Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi nostanut armeijan valmiustilaa!

Vierailija
04.03.2014 |

Näin tänään varusmiehiä vartioimassa Helsingissä, mikä on aivan poikkeuksellista. Kuulemma lähipäivinä on myös panssarivaunuja tulossa tänne päin. Selvä liikekannallepano, vaikka pv tietenkin väittää tätä "vain harjoitukseksi". Ja vastahan oli uutinen siitä, kuinka Venäjä käy kybersotaa Suomea vastaan. Yrittivät ja ehkä saivatkin urkittua strategisia tietoja Suomesta.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:25"]

Luuletko todella kv-diplomatian olevan jotain pikkupoikien uhittelua

[/quote]

En nyt kommentoi noita NATO-juttuja, mutta tätä lauseenpätkää vain. Oletko koskaan lukenut historiaa tarkasti? Tätähän se pohjimmiltaan on.

Vierailija
82/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:18"]

Kyllä mun mielestä Natoon kuulumattomuus on Suomelle parempi kuin kuulua siihen. Silloin vielä varmemmin Venäjä uhittelisi meille ja kun innostuisivat uhittelemaan liikaa, niin ei se Natolle niin iso juttu olis jos pikku Suomi jäis jalkoihin kun suurelle ja mahtavalle näytetään. En mä vaan haluis olla kahden tulen välissä, nyt ei olla niin iso uhka, joten saadaan olla enemmän rauhassa.

[/quote]Kumma juttu, ettei logiikkasi toimi esim. Viron kohdalla. Heillä on viime vuosina ollut paremmat Venäjänsuhteet kuin kertaakaan ennen Nato-jäsenyyttä.

Viro on ollut jäsen jo vuodesta 2004.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virollako hyvät Venäjä-suhteet? Olen kuullut ihan muuta.

Vierailija
84/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:34"]

[/quote]

En nyt kommentoi noita NATO-juttuja, mutta tätä lauseenpätkää vain. Oletko koskaan lukenut historiaa tarkasti? Tätähän se pohjimmiltaan on.

[/quote]

no kuule kyllä se nykypäivänä varsinkin on hieman hienosyisempää. Näet ehkä mediassa Obaman, Putinin ja Merkelin, mutta todellisuudessa noiden ihmisten taustalla kymmenet diplomaatit tekevät taustatyötä ja ylläpitävät neuvotteluyhteyksiä. Historian kirjoista luet vain pintaa. Tosiasiassa lähes kaikki suuret kriisit etenevät ja tapahtuvat korkeastikoulutettujen, huippuunsa taitonsa hionneiden diplomaattien toimesta suurimmalta osin. Poliitikko saattaa tehdä jonkin laajemman linjaratkaisun, mutta sekin ratkaisu yleensä nojautuu diplomaattien ja muiden virkamiesten työhön hyvin pitkälti.

Vierailija
85/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:32"]

Niin siis fantasiamaailmassa se Putinkin tuntuu elelevän, että en ole ainoa.

[/quote]Onneksi vain toinen teistä päättää mistään alapääkarvoja ja vauvannimiä tärkeämmästä asiasta.

[/quote]

Jos nyt totta puhutaan, mieluummin näkisin Venäjän presidenttinä jopa AV-mamman.

Vierailija
86/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:38"]

[/quote]Jos Viro ei olisi Naton jäsen, miten te anti-natoistit kuvittelette että Venäjä olisi toiminut esim. patsas-kiistan yhteydessä? Miehittänyt maan ja pommittanut Tallinan matalaksi? Vai olisiko se vain antanut asian olla, kuten Viron Nato-jäsenyyden ansiosta kävi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_patsaskiista_2007

Vierailija
87/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Lomat voidaan perua esim. silloin jos joku dementoitunut mummo on eksynyt metsään ja varusmiehet avustavat etsinnöisä.

Vierailija
88/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAton tärkein periaate on se, että kun hyökkäät yhtä vastaan, hyökkäät kaikkia vastaan. Se on sotilaallinen puolustuliittouma. Ainoa turva ja pelote Venäjää vastaan, käytännössä muita uhkia Suomella ei ole. Natomaat tulevat välittömästi apuun, jos Natomaahan hyökätään, tai se tuntee olonsa uhatuksi poliittisesti tai muuten. Eilen pidettiin Naton kokous vain siksi, koska Puola pyysi siitä, Puola tunsi olonsa uhatuksi. Nämä kaikki on määrätty Naton artikloissa. Venäjällä ei ole mitään mahdollisuuksia Natoa, Pohjois-Atlantin liittoa vastaan.

Nato ei auta maita, jotka eivät kuulu Natoon. Venäjä ei halua Suomen kuuluvan Natoon, koska ei voisi tällöin koskaan hyökätä Suomeen. Ihan kuin ei halua Ukrainan liittyvän mihinkään, haluaa sen kuuluvan Venäjään.

Suomi voi edelleen liittyä Natoon koska tahansa, ns. Nato-optio on sovittu.

Venäjän naapurimaista vain Valko-Venäjä, Ukraina ja Suomi eivät kuulu Natoon. Valko-Venäjä on käytännössä Kremlin hallinnassa, Ukraina lähellä sitä, ja Suomi työn alla. JOS emme liity Natoon, liitymme Venäjään ennemmin tai myöhemmin.

Meinaatteko, että se, että pelkäämme Venäjää niin paljon, että emme uskalla hakea jäsenyyttä, auttaa meitä jotenkin? Oikeasti olette sitä mieltä, että pelon takia suostumme olemaan osa Venäjää, tai Etelä-Korea suostuisi olemaan Pohjois-Koreaa? Pelkäämme Venäjää niin, että mieluummin olemme orjia? Kuinka helvetin tyhmää tämä kansa on? Saisimme suojan, mutta seisomme tässä luotisateessa?

Vierailija
89/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:40"]

[/quote]

Öö... Luuletko, että tämä asia on jotenkin radikaalisti muuttunut viime vuosikymmeninä?

[/quote]

no kuule kyllä se nykypäivänä varsinkin on hieman hienosyisempää. Näet ehkä mediassa Obaman, Putinin ja Merkelin, mutta todellisuudessa noiden ihmisten taustalla kymmenet diplomaatit tekevät taustatyötä ja ylläpitävät neuvotteluyhteyksiä. Historian kirjoista luet vain pintaa. Tosiasiassa lähes kaikki suuret kriisit etenevät ja tapahtuvat korkeastikoulutettujen, huippuunsa taitonsa hionneiden diplomaattien toimesta suurimmalta osin. Poliitikko saattaa tehdä jonkin laajemman linjaratkaisun, mutta sekin ratkaisu yleensä nojautuu diplomaattien ja muiden virkamiesten työhön hyvin pitkälti.

[/quote]

Vierailija
90/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hienosyisempää joo, mutta pohjimmiltaan.

Puhut nyt historiantutkijan kanssa, joka on tutkinut erityisesti sotahistoriaa (tosin en lähihistoriaa), joten en puhu minkään yläasteen historiankirjojen perusteella. Jos olen asiantuntemuksestani jotain oppinut, niin sen, että historia on arvaamatonta koska loppujen lopuksi tärkeissäkin asemissa toimivat ihmiset ovat melko tyhmiä.

Vierailija
91/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Onneksi vain toinen teistä päättää mistään alapääkarvoja ja vauvannimiä tärkeämmästä asiasta.

[/quote]

No, voin vakuuttaa, että aika moni av-mamma olisi tänä iltana tyytyväisempi, jos minunja Putinin osat vaihdettaisiin keskenään. Lapsista en ole varma.

Vierailija
92/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:43"]

Voi hyvänen aika. Lomat voidaan perua esim. silloin jos joku dementoitunut mummo on eksynyt metsään ja varusmiehet avustavat etsinnöisä.

[/quote]

"Dementoitunut mummo on eksynyt metsään" on oikeastaan aika hyvä peitenimi tälle kriisille...

Vierailija
93/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:45"]

[/quote]

No, voin vakuuttaa, että aika moni av-mamma olisi tänä iltana tyytyväisempi, jos minunja Putinin osat vaihdettaisiin keskenään. Lapsista en ole varma.

[/quote]Ai jaa. Monenko av-mamman mielipide sulla on takanasi?

Vierailija
94/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi minä joka noita NATO-kommentteja jatkoin, olen kyllä itse asiassa NATO-jäsenyyden kannalla, toisin kuin se yksi.

T. Putinin kanssa paikkaa mielellään vaihtava (tuli mieleen, että mieskään ei välttämättä tykkäisi)

Vierailija
95/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:48"]

Lisäksi minä joka noita NATO-kommentteja jatkoin, olen kyllä itse asiassa NATO-jäsenyyden kannalla, toisin kuin se yksi.

T. Putinin kanssa paikkaa mielellään vaihtava (tuli mieleen, että mieskään ei välttämättä tykkäisi)

[/quote]Oletko se sama tyyppi, joka ilmoitti toisessa ketjussa aloittaneensa jo kolmannen maailmansodan kun mies sitätätätota? Itsekorostus teillä ainakin on samaa luokkaa, Putinkin kanssa.

Vierailija
96/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]

Repesin nauruun, kun kuvittelin Putinin teille kotiin essu päälle kahden lapsen kanssa.... Oijoi :D

Vierailija
97/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä sekoilet? Mikä ihmeen itsekorostus? Kerroin vaan, kuka olen, ja että olen sitä mieltä, että vaikka olen NATO-jäsenyyden kannalla, ei sekään ole mikään automaattinen oikotie onneen, vaan jos joku iso sota oikeasti syttyisi, ei sitä silti tiedä, miten se loppuisi.

Lisäksi tarkoitin, että jos olisin Putinin tilalla (kun joku muu minusta ja hänestä samassa lauseessa puhui), ei koko Ukraina-sotkua olisi olemassa. Luulen että aika moni av-mamma olisi siitä asiasta iloinen.

Ehkä tämän kaiken ymmärtäminen oli sinulle liian vaikeaa, toivottavasti tästä on apua.

Vierailija
98/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hienosyisempää joo, mutta pohjimmiltaan.

Puhut nyt historiantutkijan kanssa, joka on tutkinut erityisesti sotahistoriaa (tosin en lähihistoriaa), joten en puhu minkään yläasteen historiankirjojen perusteella. Jos olen asiantuntemuksestani jotain oppinut, niin sen, että historia on arvaamatonta koska loppujen lopuksi tärkeissäkin asemissa toimivat ihmiset ovat melko tyhmiä.

[/quote]

näkemyksesi saattaa kuitenkin johtua osin siitä, että olet juuri ei-lähihistoriaan perehtynyt ja historioitsija. Ehkä joku Putin tai varsinkin P-Korean johtaja mellastaa vapaasti tai diktaattorit historian kirjoissa, mutta vaikkapa Obaman kohdalla jokainen julkilausuman sana ja melkeinpä elekin on useamman virkamiehen tuotosta. Toki poliitikko voi hölmöillä varsinkin vähemmän tärkeissä asioissa, mutta tuollaisissa kriisitilanteissa länsimaissa pyörähtää käyntiin iso koneisto. Diplomatian ja demokratiankehittyminen saattaa tietysti osin selittää, miksi länsimaissa osataan välttyä sodilta melko hyvin nykyaikana, mutta muualla ei niinkään. Lännessä yksittäinen sekopääpoliitikko ei yleensä saa tilaa toimia.

Vierailija
99/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:58"]

Siis mitä ihmettä sekoilet? Mikä ihmeen itsekorostus? Kerroin vaan, kuka olen, ja että olen sitä mieltä, että vaikka olen NATO-jäsenyyden kannalla, ei sekään ole mikään automaattinen oikotie onneen, vaan jos joku iso sota oikeasti syttyisi, ei sitä silti tiedä, miten se loppuisi.

Lisäksi tarkoitin, että jos olisin Putinin tilalla (kun joku muu minusta ja hänestä samassa lauseessa puhui), ei koko Ukraina-sotkua olisi olemassa. Luulen että aika moni av-mamma olisi siitä asiasta iloinen.

Ehkä tämän kaiken ymmärtäminen oli sinulle liian vaikeaa, toivottavasti tästä on apua.

[/quote]"Joku" puhui sinusta ja Putinista samassa lauseessa, mistä alkoi tämä suuruudenhullu fantasiasi Venäjän presidenttiydestä? Viitannet tähän omaan viestiisi: "Niin siis fantasiamaailmassa se Putinkin tuntuu elelevän, että en ole ainoa."

Säästä meitä muita ja jätä vastauksesi kirjoittamatta.

Vierailija
100/139 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:38"]

[/quote]Jos Viro ei olisi Naton jäsen, miten te anti-natoistit kuvittelette että Venäjä olisi toiminut esim. patsas-kiistan yhteydessä? Miehittänyt maan ja pommittanut Tallinan matalaksi? Vai olisiko se vain antanut asian olla, kuten Viron Nato-jäsenyyden ansiosta kävi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_patsaskiista_2007

[/quote]

No, se ettei Venäjä pommittanut Tallinnaa ei mielestäni tarkoita vielä sitä, että suhteet olisivat jotenkin erityisen lämpimät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi