Kiusasivatko opettajat sinua koulussa?
Muutama aito sadisti on tullut tavattua matkan varrella, enemmän varmaankin sellaisia, jotka eivät tienneet kuinka pahasti kommentit ja käytös voivat satuttaa, esimerkiksi liikkamaikan ivailu ja silmien pyörittelyt vuosien ajan kun en yksinkertaisesti pärjännyt missään lajissa.
Kommentit (29)
Eivät kiusanneet. Joitain opettajia kävi sääliksi, kun oppilaat kiusasivat heitä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 19:24"]
Vaikka kävisi vain peruskoulun, suomalainen tapaa useita kymmeniä opettajia helposti. Miten he kaikki voisivat olla kiusaajia? Minua eivät opettajat ole kiusanneet, jokunen lääkäri ja sairaanhoitaja kyllä, mutta en hoitoalan ihmisiäkään lähtisi leimaamaan. Ja paskamaisimmat ihmiset, joita olen tavannut, ovat olleet perinteisillä miesten aloilla. Metallipuoli vetää kusipäitä kokeukseni mukaan. Mutta varmasti alalla on myös lämpimiä ja fiksuja tapauksia. Luitteko muuten siiitä tutkimuksesta, jonka mukaan murrosikäine saattaa tulkita kiusaamiseksi ja ilkeilyksi täysi ystävällisiä puheita ja ilmeitä? Kasvonilmeiden tulkitseminen heikkenee murkuilla.
[/quote]
Opettajan kiusaaminen loppui, kun siirryin ylä-asteelle.Ja luulen että se kiusaaminen johtui opettajan omista kotona opituista asenteista, nämä tapahtuivat 80-luvulla.
Oli meillä muutama aidosti ihana opettaja, ja muut siitä keskiväliltä ja sitte tämä yksi mulkero, joka pilkkasi kaikkea erilaista ihan avoimesti.Ihmetytti luokkakokouksessa, kuinka nämä vanhat hikarit ylistivät opettajan ihanuutta.Eivät ehkä tajunneet sitä kiusaamista, koska se ei ikinä kohdistunut heihin.
olinkohan numero 11
Opettaja aloitti kiusaamisen kertomalla luokan kuullen tosi noloja asioita perheestäni. Hän oli ollut vuosikaudet ilmiriidoissa isäni kanssa ja kosti sen minulle ja se näkyi myös arvosanoissa. Nykyaikana vastaavaa ei varmasti voisi enää tapahtua.
Tilanne oli ihan kauhea, enkä tiennyt ketään jolle olisin voinut siitä puhua, koska vanhempani eivät olleet puheväleissä opettajan kanssa ja pienessä kyläkoulussa muut opettajat olivat opettajan puolella.
Jouduin tosi pahasti koulukiusatuksi ja itsetuntoni oli niin huono että se jatkui vielä koulunvaihdon jälkeen.
Tämä ruotsinope oli lukiossa, ja me olimme siis jo 16-19v. Hän oli oikeasti erittäin omituinen ihminen, omassa elmässäänkin. Ja erittäin huono ope. Mutta muodollisesti hyvin pätevä. Oli väitöskirja vaiheessa kielenopinnoissaan, kun jostain syystä hakeutuikin opettajaksi. Teki myös oppikirjoja, jotka tosin jäivät väheiselle käytölle. Rehtori tiesi kyllä hyvin missä mennään, ja nähtävästi sai välillä open hiukan ruotuun. Mutta eihän virassa olevasta opettajasta oikein pääse eroon, ellei virkavirhettä tee.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 19:24"]
Vaikka kävisi vain peruskoulun, suomalainen tapaa useita kymmeniä opettajia helposti. Miten he kaikki voisivat olla kiusaajia? Minua eivät opettajat ole kiusanneet, jokunen lääkäri ja sairaanhoitaja kyllä, mutta en hoitoalan ihmisiäkään lähtisi leimaamaan. Ja paskamaisimmat ihmiset, joita olen tavannut, ovat olleet perinteisillä miesten aloilla. Metallipuoli vetää kusipäitä kokeukseni mukaan. Mutta varmasti alalla on myös lämpimiä ja fiksuja tapauksia. Luitteko muuten siiitä tutkimuksesta, jonka mukaan murrosikäine saattaa tulkita kiusaamiseksi ja ilkeilyksi täysi ystävällisiä puheita ja ilmeitä? Kasvonilmeiden tulkitseminen heikkenee murkuilla.
[/quote]
Ja sanoisin vielä, että lapsia on helppo kiusata, kun eivät sitä edes itse välttämättä tajua, aikuiset sanoisivat vastaan.Opettaja kiusasi ainoastaan suljetussa luokassa.
Minua ei ole opettajat kiusanneet. Muutama sellainen ikävästi joillekin oppilaille sanova on matkan varrelle sattunut, yläasteen liikunnan opettaja ja lukion ruotsin opettaja. Nämä ovat voineet jollekin jotain aiheuttaakin, mutta minä pikemminkin taisin haastaa nämä tapaukset ja toisaalta en ihan pienestä ottanut itseeni, yleensä vaan kiehahdin...
Minä muistan montaa kannustavaa opettajaa matkan varrella. Ovat jaksaneet yrittää ja kehua siitäkin huolimatta että 20-30v sitten koulussa oli vielä vanhoja kasvatusmetodeja, jotka ehkä toivat silmätikuksi erityisesti ne heikosti pärjäävät.
Minua ei opettajat kiusanneet. Lukiossa meillä oli kuitenkin ruotsin opettaja, joka oli suorastaan ilkeä heikommille oppilaille. Yhtä hyvää ystävääni hän kiusasi erityisen paljon, mikä tuntui pahalta ja aiheutti minullekin päänsärkyä. Usein päänsärky jo aamulla,'ruotsi-päivinä", mutta viimeistään ruotsin tunnin jälkeen. Muutaman kerran oksensin tunnun jälkeen. Ja minä olin se hyvä oppilas, joka sai kahtena vuonna ruotsin stipendin.
Olikohan meillä sama ruotsinope?:-)