Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi ihminen sanoi että ei uskon minun soittavan pianoa koska en pysty soittamaan hänen pyynnöstään yhtä biisiä

Vierailija
09.11.2020 |

Kuulemma jos on oikeasti hyvä soittamaan niin pystyy soittamaan minkä tahansa kappaleen (ilman harjoittelua)

Esim osaisi soittaa bohemian rhapsodyn improna tms

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää oli 12 v?

Vierailija
2/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeasti hyvät pop-pianistit soittavat Bohemian Rhapsodyn tuosta noin. Se pianoballadi-osa on varsin simppeli , ja käytännössä kaikki pop-pianoa soittavat lienevät sitä jossain vaiheessa takoneet.

Mutta harvapa meistä harrastajapianeisteista väittääkään olevansa ”oikeasti hyvä”. Omaksi iloksi minä ainakin soittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeasti hyvät pop-pianistit soittavat Bohemian Rhapsodyn tuosta noin. Se pianoballadi-osa on varsin simppeli , ja käytännössä kaikki pop-pianoa soittavat lienevät sitä jossain vaiheessa takoneet.

Mutta harvapa meistä harrastajapianeisteista väittääkään olevansa ”oikeasti hyvä”. Omaksi iloksi minä ainakin soittelen.

Ahaa, ja sitä ”alempana” olevat eivät osaa soittaa pianoa? Mielenkiintoista. Plus että taitavimmat pianistit eivät ole mitään pop-pianisteja.

Vierailija
4/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pop-pianisti ei ole mikään oikea pianisti. Kuka tahansa jolla on 10 sormea osaa soittaa pop biisejä. 

Vierailija
5/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, ja sitä ”alempana” olevat eivät osaa soittaa pianoa? Mielenkiintoista. Plus että taitavimmat pianistit eivät ole mitään pop-pianisteja.

En kyllä ymmärrä, mikä on pointtisi. Mutta kyllä hyvä pianisti pystyy soittamaan pop-kappaleita korvakuulolta.

Vierailija
6/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö klassisen pianistin osata soittaa tuosta noin vaan kaikki pop biisit?  Jos ei pysty, niin voiko silloin väittää olevansa hyvä pianisti?

Vierailija
7/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavimmat pianistit eivät todellakaan ole mitään pop-pianisteja, vaan klassisia pianisteja. Soittavat musiikkiopistossa tai konservatoriossa. Ensin perustasot 1, 2 ja 3. Ja sitten musiikkiopistotasot.

Vierailija
8/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavimmat pianistit eivät todellakaan ole mitään pop-pianisteja, vaan klassisia pianisteja. Soittavat musiikkiopistossa tai konservatoriossa. Ensin perustasot 1, 2 ja 3. Ja sitten musiikkiopistotasot.

Taitavimmat pianistit eivät soita musiikkiopistossa tai konservatoriossa vaan ovat esiintyviä taiteilijoita. Opistotaso ei riitä nykyään edes opettajan papereihin.

Ja sitä pop-pianoakin voi opiskella maisteriksi saakka.

Vierailija
9/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pop-pianisti ei ole mikään oikea pianisti. Kuka tahansa jolla on 10 sormea osaa soittaa pop biisejä. 

No joo, näitä viimeksi kuluneiden 30 vuoden aikana julkaistuja pop-biisejä. Mutta aikoinaan niissä oli ihan musiikkiakin ja sävellyksiä.

Vierailija
10/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö klassisen pianistin osata soittaa tuosta noin vaan kaikki pop biisit?  Jos ei pysty, niin voiko silloin väittää olevansa hyvä pianisti?

Kyllä, jos annetaan nuotit.

Vierailija
11/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kertaa nuoteista soittamista kutsutaan Prima vistaksi. Se tehdään aina tutkinnoissa. Soitat aina prima vistana astetta helpomman kappaleen, kuin millä asteella itse olet. Ohis.

Vierailija
12/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassisen koulutuksen saanut pianisti vetäisee kyllä tämän mainitun Bohemian Rhapsodyn lapuista prima vistana tarvittaessa.

Korvakuulolta soitto on sitten oma taiteenlajinsa. Toiset sitä ovat treenanneet ja toiset eivät.

Vierailija
13/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kertaa nuoteista soittamista kutsutaan Prima vistaksi. Se tehdään aina tutkinnoissa. Soitat aina prima vistana astetta helpomman kappaleen, kuin millä asteella itse olet. Ohis.

Nykyäänhän perustasolla ei enää edes ole tutkintoja. Ohis myös.

Vierailija
14/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko youtubessa instrumentaaleja pianosovituksia räppibiiseistä?

Vierailija
15/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paljon porukkaa, joilla tutkinnot jäävät suorittamatta tuon prima vista -osuuden vuoksi? Olin lusmu pianonsoittaja ja soittelin pianoläksyt häthätää puolessa tunnissa edellisenä iltana, kunnes tuli teini-ikä ja lopetin. Jotenkin en usko että ikipäivänä pystyisin mitään yhtään monimutkaisempaa soittamaan nuoteista änkyttämättä pahasti, ja ilman miljoonaa eikua.

Paljonko pitää soittaa, että alkaa nuottien lukeminen sujua niin hyvin, että pystyy soittamaan kylmiltään kaikenlaista? Olenkohan jotenkin nuottisokea? 

Vierailija
16/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitavimmat pianistit eivät soita musiikkiopistossa tai konservatoriossa vaan ovat esiintyviä taiteilijoita. Opistotaso ei riitä nykyään edes opettajan papereihin.

Ja sitä pop-pianoakin voi opiskella maisteriksi saakka.

Musikaalisimmat pianistit ovat esiintyviä jazz-artisteja, kuten joku Iiro Rantala. Korvalta soitossa tarvitaan erityisesti musikaalisuutta, ei ulkoa nuoteista opittuja sormituksia.

Vierailija
17/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paljon porukkaa, joilla tutkinnot jäävät suorittamatta tuon prima vista -osuuden vuoksi? Olin lusmu pianonsoittaja ja soittelin pianoläksyt häthätää puolessa tunnissa edellisenä iltana, kunnes tuli teini-ikä ja lopetin. Jotenkin en usko että ikipäivänä pystyisin mitään yhtään monimutkaisempaa soittamaan nuoteista änkyttämättä pahasti, ja ilman miljoonaa eikua.

Paljonko pitää soittaa, että alkaa nuottien lukeminen sujua niin hyvin, että pystyy soittamaan kylmiltään kaikenlaista? Olenkohan jotenkin nuottisokea? 

Minä olin aina laiska harjoittelemaan, mutta prima vista meni loistavasti. Varmaan tuli treenattua sitä melkein joka soittotunnilla, kun oli läksyt retuperällä... Toki soittelin paljon toivelaulukirjakamaa, siinähän sitä oppi.

Nykyään systeemi on erilainen. Varsinaisia tutkintoja prima vistoineen ei ole, mutta vapaata säestystä ja improa kuuluu ihan normaaliopetukseen. Paketista voi räätälöidä haluamansa, jos ei tähtää ammattiin.

Vierailija
18/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aina laiska harjoittelemaan, mutta prima vista meni loistavasti. Varmaan tuli treenattua sitä melkein joka soittotunnilla, kun oli läksyt retuperällä... Toki soittelin paljon toivelaulukirjakamaa, siinähän sitä oppi.

Nykyään systeemi on erilainen. Varsinaisia tutkintoja prima vistoineen ei ole, mutta vapaata säestystä ja improa kuuluu ihan normaaliopetukseen. Paketista voi räätälöidä haluamansa, jos ei tähtää ammattiin.

Tulipa makea nauru, oikein huojentavaa oli lukea. Opettajani kuoli sydänkohtaukseen joulutauolla, olin 12-vuotiaana vähintään puoliksi vakuuttunut, että se johtui laiskuudestani, olin niin sietämätön oppilas. Taidan edelleen keski-ikäisenä jossain aivoni peräkomerossa uskoa niin.

Kyllähän taisi itsellekin joskus käydä niin, että ensinäkelmältä soittamiseksi meni tunnilla... oi jessus miten sitä häpesi, ja samaan aikaan ihmetteli, miksei ottanut senvertaa opiksi, että olisi joka päivä soittanut vaikka sitten viisi minuuttia, kunhan olisi edes avannut kannen.

Ehkä ne toivelaulut olisivat pelastaneet minutkin.