Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitkä gradun tulisi olla?

Vierailija
08.11.2020 |

Olen kirjoittamassa gradua enkä oikein tiedä, miten pitkä sen pitäisi olla, jotta se olisi vakavasti otettava. Tuntuu, että esimerkiksi luonnontieteiden alalla gradun ei tarvitse olla kovin pitkä, mutta suuri osa humanistisen puolen graduista tuntuu olevan 80-120 sivua pitkiä.

Ongelmani on aina ollut se, että esseeni ovat todella lyhyitä, koska en vaan saa niihin mitään materiaalia. En tiedä mitä kirjoittaa, kun olen jo sanonut kaiken mitä haluan sanoa.

Kirjoitan kielitieteeseen liittyvää gradua ja olen tehnyt kvantitiivista tutkimusta tiettyjen kielioppipiirteiden esiintymisestä teksteissä. Minulla on nyt noin kolmekymmentä sivua valmiina ja tuntuu, että sitten kun olen saanut kirjoitettua kaiken haluamani johdannot ja muut mukaanlukien, niin minulla on ehkä 40 sivua tekstiä.
Onko tämä yksinkertaisesti liian vähän?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun gradussa on tosi paljon omaa tutkimusta, joten olen usein kuvannut saaminani tuloksia ensin kaavioin ja sitten selittänyt mitä niissä kaavioissa on. Lisäksi olen ottanut esimerkkejä teksteistä ja näytän konkreettisesti miten ne kielioppipiirteet näkyy teksteissä.

Vierailija
2/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

385 291 merkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu asiasta ohjaajasi kanssa. Itsekin tuskailin aikoinaan gradun pituuden kanssa mutta ohjaajalta sain hyvää näkemystä siihen mitä kohtia kannatti laajentaa :) sitä tulee niin sokeaksi omalle tekstilleen ettei huomaa missä kohdissa se itselle täysin selvä asia ei lukijalle olekaan niin selvä.

Oma graduni oli juuri ja juuri 60 sivua ja nimenomaan kielitieteen alalta. En tiedä ovatko tutkintovaatimukset muuttuneet mutta tuo oli 40 opintopistettä ja aika minimipituus kyllä tuo 60 sivua oli. Siinäkin olisi ollut varaa laajentaa tietyissä kohdissa mutta kyllästyin ja halusin vain valmistua :D

Vierailija
4/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma. Luonnontieteestä tein gradun, johon tein laboratoriotutkimusta ensin puoli vuotta. Oli vaan niin tuskaista, kun se asia oli sanottu ja jostain piti keksiä lisätekstiä. Kuvia laitoin niin paljon kuin pystyin, ja kaavioita yms. Taustatietoakin aiheesta oli kohtalaisen vähän, mutta siitä sain ihan kivan mittaisen osion. Onneksi sain vetoapua teoreetikolta, joka väänsi minulle sivu tolkulla kaavahirviöitä aiheeseen liittyen, joita sinne sitten laitoin. Lopulta taisi nippanappa 80 sivua tulla, ja arvosanaksi M. Eli ei ihan surkea kuitenkaan.

Monta kertaa kvin näyttämässä tekstiäni ohjaajalle, ja sain häneltä vinkkejä, mitä siihen voisi vielä lisätä.

Vierailija
5/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu asiasta ohjaajasi kanssa. Itsekin tuskailin aikoinaan gradun pituuden kanssa mutta ohjaajalta sain hyvää näkemystä siihen mitä kohtia kannatti laajentaa :) sitä tulee niin sokeaksi omalle tekstilleen ettei huomaa missä kohdissa se itselle täysin selvä asia ei lukijalle olekaan niin selvä.

Oma graduni oli juuri ja juuri 60 sivua ja nimenomaan kielitieteen alalta. En tiedä ovatko tutkintovaatimukset muuttuneet mutta tuo oli 40 opintopistettä ja aika minimipituus kyllä tuo 60 sivua oli. Siinäkin olisi ollut varaa laajentaa tietyissä kohdissa mutta kyllästyin ja halusin vain valmistua :D

Mulla ei ole enää aikaa kysellä ohjaajalta neuvoja, kun gradu pitäisi saada palautettua parin päivän kuluttua. Täytyy toivoa, ettei tuo 60 sivua ole mikään virallinen pituus. :(

Ap

Vierailija
6/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin muutama vuosi sitten (kielestä/käännöstieteestä) ja ainakin meillä proffa sanoi, että ennen tehtiin noita sadan sivun graduja ja nykyään suositaan napakkuutta. Ihan samoin kuin tutkimuksiakaan ei nykyään kukaan ala lukemaan, jos aihe rönsyilee. Noin 50-60 sivua sanottiin olevan hyvä. Gradusta tuli 5 (asteikolla 1-5), että ei se nyt täysin mönkään mennyt.

Vierailija
7/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä myös lukea gradua kriittisin silmin ja sillä oletuksella, että aina joku ymmärtää jonkin kohdan väärin tai ei ymmärrä tekstiäsi lainkaan. Niitä selventäessäsi teksti saa samalla pituutta.

Vierailija
8/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan laittaa toistoa toiston perään, voit hyvin kertoa eri luvuissa käytännössä saman asiaan uudestaan ja uudestaan, 3-4 kertaa voi hyvin kirjoitella lähes saman höpö höpön. Täysin turha työ tuo oli ainakin itsellä, opin lähinnä luomaan tekstiä, etsimään vanhentuneita tutkimuksia ja artikkeleita, joista sai hyvää täytettä työhön sivukaupalla. Noh, kyllähän tuo vähän paransi englanninkielen tasoa kai. Tai ainakin antoi kertausta. 

Vierailija
9/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole enää aikaa kysellä ohjaajalta neuvoja, kun gradu pitäisi saada palautettua parin päivän kuluttua. Täytyy toivoa, ettei tuo 60 sivua ole mikään virallinen pituus. :(

Ap

Laita tänne otsikko, sisällysluetteo ja eri lukujen sivumäärät.

(Muuta ne otsikot sellaisiksi, ettei niistä tunnista)

Sitten voi olla helpompi nähdä mitä voi lisätä. Muuten vaikea auttaa.

Vierailija
10/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ainakin omassa pääaineessa Helsingin yliopistolla vaatimukset ovat näköjään höllentyneet ja nykyään lopputyö on vain 30 op. Tuohon 40 op:n graduun tavoitepituus oli jotain 60-80 sivua minun opiskeluaikanani (eräässä kieliaineessa). Mutta tietenkään nuo eivät ole mitään kiveen hakattuja juttuja vaan antavat vain osviittaa siitä kuinka laajasta työstä on kyse, kuinka syvällisesti omaan aiheeseen pitäisi perehtyä jne. Joku 40 opintopistettäkin pitäisi kuitenkin vastata useamman kuukauden täysipäiväistä hommaa.

Vierailija
11/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 400 sivua.

Vierailija
12/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin gradujen suosituspituus on 45-75 sivua. 

Vierailija
13/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-95 tehty gradu (tietojenkäsittelyn matemaattiset menetelmät) ja näyttää olevan 187 sivua sisällys- ja lähdeluetteloineen.

Vierailija
14/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on sopivan pitkä kun se kertoo kaiken oleellisen eikä mitään ylimääräistä.

Vierailija
15/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ainakin omassa pääaineessa Helsingin yliopistolla vaatimukset ovat näköjään höllentyneet ja nykyään lopputyö on vain 30 op. Tuohon 40 op:n graduun tavoitepituus oli jotain 60-80 sivua minun opiskeluaikanani (eräässä kieliaineessa). Mutta tietenkään nuo eivät ole mitään kiveen hakattuja juttuja vaan antavat vain osviittaa siitä kuinka laajasta työstä on kyse, kuinka syvällisesti omaan aiheeseen pitäisi perehtyä jne. Joku 40 opintopistettäkin pitäisi kuitenkin vastata useamman kuukauden täysipäiväistä hommaa.

Mä opiskelen vielä vanhoilla tutkintovaatimuksilla ja sen takia mun gradu on 40 op:tä ja palautuspäivä viimeistään tiistaina. :P

Katsoin kyllä toisten samasta aineesta valmistuneiden graduja ja yhden pituus oli alle 50 sivua. Jos samaan pääsen, olen ihan tyytyväinen.

Ap

Vierailija
16/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy proffaltas - ei täällä mitään proffia ole.

Koskaan ollut.

Ja siihen sun lastentarhanopettajan graduus nyt on ihan sama mitä runoja kirjottelet, kunhan kirjottelet piiitkäään.

Kysy vaikka kansakunnan ensimmäiseltä Runotytöltä apua - ellei ole lastenhoitopuuhissa.

Kirjoittaa äkkiä sulle 2.000 sivua tarinaa.

Halvalla.

Vierailija
17/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitolaji, ja siksihän gradu tehdäänkin. Minun graduni (käännöstiede) aikojen alusta sisälsi noin 70 sivua käsittelyä ja 30 sivua kaavakuvia. Ensin tuntui siltä, etten saa kokoon riittävästi tekstiä, ja lopulta minun oli jätettävä pois ihan hienoja pätkiä, jotta tekele pysyisi sopivan tiiviinä.

Saat helposti lisää tekstiä määrittelemällä käyttämäsi termit. Kuvittele, että lukijana on jonkin toisen alan graduntekijä, joka saattaa tuntea niistä kolmanneksen, muttei ole kuullutkaan muista. Älä kuitenkaan selitä liikaa. Tiedät itse sopivan ja liian eron, kun kerran olet jo graduvaiheeseen päässyt.

Vierailija
18/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Me voidaan siihen kirjoittaa jokainen muutama lause, niin saat viikossa hyvän gradun kasaan.

Saat kolmosen varmasti. Ainakin.

Vierailija
19/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks sulla riviväli 1,5 laitettu?

Vierailija
20/92 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Me voidaan siihen kirjoittaa jokainen muutama lause, niin saat viikossa hyvän gradun kasaan.

Saat kolmosen varmasti. Ainakin.

No ei nyt sentään :D  Edellisen viestin kirjoittajan nyt ajattelin että olisiko joku tärkeä luku jäänyt pois tai liian lyhyt jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi