Ovatko ADHD:t vai Aspergerit mielestäsi älykkäämpiä?
Kommentit (62)
Jokainen on oma yksilönsä, ei joku sairaus kerro mitään älykkyydestä. Vai meinaatko että jos sairastuu johonkin tiettyyn sairauteen niin tulisi älykkäämmäksi?
Tämä on taas näitä samoja juttuja kuin se että lihavat on tyhmiä. Kun on ensin hoikka on älykäs, kun tulee lisää rasvaa kehoon tyhmistyy, ja kun taas laihtuu älykkyys lisääntyy... just...
Ehkä aspergerit kun pysyvät rauhallisina aloillaan pidempään, mutta tääkin on hyvin yksilöllistä. Aspergereitakaan ei voi lokeroida yhden muotin alle. Eikä ADHD-ihmisiä. Autisminkirjo hyvin laaja skaala eri ihmisluonteita kans. Mulla on siis vaan diagnosoitu asperger eikä oo kokemusta ADHD:sta.
T: 26-vuotias asperger nuorimies
Käsittääkseni Asperger yhdistetään useammin korkeaan matemaattis-loogiseen päättelykykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on oma yksilönsä, ei joku sairaus kerro mitään älykkyydestä. Vai meinaatko että jos sairastuu johonkin tiettyyn sairauteen niin tulisi älykkäämmäksi?
Tämä on taas näitä samoja juttuja kuin se että lihavat on tyhmiä. Kun on ensin hoikka on älykäs, kun tulee lisää rasvaa kehoon tyhmistyy, ja kun taas laihtuu älykkyys lisääntyy... just...
Älykäs ihminen ei päästä itseään lihavaksi. Eri asia tietty, jos lihavuuden taustalla on sairaus.
Adhd n yhteydessä on hyvin usein uppimisvaileuksia, Asperger tuo enemmän sosiaalisissa tilanteissa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Cammaisia ovat molemmat. Laitoksiin vaan lukkojen taakse ja avain roskiin.
Ai Matti Nykänen ja Juice Leskinenkin olisi pitänyt laittaa lukkojen taakse?
Vierailija kirjoitti:
Adhd n yhteydessä on hyvin usein uppimisvaileuksia, Asperger tuo enemmän sosiaalisissa tilanteissa vaikeuksia.
Kyllä asseillakin on yleensä oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Cammaisia. Kuulostaapa mielenkiintoiselta.
Riippuu. Mulla on asperger-kaveri, joka on tosi fiksu, mutta joka ei ole sosiaalisesti kaikkein taitavin. Mulla on ADHD ja tiedän olevani ihan kohtuullisen fiksu, mutta se ei näy arvosanoissa tai yleisessä menestyksessä, koska mulla on huono itsekuri ja teen kaikki mun projektit viime tingassa kiroten sitä, että aihe oli tosi kiinnostava ja miksi en tehnyt sitä aiemmin.
Itse asiassa ADHD ja autisminkirjo ovat monessa suhteessa samanlaisia. Molempia yhdistää sekin, että tarkkaavaisuus ei kiinnity siihen mikä on yleinen odotus. Älykkyyteen ne eivät välttämättä vaikuta millään tavalla. Jos nyt ihan pakko olis jotain sanoa, niin vakavassa muodossa pitäisin ADHDta älykkäämpänä kuin vakavaa Aspergeria. Ajattelisin, että ADHD saa kuitenkin monenlaisia palautteita ja on monessa mukana, kun taas vakava Asperger rajaa henkilön maailmaa todella paljon. Toisaalta Einsteinilla oli Asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Matti Nykänen ja Juice Leskinenkin olisi pitänyt laittaa lukkojen taakse?
Mattihan oli täys sekopää. Ois voinu delata vaikka heti urheilu-uransa päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Asperger yhdistetään useammin korkeaan matemaattis-loogiseen päättelykykyyn.
Mulla on kyllä parempi kielipää kuin matikkapää mutta en oo myöskään ihan matemaattisesti taitamatonkaan. Sen sijaan sosiaalisissa taidoissani on vielä kehitettävää, mutta olin lapsena hirmu paljon ujompi. 16-vuotiaana pienellä maalaispaikkakunnalla asuessani päätin että on ihan sama mitä muut ohmiset musta ajattelee ja tietyllä tavalla päästin irti yläasteen koulukiusaamistraumoistani, vaikka ne kummittelee edelleen mun takaraivossa ajoittain.
-4
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ADHD ja autisminkirjo ovat monessa suhteessa samanlaisia. Molempia yhdistää sekin, että tarkkaavaisuus ei kiinnity siihen mikä on yleinen odotus. Älykkyyteen ne eivät välttämättä vaikuta millään tavalla. Jos nyt ihan pakko olis jotain sanoa, niin vakavassa muodossa pitäisin ADHDta älykkäämpänä kuin vakavaa Aspergeria. Ajattelisin, että ADHD saa kuitenkin monenlaisia palautteita ja on monessa mukana, kun taas vakava Asperger rajaa henkilön maailmaa todella paljon. Toisaalta Einsteinilla oli Asperger.
Siis miksi saa monenlaisia palautteita ja on monessa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ihmisen pitäisi olla monessa mukana? Sekö tekee ihmisen älykkäämmäksi?
Ei kaikki ole. Mutta on niitä savantteja jotka voi olla ihan uskomattoman älykkäitä. Meillä on töissä tällainen yksi it-alan hommissa. Asperger hänellä on, on itse kertonut ja on sosiaalisesti varsin outo. Vaikuttaa pelkäävän ihmisiä, oudot eleet ja ilmeet, mutta ajoittain esim. palavereissa voi hyvin kiivaan puheenvuoron pitää jostani asiasta joka ei mene hänen mukaan oikein.
Mutta taivaan tähden hänen matemaattis-loogiset kykynsä ja muistinsa. Luulen ettei unohda koskaan mitään. Puhutaan jostain puoli vuotta sitten tulleesta sähköpostista, että pitäisi kaivaa esiin koska silloin taidettiin sopia jotain jne, ja tämä aspergerkaveri muistaa ihan esiin kaivamatta sisällön. Hän myös ratkaisee äärimmäisen vaikeita ongelmia ihan tuosta vaan heittämällä, sellaiisia joita tiimissä on ratkottu yhdessä vaikka kunka kauan. Jumitilanteeessa hänet kutsutaan paikalle, hän hetken perehtyy mikä mättää ja ratkaisee ongelman kuin se olisi ihan lapsellisen helppo juttu.
Aspergerit ovat enemmän semmoisia "prpfessorityyppejä" ja voivat vaikuttaa älykkäämmiltä. Mutta loppuviimex kummatkin ovat niin helvetin ärsyttäviä, ettei sillä ole mitään merkitystä, millaiset älynlahjat heillä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole. Mutta on niitä savantteja jotka voi olla ihan uskomattoman älykkäitä. Meillä on töissä tällainen yksi it-alan hommissa. Asperger hänellä on, on itse kertonut ja on sosiaalisesti varsin outo. Vaikuttaa pelkäävän ihmisiä, oudot eleet ja ilmeet, mutta ajoittain esim. palavereissa voi hyvin kiivaan puheenvuoron pitää jostani asiasta joka ei mene hänen mukaan oikein.
Mutta taivaan tähden hänen matemaattis-loogiset kykynsä ja muistinsa. Luulen ettei unohda koskaan mitään. Puhutaan jostain puoli vuotta sitten tulleesta sähköpostista, että pitäisi kaivaa esiin koska silloin taidettiin sopia jotain jne, ja tämä aspergerkaveri muistaa ihan esiin kaivamatta sisällön. Hän myös ratkaisee äärimmäisen vaikeita ongelmia ihan tuosta vaan heittämällä, sellaiisia joita tiimissä on ratkottu yhdessä vaikka kunka kauan. Jumitilanteeessa hänet kutsutaan paikalle, hän hetken perehtyy mikä mättää ja ratkaisee ongelman kuin se olisi ihan lapsellisen helppo juttu.
Ihan vaan sivuheittona kysyn, että onko tämä mies vapaa... olen kiinnostunut, koska vaikuttaa häikäisevän lahjakkaalta kaverilta. Kyselee as nainen.
Nuohan ovat aivan yksilöitä, mitä sekoilet?