan osta lahjaa puolisolleen, joka täyttää vaikka 40-vuotta? Miksi siihen pitää kerätä rahaa muilta, kun itse on ostanut sen lahjan?
Joo minullekin tulee tuon tuosta whatsappiin ryhmiä missä kerjätään rahaa hyvänpäivän tutuille. Jos en edes osallistu juhliin niin miksi maksaisin?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi puoliso ei vaan osta lahjaa puolisolleen, joka täyttää vaikka 40-vuotta? Miksi siihen pitää kerätä rahaa muilta, kun itse on ostanut sen lahjan?
Saa kalliimman lahjan.
Joissakin piireissä on tapana kerätä lahjaraha vaikka ei ole juhlia tiedossa. Siis niin että on ilmoitettu että ei tule juhlia eikä halua lahjoja mutta silti vaan kerätään kun haluavat "edes vähän muistaa", ei haluta noudattaa kohteen tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö häihin kutsuttukaan vieraita?
Oikeasti, kuka pitää korona-aikana hääjuhlat? Kesällä niitä oli mutta siis mitä hittoa, siksikö vain juhlistetaan ja muistetaan toisten onnea että saisi itse juoda kännit ja syödä mahan täyteen ja yskiä muiden päälle siellä juhlissa?
Tämä vuosi on varmasti ollut pettymys monelle juhliaan järjestelleelle. Voitasko yhtään ymmärtää?
Melkein enemmän ihmettelen pohjalaista tapaa kerätä rahaa aikuisen vainajan sukulaisille. Vaikka olisivat hyvin toimeentulevia. Vaikka onhan se kaunis tapa.
Viesti 10: Koronan takia lykkäsivät hääpäivän. Lahjarahat ehdittiin jo toimittaa saajille. Eivät ole niitä palauttaneet.
?