english club ala-asteella
Onko muilla kokemusta englannin kielen opiskelusta ala-asteella? Poikani on käynyt englanninkielisessä iltapäiväkerhossa nyt n. puoli vuotta. Greg Lane Languages järjestää kerhon ja poikani on tykännyt kerhosta ja ollut innostunut uudesta kielestä. Pojallani on kotona jo kaksi kieltä. Kuormittaako kolmas kieli lapseni oppimista vai pystyykö ekaluokkalainen käsittelemään kolmea kieltä samanaikaisesti?
Kommentit (5)
Minunkin tyttäreni on käynyt tämän syksyn samalla opettajalla, josta teillä jo olikin kokemusta. Mutta nyt harmikseni tyttäreni kertoi että luokassa on ollut niin kova meteli - siis joku yksittäinen oppilas ilmeisesti terrorisoi muita - ettei hän enää halua mennä sinne. Harmittaa kun minusta kaikki oli ulkopuolisen silmin sujunut ihan kivasti.
Niin ja jatkan vielä edelliseen viestiini että meilläkin on kotona kaksi äidinkieltä ja tämä englanti rinnalla eli tyttäreni on kolmikielisessä ympäristössä.
Kyllä kolme kieltä menee ihan hyvin. Lapseni luokalla on lapsi, jolla on lapsesta asti ollut 4 kieltä. Eli vanhemmat (ulkomaalaisia, eri maista, eri kielet) lisäksi suomi ja englanti ( päiväkodin ja myöhemmin koulun kieli) ja tietysti suomi.
Meidän kaksi lasta on ollut Greg Lanen kerhossa ja ovat oppineet englantia paljon enemmän kuin osasimme odottaa. Kävimme Englannissa lomalla ja lapset kommunikoivat siellä englanniksi. Meillä on suomi ja ruotsi jo kotikielinä ja nyt englantikin alkaa aueta lapsille. Omasta mielestäni lapset eivät voi osata liian montaa kieltä.
Minun kaksikieliset lapseni ja myös ystäväni tytär ovat myös käyneet Greg Lane Languagesin englannin kerhoissa. Ainakin minun lapseni ovat oppineet englantia kiitettävästi ja ystäväni on ollut tyytyväinen. Greg Overton on opettanut englantia niin, että oppiminen on ollut hauskaa sen sijaan, että lapset istuisivat pulpettiensa takana kerhon ajan. Ainakin minä voin suositella kolmannen kielen opettamista lapsille.