Perhetyön asiakkaat, millaista on perhetyö jota olette saaneet?
Siis kunnan tarjoama?
Minä olen ollut kovin pettynyt perhetyön laatuun. Meillä on kolme lasta joista keskimmäisellä autismin kirjon häiriö. Esikoinen alkoi hölmöilemään 14 vuotiaana ja jäi koulusta pois kasi luokalla. Olemme miehen kanssa työelämässä kumpikin, aamuisin kun kouluun pitäisi lähteä, jo töissä itse. Yritimme saada perhetyötä aamuksi, lapsen lähtöä varmistamaan. Se ei sopinut perhetyöntekijöille. He haluavat tulla klo 15:30 sohvalle istumaan ja juttelemaan aikuisten kanssa. Jaksoin 2 kk kestitä näitä sosionomeja kunnes sanoin että emme tarvitse apua. Mitään konkreettista apua emme saaneet missään vaiheessa.
Millaisia kokemuksia muilla on perhetyöstä, kävikö meille vain huono tuuri työntekijöiden suhteen, vai onko meno samanlaista muissakin perheissä?
Lastensuojelun asiakkaita emme ole.
Kommentit (175)
Pelkkää paskanjauhamista ja kyttäämistä. Juoruavat kaiken heti sossuille.
Mitään apua ei saanut.
Olen tähän asti luullut, että autismi johtuu hapenpuutteesta synnytyksessä.
Mitäpä jos itse kasvattaisitte lapsenne niin, että saisitte heidät sinne kouluun?
Yhteistä todella monelle perhetyön asiakkaalle on totaalinen avuttomuus, kyvyttömyys kasvattaa lasta ja auktoriteetin puute. Ne perhetyön tekijät eivät ole mitään siivoajia, joiden tehtävä on tulla siivoamaan ne teidän paskaläävät sillä aikaa kun äityli istuu partsilla röökillä tai käy laittamassa ostarilla kynsiään.
Ja minkä takia niitä pentuja pitää työntää maailmaan sulkemaan? Kun ei kyvyt ja rahat riitä edes sen ainoan kasvattamiseen niin se ei ainakaan auta asiaa, että niitä lapsia väännetään jokaiselle kaksilahkeiselle.
Ottakaa nyt itseänne niskasta kiinni ja olkaa läsnä lapsillenne ja kasvattakaa niitä, älkääkä aina odottako että joku muu sen tekee teidän puolesta! Ja jokaisella muka on aina joku diagnoosi. Lässynlässyn, suurin osa niistä kurittomista lapsista kaipaisi ainoastaan johdonmukaista ja luotettavaa kasvattaja eikä kaikessa periksi antavaa lapasta.
Meillä kävi jokin perhetyösosionomi juurikin myös kahvittelemassa. Meillä oli lapsia ja odotin kaksosia, mies sairastui vakavasti. Kaksosten synnyttyä olisin toivonut jotain kodinhoitoapua. Obviously olimme p.a. kun mies jäi työttömäksi ja talokin myytiin vain tappiolla, lastenhoitajia en osannut kunnolla etsiä koska yleensä tekivät oharit ennen ensimmäistä keikkaa. Perhetyöntekijä kävi meillä noin kerran kuussa istumassa kahvilla ja aina puhuttiin, että mitä kuuluu ja jos "ihan oikeasti" tahdon niin joku voisi tulla vaikka seuraksi lapsia vahtimaan. Ei kuulemma auttamaan kotitöissä, se ei sosiaalityöntekijän mielestä olisi minulle hyväksi?? Että joku voisi tulla joskus.... No ei tullut, lopulta kävi vielä niin, että ilmeisesti kiireinen sosionomi katsoi minun elämäni olevan niin mallillaan, etten mitään apua tarvitsekaan, perui yhdet kahvit eikä sopinut uutta tapaamista. Ajattelin, että antaa olla sitten. Taitaa olla aika tuurista kiinni kuka apua saa ja missä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sitähän perhetyön kuva on. Ei he tule siivoamaan tai patistamaan lasta kouluun. He tulevat keskustelemaan, tarkkailemaan avun tarvetta ja vievät näitä asioita sitten eteenpäin.
Mutta jos tarve on esim patistaa lapsi kouluun, miksi eivät suostu?
En ymmärrä.Koska se ei kuulu työnkuvaan. Muut asiat kuuluvat.
Tyhjänpäiväinen istuskelu ja kahvin ja pullan syöminen kuuluu?
No siis. Niin. He istuvat, keskustelevat ja tarkkailevat perhettä. Ei he siivoa, parista lapsia kouluun tai käytä ulkona. Sitä varten on kotiapu.
Perhetyö on tosiaan ihan eri asia kuin kotiapu. Ei siivoamiseen yms tarvita ammattikorkeakoulututkintoa. Eikä tosiaankaan siihen, että isoa lasta pitäisi patistaa kouluun.
jotkut tehtävät kuuluu vanhemmille. ei suomessa riitä julkiset varat esim. siihen, että kaikki teinit patistettaisiin kouluun ammattilaisvoimin. sen takia selvitellään, onko jotain pielessä, kun tuota hommaa ei saada hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos itse kasvattaisitte lapsenne niin, että saisitte heidät sinne kouluun?
Yhteistä todella monelle perhetyön asiakkaalle on totaalinen avuttomuus, kyvyttömyys kasvattaa lasta ja auktoriteetin puute. Ne perhetyön tekijät eivät ole mitään siivoajia, joiden tehtävä on tulla siivoamaan ne teidän paskaläävät sillä aikaa kun äityli istuu partsilla röökillä tai käy laittamassa ostarilla kynsiään.
Ja minkä takia niitä pentuja pitää työntää maailmaan sulkemaan? Kun ei kyvyt ja rahat riitä edes sen ainoan kasvattamiseen niin se ei ainakaan auta asiaa, että niitä lapsia väännetään jokaiselle kaksilahkeiselle.
Ottakaa nyt itseänne niskasta kiinni ja olkaa läsnä lapsillenne ja kasvattakaa niitä, älkääkä aina odottako että joku muu sen tekee teidän puolesta! Ja jokaisella muka on aina joku diagnoosi. Lässynlässyn, suurin osa niistä kurittomista lapsista kaipaisi ainoastaan johdonmukaista ja luotettavaa kasvattaja eikä kaikessa periksi antavaa lapasta.
Ei tässä kai kukaan ole odottanutkaan että joku muu kasvattaisi heidän lapsensa. Vanhemmat ihmettelevät verovaroin kustannettua kahvittelijoiden ammattikuntaa.
Vanhemmat tuskin haluavat lapsilleen minkäänlaisia diagnooseja. Kyllä niitä ehdotellaan neuvolasta ja kouluterveydenhuollosta - esimerkiksi jos lapsi on kovin hiljainen (ent. hyvin kasvatettu), ”ongelmaa” pitää tutkia ja löytää sopiva diagnoosi. Näin saadaan kahvittelijoille ”töitä”.
Teille eläneille pitää siis veronmaksajien maksaa siivoojankin kotiin. Aikuisen ADHD on typerää kuvittelua, lorvitauti ei mitään muuta.
Se on selvää, ettei sosionomien tehtävä ole siivota teidän paskoja. Ei todellakaan!
Aikuisen pitää jaksaa itse se tehdä.
Soskun työntekijät voivat antaa tukea ja ohjausta lasten hoitoon liittyen.
Jos ette jaksa kotia siivota - tilatkaa siivoja!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan lastensuojelun asiakkaita ja perhetyö on myös kahvittelua. Meillä oireileva lapsi on autismin kirjolla ja hänen ongelmansa liittyvät ahdistukseen, sosiaalisiin suhteisiin ja vuorovaikutukseen. Perhetyössä puhutaan noin viikoittain siitä, että kotona voisi puhua tunteista (joista meillä on aina puhuttukin). Viikon päästä sama uudelleen. Lapsen ahdistukseen, sosiaalisiin suhteisiin ja vuorovaikutuksen vaikeuksiin ei ole tullut apua.
Onko perhetyössä siis yleisestikin vallalla käsitys että autismi on seurausta siitä että perheessä ei ole puhuttu tunteista?
Ei meidän perhetyöntekijä syyllistä meitä lapsen vaikeuksista, mutta ei kai sitten löydä muitakaan keinoja tai apua niihin. Niin kannustaa puhumaan tunteista. Tarkoitus on kai, että tytön vuorovaikutustaidot paranevat siinä, mutta ei tämä ole ainakaan toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Siis sitähän perhetyön kuva on. Ei he tule siivoamaan tai patistamaan lasta kouluun. He tulevat keskustelemaan, tarkkailemaan avun tarvetta ja vievät näitä asioita sitten eteenpäin.
Kun on keskusteltu, kahviteltu ja tarkkailtu avun tarvetta, mitä se asioiden eteenpäin vienti tarkoittaa?
Käytännön esimerkit olisivat tässä tarpeen, jotta avun tarvitsijat tietäisivät, mitä on odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Teille eläneille pitää siis veronmaksajien maksaa siivoojankin kotiin. Aikuisen ADHD on typerää kuvittelua, lorvitauti ei mitään muuta.
Maksetaan ne vanhuksillekin ja niitä on jonninverran enemmän kuin lapsiperheitä, joissa on sairautta.
Esimerkiksi väen vängällä 100neliöisessä asunnossa asuvan vanhuksen kodin siivous ei liene veronmaksajille ihan ilmaista.
Kävivät istumassa ja ihmettelemässä miten meillä on niin siistiä ja kaunis koti. Parin kerran jälkeen totesivat etteivät osaa auttaa meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on keskusteltu, kahviteltu ja tarkkailtu avun tarvetta, mitä se asioiden eteenpäin vienti tarkoittaa?
Käytännön esimerkit olisivat tässä tarpeen, jotta avun tarvitsijat tietäisivät, mitä on odotettavissa.
Viekää ite ne asianne eteenpäin, on se kumma kun ulkoistatte kaiken yhteiskunnalle.
Sosionomi tyttöset eivät ole mtn siivoja orjia tai teidän lastenne leikittäjiä. Tarkoitus on antaa perheelle työkaluja itse selvitä siitä arjesta ja vahvistaa perheen vuorovaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan ne vanhuksillekin ja niitä on jonninverran enemmän kuin lapsiperheitä, joissa on sairautta.
Esimerkiksi väen vängällä 100neliöisessä asunnossa asuvan vanhuksen kodin siivous ei liene veronmaksajille ihan ilmaista.
Ainakin Helsingissä kaupungin kotipalvelussa riittää näissä puuhaa. Siivoukset, pyykinpesut, lakanoiden vaihdot, kaksi lämmintä ateriaa päivässä tuodaan kotiin. Mummo itse viettää aikaa kauppakeskuksessa kahvitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ymmärrätkö, että noihin hommiin ei ole tulijoita? Vaikka nyt päätettäisiin, että palkataan 10 000 teinien persiillepotkijaa tai kotien siivoojaa, ei olisi hakijoita. Ja mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa työtön ei noihin hommiin edes sopisi. Ei edes laitoksissa olevien hoitajiksi saatika ihmisten yksityisasuntoihin päästettäviksi. Vai haluaisitko itse jonkun lähiökuppilan Reiskan lapsiasi hoitamaan tai muutenkaan kotiisi puuhastelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön esimerkit olisivat tässä tarpeen, jotta avun tarvitsijat tietäisivät, mitä on odotettavissa.Viekää ite ne asianne eteenpäin, on se kumma kun ulkoistatte kaiken yhteiskunnalle.
Sosionomi tyttöset eivät ole mtn siivoja orjia tai teidän lastenne leikittäjiä. Tarkoitus on antaa perheelle työkaluja itse selvitä siitä arjesta ja vahvistaa perheen vuorovaikutusta.
Kysymys kuuluukin: mihin sosionomi-tyttösiä tarvitaan? Kun perhe tarvitsee siivoojan, sos.tyttösen tehtävä on järjestää sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön esimerkit olisivat tässä tarpeen, jotta avun tarvitsijat tietäisivät, mitä on odotettavissa.Viekää ite ne asianne eteenpäin, on se kumma kun ulkoistatte kaiken yhteiskunnalle.
Kun ne ongelmat perheessä ja perheen vuorovaikutuksessa aika usein johtuvat uupumuksesta. Ja se uupumus taas johtuu liiallisesta työmäärästä, yleensä perheen äidillä. Tällöin avain solmun aukaisuun olisi käytännön apu joko lastenhoidon tai siivouksen muodossa, mutta jostain syystä on paljon helpompaa saada korkeasti koulutettu (ja yhteiskunnalle kallis) työntekijä toteamaan avun tarve ja ongelmat kerta toisensa jälkeen kuin vähän koulutettu ihminen konkreettisesti ratkaisemaan niitä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ymmärrätkö, että noihin hommiin ei ole tulijoita? Vaikka nyt päätettäisiin, että palkataan 10 000 teinien persiillepotkijaa tai kotien siivoojaa, ei olisi hakijoita. Ja mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa työtön ei noihin hommiin edes sopisi. Ei edes laitoksissa olevien hoitajiksi saatika ihmisten yksityisasuntoihin päästettäviksi. Vai haluaisitko itse jonkun lähiökuppilan Reiskan lapsiasi hoitamaan tai muutenkaan kotiisi puuhastelemaan?
Vanhuspuolelta moni siirtyy varmasti mielihyvin lapsiperheen avuksi. Vanhuksissa oli menneisyys.
Miksette kasvattaneet lasta kun se oli nuorempi. Ei tuommoinen koulupinnari enää mitään opi. Parempi päästää se vaan sinne helsingin keskustaan 100 kaltaisensa kanssa mummoja potkimaan.