3-vuorotyön palkka 1400e/kk. Lähtisitkö töihin?
Lähtisitkö tällaisella palkalla tekemään kolmivuorotyötä? Tämä siis käteen jäävä osuus.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:59"]
Millä alalla muka noin huono palkka kolmivuorotyöstä? Ei varmaan makseta noin huonosti, jos TES:in mukaan mennään. Päivätyötä voisin tehdä tuolla palkalla. Onko tuossa siis vuorolisät jo mukana?
[/quote]
Hoitoalalla!!!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:41"]Lähtisitkö tällaisella palkalla tekemään kolmivuorotyötä? Tämä siis käteen jäävä osuus.
[/quote]
Hahhaa, oletko tosissasi?
1400 eurolla minä en tekisi ainakaan yhtään mitään, eihän se edes riitä ruokaan, vaikka lainat olisi maksettu! Meillä menee ylintuplasti tuon verran lainoihin jo kuukaudessa, ja ruokaan saman verta.
[/quote]
Ei jestas, voinko kysyä kuinka paljon sä ja perheesi syötte, ettei 1400 kuussa riitä ruokaan?
Niin siis paljonko saisit BRUTTONA? Se on se oleellinen asia, ei se netto. Oletan, että saisit bruttona jotain 1700-1800 euroa. Itse en lähtisi vuorotyöhön sillä hinnalla. Miksi? Siksi, että vuorotyö sitoo aivan eri tavalla kuin päivätyö ja tutkimusten mukaan lyhentää elinaikaasi. Sillä on merkittäviä terveysvaikutuksia, ja joutuisit luopumaan osasta viikonloppusuunnitelmia. Itse arvotan terveyteni ja perhe-elämäni hinnan korkeammaksi. En ryhtyisi sellaiseen omalla kustannuksellani, vain siksi että isot pomot saisivat nostettua jättibonuksia. Jos puolisosi käy virka-ajan työssä, teidän yhteinen vapaa-aikanne vähenisi. Jos olisin pakotettu tuollaiseen alennusmyyntivuorotyöhön jonkun tahon osalta, saisin kyllä hankittua sairauslomaa... Sinänsä vuorotyöhön voisin kyllä hakeutua, mutta kyllä korvauksen tulisi olla silloin aivan eri luokkaa kuin tuossa esimerkissäsi.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:41"]Lähtisitkö tällaisella palkalla tekemään kolmivuorotyötä? Tämä siis käteen jäävä osuus.
[/quote]
Hahhaa, oletko tosissasi?
1400 eurolla minä en tekisi ainakaan yhtään mitään, eihän se edes riitä ruokaan, vaikka lainat olisi maksettu! Meillä menee ylintuplasti tuon verran lainoihin jo kuukaudessa, ja ruokaan saman verta.
[/quote]
Ei jestas, voinko kysyä kuinka paljon sä ja perheesi syötte, ettei 1400 kuussa riitä ruokaan?
[/quote]
Ei sitä nyt paljon tarvitse syödä. Käymme kerran viikossa illallisella oikeassa ravintolassa, siihen menee jo 200 per kerta eli 800 euroa kuukaudessa. Kun ostaa laatufilettä ja juustoja tiskeiltä ja tuoreita kasviksia paljon, niin kyllä kotiruokaankin menee se 200-300 euroa viikossa. Ja viinit päälle, parista pullosta viikossa tulee jo 200 kuukaudessa. Eli laatusyömisellä tulee helposti 2000 euroa kuukaudessa, vaikkei söisi paljon.
Siis kaikki lisät on tossa palkassa. Iltalisä 1,01e/h ja yölisä 1,88e/h. T.ap
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:33"]
Niin siis paljonko saisit BRUTTONA? Se on se oleellinen asia, ei se netto. Oletan, että saisit bruttona jotain 1700-1800 euroa. Itse en lähtisi vuorotyöhön sillä hinnalla. Miksi? Siksi, että vuorotyö sitoo aivan eri tavalla kuin päivätyö ja tutkimusten mukaan lyhentää elinaikaasi. Sillä on merkittäviä terveysvaikutuksia, ja joutuisit luopumaan osasta viikonloppusuunnitelmia. Itse arvotan terveyteni ja perhe-elämäni hinnan korkeammaksi. En ryhtyisi sellaiseen omalla kustannuksellani, vain siksi että isot pomot saisivat nostettua jättibonuksia. Jos puolisosi käy virka-ajan työssä, teidän yhteinen vapaa-aikanne vähenisi. Jos olisin pakotettu tuollaiseen alennusmyyntivuorotyöhön jonkun tahon osalta, saisin kyllä hankittua sairauslomaa... Sinänsä vuorotyöhön voisin kyllä hakeutua, mutta kyllä korvauksen tulisi olla silloin aivan eri luokkaa kuin tuossa esimerkissäsi.
[/quote]
Tuosta, että vuorotyö lyhentää elinaikaa. No itse tykkään tehdä vuorotyötä, koska on viikolla vapaata ja joskus neljän ja viidenkin päivän vapaita.
Ja elinaika. No se todellakaan ei ole nautinto maata vanhainkodilla paskavaipoissa kymmentä vuotta. Mieluummin hiukan lyhyempi elämä ja siisti poislähtö vaikka sydänkohtaukseen.
En todellakaan ymmärrä tätä hinkua elää mahdollisimman pitkäksi. Olin jonkin aikaa vanhainkodissa töissä ja siellä näki, että pitkä elämä ei todellakaan ole itseisarvo. Mieluummin pidän itseni hyvässä kunnossa fyysisesti ja kuolen muutaman vuoden aiemmin, ennen kuin joudun hoidettavaksi.
Ei tänne kukaan ikuisesti jää-
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:50"]Tolla veroprossalla bruttopalkan kyllä pitäisi olla jotain 2700....
[/quote]
Mitä ihmettä, oikeastiko? Minä saan 900 % kk palkkaa harjoittelutyöstäni (kouluavustaja) ja siitä lähtee 19 % veroa! Nyt on taidettu apinaa koijata...
[/quote]
Kokeileppa tolla huvikseen, niin huomaat ketä tässä on koijattu....
http://prosentti.vero.fi/VPL2014/Sivut/Henkilotiedot.aspx
Oletetaan että et kuulu kirkkoon ja asut Helsingissä, niin lomarahoineen 2700 €/kk tuottaa 20% veron. Ilman mitään vähennyksiä. Jossain muualla ehkä hieman enemmän, mutta yleensä ihmisillä on vähennyksiä.
[/quote]Eihän pienten palkkojen veroprosenteissa ole suurta eroa, koska valtion veroa ei mene pienistä tuloista ja kunnallisvero on kaikille sama. Huomatkaa että veroprosentin lisäksi menee viitisen prosenttia sosiaali- ja eläke- vai mitä lie piiloveroa.