Voiko kohta 4 viikon ikäiselle tarjota tuttia?
Meillä monta pientä lasta jotka eivät tuttia ole saaneet mutta nyt on käynyt mielessä... Kunnon ruokailun jälkeen vauva monesti haluaa vielä rintaa, ei syö kuin noin 5min, ja taas nukkuu ja taas saattaa nukahtaa heti rinnalle. Yöllä samaa. Useamminkin. Tuntuu etten välillä ehdi muuta tekemään! Niin suloista ja ihanaa kuin tämä onkin, mun pitäs ehtii tekee muutakin.. Mitä mun täytys tehä? Otan heti kyllä rinnalle mutta tuntuu jotkut kerrat "turhilta"? Yhtäkkiä on paljon hereilläkin :) Laskin alas mutta nosti välittömästi metelin kun sylistä laskin.. Miten en muista muitten lasteni olleen tällaisia "tissiposkia"?
Kommentit (17)
Me annettiin tuttia jo vastasyntyneelle. Ei se pilalle mennyt.
Totta kai voit tarjota tuttia. Jos lapsella on kova imemisen tarve, niin ei siihen oikein mikään muu auta kuin tutti. Ei ainakaan meillä auttanut.
Tutti vaan kehiin niin saat paremmin levättyä itsekin. Ei tutti ole mitenkään haitallinen, kunhan ei sitä nyt kouluun asti syö... ;)
No kun en oo "muka" varma onko nälkä vai vain imemisentarve.. Painoa kyllä neuvolan mielestä tullut ok. Huolissani vaan painonnoususta, jospa sitä ei luota oman maidon riittävyyteen..?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:11"]No kun en oo "muka" varma onko nälkä vai vain imemisentarve.. Painoa kyllä neuvolan mielestä tullut ok. Huolissani vaan painonnoususta, jospa sitä ei luota oman maidon riittävyyteen..?
[/quote]Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:10"]Tutti vaan kehiin niin saat paremmin levättyä itsekin. Ei tutti ole mitenkään haitallinen, kunhan ei sitä nyt kouluun asti syö... ;)
[/quote]Ok, sitten vierottumisjuttu edessä? :D Kyllä huomaa että kaikki ihanuudet on erilaisia <3
Tutti suuhun ja jos kasvu ok ei ongelmaa. Muista juoda riittävästi nesteitä, vettä join itse ja ei pelkoa maidon loppumisesta.
Tissi ei ole huvitutti ainakaan meillä
Mä en kuulemma suostunut syömään vauvana tuttia. Nyt mulla on täydellinen hammasrivistö.
Anna tutti, jos imuote on kunnossa eikä siis ole pelkoa, että lapsi unohtaa, miten imeä rintaa. Huolehdi sitten vaan, että vauva saa muuten säännöllisesti maitoa, esim. neljän tunnin välein (tai kolmen tunnin, ihan riippuen teidän rytmistä) ja seuraa vauvan painonnousua.
Itse annoin vauvalle tutin, kun ikää oli kahdeksan viikkoa, mutta rinnasta imeminen, imuote ym., oli pitkään hakusassa, koska vauva oli pieni ja keskonen. Tutti jäi pois vähän alle 2-vuotiaana ongelmitta (tuttia ei enää annettu ulkona, sitten tutti annettiin vain nukkumaan mennessä, sitten kehitettiin isojen lasten nukkumarituaaleja, kuten iltasatu ja tutti unohdettiin).
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:10"]
Tutti vaan kehiin niin saat paremmin levättyä itsekin. Ei tutti ole mitenkään haitallinen, kunhan ei sitä nyt kouluun asti syö... ;)
[/quote]
tutti on suorastaan hyödyllinen.
amerikkalaisen tutkimuksen mukaan tuttilapsilla on pienempi mahd. kohdata kätkytkuolema kuin tutittomalla.
Mikä varmaan on totta, sillä tuttilapset oppivat varhain nenän kautta hengityksen paremmin kuin tutittomat.
Tutti on vain korvike joka keksittiin aikoinaan.
On väärin opettaa vauva tutille.
Niih :/ Tääsä sitä nyt pohdiskellaan...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:10"]Tutti vaan kehiin niin saat paremmin levättyä itsekin. Ei tutti ole mitenkään haitallinen, kunhan ei sitä nyt kouluun asti syö... ;)
[/quote]Ok, sitten vierottumisjuttu edessä? :D Kyllä huomaa että kaikki ihanuudet on erilaisia <3
[/quote]
Kummastahan helpompi vieroittaa, tutista vai peukalosta/nyrkistä, jota moni syö jos ei tuttia saa? Meillä sitä paitsi tuo kaamea, raskas vieroitus oli yhdet puolen tunnin huudot. Että ei se aina oo niin vaikeaa...
Meillä vauva käyttää tuttia selvästi vain "huvitteluun" eli jos on nälkäinen niin ei silloin tuttia huoli vaan kiljuu tissiä. Eli ei saa vähemmän ruokaa vaikka tutinmussuttaja onkin. On kasvanut tasaisesti 0- käyrällä.
Mä en koskaan ole tavannut pekalonimijää, sellaista joka olisi tuttia saanut. Sellaisia taas olen, jotka tutista vieroituttuaan ovat siirtyneet peukaloon, onkin useita.
Up!