Ovatko ADHD:t vai Aspergerit mielestäsi älykkäämpiä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit ovat enemmän semmoisia "prpfessorityyppejä" ja voivat vaikuttaa älykkäämmiltä. Mutta loppuviimex kummatkin ovat niin helvetin ärsyttäviä, ettei sillä ole mitään merkitystä, millaiset älynlahjat heillä on.
Osui hyvin. Olen as ja tiedän että olen proffatyyppi, pidän myös pitkiä palopuheita ja ihmiset kyllästyvät, puhelimessa kerron ihan oikeasti mitä kuuluu jos joku kysyy kuulemisia, niin aika pian kuuluu, että sori, mulle tuli toinen puhelu, soitellaan, click.
Olen ärsyttävä tiedän sen ja siksi en olekaan paljoa ihmisten seurassa, lähinnä tuttujen kanssa jotka kestää mua tai joiden kanssa olen rento enkä panikoi, tai joidenkin uusien kanssa pinnallisissa tilanteissa. Sori että myös kirjoitan juurtajaksaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ADHD ja autisminkirjo ovat monessa suhteessa samanlaisia. Molempia yhdistää sekin, että tarkkaavaisuus ei kiinnity siihen mikä on yleinen odotus. Älykkyyteen ne eivät välttämättä vaikuta millään tavalla. Jos nyt ihan pakko olis jotain sanoa, niin vakavassa muodossa pitäisin ADHDta älykkäämpänä kuin vakavaa Aspergeria. Ajattelisin, että ADHD saa kuitenkin monenlaisia palautteita ja on monessa mukana, kun taas vakava Asperger rajaa henkilön maailmaa todella paljon. Toisaalta Einsteinilla oli Asperger.
Siis miksi saa monenlaisia palautteita ja on monessa mukana?
Jos Asperger on vakava, sosiaaliset kontaktit ovat lähes olemattomat ja elämä yksipuolista. Henkilöllä, jolla on vakava ADHD, on kuitenkin yleensä enemmän sosiaalista elämää, vaikka hän voikin olla tyyppinä rasittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole. Mutta on niitä savantteja jotka voi olla ihan uskomattoman älykkäitä. Meillä on töissä tällainen yksi it-alan hommissa. Asperger hänellä on, on itse kertonut ja on sosiaalisesti varsin outo. Vaikuttaa pelkäävän ihmisiä, oudot eleet ja ilmeet, mutta ajoittain esim. palavereissa voi hyvin kiivaan puheenvuoron pitää jostani asiasta joka ei mene hänen mukaan oikein.
Mutta taivaan tähden hänen matemaattis-loogiset kykynsä ja muistinsa. Luulen ettei unohda koskaan mitään. Puhutaan jostain puoli vuotta sitten tulleesta sähköpostista, että pitäisi kaivaa esiin koska silloin taidettiin sopia jotain jne, ja tämä aspergerkaveri muistaa ihan esiin kaivamatta sisällön. Hän myös ratkaisee äärimmäisen vaikeita ongelmia ihan tuosta vaan heittämällä, sellaiisia joita tiimissä on ratkottu yhdessä vaikka kunka kauan. Jumitilanteeessa hänet kutsutaan paikalle, hän hetken perehtyy mikä mättää ja ratkaisee ongelman kuin se olisi ihan lapsellisen helppo juttu.
Ihan vaan sivuheittona kysyn, että onko tämä mies vapaa... olen kiinnostunut, koska vaikuttaa häikäisevän lahjakkaalta kaverilta. Kyselee as nainen.
Tietääkseni on, voi olla vaikea tutustua naisiin kun on sellainen kyyryssä kulkeva, peloissaan ihmisiä välttelevä tyyppi. Ei lisäksi ulkoisesti ole naisten mieleen, lyhyt ja lihava, vanhanaikaiset pullonpohjasilmälasit, useni ylikasvanut tukka.
Itse olin kyllä noista ulkoisista seikoista huolimatta häneen ihastunut jossain vaiheessa juuri tuon älykkyyden ja tietynlaisen cooliuden takia, jonka outous yhdistettynä huippuälykkyyteen tekee. Sain häntä jonkun verran jututettua änkeämällä syömään "vahingossa" samaan aikaan hänen kanssa, kunnes hän lopulta sanoi ihan suoraan että mieluiten söisi lounaansa yksin, koska tarvitsee omaa rauhaa. Sen jälkeen olen jättänyt rauhaan. Luulen että on aika erakkoluonne, tosin ei siitä koskaan tiedä että jos johonkin ihastuu niin asiahan voi olla ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit ovat enemmän semmoisia "prpfessorityyppejä" ja voivat vaikuttaa älykkäämmiltä. Mutta loppuviimex kummatkin ovat niin helvetin ärsyttäviä, ettei sillä ole mitään merkitystä, millaiset älynlahjat heillä on.
Haha oon ollu tommonen myös ihan lapsesta asti.:-D Tosin ehkä nykyään ajatukseni on siirtyny enemmän kotitöihin, polkupyöräilyyn ja Sims 4-peliin opiskelun ohella myös. Tykkään myös puhua vieraillla kielillä perheenjäsenten ja sukulaisten kanssa, kun eivät ymmärrä kaikkea mitä höpötän.
-4
Mikä pointti on kerätä yksittäisten ihmisten henkilökoihtaisia mielipiteitä asiasta, josta on olemassa tutkimustietoakin?
Vauva av, siksi.
Kyökkipsykiatriaa.
Adhd-henkilö on rasittava kukaan ei jaksa kuunnella ja aspergeria ei kukaan ole kiinnostunut edes kuuntelemaan.
Burgerismi on täyttä huuhaata ja natsitieteen synnyttämä.
Vierailija kirjoitti:
Adhd-henkilö on rasittava kukaan ei jaksa kuunnella ja aspergeria ei kukaan ole kiinnostunut edes kuuntelemaan.
Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
No kun ne alkaa luennoimaan asioista vaikka kuulijaa ei kiinnostais vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
Ne ei yleensä osaa esittää asiaansa mielenkiintoisella tavalla.
Aspergeriin kuuluu vähintään normaaliälykkyys, adhd:n ei. Siksi aspergerit.
Vierailija kirjoitti:
Aspergeriin kuuluu vähintään normaaliälykkyys, adhd:n ei. Siksi aspergerit.
Ei kuulu aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osui hyvin. Olen as ja tiedän että olen proffatyyppi, pidän myös pitkiä palopuheita ja ihmiset kyllästyvät, puhelimessa kerron ihan oikeasti mitä kuuluu jos joku kysyy kuulemisia, niin aika pian kuuluu, että sori, mulle tuli toinen puhelu, soitellaan, click.
Olen ärsyttävä tiedän sen ja siksi en olekaan paljoa ihmisten seurassa, lähinnä tuttujen kanssa jotka kestää mua tai joiden kanssa olen rento enkä panikoi, tai joidenkin uusien kanssa pinnallisissa tilanteissa. Sori että myös kirjoitan juurtajaksaen.
Jos tiedostat tuon noin hyvin, voisit puhelimessa sitten tehdä niin, että kerrot vain olennaiset kuulumiset etkä jokaista yksityiskohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd n yhteydessä on hyvin usein uppimisvaileuksia, Asperger tuo enemmän sosiaalisissa tilanteissa vaikeuksia.
Kyllä asseillakin on yleensä oppimisvaikeuksia.
Osalla on, osalla ei. Sanoisin noin karkeasti arvioituna, että aika lailla 50-50.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Asperger yhdistetään useammin korkeaan matemaattis-loogiseen päättelykykyyn.
Näin ei kuitenkaan läheskään aina ole.
Vanha asperger-diagnoosikriteeri oli, että ei ole älyllisesti kehitysvammainen.
En muista, pitikö sen ÄO:n olla vähintään keskimääräistä tasoa.
Kehitysvammaisen ja neron väliin jää melkoinen kirjo ällin asteita.
Olen asperger ja kärsinyt koko elämäni siitä, että ympärillä olevat ihmiset ovat usein tyhmempiä kuin minä itse. Tyhmyys ilmenee esimerkiksi impulsiivisuutena: ihmiset – myös viranomaiset, lääkärit yms – tekevät päätöksiään usein mututuntuman perusteella, eivätkä jaksa paneutua asiaansa enempää. Minä taas aspergerina olen hyvin tarkka ja pyrin katsomaan asioita monelta eri kantilta. Olen ehkä hidas, mutta en ole tyhmä; päinvastoin minulla on usein monipuoliset tiedot asioista.
Välillä on kieltämättä rankkaa elää tällaisessa maailmassa.
Sanottiinko lainatussa viestissä sukupuoli. Tuo kirjoitus olisi voinut olla minusta ja olen nainen.
Käsittääkseni ainakin Aspergerin syndroomaan liittyy ihan turhaakin gloriaa. Aina ajatellaan jotain Einsteinia tai Spielbergiä "edustavana esimerkkinä". Pojallani on Asperger ja neurologi sanoi, ettei heitä on neroista kehitysvammaisen tasolla oleviin. Olen miettinyt, miltä mahtaa tuntua sen "tyhmemmän" assin vanhemmista, kun ihmiset voivat olettaa, että assit ovat matemaattisia ihmelapsia :(. Ja jos on älykkäämpi assi, aina ajatellaan jotain professoria. Asseilla on yleensä jokin tai joitakin erityismielenkiinnonkohteita ja ne usein ratkaisevat mitä lähtevät opiskelemaan, eivät niinkään laskeskele minkä sosiaalisen statuksen jostain saa tai miten ala työllistää. Oma poikani on tutkitusti älykäs, ei kuitenkaan mikään nero, ja ihmisille oli melkein shokki, kun hän lähti opiskelemaan kuljetusalaa. No, hänen mielenkiinnonkohteensa ovat rekat ym. kuljetukseen liittyvä. Nyt hän on kohta kaksi vuotta opiskellut, eikä motivaatio ole heikentynyt pätkääkään. Ei hän ole kiinnostunut teoreettisesta pähkäilystä mitä nyt sudokuja ja ristikoita tekee huvikseen ja yläkoulu oli ihan tervanjuontia. Nyt kun saa tehdä käytännön hommia, ihan hyvin pääsee aamulla puoli kuudelta lähtemään työharjoitteluun, kun peruskoulussa ysin aamutkin olivat kamalia. Eli kyllä niitä assejakin on joka lähtöön.
Mulla on sukulainen, jolla on myös aivan uskomaton muisti. Kaikki pienet yksityiskohdat jää mieleen ja on omalla alallaan teknologian suhteen erittäin hyvä. Mutta hänellä ei ole yrityisen hyviä matemaattisia lahjoja.