Nainen ei kelpaa sellaisenaan? Januhairy, karvanpoiston pakollisuus
Moni tässä kohtaa ajattelee, että ihan omasta halusta itseään varten ajavat karvat esim. kainaloista. Mutta kyllä se niin on, että kun katsotte vaikka linkin kuvia, tullaan johtopäätökseen että naiset ajavat karvat koska niin vaan pitää tehdä. On pakko jotta ei saa kohdalleen ivaa, vihaa tai kuvottelua. Nainen luonnollisena saa osakseen halventamista ja oksettavaksi haukkumista. Onko kaikki hyvin tässä kohtaa?
Aiotteko ottaa osaa januhairy-tempaukseen 1/2021 vai mikä on oma panoksenne kehopositiivisuuden ja naisten luonnollisen kehon hyväksymisen suhteen?
https://www.glamourmagazine.co.uk/article/januhairy-campaign
Kommentit (303)
Karvaton nainen on vähän kuin rossipohjaton tasakattotalo. homehtuu, kikeentyy ja ummehtuu moelmmat. karvat tuovat ilmavuutta niihin loukkoihin ynnä vakoisin joissa niitä on
Vierailija kirjoitti:
Miehet ajaa karvoja määrällisesti varmasti enemmän kuin naiset. Että tää kaksinaismoralismi ja jatkuva valitus alkaa tulla korvista. En tunne montaa naista joka pitäis viehättävänä miestä joka antais kaikki karvat kasvaa valtoimenaan luolamiestyyliin. Lopettakaa jo!
N35
Näin juuri. Minulla esimerkiksi on todella voimakas parrankasvu ja joudun ajamaan sen 3-4 kertaa viikossa. Voisin tietenkin olla vapaa ja voimaantunut, ja antaa sen vain kasvaa, mutta naamastani tulee jo viikossa niin epäsiistin näköinen, että esimerkiksi asiakaspalvelutyöni kärsisi merkittävästi.
Myönnän siis olevani sosiaalisten normien alistettu orja. En myöskään lähde esimerkiksi yöpuvussa tai pelkissä kalsareissa kaupungille, vaikka se kuinka mukavaa ja helppoa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun "minä haluan" kommentoijat: mistähän mahtaisi johtua, ettö todella suuri osa naisista ajelee karvoja "koska se näyttää ja tuntuu siistimmältä" mutta samasta syystä karvoja ajelevat miehet ovat aniharvassa? Voisikohan syynä olla naisille esiteini-iästä asti syötetty propaganda siitä, että naisen ruumiin karvoitus on naurettavaa, noloa, likaista, epäsiistiä? Eei, varmasti sattumaa että naiset "itse päättää" ajella karvojaan ja miehet ei.
T. N23, karvaisuuden hyväksymisen työstämistä takana reilu vuosi, ajelen edelleen joitain karvoja silloin tällöin, mutta en vääristele totuuttaTäällä "minä haluan" kommentoija: et kertonut minulle mitään, mitä en olisi jo itse pohtinut, tiennyt ja tiedostanut. Olen kaikesta huolimatta tyytyväinen näin, ei karvojen ajelu ole minulle mikään paha mörkö ja ongelma. En oikeasti koe, että siitä on minulle mitään harmia tai että ajelemisen lopettaminen parantaisi elämänlaatuani tai minäkuvaani.
Mulla on kaikki hyvin, entä sulla? Takana siis jo vuosi työstämistä, ettet enää ajelisi karvojasi? Ketä varten olet jo vuoden tuskaillut, itseäsi vai feministi-yhteisöä ja jotain ideologiaa varten? Kiinnostaa, onko olosi nyt onnellisempi ja parempi kuin ennen? Mikäli nyt on parempi, niin hyvä juttu, onnea ja tsemppiä jatkoon!
Eihän tuossa mitään vikaa ole, hyvä jos olet oikeasti miettinyt kriittisesti karvanpoistoa ja tullut tulokseen, joka tuntuu sinusta hyvältä. Minusta on vain tärkeää, että ympäristön paineesta ja kauneusbisneksen mainospropagandasta ollaan tietoisia, koska silloin voi ajatella pidemmälle ja tehdä paremmin omia valintoja.
En sanoisi että olen tuskaillut muuta kuin oman hyvinvointini eteen. Olen pikkuhiljaa päässyt yli siitä, että kun näen karvoja säärissäni, kainaloissani, reisissäni, käsivarsissani, en ajattele että pitääpä sheivata nuo pois kun näyttää epäsiistiltä. Opettelen olemaan häpeämättä kehoani ja itseäni. Haluan, että kun mieheni silittää jalkojani, en stressaa siitä ovatko ne sileän tuntuiset vaan voin olla ajattelematta koko asiaa ja vain nauttia kosketuksesta. En siis tee tätä minkään ideologian takia, vaikka myönnän että yhteisöllisyydestä on ollut apua, sillä muutama kaverini on myös pohtinut samoja asioita ja lopetellut sheivaamista. Koen kyllä, että olen enemmän sinut itseni kanssa. En ollut koskaan edes nähnyt luontaisia kainalokarvojani, sillä olen ajellut ne siitä asti, kun niitä on kasvanut. Olen todennut pitäväni niistä. :)
Joku muu mainitsi miesten parranajon, ja ok, se on asia jota naisten ei tarvitse miettiä. Itse olen tässä keskustelussa ajatellut ruumiin karvoituksen ajelua, joka puolestaan on lähinnä naisten (ja bodareiden) harjoittamaa. Sitä on kuitenkin pinta-alana reilusti partaa enemmän, eikä parta miehillä ole kuitenkaan samanlainen naureskelun ja häpeän asia kuin ruumiin karvat naisilla.
-sama
Tiesittekö te jotka nitisette täällä naisen omista valinnoista, että ne ovat vain miesten takia ajettu yms, te tässä samalla alennatte naisten omat valinnat.
Koska eihän naisella voi olla omia mielipiteitä kehostaan, koska se on aina miellyttämistä tai aivopesua (teidän mukaan).
Te ihmiset alennatte naisen arvoa tässä ketjussa.
Naisillakin on omat ajatukset, mielipteet ja oma tahto.
sfgsg kirjoitti:
varmaan kun nykyään niin moni on niin monen kanssa elämänsä aikana eikä toisesta ehti saada irti muuta ku sen, mitä kroppa antaa niin mennään ronkeleiski ja ruvetaan nitisemään karvoistakin jotka ovat terveellisiä molemmille sukupuolille ja ihan paikallaan ja hyödyllisiä siellä minne niitä sattuu ilmaantumaan. Ennenmuonaan oltiin kauemmin toisten kansa, avuioliittoja e´oli enemmän ja net olivat pitempia. Eivät kainalo-, sääri ja persepuskatkaan sillon vaan haitanneet,
Kyllä vaan ennen oli kaikki paremmin! Eli pitkiä avioliittoja vaan, niin saa rauhassa olla ihan röllipeikkona toisen rinnalla. Mites sitten, kun muija rupeaa pitkässä liitossa rölliksi, haittaako se teitä miehiä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Pimppakarvat siistin oman mukavuuden takia.
Aivan, koska vuonna 2020 ei nainen voi myöntää tekevänsä yhtään mitään miehen takia.
Muuten on suuri uhri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ajaa karvoja määrällisesti varmasti enemmän kuin naiset. Että tää kaksinaismoralismi ja jatkuva valitus alkaa tulla korvista. En tunne montaa naista joka pitäis viehättävänä miestä joka antais kaikki karvat kasvaa valtoimenaan luolamiestyyliin. Lopettakaa jo!
N35
Näin juuri. Minulla esimerkiksi on todella voimakas parrankasvu ja joudun ajamaan sen 3-4 kertaa viikossa. Voisin tietenkin olla vapaa ja voimaantunut, ja antaa sen vain kasvaa, mutta naamastani tulee jo viikossa niin epäsiistin näköinen, että esimerkiksi asiakaspalvelutyöni kärsisi merkittävästi.
Myönnän siis olevani sosiaalisten normien alistettu orja. En myöskään lähde esimerkiksi yöpuvussa tai pelkissä kalsareissa kaupungille, vaikka se kuinka mukavaa ja helppoa olisikin.
Onko sinun partasi verrannollinen naisen häpykarvoitukseen? Minä taas luulin, että pallikarvojesi ajelu olisi sitä. Muutenkaan logiikkasi ei pelitä; ajattelitko, että häpykarvainen nainen olisi vähän kuin sinä pyjamassa - sosiaalisesti epäkorrekti näky?
Suurmuodissa oleva pakotus: Ankkahuuli-noskoselkä- nilkkasukka- instapakara-yksiväritukka-puoliumpisilmäkatse-taulukännyäviuhkanapiteleväkäsi-peilinkauttiotettuomakuva-yhdistelmä on kyllä aika sylettävä asetelma. Sellaisen näkeminen syö miestä
olkaa.kernaammin.tavallisesti kirjoitti:
Suurmuodissa oleva pakotus: Ankkahuuli-noskoselkä- nilkkasukka- instapakara-yksiväritukka-puoliumpisilmäkatse-taulukännyäviuhkanapiteleväkäsi-peilinkauttiotettuomakuva-yhdistelmä on kyllä aika sylettävä asetelma. Sellaisen näkeminen syö miestä
Ai jumalauta - kyllä 🤣
Kuinka iso osa karvavihasta on opittua ja hollyvoodin hapatusta. Itellä ei kyllä kumiankkaiholle viisari syki pikomillinkään vertaa. Kumipakara, nounounou. Mieluummin lepuuttaa silmäänsä sellaisessa jossa näkyy selviä karvoja, naiskarvoitus sentään eroaa paljon mieskarvoistuksesta sen verran ettei tuu homo olo sitä katsoessa. Enemmänkin vaan hengitys kiihtyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35
Mieti paljonko aikaa sinulla menisi jos joutuisit pitämään myös kainalot, sääret, reidet, vatsan ja intiimialueen karvattomana. Minullakin on voimakas, tumma karvankasvu ja joudun ajelemaan nuo kaikki alueet joka toinen päivä jos tahdon näyttää mainoskuvaston naiselta. Sen lisäksi ylähuulesta pitäisi vahata tummat karvat ja nyppiä rehottavammat kulmakarvat. Ei kaikkia naisiakaan ole siunattu hennolla vaalealla karvoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun "minä haluan" kommentoijat: mistähän mahtaisi johtua, ettö todella suuri osa naisista ajelee karvoja "koska se näyttää ja tuntuu siistimmältä" mutta samasta syystä karvoja ajelevat miehet ovat aniharvassa? Voisikohan syynä olla naisille esiteini-iästä asti syötetty propaganda siitä, että naisen ruumiin karvoitus on naurettavaa, noloa, likaista, epäsiistiä? Eei, varmasti sattumaa että naiset "itse päättää" ajella karvojaan ja miehet ei.
T. N23, karvaisuuden hyväksymisen työstämistä takana reilu vuosi, ajelen edelleen joitain karvoja silloin tällöin, mutta en vääristele totuuttaTäällä "minä haluan" kommentoija: et kertonut minulle mitään, mitä en olisi jo itse pohtinut, tiennyt ja tiedostanut. Olen kaikesta huolimatta tyytyväinen näin, ei karvojen ajelu ole minulle mikään paha mörkö ja ongelma. En oikeasti koe, että siitä on minulle mitään harmia tai että ajelemisen lopettaminen parantaisi elämänlaatuani tai minäkuvaani.
Mulla on kaikki hyvin, entä sulla? Takana siis jo vuosi työstämistä, ettet enää ajelisi karvojasi? Ketä varten olet jo vuoden tuskaillut, itseäsi vai feministi-yhteisöä ja jotain ideologiaa varten? Kiinnostaa, onko olosi nyt onnellisempi ja parempi kuin ennen? Mikäli nyt on parempi, niin hyvä juttu, onnea ja tsemppiä jatkoon!Eihän tuossa mitään vikaa ole, hyvä jos olet oikeasti miettinyt kriittisesti karvanpoistoa ja tullut tulokseen, joka tuntuu sinusta hyvältä. Minusta on vain tärkeää, että ympäristön paineesta ja kauneusbisneksen mainospropagandasta ollaan tietoisia, koska silloin voi ajatella pidemmälle ja tehdä paremmin omia valintoja.
En sanoisi että olen tuskaillut muuta kuin oman hyvinvointini eteen. Olen pikkuhiljaa päässyt yli siitä, että kun näen karvoja säärissäni, kainaloissani, reisissäni, käsivarsissani, en ajattele että pitääpä sheivata nuo pois kun näyttää epäsiistiltä. Opettelen olemaan häpeämättä kehoani ja itseäni. Haluan, että kun mieheni silittää jalkojani, en stressaa siitä ovatko ne sileän tuntuiset vaan voin olla ajattelematta koko asiaa ja vain nauttia kosketuksesta. En siis tee tätä minkään ideologian takia, vaikka myönnän että yhteisöllisyydestä on ollut apua, sillä muutama kaverini on myös pohtinut samoja asioita ja lopetellut sheivaamista. Koen kyllä, että olen enemmän sinut itseni kanssa. En ollut koskaan edes nähnyt luontaisia kainalokarvojani, sillä olen ajellut ne siitä asti, kun niitä on kasvanut. Olen todennut pitäväni niistä. :)Joku muu mainitsi miesten parranajon, ja ok, se on asia jota naisten ei tarvitse miettiä. Itse olen tässä keskustelussa ajatellut ruumiin karvoituksen ajelua, joka puolestaan on lähinnä naisten (ja bodareiden) harjoittamaa. Sitä on kuitenkin pinta-alana reilusti partaa enemmän, eikä parta miehillä ole kuitenkaan samanlainen naureskelun ja häpeän asia kuin ruumiin karvat naisilla.
-sama
Tämän parta-vähättelyn päälle haluaisin huomauttaa, että kyllä parrankasvun kanssa voi kokea häpeää ja saada osakseen naureskelua. Esim. hyvin epätasainen, epätasaisen värinen ja harva parrankasvu voivat saada osakseen pilkkaa. "Kauheat teinihaituvat aikuisella miehellä ylähuulessa!" "Eihän sillä kasva edes partaa (=onko edes mies)!" Runsas parrankasvu ei myöskään ole kaikista miehistä kivaa. Jäänyt kirjoittajaltakin ehkä huomaamatta, kun miehet ovat opetelleet ajelemaan tai trimmaamaan partojaan ulkonäkösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perfect kirjoitti:
Karvat veks ja läskit myös.
Suurin osa naisista seuraa tätä patriarkaatin ohjeistusta häppärit väpättäen. Ja kuvittelevat olevansa omaehtoisia ja voimaantuneita. Valittua alistuneisuutta. Mahtavaa kerrassaan.
Onko sulla hyvä olla? Ei kuulosta siltä.
Ei ole hyvä olla kun patriarkaatin lähettämä salainen säteily tunkeutuu foliohatun läpi. Onneksi karvat torjuvat tehokkaasti säteilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu koko mein suhteen karvainen, itse valitan karvoistani ja välillä ajelen ne omasta halustani. Kun valitan ksrvoistani niin mies ei edes huomaa ja naureskelee ja sitten näyttää omat karvajalkansa.
Ajan kainalokarvat koska hienhaju tarttuu niihin ja pinttyy, joten haisee vaikken ois hikoillut.
Pimppakarvat siistin oman mukavuuden takia.
Perin kumma juttu kun juuri kukaan, ikinä, missään, ei valita kuinka miehet haisee hieltä. Pesusta huolimatta! Koska kainalokarvoitus...
Ainakin oma mieheni ajelee kainaloonsa juuri tuon hajun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikki hyvin, entä sulla? Takana siis jo vuosi työstämistä, ettet enää ajelisi karvojasi? Ketä varten olet jo vuoden tuskaillut, itseäsi vai feministi-yhteisöä ja jotain ideologiaa varten? Kiinnostaa, onko olosi nyt onnellisempi ja parempi kuin ennen? Mikäli nyt on parempi, niin hyvä juttu, onnea ja tsemppiä jatkoon!Eihän tuossa mitään vikaa ole, hyvä jos olet oikeasti miettinyt kriittisesti karvanpoistoa ja tullut tulokseen, joka tuntuu sinusta hyvältä. Minusta on vain tärkeää, että ympäristön paineesta ja kauneusbisneksen mainospropagandasta ollaan tietoisia, koska silloin voi ajatella pidemmälle ja tehdä paremmin omia valintoja.
En sanoisi että olen tuskaillut muuta kuin oman hyvinvointini eteen. Olen pikkuhiljaa päässyt yli siitä, että kun näen karvoja säärissäni, kainaloissani, reisissäni, käsivarsissani, en ajattele että pitääpä sheivata nuo pois kun näyttää epäsiistiltä. Opettelen olemaan häpeämättä kehoani ja itseäni. Haluan, että kun mieheni silittää jalkojani, en stressaa siitä ovatko ne sileän tuntuiset vaan voin olla ajattelematta koko asiaa ja vain nauttia kosketuksesta. En siis tee tätä minkään ideologian takia, vaikka myönnän että yhteisöllisyydestä on ollut apua, sillä muutama kaverini on myös pohtinut samoja asioita ja lopetellut sheivaamista. Koen kyllä, että olen enemmän sinut itseni kanssa. En ollut koskaan edes nähnyt luontaisia kainalokarvojani, sillä olen ajellut ne siitä asti, kun niitä on kasvanut. Olen todennut pitäväni niistä. :)Joku muu mainitsi miesten parranajon, ja ok, se on asia jota naisten ei tarvitse miettiä. Itse olen tässä keskustelussa ajatellut ruumiin karvoituksen ajelua, joka puolestaan on lähinnä naisten (ja bodareiden) harjoittamaa. Sitä on kuitenkin pinta-alana reilusti partaa enemmän, eikä parta miehillä ole kuitenkaan samanlainen naureskelun ja häpeän asia kuin ruumiin karvat naisilla.
-sama
Pinta-ala säärissä ja kainaloissa on tietenkin hieman suurempi kuin naamassa, mutta partaa on pakko ajella tai trimmata vähintään parin päivän välein, jotta ei näytä epäsiistiltä. En ole varma ajelevatko naiset sääriään ihan samaan tahtiin?
Et ole ilmeisesti myöskään ikinä kuullut haukkumasanaa kaulaparta? Sinne se parta useimmilla miehillä nimittäin kasvaa voimakkaasti ja näyttää kyllä omastakin mielestä aika karsealta. Huomiona voin vielä mainita, että ne trendikkään muhkeat parrat joita nykyään näkee, vaativat hyvin paljon hoitoa eivätkä todellakaan ole syntyneet minkään "antaa karvojen vain kasvaa" mentaliteetin lopputuloksena.
Olisi tietenkin hienoa, jos lajimme pystyisi kehittymään niin, että ulkonäkö ja olemus muuttuisivat täysin merkityksettömiksi asioiksi, mutta tähän vaaditaan varmaan vielä useamman vuosituhannen evoluutiota.
Kun evoluuttinen elämänkatsomus kaiketi yhä on aika suuressa suosiossa, niin katsooko suuri massa että karvat olisivat jokin häntäluun kaltainen apinainen jäänne tai kiusallinen turva varustus, kusta olisi jo aika päästä eroon kun ihminen on tässä kuitenkin alati alfaantumassa ja ihmisemmäksi kehittymässä, samalla kauvvemaksi apinasta kaikoten? Siskikö karvoja vieroksutaan
Ketjun aiheena on naisten karvat ja niiden ajeluun liittyvät paineet. Tehkää miehet oma ketju partapaineista sen sijaan että käännätte naisille kiinnostavan keskustelun itseenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35
Onko sinun partasi verrannollinen naisen häpykarvoitukseen? Minä taas luulin, että pallikarvojesi ajelu olisi sitä. Muutenkaan logiikkasi ei pelitä; ajattelitko, että häpykarvainen nainen olisi vähän kuin sinä pyjamassa - sosiaalisesti epäkorrekti näky?
Missä paikoissa sinä kuljet tussu paljaana? -eri
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aiheena on naisten karvat ja niiden ajeluun liittyvät paineet. Tehkää miehet oma ketju partapaineista sen sijaan että käännätte naisille kiinnostavan keskustelun itseenne.
Missä sinä kuljet alapää paljaana tai kainalorastojasi esitellen? Ihan oikeasti?
En tykkää karvoista vaan ajan mieluummin pois.