Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ADHD:t vai Aspergerit mielestäsi älykkäämpiä?

Vierailija
09.11.2020 |

Ja miksi?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei ole sairaus, vaan oireyhtymä, ja se ei korreloi älykkyyden kanssa millään tavalla. Tosin älykkäiltä voi jäädä se diagnosoimatta. 

Vierailija
42/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ADHD ja autisminkirjo ovat monessa suhteessa samanlaisia. Molempia yhdistää sekin, että tarkkaavaisuus ei kiinnity siihen mikä on yleinen odotus. Älykkyyteen ne eivät välttämättä vaikuta millään tavalla. Jos nyt ihan pakko olis jotain sanoa, niin vakavassa muodossa pitäisin ADHDta älykkäämpänä kuin vakavaa Aspergeria. Ajattelisin, että ADHD saa kuitenkin monenlaisia palautteita ja on monessa mukana, kun taas vakava Asperger rajaa henkilön maailmaa todella paljon. Toisaalta Einsteinilla oli Asperger.

Siis miksi saa monenlaisia palautteita ja on monessa mukana?

Jos Asperger on vakava, sosiaaliset kontaktit ovat lähes olemattomat ja elämä yksipuolista. Henkilöllä, jolla on vakava ADHD, on kuitenkin yleensä enemmän sosiaalista elämää, vaikka hän voikin olla tyyppinä rasittava.

No jaa, ADHD:na en jaksa pitää yllä sosiaalista elämää. Tylsistyn nopeasti viestittelyyn ja jutteluun. Joudun pitämään taukoa kavereista ajoittain ja se suututtaa ns. normaalit, itse en edes huomaa jos joku ei ota minuun yheyttä vähään aikaan. Jos taas roikun noiden tylsistymiskausien ajan kiinni normaalissa yhteydenpidossa, saan kuulla vaikuttavani kuivalta ja siltä ettei minua oikeasti kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkaan eivät ole älykkäitä. 

Vierailija
44/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista löytyy sekä hyvin älykkäitä että keskimääräistä matalaälyisempiä tapauksia. Omien havaintojeni perusteella vaikuttaisi siltä, että heillä älykkyys on polarisoituneempaa kuin neurotyypillisillä. Tiedä häntä sitten, miten hyvin tämä havainto pitää paikkansa laajemmassa mittakaavassa.

Vierailija
45/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on autismilla ja Aspergerilla? Yleinen käsitys on, että assit ovat vähintään keskivertoälykkäitä ja autistit keskimääräistä matalaälyisempiä, mutta tiedän myös asseja, joilla on diagnosoitu myös heikkolahjaisuus/laaja-alaiset oppimisvaikeudet.

Vierailija
46/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellään älykkyys? Tarkoitetaanko sillä kielellistä, sosiaalista vai matemaattista älykkyyttä vai luovuutta vai mitä?

Vierailija
47/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten määritellään älykkyys? Tarkoitetaanko sillä kielellistä, sosiaalista vai matemaattista älykkyyttä vai luovuutta vai mitä?

Yleistä asioiden päättely- ja ymmärryskykyä.

Vierailija
48/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ADHD ja autisminkirjo ovat monessa suhteessa samanlaisia. Molempia yhdistää sekin, että tarkkaavaisuus ei kiinnity siihen mikä on yleinen odotus. Älykkyyteen ne eivät välttämättä vaikuta millään tavalla. Jos nyt ihan pakko olis jotain sanoa, niin vakavassa muodossa pitäisin ADHDta älykkäämpänä kuin vakavaa Aspergeria. Ajattelisin, että ADHD saa kuitenkin monenlaisia palautteita ja on monessa mukana, kun taas vakava Asperger rajaa henkilön maailmaa todella paljon. Toisaalta Einsteinilla oli Asperger.

Jos Asperger on vakava, sosiaaliset kontaktit ovat lähes olemattomat ja elämä yksipuolista. Henkilöllä, jolla on vakava ADHD, on kuitenkin yleensä enemmän sosiaalista elämää, vaikka hän voikin olla tyyppinä rasittava.

No jaa, ADHD:na en jaksa pitää yllä sosiaalista elämää. Tylsistyn nopeasti viestittelyyn ja jutteluun. Joudun pitämään taukoa kavereista ajoittain ja se suututtaa ns. normaalit, itse en edes huomaa jos joku ei ota minuun yheyttä vähään aikaan. Jos taas roikun noiden tylsistymiskausien ajan kiinni normaalissa yhteydenpidossa, saan kuulla vaikuttavani kuivalta ja siltä ettei minua oikeasti kiinnosta.

Mä oon samanlainen ADHD ja tullut siihen tulokseen että ilmeisesti on myös kivasti aspergerin piirteitä, koska eivät sulje toisiaan pois ja on just tuota raastavaa ristiriitaisuutta ettei toisaalta jaksa sosialisoida mut silti ADHD puoli vetää eri suuntaan, mistä seuraa lopulta vain sosiaalisia yhteentörmäyksiä. Ja meillä lysti on ja silleen... :D

Vierailija
49/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon samanlainen ADHD ja tullut siihen tulokseen että ilmeisesti on myös kivasti aspergerin piirteitä, koska eivät sulje toisiaan pois ja on just tuota raastavaa ristiriitaisuutta ettei toisaalta jaksa sosialisoida mut silti ADHD puoli vetää eri suuntaan, mistä seuraa lopulta vain sosiaalisia yhteentörmäyksiä. Ja meillä lysti on ja silleen... :D

Minulla on Asperger, ja toisaalta haluaisin sosialisoida enemmän, mutta kun en vain jaksa. Kunpa olisinkin sellainen, joka ei erityisemmin edes kaipaa muiden ihmisten seuraa, olisi varmaan elämä tietyllä tavalla helpompaa.

Vierailija
50/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cammaisia ovat molemmat. Laitoksiin vaan lukkojen taakse ja avain roskiin.

Ai Matti Nykänen ja Juice Leskinenkin olisi pitänyt laittaa lukkojen taakse?

Mattihan oli täys sekopää. Ois voinu delata vaikka heti urheilu-uransa päätyttyä.

Olitko läheinenkin ystävä, vai luitko seiskasta ?

Vierailija
51/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni neurologiset poikkeavuudet eivät sinänsä vaikuta mitenkään älykkyyteen/kognitiivisiin taitoihin puoleen tai toiseen, vaan ne jakautuvat eri yksilöiden kesken ihan niin kuin kaikilla ihmisillä.

Vierailija
52/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einstein saattaa vaikuttaa aspergerilta, mutta jo aikaa sitten kuolleen ja tyystin toisenlaisessa maailmassa eläneen ja kasvaneen diagnosointi postuumisti on vähintäänkin ongelmallista.

Vierailija
53/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on autismilla ja Aspergerilla? Yleinen käsitys on, että assit ovat vähintään keskivertoälykkäitä ja autistit keskimääräistä matalaälyisempiä, mutta tiedän myös asseja, joilla on diagnosoitu myös heikkolahjaisuus/laaja-alaiset oppimisvaikeudet.

Aspergerin syndrooma on rajatumpi autismin osa-alue.

Nykyäänhäm se ei ole enää erillinen diagnoosi, vaan puhutaan autismista.

Vierailija
54/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota älyyn mitään kantaa mutta vaikea asperger saattaa tuoda enemmän rajoituksia kuin adhd. Asperger saattaa jäädä vaikka jankkaamaan jotain yhtä ajatusta niin että sosiaalinen elämä on vaikeaa.

Vierailija
55/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota älyyn mitään kantaa mutta vaikea asperger saattaa tuoda enemmän rajoituksia kuin adhd. Asperger saattaa jäädä vaikka jankkaamaan jotain yhtä ajatusta niin että sosiaalinen elämä on vaikeaa.

Vaikea ADHD taas tekee ihmisestä impulsiivisen ja keskittymiskyvyttömän, kyllä sekin rajoittaa ja saa älykkään ihmisen toimimaan tyhmästi.

Ap:n kysymykseen ei voi mutu-tuntumalta vastata,

pitäisi vertailla ADHD-ja AS- diagnoosin omaavien ÄO- lukemia.

Vierailija
56/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on puheen kehityksessä, ei kognitiivisissa taidoissa. Asseilla puhe kehittyy kutakuinkin normaalisti.

Vierailija
57/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asseista moni pärjää oikein hyvin normaalissa yleisopetusluokassa, addeista ja AS-/ADHD-yhdistelmistä harvempi, ainakin ilman lääkitystä.

Vierailija
58/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajana voin sanoa, että tämä kaikki on niin yksilöllistä, että turha alkaa vertailemaan. Mulla on adhd-oppilaita ja asseja ja jokainen heistä on niin omansalainen. Adhd voi joskus vaikuttaa todella tyhmältä, koska sählää koko ajan, mutta siellä taustalla on kyllä nopea prosessointikyky heti kun jaksaa keskittyä. Assi voi kuulostaa pieneltä professorilta, mutta toistelee lähinnä jostain oppimiaan fraaseja, jotka kuulostavat hienolta, ymmärtämättä yhtään mitään niiden sisällöstä. Eli siis todella yksilöllistä.

Vierailija
59/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheisellä,on as-poika, joka aloitti päiväkodin 3 v.

Kysyin seur päivänä, että millaisia kavereita siellä on.

Hän sanoi, että tyhmiä ja likaisia.

Tyhmä-sanaa ei hänen edes tiedetty tuntevan, mutta on tarkka siitä, että kädet ja vaatteet on puhtaat.

Oli siis 3 vuotiaan analyysi.😉

Vierailija
60/62 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on molemmat. On sinänsä todella fiksu, mutta mm. alisuoriutunut työelämässä. Pärjännyt koulussa keskinkertaisesti, eli ei huippuhyvin, mutta ei ihan huonostikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan