Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssarokotus, miksi et ota?

Vierailija
09.11.2020 |

Viime viikolla ihmettelin kun kolmilapsisen perheen äiti kertoi, että eivät ota influenssarokotusta kun eivät ole koskaan sairaana. Lapset 5-v. ja 11-v. Isä töissä kaupassa, äiti opettaja. Elävät näin korona-aikanakin aivan normaalisti tavaten isovanhempia ja harrastukset normaalisti. Eivät ainakaan rajoita sosiaalisia kontakteja. Tähänkin syy, kun eivät ole koskaan flunssassa.
Toki jokaisen oma asia, mutta hämmästynyt olen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kolmas lapsi 8-v. Asuvat Uudellamaalla.

Vierailija
2/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettele rauhassa, oma on päätöksensä. Niin ja en siis itsekään ota tai monet tuttunikaan. Mulla on ollut todennäköinen influenssa ehkä 10 vuoden välein (enkä ole traumatisoitunut) eikä normaalit flunssatkaan usein piinaa, itse asiassa en edes muista, milloin viimeksi on ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olisi helvettiä ripustaa elämä sen varaan, että joka vuosi täytyisi ottaa rokotteita pysyäkseen terveenä. Lapset toivat muutaman influenssan, jotka koko perhe sairasti, mutta nyt on jo ollut tautirintamalla rauhallista. Lapsetkin ovat isompia ja vastustuskykyisempiä.

Ennen lapsia en sairastanut. En ole koskaan ottanut influessarokotetta. En edes silloin kun työskentelin lähihoitajana. Pakolla en myöskään ottaisi, jos olisin vielä hoitaja.

Olen ottanut muut normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja niistä kärsinyt myös oireita, mutta siihen en lähde, että joka vuosi olisi otettavaa! Olen reagoinut rokottamiseen voimakkaasti ja myös autoimmuunityyppisesti. Epäilen, onko valituksiani rokotehaitoista edes ilmoitettu eteenpäin. En osannut pitää oikeuksistani huolta nuorena, kun esim terveydenhoitaja vain hyssytteli, kun kerroin jälkitilastani.. Vosikohan tietoja tarkistaa vielä?

Vierailija
4/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä rajoitetaan sosiaalisia kontakteja isovanhempiin. Pidämme jopa omaehtoisen karanteenin flunssakaudella ennen heidän tapaamistaan.

Lähihoitajan työssä en ollut koskaan flunssaisena ja olin varmasti tarkin hoitaja mitä tuli käsi- tai yskimishygieniaan. Jos olssin aivastanut tai yskinyt, en olisi mennyt töihinkään.  Hoidin myös potilaita oireisena työhöntulleen puolesta. Olin melkein aina terve, joten ei tullut paljoa poissaoloja töistä.

3.

Vierailija
5/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa, että olet vastuullinen. Luulen, että ainakin vanhempana tulee mieleen ajatuksia, jos on mennyt töihin flunssaisena ja tartuttanut heikkoja potilaita ja nämä ovat pahimmillaan kuolleet. Arvostan, että vielä löytyy ihmisiä, jotka kunnioittavat lähimmäisiään, etenkin hoitotyössä tämä on tärkeää.

Liikaa nykyisin näitä, jotka vaan omaan napaansa tuijottavat. Kyllä se elämä opettaa niitäkin ja pistää nöyräksi, jotka väittävät etteivät koskaan sairastu.

Vierailija
6/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin syy, kun eivät ole koskaan flunssassa..

Samanlainen logiikka kuin eräällä herralla aikoinaan kun turvavyön käyttö vielä oli vain suositus. Telkkariohjelmassa haastateltiin auton ikkunasta miestä, jolla ei ollut vyötä ja perustelu oli "En minä ajakaan kolaria".

Vierailija
7/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele rauhassa, oma on päätöksensä. Niin ja en siis itsekään ota tai monet tuttunikaan. Mulla on ollut todennäköinen influenssa ehkä 10 vuoden välein (enkä ole traumatisoitunut) eikä normaalit flunssatkaan usein piinaa, itse asiassa en edes muista, milloin viimeksi on ollut.

Täällä minä todellakin ihmettelen rauhassa. Onnittelut, että vain kymmenen vuoden välein olet influenssan sairastanut, etkä juuri flunssia saa. Olisiko sulla jotain neuvoja, miten onnistuu nämä välttämään?

Vierailija
8/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että moni ajattelee että kaikki oikeasti tarpeelliset rokotteet ovat kaikille ilmaisia.

Vierailija
9/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin syy, kun eivät ole koskaan flunssassa..

Samanlainen logiikka kuin eräällä herralla aikoinaan kun turvavyön käyttö vielä oli vain suositus. Telkkariohjelmassa haastateltiin auton ikkunasta miestä, jolla ei ollut vyötä ja perustelu oli "En minä ajakaan kolaria".

Tällä logiikalla kannattaa poistaa kypärien käyttö pyörällä ajaessa. Aivan turha kapistus ja maksaakin. Kuka nyt haluaa kaatua tai ainakaan törmätä johonkin.

Vierailija
10/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olisi helvettiä ripustaa elämä sen varaan, että joka vuosi täytyisi ottaa rokotteita pysyäkseen terveenä. Lapset toivat muutaman influenssan, jotka koko perhe sairasti, mutta nyt on jo ollut tautirintamalla rauhallista. Lapsetkin ovat isompia ja vastustuskykyisempiä.

Ennen lapsia en sairastanut. En ole koskaan ottanut influessarokotetta. En edes silloin kun työskentelin lähihoitajana. Pakolla en myöskään ottaisi, jos olisin vielä hoitaja.

Olen ottanut muut normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja niistä kärsinyt myös oireita, mutta siihen en lähde, että joka vuosi olisi otettavaa! Olen reagoinut rokottamiseen voimakkaasti ja myös autoimmuunityyppisesti. Epäilen, onko valituksiani rokotehaitoista edes ilmoitettu eteenpäin. En osannut pitää oikeuksistani huolta nuorena, kun esim terveydenhoitaja vain hyssytteli, kun kerroin jälkitilastani.. Vosikohan tietoja tarkistaa vielä?

Jätä ihmeessä pakollisten rokotteiden ottaminen. Sinähän ja jälkikasvusi olette terästä. Ei teihin mitkään sairaudet pysty.

11/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisin? Ja eikö ne rokotteet olleet jo loppumassakin, ainakin täällä päin oli jo tarjoiltu ei ootakin. Eikö silloin ole parempi, että jätän ottamatta, niin joku joka sitä oikeasti tarvitsee, voi saada sen.

En ole koskaan 36 vuoden aikana sairastanut influenssaa enkä osaa pitää sitä kovin suurena uhkana. Myöskään mieheni tai lapseni eivät ole sitä sairastaneet. Meillä on todella harvoin kukaan muutenkaan kipeänä. Toki kuka tahansa meistä voi sairastua mihin tahansa, mutta sellaista se elämä on. 

Uskon terveelliseen ruokaan, riittävään lepoon ja hyvään käsihygieniaan (ei pelkästään korona-aikana, vaan meillä on ihan normiarjessa tapana pestä kädet kotiintullessa, ennen ruokailua, niistämisen jälkeen, jne...), niillä pääsee jo aika pitkälle. 

Korona-aikana on vältetty kaikkia kontakteja, mutta töissä on kyllä käytävä molempien ihan normaalisti. Illanvietot kavereiden kanssa ja kyläilyt isovanhempien kanssa ja harrastusmenot on olleet jäissä maaliskuusta saakka.

Vierailija
12/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se olisi helvettiä? Toivottavasti pidät huolen siitäkin että mm jäykkäkouristusrokotuksesi on voimassa, vai olisiko sekin yhtä helvettiä?

Vierailija
13/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että moni ajattelee että kaikki oikeasti tarpeelliset rokotteet ovat kaikille ilmaisia.

Kai nyt nämä isänmaan toivot älyävät ettei ilmaisia lounaita ole.

Vierailija
14/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se olisi helvettiä? Toivottavasti pidät huolen siitäkin että mm jäykkäkouristusrokotuksesi on voimassa, vai olisiko sekin yhtä helvettiä?

Oma asia jättää jäykkäkouristusrokote ottamatta tietysti myös. Toivottavasti ko. henkilö ei sitten kouristellessaan hakeudu ainakaan julkiseen kiinnittämään hoitohenkilökuntaa vaan kohtaa loppunsa jossain metsässä ruostunut naula kantapäässään.

Vierailija
15/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duecorso kirjoitti:

Miksi ottaisin? Ja eikö ne rokotteet olleet jo loppumassakin, ainakin täällä päin oli jo tarjoiltu ei ootakin. Eikö silloin ole parempi, että jätän ottamatta, niin joku joka sitä oikeasti tarvitsee, voi saada sen.

En ole koskaan 36 vuoden aikana sairastanut influenssaa enkä osaa pitää sitä kovin suurena uhkana. Myöskään mieheni tai lapseni eivät ole sitä sairastaneet. Meillä on todella harvoin kukaan muutenkaan kipeänä. Toki kuka tahansa meistä voi sairastua mihin tahansa, mutta sellaista se elämä on. 

Uskon terveelliseen ruokaan, riittävään lepoon ja hyvään käsihygieniaan (ei pelkästään korona-aikana, vaan meillä on ihan normiarjessa tapana pestä kädet kotiintullessa, ennen ruokailua, niistämisen jälkeen, jne...), niillä pääsee jo aika pitkälle. 

Korona-aikana on vältetty kaikkia kontakteja, mutta töissä on kyllä käytävä molempien ihan normaalisti. Illanvietot kavereiden kanssa ja kyläilyt isovanhempien kanssa ja harrastusmenot on olleet jäissä maaliskuusta saakka.

Joo, huvikseen asiantuntijat niitä influenssarokotteita suosittelevat. Ihan lämpimikseen puhuvat. Kun ei muutakaan tekemistä ole.

16/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duecorso kirjoitti:

Joo, huvikseen asiantuntijat niitä influenssarokotteita suosittelevat. Ihan lämpimikseen puhuvat. Kun ei muutakaan tekemistä ole.

Saahan sitä suositella ja ymmärrän hyvin, että monilla on terveydellisiä syitä ottaa se ja että sitä heille suositellaan. Mutta omalla kohdalla en koe tarvetta. 

Vierailija
17/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi helvettiä kärsiä joka vuosi rokotteen sivuvaikutuksista ja influenssarokote on sellainen, joka toistuu vuosittain. Joillekin tulee voimakkaammat sivuvaikutukset kuin toisille ja minä kuulun heihin, joille tulee!

Influenssassa pahin on minulla ollut ohi 4-5 vrk:ssa. Rokottamisten jälkeen olen oireillut viikkoja tai kuukausia. En tosin ole testannut influenssarokotteen vaikutusta.

Huonoja kokemuksia minulla on monista muista rokotteista, mutta kerrottakoon esimerkkinä hepatiittirokote: en kokenut itseäni sen jälkeen terveeksi useampaan kuukauteen ja jouduin ottamaan vielä tehosteenkin! Päätin silloin, että en työn vuoksi ala ottamaan esim juuri influenssarokotetta, jonka tehokin voi olla vain 30-40%.

Minulla on nykyisin valmiina sairastamalla hankittua vastustuskykyä influenssa A:lle, toiselle A:lle eli sikainfluenssalle sekä B-influenssalle. Olen siis sairastanut kolme influenssaa, jotka muistan, ja ollut viimeisimmän eli sikainfluenssan jälkeen terve! Mieluummin sairastan influenssan uudestaan, kuin otan rokotteita joka vuosi. Influenssoista ei tullut jälkitauteja. Kannustan heitä ottamaan influenssarokotteen (ja kohta myös korona?), jotka kokevat hyötyvänsä  siitä itse, ei niin, että joku muu voisi hyötyä ja rokotettu kantaisi vain rokottamisen riskit. Itse olen hankkinut tarpeeksi laumaimmuniteettia jo ottamalla tehosteet perusrokotteisiini!

Vierailija
18/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhmät ottaa ja muut huolehtii ensin että rokotteet riittää heille...

Vierailija
19/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin, mutta rokotusaikoja ei ole tarjolla

Vierailija
20/23 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä influenssan saisi kun sitä ei ole kertaakaan ollut kohta 24 vuoteen. Koronakin meni ohi ilman kummempia jälkipyykkejä. Jätetään rokotteet heikkoa tekoa oleville. Kaikki lapset on sairastaneet sikainfluenssan joten siihen verrattuna varmasti tavallinen menee kuin tyhjää vaan. Tosin eivät ole sen jälkeen sairastaneet mitään, että tuskin nytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi