Suomi nostanut armeijan valmiustilaa!
Näin tänään varusmiehiä vartioimassa Helsingissä, mikä on aivan poikkeuksellista. Kuulemma lähipäivinä on myös panssarivaunuja tulossa tänne päin. Selvä liikekannallepano, vaikka pv tietenkin väittää tätä "vain harjoitukseksi". Ja vastahan oli uutinen siitä, kuinka Venäjä käy kybersotaa Suomea vastaan. Yrittivät ja ehkä saivatkin urkittua strategisia tietoja Suomesta.
Kommentit (139)
Hornetit säikäyttivät Turussa ja Tampereella (IL)
Mitä te nyt oikein yritätte täällä spekuloida? Että koko Ukraina-juttu onkin harhautusta ja oikeasti Putin on jo rynkyn kanssa Kannaksella mättään takana piilossa ja odottaa vaan, että me mennään nukkumaan? Vai että puhkeaa kolmas maailmansota vai mitä? Toinen vaihtoehto on ihan mahdollinen, mutta ei sekään nyt yhdessä yössä käy. Ihan sama siis, onko pojilta viikonlopun lomat peruttu vai ei, kyllä lehdet antaa vähän parempaa osviitta siitä, mitä on tulossa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:56"]
Mitä te nyt oikein yritätte täällä spekuloida? Että koko Ukraina-juttu onkin harhautusta ja oikeasti Putin on jo rynkyn kanssa Kannaksella mättään takana piilossa ja odottaa vaan, että me mennään nukkumaan? Vai että puhkeaa kolmas maailmansota vai mitä? Toinen vaihtoehto on ihan mahdollinen, mutta ei sekään nyt yhdessä yössä käy. Ihan sama siis, onko pojilta viikonlopun lomat peruttu vai ei, kyllä lehdet antaa vähän parempaa osviitta siitä, mitä on tulossa.
[/quote]
Ei vielä, mutta ties vaikka myöhemmin.
Niin, luuletteko siis, että av tietää kolmannen maailmansodan ajankohdankin nopeammin kuin lehdet?
Sen perusteella, mitä lehdistä olen lukenut, mua ei yllätä lomien peruminen lainkaan. Olen ehkä outo, mutta jotenkin toi lomien peruminen ei ole Ukrainan kriisiin liittyen musta kuulemistani asioista vakavin.
LUKEKAA IS netistä: "Kummallista, että Suomessa ei reagoitu näihin uutiskuviin" Prikaatinkenraali varoittaa Venäjän nostaneen asekapasiteettiaan."prikaatinkenraali evp Lauri Kiianlinna sanoo IS:lle, että venäläisten sotaharjoitukset pitäisi ottaa vakavasti"
Juurihan ruotsin valmiustilan notamisesta uutisoitiin, miksi suomessa ei uutisoitaisi jos täällä nostettaisiin valmistilaa? Ja juurihan nuo armeijan häiskät itki lehdessä kun suomi ei ota tätä vakavasti niin oliko sekin sit jotain feikkiä?
IS kyselyssä puolet suomalaisista kannattaa nato-jäsenyyttä, mutta onko jo liian myöhäistä?
Niitä Suomen sotilaallisten alueiden ympäriltä ostettuja ja muitakin maita ja tontteja kannattaa oikeasti miettiä. Sukulaisellani on ystäviä joilla ympärivuotisesti käytössä olevia kesämökkejä alueilla, joista venäläiset ovat ostaneet paljon mökkejä ja tontteja. Ovat jo aikoja sitten hämmästelleet sitä, että ne talot ja mökit rapistuvat tyhjänä, venäläiset eivät koskaan käy maillaan ja mökeillään. Miksi ne on pitänyt ostaa, ja vierekkäisiä tontteja? Ryssillä ei myöskään ole rahaa lukuunottamatta niitä rikkaita, jotka ovat ovat Kremlin lähipiirissä. Kuka ne tyhjillään seisovat mökit ja tontit on maksanut?
Ihmiset ovat nähneet tuossa kuviossa jotain mätää jo kauan, mutta vasta nyt eduskunnassa edes harkitaan venäläisten maan oston rajoittamista. Mutta on jo myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:12"]
Juurihan ruotsin valmiustilan notamisesta uutisoitiin, miksi suomessa ei uutisoitaisi jos täällä nostettaisiin valmistilaa? Ja juurihan nuo armeijan häiskät itki lehdessä kun suomi ei ota tätä vakavasti niin oliko sekin sit jotain feikkiä?
[/quote]
no Ruotsi on Ruotsi. Eihän siellä ole aihetta pelätä oikeasti mitään ja ovat muutenkin niin (typerän) avoimia tiedotuksessaan. Ruotsin puolustusvoimat on muuten käytännössä alasajettu, sieltäkään Suomi ei saisi kriisitilanteessa apua. Ehkä nyt Tukholman aluetta suojaa valmiustilan noston ansiosta edes yksi päivystävä hävittäjä, normaalisti ei yhtään.
Kyllä mun mielestä Natoon kuulumattomuus on Suomelle parempi kuin kuulua siihen. Silloin vielä varmemmin Venäjä uhittelisi meille ja kun innostuisivat uhittelemaan liikaa, niin ei se Natolle niin iso juttu olis jos pikku Suomi jäis jalkoihin kun suurelle ja mahtavalle näytetään. En mä vaan haluis olla kahden tulen välissä, nyt ei olla niin iso uhka, joten saadaan olla enemmän rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:18"]
Kyllä mun mielestä Natoon kuulumattomuus on Suomelle parempi kuin kuulua siihen. Silloin vielä varmemmin Venäjä uhittelisi meille ja kun innostuisivat uhittelemaan liikaa, niin ei se Natolle niin iso juttu olis jos pikku Suomi jäis jalkoihin kun suurelle ja mahtavalle näytetään. En mä vaan haluis olla kahden tulen välissä, nyt ei olla niin iso uhka, joten saadaan olla enemmän rauhassa.
[/quote]Ymmärräthän, että esität tuossa että Nato on ennemmin valmis lakkauttamaan itsensä kuin pitämään sopimuksensa ja puolustamaan jäsenmaataan? Aika raju väite. Ja täyttä mutuhuttua.
ONKO KELLÄÄN TODISTEITA SIITÄ ETTÄ VARUSMIESTEN LOPUA PERUTAAN?!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:22"]
[/quote]Ymmärräthän, että esität tuossa että Nato on ennemmin valmis lakkauttamaan itsensä kuin pitämään sopimuksensa ja puolustamaan jäsenmaataan? Aika raju väite. Ja täyttä mutuhuttua.
[/quote]
Ei se ihan sitäkään ole. Jos Suomi olis Natossa ja nyt sattuisi se iso sota tulemaan, ei sitä tiedä, miten se loppuisi ja hintana voisi hyvinkin olla vaikkapa juuri Suomi, sitä kai tuo edellinen ajoi takaa.
[/quote]
Oi Jeesus. Luuletko todella kv-diplomatian olevan jotain pikkupoikien uhittelua ja tosiaanko kuvittelet NATOn uhraavan jäsenmaitaan? Ja ihan todellako kuvittelet mahdollisen Naton ja Venäjän välisen sodan olevan jotain talvisota-tyyppistä rintamasotaa. Ja kuvitteletko tosiaan olevan edes realistista, että Venäjä hyökkäisi Nato-maata vastaan?
Nyt se NATOon liittyminen joka tapauksessa on liian myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:24"]
[/quote]
Ei se ihan sitäkään ole. Jos Suomi olis Natossa ja nyt sattuisi se iso sota tulemaan, ei sitä tiedä, miten se loppuisi ja hintana voisi hyvinkin olla vaikkapa juuri Suomi, sitä kai tuo edellinen ajoi takaa.
[/quote]Siis ymmärrättekö ollenkaan mikä on Nato? Tuo kokonaisen suvereenin valtion "luovutus" Venäjälle taas on sellaista fantasiaa, että taitaa olla päässä muutakin vikaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:24"]
[/quote]
[/quote]
ok, toisaalta voisihan EU maksattaa kaikkien maiden jäsenmaksut vain Suomella. ja mistä sitä tietää, vaikka jos kaikki kiintiöpakolaiset Afrikasta sijoitetaan Suomeen jatkossa, koko Euroopan puolesta. Oikeastaan YK-jäsenyyskin kannattaa perua, tiedä mitä ne ulkomaan elävät keksii. Niin että eristäydytään nyt tänne Pohjolaan ja katkaistaan kaikki yhteydenpito varsinkin länteen. Sillä lailla ollaan turvassa, vähän niinkuin Ukraina.
Niin siis fantasiamaailmassa se Putinkin tuntuu elelevän, että en ole ainoa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:32"]
Niin siis fantasiamaailmassa se Putinkin tuntuu elelevän, että en ole ainoa.
[/quote]Onneksi vain toinen teistä päättää mistään alapääkarvoja ja vauvannimiä tärkeämmästä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:07"]
Kyllä ne varusmiehet kuulkaa siellä facessa itkisi jos lomat olisivat palaneet! Eihän siellä mitään saisi jakaa, mutta kaikki sinne rynnäkkökivääreistä kalsareihin asti jaetaan!
[/quote]
Täällähän on moni jo sanonut, että inttipojat ovat itkeneet Facebookissa viikonloppulomien perumisia. Ja pitää paikkansa, että kansa pyritään pitämään viimeiseen asti rauhallisena. Mutta esim. nuo everstien vakuuttelut voi ohittaa olankohautuksella, noin korkeassa virassa oleva henkilökunta ei varmasti hiiskahda sanallakaan medialle, vaikka valmiustilaa nostettaisiinkin. Aika paljon he pystyvät tekemään siellä ilman, että media tai tavallinen kansa saa tietää mitään.