Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet hautajaispukeutumistrendistä, jossa reittäkin saa jo paljastaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kyseessä on mikään trendi, vaan moukkamaisuuden ja itsekeskeisyyden lisääntyminen, kun perinteitä ja sääntöjä ei enää koeta sitovina. Surupukuun ei vain haluta panna rahaa ja mennään muistotilaisuuteen samassa mekossa kuin Tallinnan laivalle pokaamaan ukkomiehiä. 

Vierailija
2/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siisti, mutta ei välttämättä sysimusta, on kunnioiusta muita kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lyhytkin hame on ok! jahka yleisilme on siisti.

t.2

Vierailija
4/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, jos hyvät tavat noin rapistuvat. Hautajaiset ei ole arkinen tapahtuma, ja ainakin minä pukeudun juhlaviin tapahtumiin eri tavalla kuin töihin tai kotona löhöillessäni. Hautajaisissa kunnioitetaan sekä vainajaa että vainajan omaisten surua. Minä teen sen käytökselläni sekä pukeutumalla asianmukaisesti.

Vierailija
5/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihmetelly tuota että miksi lähiomaisten etiketti on tiukempi kuin kaukaisempien ystävien ja tuttujen. Luulisi että lähipiirillä olisi enemmän vapauksia pukeutua esimerkiksi vainajan lempiväriin tms henkilökohtaista. Tai vaihtoehtoisesti suuressa surussa ei olisi sillä hameen helmalla merkitystä koska suru vie voiton.

Sen sijaan kaukaisempien tuttujen tulisi pukeutua kriittisemmin etiketin vaatimalla tavalla, ettei vain epäsopivuudellaan loukkaa lähiomaisia tai vainajan muistoa.

Mielestäni hassua että tilanne on oikeasti päinvastoin ja etiketti sitoo tarkemmim lähiomaisia.

Vierailija
6/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisen hautajaisvieraan pitäisi samalla tavoin pukeutua. Minusta on mukavampi hautajaisissa ollakin kun on sopiva suruasu. Sitähän voi käyttää vuosia,   mustaa kotelomekkoa ja jakkua voi pitää muissakin tilaisuuksissa kun sitä asustaa eri tavalla. 

Vierailija
7/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä sysimustaa en pidä mitenkään välttämättömänä, siinä ihan hyvä että etiketti on löystymässä. Tosin meillä suvussa se ei ole ollut tapana oikein koskaan, siis täysin mustiin pukeutuminen. Lapsilla varsinkin musta ei mielestäni ole mitenkään välttämätön. Siisti ja hillitty tietenkin.

Olen toistaiseksi ollut yhtä lukuunottamatta vain ihan lähiomaisten hautajaisissa (isoisovanhemmat, isovanhemmat ja isäni). Koska suvun kesken olen tuntenut vainajat ja tiedän satavarmasti, että esim. isäni ja isoisäni ei ikinä olisi halunnut mm. lasten päälle mustaa pukua, sovimme siskoni kanssa isän hautajaisiin yhteisesti lapsille pukukoodin. Tytöillä (3 kpl) oli tummanharmaa, beige ja mustavalkoinen mekko ja pojilla vaaleansiniset kauluspaidat ja tummat slipoverit siinä päällä sekä tummat samettihousut.

Joskus se vapaampi etiketti on vainajan kunnioittamista. Muistan monestikin lukeneeni, että kuoleva on esittänyt toiveen, ettei hautajaisissa pukeuduttaisi mustaan. Iäkäs isoäitini halusi arkulleen kirkkaanpunaisia ruusuja.

Vieraampien hautajaisiin osallistuessani olisin hyvinkin tiukasti perinteinen, koska en heidän perheensä ajatusmaailmaa luultavasti tuntisi.

Minimittaisia helmoja pidän jotenkin sopimattomampana, vaikka sitten täysmustana kuin vapaampaa väriskaalaa.

Vierailija
8/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni pakko olla kokomusta, tummanharmaakin on ok ja valkoinen pienissä määrin mustan seassa.

Olen ollut hautajaisissa, joissa eräs vieraista oli pukeutunut lyhyeen mustaan bilemekkoon, ihonvärisiin sukkiksiin ja johonkin ihme röyhelöhuiviin. Hiukset oli kiharanutturalla. Mielestäni sellainen ei sovi hautajaisiin. Jos mekko on lyhyt, pitää olla mustat sukkikset ja hiuksia ei tarvitse laittaa hääjuhlakampaukselle. Turhia koristeluja välttäisin myös, ja kiiltäviä kankaita.

Vierailija
9/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli äitini hautajaisissa viinipunainen toppatakki, koska se oli ainoa talvitakkini eikäollut varaa ostaa uutta, enkä sitä sillä hetkellä tarvinnutkaan. 1-5v tytöilläni oli kirkkaanpunaiset toppahaalarit. Ei äitikään olisi hyväksynyt, että olisin hänen hautajaistensa vuoksi ruvennut tuhlaamaan uusiin vaatteisiin.

Itse aion määrätä, että omiin hautajaisiini vieraiden on tultava punaisiin pukeutuneena.

Vierailija
10/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne ulkovaatteet ole niin tärkeitä. Ei kukaan odota että pitäisi jokaisella olla musta villaulsteri haudalla, varsinkaan lapsilla. Mutta sisävaatteet pitäisi olla tilaisuutta ja vainajaa kunnioittaen valitut. 

Vierailija
11/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhojen perinteiden noudattaminen on arvokasta ja hienoa. Hautajaisiin pukeudutaan yksinkertaisiin, tummiin vaatteisiin, kokomustaa ei tarvitse olla. Ei laiteta hiuksia hääjuhlakampaukseen eikä käytetä koruja niin, että näyttää joulukuuselta, eikä meikata yliampuvasti. Hameen pitäisi olla polvipituinen eikä verkkareissa tietenkään kukaan järkevä ihminen mene hautajaisiin.

Vierailija
12/12 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en haluaisi, että minun hautajaisiin pukeuduttaisiin mustaan. Se on ilon päivä, kun pääsee tästä maallisesta helvetistä aurinkoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme