18v asuu kotona
Tilanne se että 18v asuu mun kanssa ja kirjoittaa nyt keväällä, ex on maksanut elareita.
Onko paikalla ketään jolla sama tilanne, onko ex maksanut elareita edelleen vai lopettanut kun opiskelu lukiossa on ohi?
Olen täysin pulassa jos elarit lakkaa, poika harrastaa urheilua ja syö aika hirmuisesti, vaihtoehtona on että muuttaa isälleen.
Itse olen työtön, ansiosidonnaisella toistaiseksi.
Kommentit (16)
Eikö exän kanss avoisi keskustella asiasta? Ei vanhemmuus lopu 18-vuotispäivään.
Miksi poikasi ei muuta omilleen!? Aikuinen ihminen! Menisi töihin kesäksi, syksyllä kouluun ja hakisi opintotukea asumislisineen ja opintolainoineen.
Mistä näitä uusavuttomia tulee..
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:55"]Miksi poikasi ei muuta omilleen!? Aikuinen ihminen! Menisi töihin kesäksi, syksyllä kouluun ja hakisi opintotukea asumislisineen ja opintolainoineen.
Mistä näitä uusavuttomia tulee..
[/quote]
Ei ole uusavuttomuutta, jos ei oitis lukion jälkeen pysty muuttamaan omilleen.
Kesätöitä voisi harkita pojalle?
Poika hakee töitä koko ajan, oli tänäänkin työhaastattelussa.
Tarkoitus on että olisi töissä tammikuuhun asti, silloin menee inttiin, opiskelupaikkaa hakee myös.
JOS ei saa töitä niin pulassa ollaan, hakijoita riittää.
Täytyy ottaa puheeksi exän kanssa, ja en todellakaan ole ajamassa pois kotoaan, saa asua niin kauan kuin opiskelut on ohi.
AP
Aika normaali tilanne, että abiturientti asuu kotona, mutta tietenkään AV-mammojen piireissä tämä ei ole näköjään tapana.
No tottakai saa asua kotonaan mutta en minä ainakaan mitään elareita tingannut, maksoin ruoan ja kirjat ja osan vaatteista, abi meni töihin ja maksoi huvituksensa.
Entäs sinä, kai sinäkin töitä haet?
Poika voi pyytää isältään koulutustukea toisen asteen opintojen ajaksi.
Ks.kohta Koulutusavustus
Lapsihan voi hakea myös opintolainaa (se on 300 euroa/kk) kun on 18 ja asuu kotona.
Kai olette nyt jo hakeneet opintotukea? Pitäisi saada noilla perusteilla (eli vaikka vanhempien tulot vielä vaikuttaakin). Ja oletteko hakeneet ja saaneet asumistukea?
Musta on parempi että asuu kotona kuin on kodittomana.
Jos toisen asteen tutkinto vielä kesken, niin voi saada niin sanottua koulutusavustusta isältä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:24"]
Aika normaali tilanne, että abiturientti asuu kotona, mutta tietenkään AV-mammojen piireissä tämä ei ole näköjään tapana.
[/quote] No tämähän riippuu täysin mamman tulotasosta. Jos on varaa, niin siinähän kersat asuu vaikka 3-kymppisiks. Vaan jos on köyhä (yh)mamma, niin silloin aikuinen lapsi menee töihin, tai muuttaa pois. As simple as that.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:28"]
[/quote] No tämähän riippuu täysin mamman tulotasosta. Jos on varaa, niin siinähän kersat asuu vaikka 3-kymppisiks. Vaan jos on köyhä (yh)mamma, niin silloin aikuinen lapsi menee töihin, tai muuttaa pois. As simple as that.
[/quote]
Kolmekymppinen on vähän eri asia kuin abiturientti, jolla ei ole esim. ammatillista koulutusta. Aika harvinaista se on, että 18-vuotias potkitaan kotoa pois.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:28"]
[/quote]
Kolmekymppinen on vähän eri asia kuin abiturientti, jolla ei ole esim. ammatillista koulutusta. Aika harvinaista se on, että 18-vuotias potkitaan kotoa pois.
[/quote]
No lukion sijasta olisi voinut suorittaa ammatin tai kaksoistutkinnon. Ja mitä läheltä monia olen seurannut, huonoiten elämässä pärjäävät ne jotka asustelivat aikuisina äidin nurkissa.. Elämä ja asioiden hoitaminen tuli liian kovana yllätyksenä.
Saa opintotukea ja se auttaa paljon, itse haen ihan jatkuvasti töitä, ikavä kyllä jopa siivoojan paikasta tulee ilmoitus, kiitos mutta...
Meitä työttömiä on aika paljon, itse olen iältäni 55v ja kansakoulupohja, työhistoriaa jo 40 vuotta...
AP
Aikuinen elättää itse itsensä.