Ystävä vei vauvani hevostalliin!
Tyttö 7 kk oli reilun tunnin ystävälläni hoidossa, koska itselläni oli meno lääkäriin ja en voinut ottaa vauvaa mukaan, sillä minulle tehtiin tutkimuksia. Ystävällä on pihassa talli. Hän sanoi minulle, että voi ottaa vauvan hoitoon, sillä on hoitanut hevoset jo aamulla ja ehtii siis hyvin. Jotain oli kuitenkin pitänyt käydä tallissa tekemässä ja oli ottanut vauvan mukaan. Ystävän mielestä suutuin kuulemma turhaan. En halua että kukaan vie vauvaani hevostalliin kaiken sen lian, hajun ja pölyn keskelle. Voiko noin pienen terveydelle olla haitaksi tuon kaltainen epähygieeninen ympäristö? Toinen asia on turvallisuus. Mitä jos joku hevosista olisi karannut pilttuustaan ja juossut vauvan yli? Ystävä sanoi, ettei hevosiin koskenut käydessään vauvan kanssa tallissa, mutta noin isojen eläinten kanssa on silti aina olemassa riskejä. Mitä mieltä olette?
Kommentit (26)
Enemmän sille vauvalle on haittaa ylihygieenisestä äidistä.
Jep ja naapurin koirakin varmaan tuijotti sitä sun lasta terassilta.
Hui kamala, steriili kuplavauvasi saattaa vaikka olla saamatta yhden niistä allergioista joita huolella hänelle hankit.
Kuinka moni hevonen vuosittain pillastuu yhtäkkiä pilttuussaan ja murtautuu sieltä ulos? Nolla?
T: ei hevosihminen mutta normaali
Ystäväsi puolella, mielestäni Sinai ylireagoit
no hui kamala, nyt varmaan kuolet ja vauva myös.
Vie vauva nyt heti lääkäriin, jätä se sinne ja ammu ittes
No provohan tämä, mutta kerrotaan nyt silti että meidän lapset on hevostallissa nukkuneet kaikki päiväunensa noin viikon vanhasta eteenpäin. Hyvin voivat yhä.
Itseasiassa esimerkiksi navettabakteereille altistuminen on tutkimusten mukaan terveyttä edistävää. Allergiariski pienenee!
Aloitus on ehkä provo, mutta (uskomatonta kyllä!) tälläisiä ihmisiä oikeastikin on. Tarkoitan siis ap:tä, en suinkaan sitä henkilöä, joka vei vauvan talliin. Eihän tuossa oikeasti ole mitään syytä pillastua. Eri asia jos olisi esim. lähtenyt ratsastamaan vauva sylissä tms.
Samassa sarjassa mm. eräs ystäväni, josta tuli vauvan synnyttyä käsittämätön hössöttäjä. Esim. kerran isovanhemmat olivat ottamassa vauvaa (lähes 1-v. silloin) hoitoon muutamaksi tunniksi, mutta kaveri kielsi, koska hoitoon olisi sisältynyt käynti taidemuseossa (pienessä, ehkä max. 20min kierros) ja siellä kuulemma vilustuu, koska välillä tulee kuuma ja välillä kylmä! Muutenkaan ko. porukka ei ikinä "pääse" mihinkään, kun milloin mistäkin syystä lapsen kanssa lähteminen on niiiiin vaikeaa :)
Voi nelonen sinua, pelastit päiväni =D en saa nauruani loppumaan..
Älkää naurako, nyt sen vauvan vaatteet varmaan haisee hevoselle, eikä ap saa niistä uudenveroisen hintaa myydessään!!
Selkeä vahingon riski.
Mä olen kyllä vähän ylihysteerinen äiti mutta jopa minä veisin seitsenkuiseni tallille.
No tuota, missäs se Jeesus-lapsi syntyikään? Ja varmaan moni muukin vielä sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:11"]
No tuota, missäs se Jeesus-lapsi syntyikään? Ja varmaan moni muukin vielä sen jälkeen.
[/quote]
LOL
Mä olen viettänyt tunteja navetassa. Äitin vei mut kopassa navettaan, laittoi vanhan navetan ikkunasyvennykseen nukkumaan. Kaksi kertaa päivässä ja tunneiksi:-). Kunnes pääsin sieltä konttaamaan pois.
Hevonen karkaa pilttuustaan, ihanko tosi... älä ole hysteerinen sen muksus kanssa! Jotkut äidit ottavat vauvan syliinsä kun istuvat itse hepan selässä.
Ap olisi varmaan tehnyt lastensuojeluilmoitukset, jos olisi meidän perheen ja tallin nähnyt. Niin kuin silloin kun oltiin vauvan kanssa hevosenreessä ja reki kaatui ...
Ei siinäkään kuinkaan käynyt, eikä muuten ole yhdelläkään allergiaa. Yksi naarmu on hokkikengästä, mutta sekin on hankittu vasta jotain yli 10-vuotiaana.
voivoi sentään ap!! jos sinua yhtään rauhoittaa niin kerronpa miten minä ja sisarukseni ja varmasti monet muut maaseudun lapset suomessa ovat lapsuutensa viettäneet.
Jo alle yksivuotiaana minut ja sisareni istutettiin pienen vanhan navetan keskikäytävälle saaviin jyrsimään leivänkyrsää, juu, siinne lehmien lantakourun viereen :-) ei ollut lapsenlikkoja ja lehmät oli lypsettävä.
Sitten taaperona sai jo kuljeksia navetassa lähinnä siinä keskikäytävällä. Katossa oli yksi hehkulamppu tuomassa valoa. Lehmät olivat sarvetonta suomenkarjaa. Karjakeittiössä oli valtava avoin vedenkeittopata ja uunissa tulet.
Sitten vähän isompana muistan hoitaneeni lehmiä siellä ruokintapöydän puolella, missä ne päät heiluu. mm. laitoin rehua niiden päähän hauskuuttaakseni itseäni ja tein heinän korsien timoteistä kukkakimppuja :-) ja ne ammut oli niin kilttejä. Alle kouluikäisenä jo lypsyjakkaralla istuin kiskomassa vanhimmasta lehmästä maitoa kippoon. Oi niitä aikoja.
ja ikää on 31v ja asun nykyään Helsingissä. Ei ole allergioita tullut. Ja suojelusenkelit oli mukana lapsuudessa :-)
Että olet aika kiittämätön ja hysteerinen. Jos vaaraa ei ollut, ja ystävä on vastuullinen, pyydä anteeksi.