Monilapsiset äidit, jättäkää meidät yksilapsiset rauhaan, kiitos!
Olen niin väsynyt perustelemaan monilapsisten perheiden äideille, miksi meillä on vain yksi lapsi. En jaksa perustella valintaamme enää yhtään kertaa, tai kuunnella lukemattomia syitä miksi hankkia lisää lapsia. Kunnioittakaa minua ja perhettäni, meillä on hyvä näin - kiitos! Keskittykää mieluummin siihen omaan elämäänne ja pitämään huolta perheestänne, niin mekin teemme.
Kommentit (32)
Jotkut vaan jaksaa tuputtaa omaa tapaansa toisille sinä ainoana ja oikeana. Täälläkin monille yksilapsisille perheille sanotaan, että on itsekästä olla hankkimatta sisarusta ja kuinka lapsi jää ainoana paitsi kaikesta mahdollisesti. Mutta auta armias, jos hankit toisen lapsen ja sanot olevasi väsynyt tai lapset viedäänkin heidän mielestään liian aikaisin päiväkotiin tms. Sitten huudellaan, että "ei olisi kannattanut tehdä lapsia, jos ei niitä jaksa hoitaa."
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:41"]
Mulla on myös vain yksi lapsi, eikä mun ole tarvinnut perustella asiaa kenellekään eikä kukaan ole painostanut hankkimaan lisää. Suurperheiden äidit ei ole mun kimpussa!
Oletko lestadiolaistaustainen? Minä asun ja käyn töissä pääkaupunkiseudulla ja tilanteeni ei ole mitenkään poikkeuksellinen eikä herätä mitään tunteita tai keskusteluja kenenkään kanssa.
[/quote]
En todellakaan ole lestaadiolainen, enemmänkin ateisti. Myöskään ihmiset, jotka ovat minua "ahdistelleet" eivät ole uskovaisia. Asun Espoossa.
Ap
Eipä sulla nyt ole velvollisuutta selitellä kellekään yhtään mitään. Miksi ne kyselyt harmittaa sua niin paljon? Oletko sanonut, että ei kuulu sulle? Jos asiasta tullaan kyselemään ja asiaa haluaa jotenkin perustella, niin kertoo vaan, että tämä oli meidän päätös ja ollaan siihen tyytyväisiä. Jos joku rupee perustelemaan miksi pitäisi olla enemmän lapsia, niin sanoo tiukasti vaan, että ei ole tulossa enempää, joten ihan turha perustella. Jos ei vieläkään lopu, niin sanot vaan tiukasti, että nyt olet hiljaa ja pidät huolta omista asioistasi. Ihmiset nyt yleensä on sellasia idiootteja, että heidän tapansa on oikea ja sitä tyrkytetään muille. Jos sen tarinan suostuu kuuntelemaan, niin päsmäröijät ovat vain tyytyväisiä. Toki jos ei mene kyselijän kalloon, niin tehokasta on myös alentua kyselijän tasolla ja tivata häneltä, että miksi elät lapsiesi kautta ja onko elämä niin tyhjää, että piti hankkia monta lasta sitä täyttämään.
Itsehän luot itsellesi paineet, et ole velvollinen perustelemaan kenellekään mitään lapsiluvustanne!
Itse kuittaan kyselyt "me ollaan kiitollisia tästä yhdestä" kommentilla.
Mä en enää jaksa kättäni heilauttaa tollaselle, meidän perhe on täydellinen tällaisena ja jonkun on se vaikea hyväksyä niin se ei ole mun ongelmani. ei muuta kun toisesta korvasta sisään ja tosesta ulos,ei ne monilapsiset oo sen parempia ihmisiä yhtään vaikka kovasti tuputtavatkin. :)
Tiedän että ei ole velvollisuutta selitellä kenellekään, mutta yleensä olen ystävällinen ihmisille, enkä haluaisi sanoa turhan kärkkäästi. Jotkut näistä kommentoijista ovat ihan lähipiiristäni (ystäviä ja sukulaisia), jotka vaan jaksaa jauhaa asiasta, vaikka ovat moneeen kertaan kuulleet, ettemme halua lisää lapsia, piste.
Eilen sitten lähes suutuin hyvälle ystävälleni, joka alkoi jälleen vihjailemaan että kyllä sitä kannattaisi hankkia vielä lisää lapsia, ja että lapseni on yksinäinen (ei ole!) ja että olisi niin ihana nähdä että mulla olisi vauva. Sanoin suoraan, että nyt saa nuo puheet loppua, tai muuten loppuu ystävyys. Emme aio ikinä, koskaan hankkia lisää lapsia, enkä halua tästä asiasta kuulla enää yhtään vihjailua. Ystävä säikähti ja oli hiljainen lopputapaamisen ajan. Toivottavasti meni perille.
Kysyppä lapseltasi haluaisitko useamman sisaruksen vai yksin olla hiljaisessa asunnossa koko lapsuuden sekä nuoruuden. Vain sen vuoksi ,että äitillä ja isällä on helppoa/ omaa rauhaa.
Aika kuivaa olisi elämä lapsella sekä aikuisella. Kateeksi ei käy.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:38"]
Olen niin väsynyt perustelemaan monilapsisten perheiden äideille, miksi meillä on vain yksi lapsi. En jaksa perustella valintaamme enää yhtään kertaa, tai kuunnella lukemattomia syitä miksi hankkia lisää lapsia. Kunnioittakaa minua ja perhettäni, meillä on hyvä näin - kiitos! Keskittykää mieluummin siihen omaan elämäänne ja pitämään huolta perheestänne, niin mekin teemme.
[/quote]
Kysyisit heiltä, miksi heille ei riittänyt yksi lapsi! En tiedä miten sinun tuttavapiiriisi on useampia kyselijöitä osunut, minulta ei ole kukaan vielä kysynyt -eikä kritisoinut asiaa.
Minuakin ärsyttää ihmisten kyselyt tuleeko neljäs. No ei tosiaan tule, koska en vaan halua. Kiintiö täysi. En ymmärrä ketä kiinnostaa toisten lisääntyminen :(
Yhden lapsen vanhemmat liian herkkänahkaisia?! Tuskin nyt kukaan pahalla kyselee, vaikea uskoa. Ja niinkuin tuossa jo edellinen kommentoi, niin kyllä multakin joskus kysytään että koskas se neljäs tulee;D. En siitä kyllä osaa loukkaantua.
Ihanaa, yksi vastakkainasettelu lisää... Niistä onkin ollut pulaa tällä palstalla.