Miks kaikilla alle 25v on nykyään lapsi?
Aina kun tapaa jonkun uuden parikymppisen muijan, niin sillä on jo lapsi ellei pari. Ihme vauvabuumi näköjään menossa.. Kohta varmaan pitää itsekin ruveta, kun alkaa oleen jo niin outolintu muiden seassa.
Kommentit (26)
En taida tuntea yhtään alle 25-vuotiasta, jolla on lapsia. Tosin kaikki tuota ikäluokkaa olevat tuttuni ovat joko sukulaisia tai tuttuja yliopistolta.
ensisynnyttäjien keski-ikä laskee, kun suomeen tulee niin paljon maahanmuuttajia, joiden kulttuurissa synnytetään jo paljon alle 20v.
Ai kaikilla? Ensisynnyttäjien keski-ikä on 28 ja nousussa.
Helpommin tulee alle 30-vuotiaana raskaaksi ja jaksaa paremmin ne yövalvomisest jne.. mitä silloin kun olet vanhempi, itse olen 23vuotias ja kahden lapsen äiti, vanhempi lapsistani on 4vuotias ja nuorempi 2kk. Jotkut haluavat tulla nuorena äidiksi ja toiset haluaa tehä töitä ja opiskella mielummin mitä hoitaa lapsia. itse päätin että teen eka lapset jonka jälkeen on aikaa sitten opiskelulle ja työn käynnille.
Ei minulla ole! Olen juuri täyttänyt 25 ja duunarikavereista yhdellä on lapsi, korkeakouluopiskelijoista ei kellään.
Sain kolme viikkoa sitten esikoiseni, olen 25 ja kavereistani ensimmäinen, jolla on lapsia. Missä siis on vauvabuumi?
Joissain piireissä teiniäitiys on muodissa, kun kaverikin tuli ysiluokalla raskaaksi ja sen vauva on söpö niin sitten hankitaan itellekin. Jotkut avoparit tekevät lapsia parikymppisenä, en tiedä miksi kun harvemmin nuo parisuhteet on kestäviä ja opiskelukin vie aikaa. Mutta kyllähän nuo nuoret äidit on vähemmistö.
Ehkä sun kannattais alkaa pyöriä eri porukoissa jos tunnet itsesi liian oudoksi muttet halua lasta pelkästään siksi.
Mä olen 28v. neljäs tulossa. Oisko aluekohtaisia eroja tmv? Tuntuu että minunkin ikäluokasta omilla tutuilla on ihan kaikilla lapsia. En tiedä miksi muilla, mutta itse halusin nuorena äidiksi.
Itse olen 27v. Ja parhaimmat ystävät n. 10kpl 25-30v. yhdelläkään ei lasta. Mä niin tahtoisin, että jollakin olisi lapsi/lapsia! Haluan itse äidiksi, mutta pelottaa todella paljon ajatus lapsesta, koska niistä on kokemusta niin vähän. :/ Olisi mukavaa, jos jollain läheisellä olisi pikkuisia. Lapset on kivoja.
"Jotkut avoparit tekevät lapsia parikymppisenä, en tiedä miksi kun harvemmin nuo parisuhteet on kestäviä ja opiskelukin vie aikaa. "
Eiköhän työtkin vie aikuisella aikaa, silti tehdään lapsia.
Puolet avioliitoista päättyy eroon, joten mikä sitten on oikea aika tehdä lapset? Kenellä se liitto kestää ja kenellä ei, se kun ei ole ikäsidonnainen asia.
Oma äitini teki lapset vanhana, itse en halunnut samaa. Toki elämäntilanne oli avainasia: lapsi sopi ja sopii siihen täydellisesti. Ja ihanaa ajatella että kun minä olen vasta viisikymppinen, lapseni on ehkä juuri valmistunut yliopistosta :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:06"]4 lasta 25v iässä ;)
[/quote]
Kuin myös! :D
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:49"]
En taida tuntea yhtään alle 25-vuotiasta, jolla on lapsia. Tosin kaikki tuota ikäluokkaa olevat tuttuni ovat joko sukulaisia tai tuttuja yliopistolta.
[/quote]
Mä taas tunnen hurjan monta alle 25-vuotiasta, joilla on lapsi. Suurin osa ei ole yliopistolta, mutta ei sekään mitenkään poissuljettua ole.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:26"]
"Jotkut avoparit tekevät lapsia parikymppisenä, en tiedä miksi kun harvemmin nuo parisuhteet on kestäviä ja opiskelukin vie aikaa. "
Puolet avioliitoista päättyy eroon, joten mikä sitten on oikea aika tehdä lapset? Kenellä se liitto kestää ja kenellä ei, se kun ei ole ikäsidonnainen asia.
[/quote]
Töistä saa äitiyslomaa ja hoitovapaata. Ammattikorkeakoulusta saa kenkää persukselle jos lomailee enemmän kuin kaksi lukuvuotta. Opiskelijana rahatilannekaan ei välttämättä anna myöten. Mutta minusta on hienoa jos jollain on sellainen elämäntilanne että pystyy kaksikymppisenä lapset tekemään. Itselläni oli sellainen "tottakai rakas, sitten joskus"-avomies jonka kanssa sitten joskus ei koskaan tullut, vaan tuli sitten joku pikkujoulupanohoratsu ja ero.
Ne jotka tekevät lapsia kolmekymppisenä vasta, eivät välttämättä itse sitä valitse. Tietysti spermanluovuttajan löytäisi varmaan lähimmästä räkälästäkin, mutta jos haluaa lapselle isän eikä parisuhderintamalla vaan ole ollut kamalan onnekas niin ei se tarkoita sitä että tieten tahtoen haluaa olla mummoäiti.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Töistä saa äitiyslomaa ja hoitovapaata. Ammattikorkeakoulusta saa kenkää persukselle jos lomailee enemmän kuin kaksi lukuvuotta. Opiskelijana rahatilannekaan ei välttämättä anna myöten. Mutta minusta on hienoa jos jollain on sellainen elämäntilanne että pystyy kaksikymppisenä lapset tekemään. Itselläni oli sellainen "tottakai rakas, sitten joskus"-avomies jonka kanssa sitten joskus ei koskaan tullut, vaan tuli sitten joku pikkujoulupanohoratsu ja ero.
Ne jotka tekevät lapsia kolmekymppisenä vasta, eivät välttämättä itse sitä valitse. Tietysti spermanluovuttajan löytäisi varmaan lähimmästä räkälästäkin, mutta jos haluaa lapselle isän eikä parisuhderintamalla vaan ole ollut kamalan onnekas niin ei se tarkoita sitä että tieten tahtoen haluaa olla mummoäiti.
[/quote]
Moi! AMK on tosiaan hankala poissaolojen suhteen, ja rahatilanne voi olla kehno jos molemmat opiskelee.
Yliopistolla taas voi monilla aloilla viettää hyvinkin joustavasti perhe-elämää opintojen oheella. Mä opiskelen ja käyn osa-aikaisesti töissä, ja lapsen hoitopäivät jäävät silti reippaasti vähäisemmiksi ja lyhyemmiksi kuin monen työssäkäyvän perheen kohdalla. Eikä meidän rahatilannekaan nyt niin kamala ole, tullaan ihan hyvin toimeen, enkä koe että niitä suuria tuloja niin kovin tarvitsisi edes nyt kun lapsi on aika pieni vielä. Opiskelun ja vanhemmuuden yhdistäminen on mun kohdallani ollut tosi rento ja helppo ratkaisu, ja aionkin tehdä toisen lapsen vielä ennen valmistumistani, kirjoittelen sitten gradua hoitovapaalla jne.
Hyvä aika vauvalle voi löytyä monessa elämäntilanteessa, mikä kenellekin parhaiten sopii :)
Itse olen 24v ja minulla on yksi (suunniteltu) 3 vuotias. Muilla ystävilläni yhtä 'pillerilasta' lukuunottamatta ei ole lapsia. Eikä ehdi ennen 25v saamaan. Huomaan kyllä, että monet nyt on alkanut haaveilemaan, eli varmaan alle keski-iän niitä alkaa tulemaan. Ihan suotava kehityssuunta :)
Ystävän neuvo: Siirrä mielenkiitosi opiskeleviin tai koulutettuihin naisystäviin.
Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut ja nousee koko ajan. Ollessani itse ekaluokalla 70-luvulla olin ainoa, jonka äiti oli yli nelikymppinen. Muiden äidit olivat kolmekymppisiä tai alle.