Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa personal traineria tai muuta palvelua täysin rapakuntoiselle ihmiselle

Vierailija
09.11.2020 |

25 kiloa ylipainoa, aina väsynyt, en saa itseäni liikkumaan säännöllisesti, kaikkia nivelet särkee ja rutisee, olen viime vuodet vain maannut masentuneena sängyssä.

Nyt masennus on helpottanut. (Kiitos lääkkeet!) Haluaisin saada itseni edes jonkinlaiseen fyysiseen kuntoon. Mitään peruskuntoa ei enää ole, hengästy pelkästään puhuessakin jo. En osaa yksin enkä usko että jaksaisin ilman apua.

Voinko palkata jonkun ihmisen suunnittelemaan mulle liikunnat ja ruoat. Siis oikein rautalangasta väännettynä, ettei mun tarvitse tehdä muuta kuin syödä mitä se sanoo ja liikkua niin kuin se käskee?

Ja tosiaan, olen niin huonossa kunnossa, etten pysty edes kyykkyyn menemään, niin mitkään netin jumppaohjeet ei ees käy, kun niissä on kaikissa 100% varmasti liikkeitä, joissa pitää saada polvet kyykkyasentoon.

Mä ihan ihan ihan oikeesti haluaisin muuttua mutten osaa. Mihin voisin ottaa yhteyttä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntosaleilla niitä pyörii eli lähimpään sellaiseen yhteys.

Tsemppiä!

Vierailija
2/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä vartenhan ne ikään kuin on ylipäätään olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat valita, niin löytyyhän noita yksityisiä pilvin pimein. Kuntosalien listoilta ihan.

Jos et halua maksaa suuria summia, niin kuntien ja kaupungin liikuntatoimesta voi löytää liikuntaneuvoja, jonka kanssa voi lähteä kartoittamaan tilannetta. Itse tehnyt näin ja 34kg kevyempänä.

Vierailija
4/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Personal traineriin vaan yhteyttä ottamaan! Osa heidän työstään on auttaa juurikin kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa olevia ihmisiä.

Vierailija
5/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin nollasta. Alussa oli 65 kg ylipainoa. Kun olin saanut 30 kg pois, aloin kävellä. Tunti päivässä. Koska minulla oli polvissa kulumaa oli pakko ensin laihduttaa ennen liikuntaa... (tämä vain minun kokemus)

Kun kävely sujui jo ripeään tahtiin (1-2 tuntia 3-5 krt viikossa) palkkasin PT:n. Ei tehty salia, vaan varovasti oman kehon painolla. Sitten kun peruskunto oli saatu alettiin myös saliharjoittelu.

Nyt olen normaalipainosta ja juuri tein virallisen testin Työhyvinvoinnin laitoksen kuntotestin. Sain parhaimman arvosanan: kunto erinomainen.

Vierailija
6/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskuntoa kannattaa lähteä kehittämään kävelylenkeillä. Puolituntia kävelyä päivässä, niin kunto alkaa siitä pikkuhiljaa kehittymään. Tästä pitäisi tulla jokapäiväinen rutiini, eikä vain silloin tällöin.

Vierailija
7/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärrä ongelmaasi. Pelkäätkö, ettet viitsi yksinäsi viedä asiaa eteenpäin, ja haluat siirtää vastuun jollekin toiselle? Siinä on riskinä, että petyt tyyppiin tai ohjeisiin ja sitten lakkaat tekemästä taas mitään. Tai sitten aloitat kunnianhimoisesti, mutta lannistut viikossa kahdessa ja päätät, ettei sinusta ole mihinkään.

Mikset ottaisi oikeasti vastuuta itsestäsi, se tuntuu paljon paremmalle kunhan pääset alkukankeudesta. Mietit hartaasti sitä, että aikuisena sinun pitää olla itse oma isäsi ja äitisi ja opetella hyväksymään itsesi ja hellimään itseäsi sellaisilla tavoilla, jotka tekevät oikeasti hyvää.

Jos et pääse kyykkyyn, etsi jokin paikka, josta saat tukea. Esimerkiksi peräkärryn laita tms kaide, joka on sopivalla korkeudella. Pidät käsillä vastaan, ja laskeudut vain senverran kuin tuntuu hyvältä, ja vipuat itsesi samantien ylös, käsillä auttaen. Ei ole silloin niin rankkaa polville. Ja ennen kuin aloitat kyykkyharjoitukset, nostelet ensin polvia kohti rintaa, teet kevyitä venyttely- ja jumppaliikkeitä kotiaskareita tehdessä, laitat musan soimaan ja tanssit koko ajan keksien päästäsi uusia liikkeitä, jne. Aloitat vähästä, ja nauttien joka hetkestä ylpeänä, että teit sen ihan ite.

Sama syömisten suhteen. Lisäät joka päivä jotain uutta, vähän. Tai joka toinen päivä, jos et jaksa keskittyä. Ei ole vaarallista, jos menee viikko vanhaan malliin, sitten jatkat taas. Eli rennosti. Ei liian vakavissaan.

Vierailija
8/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! Eniten pelottaa se, että mulle nauretaan. Olen nähnyt personal trainereita vain sellaisilla hyväkuntoisilla ihmisillä, jotka haluaa vieläkin parempikuntoisemmiksi. Pelkään myös sitä, että saan liian rankat ohjeet vaikka sanoisin, että olen ihan paskakunnossa. Ja myös sitä pelkään, että ilman mitään ohjeita en tiedä yhtään, mitä pitäisi tehdä/syödä ja iso yrittäminen menisi pieleen. Kauhea pelko taustalla koko ajan, koska häpeän itseäni niin paljon. Ap

Vierailija
9/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelystä se lähtee. Kuntopyörä myös hyvä hankinta. Pikkuhiljaa kunto kasvaa ja siinä vaiheessa liikuntakin jo maistuu, tekee mieli intervalli-liikuntaa jne

Sykekello on hyvä hankinta. 80 % alhaisella sykealueella ja 20 % kovempaa tehoa, siihen kun peruskuntoa alkaa olla.

Vierailija
10/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa noista sykkeistä. Paljon on tietoa netissä ja asiallisia valmennuksiakin. Muista aloittaa oikeasti rauhallisesti. Metsässä kävely palkitsee myös mieltä ja terveyttä! Tsemppiä! Et oo ainoo rapakunnosta aloittanut.

Vierailija
11/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen personal trainer osaa kyllä pitää huolen sinusta. Kyllä heillä käy myös huonokuntoisia asiakkaita. Olen tavannut personal trainerin, joka oli koulutukseltaan myös fysioterapeutti. Sellainen voisi olla sinulle hyvä.

Vierailija
12/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fitfarmilla on Rapakunnosta eroon nettivalmennus. Se voisi sopia sinulle!

Vierailija
13/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoista! Tulipa hyvä mieli :)  Taidanpa huomenna rohkaistua etsimään sopivaa traineria itselleni.

Vierailija
14/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Personal trainerit yleensä osaavat hommansa.

Ei niillä pysy asiakkaat, elleivät osaa. Kerrot että aloitat nollasta. Minä aloittaisin ensin ihan kävelyllä.

Sitten aloitatte varovasti sen PT:n kanssa. Sykekello /mittari kannattaa hankkia. Harjoittelu ei saa olla liian kovaa tai liian lepsua, sykemittari kertoo mikä on sopiva syke.

Vesijumppaa suosittelen! Samoin joku rauhallisempi jumppa, Pilates, paljon kävelyä. Ja kehon paino treeniä. Kivointa on se, että aluksi se edistyminen on huimaa. Kun vaan jaksaa jatkaa. Aluksi on hyvä tehdä treeni 2-3 krt viikossa. Kävelyä voi olla vaikka joka päivä. Mutta reippaampia 2-3 krt vko. Kun jaksat ne 2 treeniä se on jo tosi hyvin. Alkuun pitää malttaa aloittaa maltilla. Kehon pitää ehtiä tottua, ja palautua.

Ei voi alkaa siis kuntoilla hulluna. 5 krt treeniä viikossa on sellaisille joilla on hyvä peruskunto jo pohjalla.

Vierailija
15/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko Askeleita arkeen -ohjelma tuttu?

Se on ilmainen ja juuri sinunlaisillesi suunniteltu: https://www.mtkl.fi/toimintamme/lisaa-liikuntaa-arkeen/askeleita-arkeen/

Vierailija
16/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista! Eniten pelottaa se, että mulle nauretaan. Olen nähnyt personal trainereita vain sellaisilla hyväkuntoisilla ihmisillä, jotka haluaa vieläkin parempikuntoisemmiksi. Pelkään myös sitä, että saan liian rankat ohjeet vaikka sanoisin, että olen ihan paskakunnossa. Ja myös sitä pelkään, että ilman mitään ohjeita en tiedä yhtään, mitä pitäisi tehdä/syödä ja iso yrittäminen menisi pieleen. Kauhea pelko taustalla koko ajan, koska häpeän itseäni niin paljon. Ap

Rohkeasti vaan. Jokaiselle liikunnan aloittaminen on aika iso askel eikä häpeältä oikein säästy. Jos sinusta tuntuu, että palkkaamasi pt antaa sinulle liian vaikeita treenejä tai mitä tahansa, voit aina laittaa ptn vaihtoon. Hyvä pt ymmärtää myös henkisen kapasiteetin päälle ja että sen kehittäminen on treenaamisen aloittamisessa se tärkein asia.

Vierailija
17/18 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voisi aloittaa vaikka niin, että saisi 10000 askelta per päivä tai edes joka toinen päivä. Tai vaikka puoletkin aluksi. Jos saat 10000 askelta päivässä olet jo aika hyväkuntoinen. Puhelimeen voi ladata vaikka Sportstrackerin tai jonkun muun sovelluksen, jos se ei muuten näytä askelmäärää.

Vierailija
18/18 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille neuvoista! Tulipa hyvä mieli :)  Taidanpa huomenna rohkaistua etsimään sopivaa traineria itselleni.

Pääsetkö itse oikeaan aikaan sinne missä he kokoontuvat?

Nyt on monet ryhmäkokoontumiset koronatauolla, joten tilaa kotiin, varmaan joutavat hyvin.