Tämä kiltteydestä kipeä sanoi suorat sanat kusipäiselle työkaverille :)
Koko elämäni olen ollut ns. kiltti. En puolustaudu jos joku tölväisee, vaan olen vain hiljaa, tai vastaan sovittelevasti takaisin. En riitele kenenkään kanssa.
Duunissa on eräs eukko, joka jostain syystä vastailee ilkeilevästi ja ylimielisesti takaisin, ei vastaa asiallisiin kysymyksiin, ei tervehdi ym. Joskus hän vastaa vaikkei kysykään, tai kysyn joltain toiselta. Hän tulee heittämään nokkavia kommentteja väliin. Jos esim. kysyn toiselta työkaverilta, että mihin tulostimeen tämä tulostuu, niin tämä tulee väliin räyhäämään että etkö sä nyt sitä tiedä. Tai jos kerron nukkuneeni huonosti, hän kiiruhtaa sanomaan väliin, että asiat pitää pistää tärkeysjärjestykseen, että HÄNELLE lapset on ne tärkeimmät, että hän jättäisi työn jos väsyttäisi.
Tänään ryhdyin valmistelemaan päivän työtehtäviä ja ehdotin hänelle työlistaa. Sanoin että jos se on hyvä, niin ok, jos tarvitsee tehdä muutoksia, niin tehdään. Se ärsytti häntä jostain syystä suunnattomasti, ja sylki vaahdoten hän todellakin huusi, että tällaiseen listaan hän ei suostu ja mitä oikein kuvittelen ym. Muut ympärillä havahtuivat tuohon rähjäämiseen ja pyörittelivät silmiään. Joku sanoi mulle että älä välitä.
Mulla alkoi pitkään jatkuneen kuittailun jälkeen kiehua. Pyysin tyypin sivummalle ja kysyin että mikä sen ongelma on. Tämä hämmentyi ja rupesi juttelemaan ihan muista asioista. Tuijotin silmiin ja kysyin uudelleen. Vastauksena tuli sitten, että kun en tajua mitään! Sanoin että mun ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, ja että jos hänellä on tapana puhua ihmisille tuohon tyyliin, niin nyt on aika opetella uudet käytöstavat. Mulle voi puhua asiallisesti, ok? Hän rupesi sopertamaan taas jotain hämmentyneenä. Kysyin toistamiseen onko asia selvä. Vastauksena tuli äimistynyt joo. Sanoin hyvä, ja sitten pyyhkäisin ohi jatkaamaan hommiani.
Tiesin että kohta hän on avautumassa työpaikan röökipaikalla tästä kamaluudesta, ja kuinka hänen käytöksensä on ollut varmasti ihan oikeutettua jne. Ja niin hän olikin :) Olin järkyttynyt siitä, että sanoin näin, mutta tyytyväinen siitä että näytin etten ole mikään pahan olon kaatopaikka. Selvästikään tuolla lailla käyttäytyvällä ihmisellä ei ole kaikki ihan kohdallaan.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:29"]
Ap voitti tappelun, mutta tappelu ei ole oikein. Aiheutit hänelle pahan olon :(
Miten Gandhi olisi toiminut tilanteessa tai Jeesus?
Onneksi olen kypsempi kuin parikymppinen ap. Osaan nähdä tilanteet monista eri näkökulmista.
[/quote]
No mutta kerro sinä kypsänä, monipuolisesti näkevänä ihmisenä se oikea vastaus - miten tuossa tilanteessa olisi pitänyt toimia?
[/quote]
Hoitaa työsi ja antaa häiritsevien asioiden tuulla ohitse. Keskityt liikaa omaan egoosi jolloin sekin heikentää työnlaatua.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:32"]
Eikö se ollut vastapuoli joka tappeli?
[/quote]
Tappeluun tarvitaan monta. Yksi hyökkää ja toinen provosoituu. Taistelun voi välttää häviämällä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:32"]
Eikö se ollut vastapuoli joka tappeli?
[/quote]
Tappeluun tarvitaan monta. Yksi hyökkää ja toinen provosoituu. Taistelun voi välttää häviämällä.
[/quote]
Ja työt jäävät tekemättä, usein vain yhden ainoan häirikön tähden? Jostain se on pois. On yksinkin tappelijoita, jotka vain odottavat muiden kuuntelevan.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:37"]
Onneksi olen kypsempi kuin parikymppinen ap. Osaan nähdä tilanteet monista eri näkökulmista.
[/quote]
No mutta kerro sinä kypsänä, monipuolisesti näkevänä ihmisenä se oikea vastaus - miten tuossa tilanteessa olisi pitänyt toimia?
[/quote]
Hoitaa työsi ja antaa häiritsevien asioiden tuulla ohitse. Keskityt liikaa omaan egoosi jolloin sekin heikentää työnlaatua.
[/quote]
En ole ap, mutta pidän huonona neuvona sitä että jos joku käyttäytyy systemaattisesti hyvin häiritsevästi työyhteisössä, kypsä suhtautumistapa olisi olla puuttumatta asiaan mitenkään ja vain yrittää hoitaa omat työnsä. Silloinhan hiljaa sallii tuon huonon käytöksen, josta varmasti kärsivät yhteisössä muutkin.
Katsoa hiljaa vierestä kun kiusaaja kiusaa, sekö on sitä kypsää näkemystä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinpä. Tämä kaikessa surkuhupaisuudessaan muistuttaa sitä, kun kiczboozer näyttää naapurille taitonsa takapihan nurmikolla...
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole ap, mutta pidän huonona neuvona sitä että jos joku käyttäytyy systemaattisesti hyvin häiritsevästi työyhteisössä, kypsä suhtautumistapa olisi olla puuttumatta asiaan mitenkään ja vain yrittää hoitaa omat työnsä. Silloinhan hiljaa sallii tuon huonon käytöksen, josta varmasti kärsivät yhteisössä muutkin.
[/quote]
Jos tilanteessa elää ja työskentelee niin miten sitä voisi olla puuttumatta itse tilanteeseen. Sitä puuttuu ja elää tilanteessa vaikka ratkaisu olisikin olla puuttumatta tilanteeseen. Jos muut kärsivät niin jokaisen tulisi kysyä itseltään miksi se tekee niin kipeää olla erilaisen ihmisen kanssa töissä?
Eikö kypsä ihminen hyväksy myös äärimmäisen erilaiset ihmiset. Jos henkilö häiritsee työtä tai työnlaatua niin silloin työnjohto viimeistään puuttuu tilanteeseen. Näkisin että tässä nyt vain liioitellaan että tämä äkäpussi aiheuttaisi mitään tappioita työnlaadulle. Tietenkin jos työntekijän ego saa kolhun ja kolhun saaneena heittäytyy raajarikkoiseksi niin sehän on itseaiheutettu rampautuminen. Työntekijä on vain yksi akseli työpaikallaan ja pitää huolen että akseli toimii, jotta muut "akselit" voisivat muihin telakoitua. Egon tuominen omaan työtehtävään on pahimmanlaatuista kiusaa itse työlle. Työntekijän tulisi luopua työpaikallaan omasta minästä. Oma minä on kuin se vaate, joka jätetään vaatenaulakkoon, kun vaihdetaan työasu päälle.
MUISTAKAA TYÖROOLINNE!
Onko tämä selvä?
T: 11cm mies
Kun työnjohtohan ei välttämättä todellakaan puutu tuollaiseen ikävään ja huonoon tilanteeseen, ennen kuin on todella viimeinen pakko, ja ihan pahimmissa tapauksissa työnjohto on itsekin taidoiltaan alkeellisen suppea ja täysin huono, ja siellä henkilö toimii jopa itse esimerkkinä samoin. Voi siis vain äänestää jaloillaan. Ja voi olla että ongelma on joskus sieltä lähtöisin, kun hyviä esimiestaitoja ei kerta kaikkiaan ole, ja esimerkin antaa itse sairas pääpiru. Uskomattomien mätäpaiseiden annetaan vuodesta toiseen myrkyttää työyhteisöjen ilmapiirejä, tämä on niin nähty ihan omin silmin.
Ei se ole mitenkään puolusteltavissa oleva asia, tuo tuollaisen ap:n kuvaileman luonnevikaisen käytös. Äkäpussi on räikeää vähättelyä, tuollainen ihminen työpaikalla on MIELENVIKAINEN.
Valitettavasti 11mies on oikeassa. Työ työnä ja oma elämä erillään työstä. Työasioita ei pidä ottaa henkilökohtaisesti.
Mikäli työntekijä konkreettisesti häiritsee työnalaatua niin tilanteeseen pitää kutsua lainvalvoja.
Nyt näyttäisi siltä että akat ns. kanatappelee, eikä paikalla ole kukkoa, joka pitää järjestyksen yllä ja tarvittaessa ojentaa eukkoja.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:42"]
Kun työnjohtohan ei välttämättä todellakaan puutu tuollaiseen ikävään ja huonoon tilanteeseen, ennen kuin on todella viimeinen pakko, ja ihan pahimmissa tapauksissa työnjohto on itsekin taidoiltaan alkeellisen suppea ja täysin huono, ja siellä henkilö toimii jopa itse esimerkkinä samoin. Voi siis vain äänestää jaloillaan. Ja voi olla että ongelma on joskus sieltä lähtöisin, kun hyviä esimiestaitoja ei kerta kaikkiaan ole, ja esimerkin antaa itse sairas pääpiru. Uskomattomien mätäpaiseiden annetaan vuodesta toiseen myrkyttää työyhteisöjen ilmapiirejä, tämä on niin nähty ihan omin silmin.
Ei se ole mitenkään puolusteltavissa oleva asia, tuo tuollaisen ap:n kuvaileman luonnevikaisen käytös. Äkäpussi on räikeää vähättelyä, tuollainen ihminen työpaikalla on MIELENVIKAINEN.
[/quote]
Mitenkään ylimielisesti kommentoimatta...
Mielestäni sinä otat työsi liian henkilökohtaisesti. Tuollainen asenne lyhentää elinikääsi. Muista verenpaineesi.
Pidempi terveys ja pidempi työikä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:50"]
Valitettavasti 11mies on oikeassa. Työ työnä ja oma elämä erillään työstä. Työasioita ei pidä ottaa henkilökohtaisesti.
Mikäli työntekijä konkreettisesti häiritsee työnalaatua niin tilanteeseen pitää kutsua lainvalvoja.
Nyt näyttäisi siltä että akat ns. kanatappelee, eikä paikalla ole kukkoa, joka pitää järjestyksen yllä ja tarvittaessa ojentaa eukkoja.
[/quote]
eli olet sitä mieltä, jos joku puhuu huutaen sinulle, et sano hänelle, että anteeksi, mutta kuulen kyllä normaali puheäänelläkin
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:42"]
[/quote]
Mitenkään ylimielisesti kommentoimatta...
Mielestäni sinä otat työsi liian henkilökohtaisesti. Tuollainen asenne lyhentää elinikääsi. Muista verenpaineesi.
Pidempi terveys ja pidempi työikä.
[/quote]
Ai 11cm mies on palannut. Minä muuten tiedän, kuka olet
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:48"]
[/quote]
Olet asian ytimessä nyt. Kiusaajan käytöksen ignooraaminen on parasta lääkettä. Jossain vaiheessa kiusaaja ehkä tajuaa muuttaa käytöstään huomaavaisemmaksi. Eriasia on jos kiusaaminen on taistelua elämästä ja kuolemasta. Silloin pitää miettiä iskeäkö lopettava isku suoraan sydämeen. Onneksi työpaikka on eri, kuin esimerkiksi Bosnia.
- Veteraani
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:52"]
eli olet sitä mieltä, jos joku puhuu huutaen sinulle, et sano hänelle, että anteeksi, mutta kuulen kyllä normaali puheäänelläkin
[/quote]
Sen näkee siinä tilanteessa mitä teen. Yleensä hymyilen tuollaisessa tilanteessa ja teen työtäni. Mikään ei oikeastaan estä minua tekemästä työtäni. Toki sinulle sanon että älä sinä anna minusta väärää todistusta tai sellaista kuvaa mitä minä tekisin tai teen, kun et sinä sitä tiedä, kun et ole minä tai kukaan muukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:54"]
Onneksi työpaikka on eri, kuin esimerkiksi Bosnia.
- Veteraani
[/quote]
Bosniassa oli kovat paikat aikoinaan.
Vähän erilainen meininki, kuin ap:n työpaikalla.
Olen työpaikassa, jossa on lähes mahdotonta saada asioita hoidettua yhden työntekijän kanssa. Hänellä on niin kova kiire hyökätä ja rähistä, että ei pysty kuuntelemaan itse asiaa. Kun tuli taas kerran silmille, päätin että hoidan tästä lähtien työasiat hänen kanssaan esim sähköpostilla, vaikka se tuntuu hassulta kun olemme kaiket päivät parin metrin päässä toisistamme. En tiedä mistä tuollainen luonnevika kumpuaa, mutta todella rasittavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:56"]
Ap on paskainen ämmä.
[/quote]
Ei hän selvästikään ole, mutta selvästikin sinä olet samaa sarjaa näiden kuvottavien roskakasojen kanssa, jotka tahtovat pahansuopuudellaan pilata kaiken, mihin koskevat.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:21"]
Ei hän selvästikään ole, mutta selvästikin sinä olet samaa sarjaa näiden kuvottavien roskakasojen kanssa, jotka tahtovat pahansuopuudellaan pilata kaiken, mihin koskevat.
[/quote]
Sinä saat luvan olla hiljaa tässä keskustelussa. Mene perustamaan itsellesi oma keskustelusi, jossa saat päteä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:52"]
Aivan selvä narsisiti, ikävä kyllä. Luonnehäiriöinen. Ja on minullekin ikävä kyllä työelämästä tuttua tuo vastenmielisen sairas naistyyppi.
[/quote]
Olen samaa mieltä ap:sta. Ei kykene toimimaan työyhteisössä, joten ottaa työkaverit yksitellen "käsittelyyn" ja pyrkii lannistamaan heidät heti, jos omia toimiaan yhtään arvostellaan. Ap pitää työyhteisöä vallassaan vetoamalla kiltteyteen, joka oikeastaan on vain äärimmilleen vietyä itsetehostusta.