Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Carl Haglund ei osaa kirjoittaa, voi luoja sentään :(

Vierailija
04.03.2014 |

https://twitter.com/Calle_Haglund

Tyypin kirjoitustaito on ykkösluokkalaisen tasolla vai mitä sanotte tästä kirjoituksesta:

"not surprised! Ukrainan itsemääräämisoikeuden puoluesta ei kannanotto Venäjää vastaan, se on propagandalehti Pravdan tulkinta"

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:40"]

Unohdin kirjoittaa, että minulla on toki tietyt arvot, joiden en vaan näe istuvan riittävän hyvin minkään poliittisen ryhmittymän arvojen kanssa yksiin. 

Luin juuri äsken usarissa tämän blogitekstin ja ajattelin vielä lähettää sen sinulle:

http://apollo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162239-ilman-tutkintoja-ja-asiantuntemusta-olet-pateva-ainoastaan-ministeriksi

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:30"]

"31" tämän valtakunnan politiikka on ihan teatteria. Sitä voi vain viihteenä seurata, ei muuta. En ole valitettavasti viihdelalla, enkä olisi osanut Haglundia parempaakaan keksiä kyseiseen pelletehtävään. 

[/quote]

No sittenhän sä voisit hakeutua politiikkaan, niin siitä tulisi uskottavampaa.

[/quote]Unohdin kirjoittaa, että minulla on toki tietyt arvot, joiden en vaan näe istuvan riittävän hyvin minkään poliittisen ryhmittymän arvojen kanssa yksiin. 

Luin juuri äsken usarissa tämän blogitekstin ja ajattelin vielä lähettää sen sinulle:

http://apollo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162239-ilman-tutkintoja-ja-asiantuntemusta-olet-pateva-ainoastaan-ministeriksi

[/quote]

En jaksa lukea, mutta pidän sitä demokratian kannalta todella tärkeänä, että poliitikko ei tarvitse tutkintoa ollakseen pätevä poliitikko. Poliitikoksi pätevöityy parhaiten olemalla politiikassa mukana, ja se on kovaa työtä.

Vierailija
2/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:22"]

No ehkäpä hänelle juuri siksi olivatpa armeijasta vapautuksen syyt mitkä tahansa olisi ollut joitakin sopivampia tehtäviä kuin valtiomme puolustusministeri. 

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:12"]

Kyllä mua vaan enemmän häiritsee se, että hän ei ole käynyt armeijaa, kuin hänen ärrävikansa tai kirjoitustaidottomuutensa. Sivari puolustusministerinä on vitsi! Ehkä sitä on Haglundin tapauksessa "pakkonatottajien" toimesta haluttu osoittaakin.

[/quote]

Haglund on saanut vapautuksen terveydellisistä syistä, ei hän ole sivari.

[/quote]No ehkäpä hänelle juuri siksi olivatpa armeijasta vapautuksen syyt mitkä tahansa olisi ollut joitakin sopivampia tehtäviä kuin valtiomme puolustusministeri. 

[/quote]

Harmin paikka, että sinä et olltu paikalla päättämässä asioista.

[/quote]

ohis mutta eiks sillä oo ällävika eikä ärrä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:50"]Ruotsinkielisillä on usein vähän tönkkö suomen kielen osaaminen. Sen voi helposti tulkita myös töksäytteleväksi, vaikka eivät töksäytellä oikeasti tarkoita. Kyse on vaan erilaisesta kieliopista asian taustalla.

[/quote]

Kai ton nyt pitäis suomea osata, SUOMESSA ministeri on.

[/quote]

Se osaa suomea. Mä ymmärrän, että teidän wannabe-kielipoliisien mielestä "suomea" on vain virheetön yleiskieli, mutta tieteellisen määritelmän mukaan asia ei ole niin.

Terv. lingvisti

[/quote]

Kielipoliisi, siis häh??

Mista moinen, jos satuit huomaamaan niin munkin tekstissä oli virheitä niin silloin EI voi puhua poliisista.

Suomessa kuitenkin ollaan niin suomenkielen osaaminen on kyllä ensiarvoisen tärkeää, koska kyseessä on kuitenkin pääkielemme.

Nro 21

[/quote]

En kiinnitä juuri huomiota ihmisten kielivirheisiin, ellei mulle makseta siitä. Kielipoliisi siksi, että tällä termillä tarkoitan henkilöä, joka katselee kieltä ainoastaan normien kautta, siis näkee kielen ainoastaan "kielioppisääntöjen" läpi.

Kuten jo viestissäni sanoin, Haglund osaa selvästi suomea hyvin. Suomen osaamisella en tässä tarkoita yleiskielen virheetöntä hallitsemista, koska "suomi" ei tarkoita pelkästään virheetöntä yleiskieltä.

Selvensikö yhtään? Kysy toki lisää, jos ei, mulla on vielä hetki aikaa.

Terv. lingvisti

[/quote]

Siis aivan sama, pidätkö sinä sitä suomena vai et ja onko kaikki slangi mielestäsi vain kielen kehitystä. Tosiasia on, että jos ministeriksi pääsee ihminen, joka ei osaa suomea- ja pätevämpiä kirjoittajia on maa pullollaan- antaa se todella huonon kuvan ja laskee luottamusta. Jos yrityksen johtajana olisi kaikista heikkolahjaisin kirjoittaja, joka ei saa kirjoitettua ymmärrettävää lausetta tuloslaskelmiin, kuinka hyvin uskot yrityksen menestyvän? Mihin poliittisten päättäjien asema perustuu? Siihen, että he edustavat kansaa nauttien kansan luottamusta. Haglund kirjoittaa huonommin kuin ala-asteikäinen, millainen uskottavuus tällaisella ihmisellä on? Poliitikko, joka ei pysty kirjoittamaan virheetöntä suomea yhden a4 verran? Edustamassa Suomen kansaa?

Lisäksi; miten voit sanoa hyväksi suomeksi lausetta, jota syntyperäinen suomalainen ei ymmärrä?

Vierailija
4/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:33"]

Onko tuo käynyt peruskoulun lisäksi jotain koulua vai onko kuten Arhinmäki eli ei mitään koulutusta? Armeijaakaan ei ole käynyt, saikohan vähäjärkisen paperit ja siksi jäi käymättä? Missään muussa maassa (no Afrikassa joo) ei kyllä tuollainen kaveri olisi ministeri, eihän tuo pääsisi edes kaupan kassalle.

[/quote]

Kauppatieteiden maisteri, vähän enemmän mitä Paavo Arhinmäki.

Olen ymmärtänyt, että twitter-kieli on juuri tuollaista, koko some-kieli on kaukana kunnon kirjakielestä.

Vierailija
5/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"45" politiikassa menestyy erityisesti silloin, jos sattuu olemaan hyvät suhteet hyväveli-verkostoon :)

Vierailija
6/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saanut vapautuksen armeijasta kylmäallergian vuoksi.

Vierailija
7/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:50"]Ruotsinkielisillä on usein vähän tönkkö suomen kielen osaaminen. Sen voi helposti tulkita myös töksäytteleväksi, vaikka eivät töksäytellä oikeasti tarkoita. Kyse on vaan erilaisesta kieliopista asian taustalla.

[/quote]

[/quote]

Se osaa suomea. Mä ymmärrän, että teidän wannabe-kielipoliisien mielestä "suomea" on vain virheetön yleiskieli, mutta tieteellisen määritelmän mukaan asia ei ole niin.

Terv. lingvisti

[/quote]

Kielipoliisi, siis häh??

Mista moinen, jos satuit huomaamaan niin munkin tekstissä oli virheitä niin silloin EI voi puhua poliisista.

Suomessa kuitenkin ollaan niin suomenkielen osaaminen on kyllä ensiarvoisen tärkeää, koska kyseessä on kuitenkin pääkielemme.

Nro 21

[/quote]

En kiinnitä juuri huomiota ihmisten kielivirheisiin, ellei mulle makseta siitä. Kielipoliisi siksi, että tällä termillä tarkoitan henkilöä, joka katselee kieltä ainoastaan normien kautta, siis näkee kielen ainoastaan "kielioppisääntöjen" läpi.

Kuten jo viestissäni sanoin, Haglund osaa selvästi suomea hyvin. Suomen osaamisella en tässä tarkoita yleiskielen virheetöntä hallitsemista, koska "suomi" ei tarkoita pelkästään virheetöntä yleiskieltä.

Terv. lingvisti

[/quote]

Siis aivan sama, pidätkö sinä sitä suomena vai et ja onko kaikki slangi mielestäsi vain kielen kehitystä. Tosiasia on, että jos ministeriksi pääsee ihminen, joka ei osaa suomea- ja pätevämpiä kirjoittajia on maa pullollaan- antaa se todella huonon kuvan ja laskee luottamusta. Jos yrityksen johtajana olisi kaikista heikkolahjaisin kirjoittaja, joka ei saa kirjoitettua ymmärrettävää lausetta tuloslaskelmiin, kuinka hyvin uskot yrityksen menestyvän? Mihin poliittisten päättäjien asema perustuu? Siihen, että he edustavat kansaa nauttien kansan luottamusta. Haglund kirjoittaa huonommin kuin ala-asteikäinen, millainen uskottavuus tällaisella ihmisellä on? Poliitikko, joka ei pysty kirjoittamaan virheetöntä suomea yhden a4 verran? Edustamassa Suomen kansaa?

Lisäksi; miten voit sanoa hyväksi suomeksi lausetta, jota syntyperäinen suomalainen ei ymmärrä?

[/quote]

Ei kyseessä ole pelkästään minun mielipiteeni, vaan ihan tieteellinen määrittely. Sen mukaan Carl Haglund osaa suomea. 

Suomessa asuu myös sellaisia ihmisiä, joiden äidinkieli ei ole suomi. Heillä on kuitenkin aivan yhtälainen oikeus sekä osallistua politiikkaan että käyttää suomen kieltä, vaikka he eivät koskaan oppisikaan kirjoittamaan virheetöntä yleiskieltä.

Yritysten johtajina on muuten Suomessa todella paljon ihmisiä, jotka eivät osaa suomea lainkaan, vaan viestivät englanniksi. On myös erittäin paljon sellaisia henkilöitä, jotka eivät todellakaan hallitse yleiskieltä erityisen hyvin, tai edes välttämästi. Arvaapa mistä tiedän tämän? Olen pääammatiltani kielenkääntäjä  (teen myös oikolukuhommia), joten puljaan työkseni hyvin paljon tällaisten tekstien kanssa.

Ainakaan minun ammattitaitoni mukaan Haglund ei kirjoita suomea "huonommin" kuin ala-asteikäinen. En myöskään kykene näkemään, miten se, ettei osaa kirjoittaa virheetöntä yleiskieltä, tekisi ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavan. Mä olen korjannut todella paljon korkeassa asemassa olevien ihmisten kirjoittamia tiedotteita. Multa sujuva yleiskieli sujuu, kaikilta ei, siksi voin lainata ammattitaitoani.

Mä kyllä ymmärsin Haglundin lauseet, mutta toisaalta olen kyllä lukenut syntyperäisen suomalaisen suomeksi kirjoittamia lauseita, joita en ole ymmärtänyt.

Mä ymmärrän, että sulla on tästä vahva mielipide, mutta mulla ei ole pelkästään mielipidettä, mulla on takana vuosikausien opinnot ja ammattaito. En tiedä, merkitsevätkö ne sulle mitään.

Se sama lingvisti

Vierailija
8/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tsiisus sentään. Ihanko oikeasti???? Mullakin on melko paha kylmäallergia, mutta ei se kiusaa erityisemmin, jos osaa käyttää oikealaisia villasilkkisiä alusasuja kovilla pakkasilla. Pahimmissa tapauksissa antihistamiinilla menee ohi. Jos tuo on selitys hänen sivariudelleen, niin täytyy sanoa, että häpeän. Syvästi häpeän sitä, missä tämä maa makaa.

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:01"]On saanut vapautuksen armeijasta kylmäallergian vuoksi.[/quote]

Vierailija
9/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:45"]

En halua puolustella, mutta oliskohan niin, että Haglund on käynyt koulunsa ruotsiksi ja varsinkin suomen oikeinkirjoitus on jäänyt vähän heikolle tasolle. En seura twittereitä tai muita somen foorumeita, joten en osaa sanoa, millaista kieltä siellä yleensä käytetään, mutta joistain lehtijutuista minulle on syntynyt käsitys, että suurin osa someen kirjoittavista käyttää perin huonoa ja virheellistä kieltä, jotkut jopa varsin huteraa englantia.

Ei tälle palstalle kirjoittavillakaan kaikilla ole kielioppi hallussa, vaikka ovat puhtaasti suomenkielisiä. Että silleen.

[/quote]

Voi toki olla, ettei oikeasti osaa espoolaisena suomea, mutta kun sen twiittejä katsoo niin kaikki välimerkit päin seiniä ja kirjoitusvirheitä todella paljon. Ruotsissa ei varmaan ole välimerkkejä. Kyllä muut kirjoittaa twitteriin hyvää kieltä, jos siis ovat poliitikkoja ja julkisissa hommissa. Pakko olla lukihäiriö tai joku muu vika.

[/quote]

Lukihäiriö ei ole via vaannominaisuus. Lukihäiriö ei liity älykkyyteen. Minusta olisi ihan on että lukihäiriö saisi enemmän julkisuutta, esim enemmän merkittävässä asemassa olevia lukihäiriöisiä tulisi esiin.

Haglund taas on ministerinä asia erikseen, oli lukivaikeus tai ei, hän ei kyllä oikein täytä saappaitaan. Jotenkin ällöttää sekin, miten paljon kiinnittää huomiota pukeutumiseensa. Taitaa tehdä työtään vain päivän asuunsa keskittyen... Ukraina-solmio, jösses...

Vierailija
10/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:54"]

[/quote]

[/quote]

Terv. lingvisti

[/quote]

Kielipoliisi, siis häh??

Nro 21

[/quote]

Terv. lingvisti

[/quote]

[/quote]

Ei kyseessä ole pelkästään minun mielipiteeni, vaan ihan tieteellinen määrittely. Sen mukaan Carl Haglund osaa suomea. 

Suomessa asuu myös sellaisia ihmisiä, joiden äidinkieli ei ole suomi. Heillä on kuitenkin aivan yhtälainen oikeus sekä osallistua politiikkaan että käyttää suomen kieltä, vaikka he eivät koskaan oppisikaan kirjoittamaan virheetöntä yleiskieltä.

Yritysten johtajina on muuten Suomessa todella paljon ihmisiä, jotka eivät osaa suomea lainkaan, vaan viestivät englanniksi. On myös erittäin paljon sellaisia henkilöitä, jotka eivät todellakaan hallitse yleiskieltä erityisen hyvin, tai edes välttämästi. Arvaapa mistä tiedän tämän? Olen pääammatiltani kielenkääntäjä  (teen myös oikolukuhommia), joten puljaan työkseni hyvin paljon tällaisten tekstien kanssa.

Ainakaan minun ammattitaitoni mukaan Haglund ei kirjoita suomea "huonommin" kuin ala-asteikäinen. En myöskään kykene näkemään, miten se, ettei osaa kirjoittaa virheetöntä yleiskieltä, tekisi ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavan. Mä olen korjannut todella paljon korkeassa asemassa olevien ihmisten kirjoittamia tiedotteita. Multa sujuva yleiskieli sujuu, kaikilta ei, siksi voin lainata ammattitaitoani.

Mä kyllä ymmärsin Haglundin lauseet, mutta toisaalta olen kyllä lukenut syntyperäisen suomalaisen suomeksi kirjoittamia lauseita, joita en ole ymmärtänyt.

Mä ymmärrän, että sulla on tästä vahva mielipide, mutta mulla ei ole pelkästään mielipidettä, mulla on takana vuosikausien opinnot ja ammattaito. En tiedä, merkitsevätkö ne sulle mitään.

Se sama lingvisti

[/quote]

Sinulla on hyvin kummallinen näkökulma asiaan. Poliitikon ei siis mielestäsi tarvitse osata kirjoittaa maansa kieltä sujuvasti? Minun mielestäni sellainen ihminen ei kuulu edustamaan politiikkaan, joka ei osaa kirjoittaa. Millä meriiteillä politiikkaa tehdään, jos ulosanti ei vaikuta? 

Vierailija
11/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:06"]

Ei tsiisus sentään. Ihanko oikeasti???? Mullakin on melko paha kylmäallergia, mutta ei se kiusaa erityisemmin, jos osaa käyttää oikealaisia villasilkkisiä alusasuja kovilla pakkasilla. Pahimmissa tapauksissa antihistamiinilla menee ohi. Jos tuo on selitys hänen sivariudelleen, niin täytyy sanoa, että häpeän. Syvästi häpeän sitä, missä tämä maa makaa.

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:01"]On saanut vapautuksen armeijasta kylmäallergian vuoksi.[/quote]

[/quote]Ei siitä terveydellisestä vapautuksesta voi asianosainen itse päättää. Lääkärit päättävät eikä siihen ole ihmisellä itsellään juuri pullikoimista suuntaan eikä toiseen. Haglund olisi halunnut käydä armeijan, mutta kun vapautus on määrätty niin armeijaan ei pääse, eikä sivariinkaan. Onneksi saa "suorittaa palveluksensa" puolustusministerinä, ja on siinä hommassa kyllä erittäin pätevä.

Vierailija
12/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carl Haglund ‏@Calle_Haglund  6 t

@anttiheimo not surprised! Ukrainan itsemääräämisoikeuden puoluesta ei kannanotto Venäjää vastaan, se on propagandalehti Pravdan tulkinta

Kerro minulle, miten tämä lause on suomea? Minä en ymmärrä sitä, en ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Eihän tällaisella ulosannilla pääsisi edes ylioppilaskirjoituksista LÄPI, mutta että edustamaan ministeriöön? Kyllä minä oletan, että ministeriössä on luku- ja kirjoitustaitoisia ihmisiä.

Vierailija
13/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:29"]Carl Haglund ‏@Calle_Haglund  6 t

@anttiheimo not surprised! Ukrainan itsemääräämisoikeuden puoluesta ei kannanotto Venäjää vastaan, se on propagandalehti Pravdan tulkinta

Kerro minulle, miten tämä lause on suomea? Minä en ymmärrä sitä, en ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Eihän tällaisella ulosannilla pääsisi edes ylioppilaskirjoituksista LÄPI, mutta että edustamaan ministeriöön? Kyllä minä oletan, että ministeriössä on luku- ja kirjoitustaitoisia ihmisiä.

[/quote]Luku- ja kirjoitustaitoon kuuluu nykyään myös sen ymmärtäminen, että twitterissä ja ylioppilaskirjoituksissa ei käytetä samanlaista kieltä.

Tällä kriteerillä (jos siis oikeasti olet tosissasi tuossa vouhkauksessasi) sinun luku- ja kirjoitustaitosi on kovin puutteellinen.

Vierailija
14/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

Terv. lingvisti

[/quote]

Kielipoliisi, siis häh??

Nro 21

[/quote]

Terv. lingvisti

[/quote]

Mulla ei :)

Vierailija
15/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:06"]Ei tsiisus sentään. Ihanko oikeasti???? Mullakin on melko paha kylmäallergia, mutta ei se kiusaa erityisemmin, jos osaa käyttää oikealaisia villasilkkisiä alusasuja kovilla pakkasilla. Pahimmissa tapauksissa antihistamiinilla menee ohi. Jos tuo on selitys hänen sivariudelleen, niin täytyy sanoa, että häpeän. Syvästi häpeän sitä, missä tämä maa makaa.

[/quote]

On niin ohutnahkainen että paleltuu

Vierailija
16/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet ap ole Antti Heimo, niin twiitti ei ole sinulle tarkoitettu. Jos olet Antti Heimo, kysy Callelta mitä hän tarkoitti.

Vierailija
17/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä olisi persujen vaihtoehdot noihin virkoihin? Halla-aho, joka ei ole armeijaa käynyt, Hakkarainen jolla jäi peruskoulu kesken?

Halla-aho halusi naiset armeijaan, olisiko ollut paljon vaadittu että olisi sinne itse mennyt ensin?

Vierailija
18/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän tällaisella ulosannilla pääsisi edes ylioppilaskirjoituksista LÄPI, mutta että edustamaan ministeriöön? "

Missä määrin kännyköiden tekstarit tai twitter-viestit ovat olleet osa ylioppilaskirjoitusten osaamista tai mitanneet sitä?

Vierailija
19/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän Haglundia pilkataan, sitä söpömmäksi hän tulee mun silmissäni :3 <3 vaikka siis mä vihaan ruotsin kieltä, mutta hän näyttää ihan harry potterilta :3 Lakatkaa kiusaamasta Arhista ja Haglundia, ja ottakaa oikea kanta politiikkaan eikä tuollaisia henkilökohtaisia loukkaavia kommentteja :3 halihali, Haglund :3

Vierailija
20/97 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:15"]

Mitkä olisi persujen vaihtoehdot noihin virkoihin? Halla-aho, joka ei ole armeijaa käynyt, Hakkarainen jolla jäi peruskoulu kesken?

Halla-aho halusi naiset armeijaan, olisiko ollut paljon vaadittu että olisi sinne itse mennyt ensin?

[/quote]

Voi pyhä SYLVI  =D EIKS MIES TOSIAAN OLE KÄYNNYT ARMEIJAA!!!?? HALLA-AHO, SE ihmeen URPON näköinen luuseriko?!?!?! =DDDD Jumalauta =DDD "meekkä te naikkoset eka armeijaan, niin kattellaan sitten, että kehtaaks mäkin men sinne"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän