Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihassa pari ponia, sota naapurin kanssa

Vierailija
01.03.2014 |

Onko joku yleinen harhaluulo et jos on jollain poneja niin naapurin muksut saa ratsastaa? Minulla on pari poni, toisella ratsastetaan ja toisella ajetaan kärryillä. Naapuri on ny verisesti suutunut kun en anna hänen lastensa ratsastaa. Olen kuulemma itsekäs kun pahoitan tahallani heidän lastensa mielen. En saisi kuulemma antaa omankaan muksuni ratsastaa jollei heidänkään lapsensa saa ratsastaa. Pahoittavat mielensä kun näkevät lapsemme ratsastamassa. Olen kertonut ettei ponimme ole mitää yleisiä ratsuponeja. Enkä todellakaan ota vastuuleni jos jotain sattuu. Jos haluavat ratsastaa menevät ratsastuskouluun. Ratsastus koulut ovat kuulemma liian kaliita eikä meidän poni siitä kuluisi jos heidänkin lapsensa sillä ratsastaisivat. Olen myös kertonut ettei tää harrastus ole ilmaista meilekkään. Sanoin sitten aika suorin sanoin mitä mieltä olen tästä ainaisesta kinuamisesta ja vaatimisesta, nyt ollaan sitten nokkasolmus. Miksi on niin vaikeeta ymmärtää ettei naapureiden omaisuus ole yhteistä omaistuutta??

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milä nimellä sen vastaavan keskustelun löytää? T. Ap

Vierailija
2/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kiva tilanne sitten, kun haluat rakentaa poneille uuden tallin tai laajentaa tai muuta mihin tarvitset rakennusluvan. Tää sun naapuri tuskin allekirjoittaa naapurilupaa, kun oot hankkiutunut niin "hyviin" väleihin hänen kanssaan.

Onnea valitsemallesi tielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, sillä ei ole liiemmin merkitystä, jos rakentaa kuitenkin kaikkien säädöksien mukaan, naapuri voi korkeintaan hidastaa projektia, ja sitä myöten saa myös itse paskaa niskaansa.

Vierailija
5/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisssä ketjussa oli kaksi kilpaponia tytöllä/perheellä ( vai oliko toinen äidin), joilla koko perhe ratsasti ja harrasti ja ponit asuivat kalliilla täysihoitotallilla (ei omassa pihassa) Tytön kaverin perhe oli lopettanut tämän kaverin ratsastustunnit ratsastuskoulussa, koska heidän mielestään tämän kaverin pitäisi antaa ratsastaa ilmaiseksi poneilllaan. jne jne. Ponit olivat kalliita kilpaponeja, joilla ei kuka tahansa ratsastelisi.

Oli hiukan erityyppinen keissi, ei varmastikaan saman henkilön kirjoitus...

Vierailija
6/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs valitamista sillä ois? Maalla asustaan ja naapurin rajaan on ainaki 500m. Ratsastuskenttä vain on sellaisessa paikassa  josta on suora näköetäisyys naapuriin. Onneks tallia ei tartte alkaa suurentamaan.  Ap

Vierailija
7/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän ap että toi ärsyttää.

Itse ratsastan ja tyttöni ratsastaa, mutta käydään tallilla. Ei ole omaa hevosta, naaurissa olisi moniakin, mutta ei tosiaan tulisi mieleenikään kinuta tuollaista.

Vierailija
8/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vaan ymmärrä ettei kokematonta (ilmeisesti ovat kokemattomia koska vanhempien mielestä ratsastuskoulu liian kallis, no onhan ne,kieltämättä) voi noin vaan päästää ratsastamaan naapurin poneilla,vaikka kuinka haluaisivat. Melkoinen vastuu omistajalle, ja jos jotain sattuisi niin sitten syytetään pelkästään ponin omistajaa.

Vierailija
9/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:27"]

Sulla on kiva tilanne sitten, kun haluat rakentaa poneille uuden tallin tai laajentaa tai muuta mihin tarvitset rakennusluvan. Tää sun naapuri tuskin allekirjoittaa naapurilupaa, kun oot hankkiutunut niin "hyviin" väleihin hänen kanssaan.

[/quote]

Please..

Vierailija
10/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:33"]

10, sillä ei ole liiemmin merkitystä, jos rakentaa kuitenkin kaikkien säädöksien mukaan, naapuri voi korkeintaan hidastaa projektia, ja sitä myöten saa myös itse paskaa niskaansa.

[/quote]

Useimmille se projektin hidastuminenkaan ei ole ihan yhdentekevää. Ja eihän me tiedetä millaiset etäisyydet naapureihin on, tarvitaanko projektissa mahdollisesti ympäristölupaa, eikä tiedetä millainen ruuneperi se naapuri on, ja alkaako viranomainen kuinka tosissaan kuuntelemaan sen perusteluja.

Naapurihan saattaa jo ilman mitään projektejakin tehdä viranomaisille tarkistuspyyntöjä vedoten eläinten huonoon kuntoon, rakennusten epäkelpoisuuteen, lannan säilytykseen tai levitykseen, hajujen leviämiseen, jne. Siinä ap voi sitten miettiä, kun antaa viranomaisille selvityksiä ja ottaa vastaan tarkastajia, että olisiko kannattanut vähän joustaa naapurin kanssa.

Mutta toivotaan tietenkin, ettei naapuri ole ihan niin hullu kuitenkaan, että alkaa keksimään mitään valituksia.

Vierailija
11/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että pienet lapset ei tajua soveliaan käytöksen rajoja tai turvallisuuskysymyksiä, mutta nyt vanhempien pitäisi tajuta. Olen harrastanut itse pitkään ratsastusta, ja jos minulla tai perheellä olisi hevonen/poni, niin en kyllä selkään päästäisi muita kuin sellaisia, joista tiedän, että heillä on tietyt taidot. Poninkin selästä tippumisesta voi seurata isot vahingot.

Vierailija
12/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, joo, mutta aiheettomista valituksista voi tehdä myös häirintä ilmoituksen takaisin, ja usein naapuri ei todellakaan pysty hidastamaan edes projektia jos ei ole lainmukaisia perusteluita. Tämän nyt satun tietämään kun istuin lautakunnassa joka käsittelee noita asioita. Yleensä sen näkee jo rivien välistä, kun naapuri haluaa tehdä kiusaa. Valituajat on tottakai, mutta eipä niistä nyt niin paljon haittaa ole.

Vierailija
13/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sanonut naapurillesi, että sinulla ei ole vakuutuksia jotka kattavat muiden kuin oman perheen ratsastukset? Ei olisi tarvinnut sen enempää keskustella asiasta.

Vierailija
14/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä naapurin ovelle ja pyydä heidän autoa lainaan. Eikö nekin sitten ole samalla periaatteella yhteisiä?

Vierailija
15/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:55"]

17, joo, mutta aiheettomista valituksista voi tehdä myös häirintä ilmoituksen takaisin, ja usein naapuri ei todellakaan pysty hidastamaan edes projektia jos ei ole lainmukaisia perusteluita. Tämän nyt satun tietämään kun istuin lautakunnassa joka käsittelee noita asioita. Yleensä sen näkee jo rivien välistä, kun naapuri haluaa tehdä kiusaa. Valituajat on tottakai, mutta eipä niistä nyt niin paljon haittaa ole.

[/quote]

Jos siellä lautakunnassa kerran olet, niin olet varmasti huomannut, että jonkin käsiteltävän asian kohdalla on selvityksiä paperilla kymmeniä sivuja. Ei nekään selvitykset ole taivaasta tipahtaneet, vaan joku ne on tehnyt. Kyllä niitä aiheettomistakin valituksista pitää selvitykset tehdä, ja pahimmillaan se on sellainen vuosikausia jatkuva loputon riesa, että peri talutuskierrosta tarhan ympäri olisi mitättömän pieni vaiva siihen verrattuna.

Mutta ap:han sanoi, ettei aio ikinä mitään rakentaa, joten turha tätä teoretisointia on sen enempää jatkaa.

Vierailija
16/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, niin siis OLIn, mutta vuosikausia loputon riesa se ei ole, lautakunta käy usein riitatapauksissa paikanpäällä jos on aidosti sellainen asia, että sitä pitää mennä ihan maastoon katsomaan, mutta usein naapurien valitukset ovat pelkkää sontaa, monta sivua, ja lupa myönnetään kun se täyttää kaikki lain kohdat, ei naapurilla ole kovin paljon sananvaltaa. Noita on nähty niin monesti, kaava-alueilla varsinkin, on aita riitoja ja vaikka mitä skeidaa, maalla harvemmin, mutta on niitäkin, mutta ei se naapuri kuningas ole kuitenkaan, että ainahan sitä valittaa saa=)

Vierailija
17/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:27"]

[/quote]Tuo on vain hidaste, ei este. Naapuri ei voi estää laillista rakennushanketa. Ongelma lienee yhtälailla naapurilla, jos haluaa rakentaa jotain.

Vierailija
18/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, lisää että valittajien kannattaa muistaa se, että kun kiusallaan valittaa........ laskun maksaa siitäkin veronmaksaja, ei ne lautakunnan palkkiot ilmaisia ole. Ja tosiaan, lisään että valittaa voi aina, mutta lailliselle rakentamiselle ei naapuri mahda mitään.

Vierailija
19/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23: Sinä puhut lautakunnan toiminnasta. Mutta se viranomainen joutuu tarkistamaan jokaisen valituksen, oli se aiheellinen tai ei. Ja se, josta on valitettu, joutuu antamaan viranomaiselle selvityksen jokaisesta valituksesta. Ja kyllä kiusaa tekevä naapuri voi jatkaa niitä valitusten tekemisiä niin kauan kuin hänessä henki pihisee. Kun tuuli tuo tuoksahduksen hevosen lannanhajusta, niin siitä voi tehdä valituksen. Kun pihalla poni hirnahtaa, niin siitä voi tehdä valituksen. Ja niin edelleen. Totta kai nuo todetaan aiheettomiksi valituksiksi, eivätkä ne edes päädy sinne lautakuntaan asti käsiteltäväksi. Mutta pahimmillaan kiusaaminen voi olla todellinen riesa, ja lisäksi se syö aivan turhaan viranomaisten työaikaa.

Vierailija
20/26 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Saat aiva täysin päättää poneistasi ja on naapurin oma asia jos suuttuu eikä ymmärrä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme