Te kirkkailla valoilla varustautuneet lenkkeilijät/koiranulkoiluttajat!
Voisitteko osoittaa sillä lampulla hiukan sivuun kun vastaantulija tulee kohdalle. Todella ärsyttävää häikäistyä valosta kun tuntuu että sillä oikein osoitetaan vastaantulijaa että kukas se sieltä tulee. Eiköhän vastaantulijan olemus ole selvinnyt jo kymmenen metriä ennen kohtaamista riittävästi.
Tämä ärsyttää niin paljon että olen harkinnut omaa otsalamppua jonka laitan mielenosoituksellisesti päälle kun näitä valopäitä tulee häikäisten kohdalle. Katsotaan sitten kuinka kivaa se on sokaistua hetkellisesti.
Kommentit (44)
Eipä oo tullut ikinä ajateltua asiaa. Ensi kerralla suuntaan valon muualle. Anteeksi :)
Meilläpäin on noitakin, mutta enemmän häiritsee autot jotka ajaa pitkät päällä katuvaloalueella eivätkä vaihda lyhyille kun tulee jalankulkija vastaan. Ne häikäisee paljon enemmän kuin otsalamput. Useimmilla noista on vielä sellainen ledlista mistä tulee julmetun kirkas valo. Tekisi mieli käydä potkimassa noita lisävaloja...
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä myös. Ei autollakaan ajaessa pidetä pitkiä päällä kun kohdataan. Vähempikin valo siis kyllä riittää jalankulkijoille ja jos ei, niin todellakin kohteliasta olisi kääntää lamppua pois vastaantulijasta kun huomaa.
Autokoulukin on eräänlainen koulutus, ja kai tiedät, että kouluttamaton väestö, kuten jalankulkijat, käyttäytyvät kuten käyttäytyvät.
Komppaan aloittajaa, ja laajennan saman toiveen koskemaan pyöräilijöitä. Monella on niin kirkas valo, että häikäistyn enkä sitten muuta näekään. Pahinta tietysti, jos valo vilkkuu.
Näille "välkyille" on pakko tehdä kunniaa ja vetäistä käsi lippaan ohituksen ajaksi. Ihan häikäisysuojaksi vain.
Ilmaisethan tämän myös sille vastaantulevalle valopäälle.
Toinen mikä itseäni ärsyttää on nämä voimakasta vilkkuvaloa pitävät pyöräilijät. Ja se lamppu sojottaa vastaantulijoita silmiin. Autoillessa olen noita kohdatessani aina pitkät päälle, jos en sillä häiritse muita kuin tuota ääliötä. Sais poliisi edes hieman katsoa noiden pyöräilijöiden perään, koska hehän ovat omasta mielestään lain yläpuolella. Ei taida olla tieliikennelain mukainen yksikään vilkkuva ajovalo.
Heijastin riittää jalankulkijoille, jollei kulje metsäteitä tms. missä ei valaistusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä myös. Ei autollakaan ajaessa pidetä pitkiä päällä kun kohdataan. Vähempikin valo siis kyllä riittää jalankulkijoille ja jos ei, niin todellakin kohteliasta olisi kääntää lamppua pois vastaantulijasta kun huomaa.
Olen samaa mieltä ja itse kyllä pyrin toimimaan vastuullisesti pyöräillessäni, eli yleensä missä liikun ihmisten ilmoilla ja missä on katuvalot niin ajan himmeimmällä, tai toiseksi himmeimmällä teholla ja siltikin kohdistukseni on pari metriä eteen eli selkeästi alaspäin.
Autoilijoista on valitettavasti sanottava, että läheskään kaikki eivät huomioi pyöräilijää lainkaan kohdatessa, vaan åitävät pitkät päällä. Se on pyöräilijälle aika karu tilanne, kun ei näe eteensä kunnolla lainkaan, jos ei ole jotain monsterivalonheitintä pyörässä.
Noi kirkkaat vilkkuvalot on kunnon migreenivalot, kiitos vaan.
Minuakin ärsyttää tämä. Itselläni on otsalamppu mutta pidän huolen siitä että se ei ketään häikäise eikä häiritse. Jatkuvasti tulee vastaan vatipäivä joiden lamppu häikästää.
Saattavat ajatella että olet näin pimeään aikaan kirkasvalohoidon tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Komppaan aloittajaa, ja laajennan saman toiveen koskemaan pyöräilijöitä. Monella on niin kirkas valo, että häikäistyn enkä sitten muuta näekään. Pahinta tietysti, jos valo vilkkuu.
Näille "välkyille" on pakko tehdä kunniaa ja vetäistä käsi lippaan ohituksen ajaksi. Ihan häikäisysuojaksi vain.
Mä ymmärrän sellaisen valonheittimet pyörissä, jos pyöräilee jossain maastossa tai paikassa, jossa ei ole katuvalaistusta. Mutta se on ihan kauheeta, kun ne tulee vastaan jossain kaupunkioloissa, joissa on kuitenkin jonkilainen katuvalaistus. Tosi kiva, kun omassa pyörässä on heikohko valo, joka osoittaa alaviistoon ja vastaan tulee joku valonheittimellä varustettu tyyppi, jonka valo on vielä suunnattu suoraan eteen. Kun ne ovat menneet ohi, ajelee aina vähän aikaa sokkona.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on noitakin, mutta enemmän häiritsee autot jotka ajaa pitkät päällä katuvaloalueella eivätkä vaihda lyhyille kun tulee jalankulkija vastaan. Ne häikäisee paljon enemmän kuin otsalamput. Useimmilla noista on vielä sellainen ledlista mistä tulee julmetun kirkas valo. Tekisi mieli käydä potkimassa noita lisävaloja...
Valoja ei tarvi jalankulkijan takia vaihtaa, koska tämä voi katsoa muualle. Ajoneuvon kohdatessa pitää vaihtaa.
Minua vit tu soikoon ärsyttää valolliset ja valottomat, ylipäätään pysykää paskat kotona kun minä liikun, voisiko ap sanoa sille kirkasvaloiselle suoraan eikä saata na tulla tänne märisemään, tuskin se valoinen täällä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisethan tämän myös sille vastaantulevalle valopäälle.
Jos ei tällaista asiaa tajua jo vastaantulevien reaktioista kuten käden viemisestä silmien eteen niin tuskin tuloksena olisi kuin hedelmätöntä väittelyä siitä häikäiseekö hänen valonsa oikeasti ja oliko se suunnattu vastaantulevaa kohti.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mikä itseäni ärsyttää on nämä voimakasta vilkkuvaloa pitävät pyöräilijät. Ja se lamppu sojottaa vastaantulijoita silmiin. Autoillessa olen noita kohdatessani aina pitkät päälle, jos en sillä häiritse muita kuin tuota ääliötä. Sais poliisi edes hieman katsoa noiden pyöräilijöiden perään, koska hehän ovat omasta mielestään lain yläpuolella. Ei taida olla tieliikennelain mukainen yksikään vilkkuva ajovalo.
Valitettavasti on. Sellaista pykälää ei laissa ole, joka kieltäisi vilkkuvalon. Itse pyöräilijänä en voi käsittää, että joku haluaa pyöräillä strobovalon valaistuksessa. Minulla ainakin rupeaisi jo muutaman sadanmetrin jälkeen päätä särkemään.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijan takia EI SAA vaihtaa pitkistä lyhyille! Jalankulkija voi kääntää katseen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijan takia EI SAA vaihtaa pitkistä lyhyille! Jalankulkija voi kääntää katseen muualle.
Ei saa? Mistäs sinä tällaisen pykälän repäsit :D
Inhoan valopääautoilijoita, jotka roikkuvat puskurissa kiinni erikoistehostesumulamppunsa päällä. Turvaväli ja himmeämmät valot. Enkä aja hitaasti.