Suomenruotsalaiset sodassa!
Ahvenanmaalaiset ei käy edes armeijaa. Dragsvikin lepokodissa palvelee kai joitakin. Millaista on suomensvedujen isänmaallisuus? Kiinnostaisiko sotiminen, jos Venäjä pian hyökkää?
Kommentit (26)
Miksemme kotimaatamme puolustaisi? Miten edes tulet ajatelleeksi semmoista?Kaikki suomenruotsalaiset eivät muuten suorita asepalvelustaan Dragsvikissä, vaan ihan suomenkielisissä varuskunnissa.
Asevelvollisuus koskee suomenruotsalaisia yhtä lailla kuin suomenkielisiäkin.
Olet varmaan käynyt arimeijan useaan otteeseen, ja olet vertaillut paikat toisiinsa? Vai miksi sanot että Dragsvik on lepokoti?
Suomensvedut muuttaa heti Ruotsiin, sano mun sanoneen. Kyllä me se kaikki tiedetään.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:25"]
Suomensvedut muuttaa heti Ruotsiin, sano mun sanoneen. Kyllä me se kaikki tiedetään.
[/quote] Du tror så mycket, du.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:15"]
Suomi on suomenruotsalaisten koti ja isänmaa. Varmaan luulet että suomenruotsalaiset eivät ole ennenkään sotineet ryssiä vastaan?
[/quote]
Ei ne kyllä sotineetkaan. Asiasta on kirjoitettu lukuisia tutkimuksia jne ja helpoiten se näkyy menemällä hautaismaille. Ruotsinkielisisissä kunnissa ei juurikaan sankarihautoja ole.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:25"]
[/quote]
Miksi sinne muuttaisivat? Eiväthän he ruotsalaisia ole, vaan suomalaisia. Lähtisitkö itse ryssää karkuun Ruotsiin?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:28"]
Suomi on suomenruotsalaisten koti ja isänmaa. Varmaan luulet että suomenruotsalaiset eivät ole ennenkään sotineet ryssiä vastaan?
[/quote]
Ei ne kyllä sotineetkaan. Asiasta on kirjoitettu lukuisia tutkimuksia jne ja helpoiten se näkyy menemällä hautaismaille. Ruotsinkielisisissä kunnissa ei juurikaan sankarihautoja ole.
[/quote]
Meinaat että olivat rintama- ja sotilaskarkureita kaikki?
Voi pyhä jysäys miten oppimaton/yksinkertainen olet.
[/quote]
[/quote] Voisitko linkittää jotain faktaa? Eikä mitään mielipide-kirjoituksia SUomi24:ltä tai kolumneja....
[/quote]
[/quote]
Isoisäni ja kaikki hänen veljensä olivat rintamalla, kaksi heistä kaatui. Kummisetäni ei koskaan edes ehtinyt nähdä isäänsä, joka kaatui jossain Karjalan Kannaksella. Isoäitini ja hänen kolme sisartaan olivat Lottia. Isoäitini eläessä kävimme joka joulu hänen kanssaan viemässä kynttilän myös paikkakunnan sankarihaudoille.
Niin, ja serkkuni on ammatiltaan sotilas, Suomen armeijassa. Ja veljentyttäreni suorittaa juuri asepalvelusta Dragsvikissä.
Mä löysin tän palstan pari viikkoa sitten, ja sinä aikana on tullut varmaan kymmenisiä keskusteluja tästä samasta tai samankaltaisesta aiheesta. Siis miksi ihmeessä???
Eikö teillä ihmisillä ole parempaa tekemistä kun mollata vähemmistöä? Purkaatteko te vain omia negatiivisia tunteitanne suomenruotsalaisiin vai oletteko oikeasti niin oppimattomia että ette ymmärrä ruotsalaisen ja ruotsia puhuvan suomalaisen välistä eroa?
Joskus sitä kyllä miettii...
[/quote]
[/quote]
Heko, heko. Olette te kyllä säälittäviä, te persut.
Unohtuuko, arvon persulta, että viime sodan johtajat olivat RUOTSINKIELISIÄ. Suomen pelastajat Marsalkka Mannerheim ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth olivat suomenruotsalaisia!
Voisit itse loikata sinne Ruotsiin. Suomi ei kaltaisiasi muiden suomalaisten vihaajia kaipaa!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 02:15"]
Mä löysin tän palstan pari viikkoa sitten, ja sinä aikana on tullut varmaan kymmenisiä keskusteluja tästä samasta tai samankaltaisesta aiheesta. Siis miksi ihmeessä???
Eikö teillä ihmisillä ole parempaa tekemistä kun mollata vähemmistöä? Purkaatteko te vain omia negatiivisia tunteitanne suomenruotsalaisiin vai oletteko oikeasti niin oppimattomia että ette ymmärrä ruotsalaisen ja ruotsia puhuvan suomalaisen välistä eroa?
Joskus sitä kyllä miettii...
[/quote]
Näin on. Hullu-persut ovat löytäneet tämän palstan ja sabotoivat sitä sekopääjutuillaan.
Sääli.
Mikäli sota alkaisi, ensimmäinen tehtävä olisi etsiä Somaleille ja tietyille suomenruotsalaisille (esim. Eva Bidee) kiva maa johon voisivat paeta. Sääliksi käy tuo Somalien ja arabien kohtalo. Toista kertaa jo joutuisivat pakenemaan.
Mun suomenruotsalainen isoisä taisteli Kannaksella. Oppi suomeakin siellä :) Mummon veli taas kaatui Leipäsuolla.
Mites ne Munsalan soutajat? Minnes ne souti?
Ahvenanmaalaiset oli vapautettu asevelvollisuudesta sen nojalla, että saariryhmä oli demilitarisoitu kansainvälisellä sopimuksella.
Ahvenanmaalla toimi sodan aikana paikallinen suojeluskunnan vastine, Ålands hemvärn, jonka vapaaehtoiset jäsenet valmistautuivat maihinnousun torjuntaan, mutta mitään maihinnousua ei koskaan tullut, tai sodan loppuvaiheessa saksalaiset yrittivät.
Ymmärrän tavallaan ruotsinkielisten mollaamisen, mutta en ymmärrä sitä, että ruotsinkielisiä sotaveteraaneja mollataan, heitä jotka palvelivat erilaisissa yksiköissä rintamalla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 01:12"]
Ahvenanmaalaiset ei käy edes armeijaa. Dragsvikin lepokodissa palvelee kai joitakin. Millaista on suomensvedujen isänmaallisuus? Kiinnostaisiko sotiminen, jos Venäjä pian hyökkää?
[/quote]
Voitko kertoa millaista oma isänmaallisuutesi on? Onko montakin vuorokautta rintamalla takana, vai millä edellytyksillä ja meriiteillä tässä asioita kyseenalaistat?
Olen hoitoalalla ja tänään juuri oli sodan käyneen kanssa puhetta ahvenanmaalaisista. Hän muisti vahvasti, että sodan aikana herätti närää, että Suomi puolusti Ahvenanmaata, mutta nämä eivät juurikaan rintamalla olleet.
Ruotsinkielisyys toki eri asia, ruotsalaisia vapaaehtoisia oli sodassa, mutta oli niitä muualtakin: virolaisia oli 10% merivoimiemme väestä.