Jos ilmoittautuu työttömäksi alkaako päiväraha juosta siitä päivästä?
Esim. jos ilmoittaudun tänään 5.3 työttömäksi liitto (pam) maksaa minulle tästä päivästä eteenpäin ansiosidonnaista vai tuleeko siihen joku omavastuuaika jolta EI MAKSETA ollenkaan rahaa? Tänään tuli päätös ekasta maksusta mutta ei ole vielä eriteltynä paljonko se raha on per päivä.. olen ihan shokissa nimittäin jos tuo summa on totta. Jaoin siis sen bruton niiltä päiviltä kuin se hakemus oli.
Kommentit (16)
On omavastuu ja sitten jos edellisestä työstä on lomarahoja tms, ne lasketaan vielä tuloksi.
Eikö aloittajan laskelmassa ollut, kuinka monelta päivältä se oli? Todella omavastuupäivät menee kun ansiosidonnainen lasketaan alusta, olikohan se 7 päivää.
Huh, mä jo pelästyin... mulla on ollu tosi epäsäännölliset (ja huonot) tulot enkä oo osannu yhtään itse laskea / arvioida tulevaa päivärahaa ja mun laskujen mukaan mun ansiosidonnainen ois ollu tasan 2 euroa isompi kuin Kelan rahat... Tulispa se ilmotus pian missä ois merkattu se päivärahan suuruus per päivä.
ap
Ei ollut vielä mitään laskelmia, pelkkä bruttosumma ja aika oli se pari viikkoa kun sai jo ekan hakemuksen laittaa sisään... laskelmat tulee varmaan sitten huomenna tai perjantaina.
AP,
kiitos vastanneille, iso kivi vierähti sydämeltä!!
Mielestäni alkuvuonna vaihtui se omavastuupäivät viiteen päivään. Muuten kauanko hakemuksen laitosta meni kunnes sait rahaa?
6, tasan kolme viikkoa meni ekan hakemuksen laitosta et tuli toi päätös, ois mennyt varmaan joku viikko vähemmän mutta oottelivat jonku aikaa työnantajan palkkatodistusta vaikka senkin pyysin jo pari viikkoa ennen sen ekan hakemuksen laittoa...
Valmistaudu huonoon asiakaspalveluun. Mulle työkkärin virkailija ensikäynnillä naureskeli koulutuksesta ja työhistoriasta, epäili työtodistuksia väärennetyksi ym.
Ei enää nykyään lasketa lomarahoja pois päivärahasta! Itse sain viime keväänä oikein kunnon potin kun oli kaikki lomarahat sisällä ja niiden päälle sain työkkärinrahaa 5 pv omavastuun jälkeen. Asumistukikin laskettiin työttömyyden ekasta päivästä eikä siinä huomioitu lomarahaa :)
Ai niin, ja minäkin luulin että ansiosidonnaiseni pamista on maksettu väärin kun se on isompi mitä odotin :) #9
Nythän muuttui moni asia, esimerkiksi se karenssiaika tippui viiteen päivään, se osa mikä otetaan työttömäksi jäädessä huomioon päivärahaa laskiessa nousi sekä tuli osa-aikaisille helpotusta kun saa tienata sen 300e ennenkuin se vaikuttaa tukiin. Ja mitäs kaikkea muuta vielä...
Kiitos tiedosta, huomasin että minullekin on tulossa ekat rahat perjantaina (määräaikainen sopimus loppui alkuvuonna). Nettosumma oli minullakin pienempi mitä luulin, vaikkei vero% näillä tuloilla olekaan iso... Osaatko sinä tai joku muu sanoa täällä, että kuuluuko työttömänä maksaa liiton jäsenmaksua?
Edellinen siis sama kuin kutonen.
t. 6/12
Mulla kyllä viime vuonna laskettiin "karenssia" vuosilomapäivistä, jotka sain rahana.
Työttömän ei tarvitse maksaa jäsenmaksua, se otetaan ansiosidonnaisesta automaattisesti! http://www.ytk.fi/fi/blogi/etusivu/lomakorvauksen_jaksotus_poistumassa/ Tästä linkistä voi lukea vielä että lomarahojen maksu ei vaikuta ansiosidonnaisen maksamiseen enää. #9&10
Voi hyvää päivää...
Eli: jos ensimmäinen maksupäivä on vuoden 2014 puolella omavastuuaika on 5 päivää. LomaKORVAUKSEN jaksotus loppui 2013. Eli jos työsuhde on päättynyt 2012 jälkeen, ei lomaKORVAUSTA enää jaksoteta. Opetelkaa nyt edes vähän perusasioista, jotta tiedätte saatteko palkatkin oikein. Lomaraha ja -korvaus ovat eri asioita. No, jäsenmaksujuttu meni täällä sentään oikein eli se tosiaan peritään suoraan päivärahasta. Näitä juttuja löytää myös aika helposti netistä eri työttömyyskassojen ja TYJ:n sivuilta, ihan vaan jos haluaa saada faktoja vastaukseksi. Ja ainakin joissain kassoissa ihan mielellään vastataan viesteihin ja puheluihin.. kannattaa kokeilla :D