Miksei äidit saa kakaroitaan kuriin? Eilen hississä...
Olin lääkärikeskuksessa Turussa ja menossa parkkihalliin. Samaan hissiin tuli äiti ja kaksi poikaansa. Heti hissiin astuttuaan lapset alkoi pomppia molemmat tasajalkaa tömistäen, hissikori keinahteli. Äiti komensi, hyppiminen ei loppunut ennen kuin äiti otti lapsista kiinni.
Seruaavassa kerroksessa kyytiin tuli kaksi huonojalkaista vanhusta. Hissi oli tupaten täynnä. Lapset alkoi kiljua ja töniä toisiaan minua ja vanhuksia päin. Äiti vaan toisteli: "älkäähän nyt, no, ei saa..." Ei mitään tehoja.
Kun tuli aika poistua hissistä, lapset tunki väkisin oven edessä seisoneiden vanhusten välistä. Äiti vaan perässä "nonono, hei kuulkaa, älkää nyt".
Olisi kyllä pitänyt sanoa pari valittua sanaa, en vaan kehdannut. Miten voi olla, ettei YHTÄÄN saa kakaroitaan kuriin yleisillä paikoilla? Ihan kuin ei välittäisi, mitä ne lapset tekee, näön vuoksi vaan sanoo jotain.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:46"]
Mitä olisit itse tehnyt jos olisit kyseinen äiti?
[/quote]
Olisin alunalkaen kasvattanut ne lapset niin, että niiden kanssa voi olla ihmisten ilmoilla eikä ne hypi ja hullusta, jos ollaan hississä.
[/quote]
Ja olet siis lapseton? Lapsettomat neuvomassa miten lapsia kasvatetaan, olet ilmeisesti töissä varhaiskasvatuksessa kun on kokemusta?
Tässähän sen huomaa ketkä puolustelevat tätä ko. Äitiä. Jos ei lapselle uskalleta sanoa/komentaa niin onko se nyt ihme tämä nykyteinien käyttäytyminen. Pienestä pitäen pitäisi opettaa! Olis äiti pitäny lapsista vaikka kiinni niin kauan että hissi pysähtyy ja ihmiset menevät pois. Ei voi jesus olla niin vaikeaa
Siis se nainen nimenomaan otti lapsista kiinni ja komensi.
Mä voin kertoa sulle ap, että kyllä, minä komennan joskus lapsiani julkisella paikalla ihan vain näön vuoksi. Mun mielestä monilla vanhemmilla on ihan typeriä, liian tiukkoja sääntöjä. Sellaisia sääntöjä, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään eikä säännön noudattamattajättäminen haittaisi oikeasti ketään. Julkisella paikalla kuitenkin lasten pitäisi ihmisten yleisten käsitysten mukaan olla sellaisia tiettyyn muottiin valettuja, täydellisesti tottelevia, hiljaisia ja sulavaliikkeisiä miniaikuisia, ja jos ei sellainen ole niin saa niistä pistäviä katseita ja kommentteja tuntemattomilta. Näiden takia mäkin siis joskus komennan lapsiani tietyissä asioissa ihan vain näön vuoksi, vaikka oikeasti en seiso komennukseni takana lainkaan.
Enkä siis tarkoita että lapsia ei pitäisi kasvattaa ollenkaan, totta kai pitää, mutta monilla on sellaisia ihan omituisia sääntöjä ja kun on liian tiukat säännöt ja liian paljon sääntöjä, niin ei lapsikaan niissä enää perässä pysy eikä jaksa noudattaa kaikkea. Omani noudattavat hyvin niitä sääntöjä mitä meillä on (ne säännöt liittyvät turvallisuuteen, toisten huomioonottamiseen ja käytöstapohin lähinnä).
Tässä sen näkee ku pari vuotta sitte av palsta oli täynä
"MIKSI HUUDATTE LAPSILLENNE KAUPASSA JA JULKISESTI" juttuja
tuos tilantees jos oisin äiti ollu olisin huutanu ja lujasti.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:49"]
mutta mä haluaisin kysyä, että millaisia "tekoja" tuossa olisi pitänyt käyttää? Sanoit, että äiti otti lapsista kiinni kun hyppivät hississä. Siinä on mun mielestä komentamisen lisäksi lähes ainoa teko minkä juuri siinä tilanteessa, hississä, voi tehdä. Myöhemmin kun hissistä on tultu ulos voi sitten pitää saarnan käytöksestä, mutta siinä kun tilanne on päällä, ahdas paikka ja pitää ihan just jäädä hissistä poiskin niin on vähän paha alkaa mitään kasvatuskeskustelua saati jotain "tekoja" tekemään. Niin että ap, mitä ne teot sun mielestä siis on mitä siinä olisi pitänyt tehdä?
[/quote]
edelleen odotan vastaustasi, ap. Kerrotko ihan konkreettisesti MITÄ ne teot on mitä peräänkuulutit? Äitihän otti lapsista kiinni ja se tehosi, sekä komensi heitä. Mitä muuta siinä hississä voi tämän asian eteen tehdä?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:27"]
Sulla ei varmastikaan ole omia lapsia. Fyysistä tilanteeseen puuttumista kun ei Suomessa lapsenkasvatuksessa hyväksytä, niin saa olla aika fakiiri, että saa sanojen keinoin ne lapset tottelemaan. Toivottavasti vielä itse lapsia joskus saat.
[/quote]
Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT.
Sen sijaan hän kaivoi kassista avaimia ja laimeasti mutisi "olkaas nyt hei...."
Hän ei edes yrittänyt.
On se kamalaa, jos ihminen ei ole kasvattanut lapsiaan sen vertaa, että muu keino ei enää auttaisi kuin väkivalta. Kuten annoit ymmärtää.
Lasten kasvattamiseksi ei tarvi olla fakiiri eikä hullu hakkaaja. Mutta pitää olla jämäkkä ja rakastava.
[/quote]
"Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT."
Tuoko toimii kaikkien lasten kohdalla, varmasti?
[/quote]
Jos ei toimi, niin aika huonosti on asiat. Kasvatuksessa mennyt jo lähtökohtaisesti jotain isosti pieleen.
Lapsi ei ehkä tule ajatelleeksi, että vanhus voi vaikka kaatua hänen tönimisestään. Se on ymmärrettävää. Mutta jos lapselle sanoo, että lopeta tuo, tämä täti tässä voi loukata itsensä, kun riehut noin. Odota hetki, että päästään parkkihalliin, siellä voit sitten vaikka juosta auton alle, niin sinustakin päästään.
Niin jos tuo ei tehoa. Jos oikeasti lasta ei ole kasvatettu yhtään empaattisesti ajattelemaan muita ja hän ei todellakaan välitä, jos hänelle äiti sanoo, että voit käytökselläsi satuttaa vanhaa tätiä. Niin siinä ollaan pikavauhtia luomassa itsekeskeistä ihmishirviötä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:26"]Se kasvattaminen ei ole prosessi, jossa kertakielto riittää. Väsyneinä lapset myöskin riehaantuvat helposti, etenkin, kun heitä on enemmän kuin yksi. Yleensä lapseni käyttäytyvät hyvin ja heidän käytöstä kehutaan. Mutta, jos lapsillani on "huono hetki", tulee noita mulkoiluja ja vihaisia kommentteja puutteellisesta kasvatuksesta. Ne, joilla on lapsia (siis enemmän kuin yksi) ymmärtävät asian yleensä hyvin, lapsettomat ja yksilapsiset ovat näitä, joilta puuttuu arviointikyky.
[/quote]
Vai että kullannupuilla oikein "huono hetki"! No sittenhän etuilu, riehuminen ja muiden ihmisten töniminen on täysin ymmärrettävää ja sallittua, jos kerran mussukoilla on meneillään huono hetki<3
Ei jumalauta näitä vanhempia...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:46"]
Mitä olisit itse tehnyt jos olisit kyseinen äiti?
[/quote]
Olisin alunalkaen kasvattanut ne lapset niin, että niiden kanssa voi olla ihmisten ilmoilla eikä ne hypi ja hullusta, jos ollaan hississä.
[/quote]
Ja olet siis lapseton? Lapsettomat neuvomassa miten lapsia kasvatetaan, olet ilmeisesti töissä varhaiskasvatuksessa kun on kokemusta?
[/quote]
Olen alakoulun opettaja. Ja minun tunnillani lapset ei huuda, kiipeile tuoleille tai muuten häiriköi.
Mutta meillä onkin luokassa selkeät pelisäännöt. Ne on lasten kanssa yhdessä mietitty ja kun joku niitä rikkoo, niin sitten yhdessä keskustellaan, miksi Kalle ei voi töniä Maijaa kesken tunnin niin, että pulpetit kolisee.
Meillä on myös tilaa energian purkamiselle. Kerran oppitunnissa nousemme ylös, pidämme taukojumppaa tai tanssimme yhden kappaleen verran. Rauhoittaa kummasti. Meillä on esim, starwars-jumppa ja robin-jumppa.
On meilläkin luokassa aikamoisia vilperttejä ja heidän kanssaan on sellaista jatkuvaa pientä tasapainoilua ja koko ajan saa muistuttaa. Mutta se on kasvattajan tehtävä. Herpaantua ei saa.
ap
Kouluikäiset lapset on jo huomattavasti isompia kuin leikki-ikäiset, ja suurin osa oppinut jo perussäännöt! Eskaritkin jo osaa. Pienemmillä on vielä harjoiteltavaa ja asiat vaatii monta toistoa, niin pienen taholta kuin aikuisen. Mikään ei ole "kun nyt vaan sanot näin, kasvata!" Kaikkien lasten kohdalla ei toimi samat jutut.
Onko ap putkinäköinen. Toivottavasti tarkastelet aika ajoin omaa toimintaasi konkreettisesti. Onko niin että "kiltin" lapsen kanssa olet huippukasvattaja ja haastavan/aggressiivisen kanssa olet sitä edelleen, mutta lapsi vain on kasvatettu huonosti?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:42"]
Kertokaas semmoinen takuuvarma komentolause, jolla saa lapsen kun lapsen kuriin milloin tahansa, missä tahansa.
[/quote]
Sellainen joka on määrätietoisesti ollut osa lapsen kasvatusta, kotona ja muualla.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:56"]
Sulla ei varmastikaan ole omia lapsia. Fyysistä tilanteeseen puuttumista kun ei Suomessa lapsenkasvatuksessa hyväksytä, niin saa olla aika fakiiri, että saa sanojen keinoin ne lapset tottelemaan. Toivottavasti vielä itse lapsia joskus saat.
[/quote]
Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT.
Hän ei edes yrittänyt.
On se kamalaa, jos ihminen ei ole kasvattanut lapsiaan sen vertaa, että muu keino ei enää auttaisi kuin väkivalta. Kuten annoit ymmärtää.
Lasten kasvattamiseksi ei tarvi olla fakiiri eikä hullu hakkaaja. Mutta pitää olla jämäkkä ja rakastava.
[/quote]
"Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT."
Tuoko toimii kaikkien lasten kohdalla, varmasti?
[/quote]
Ei toimi. Ei siis kannata edes yrittää, sillä ei ole 100% varmuutta.
Ei varmaankaan kukaan tässä ketjussa väitä, että lasten käytös olisi ollut hyväksyttävää. Puolustelijat lähinnä kyseenalaistavat sen, voiko yksittäisen tapahtuman vuoksi kyseistä äitiä syyttää siitä, ettei hän kasvsta lastaan. Pyrin itse aina siihen, että lapseni käyttäytyvät asiallisesti, mutta välillä olen joutunut tilanteeseen, jossa ihmiset selvästi katsovat minua ja mielessään ovat jo leimanneet minut epäonnistuneeksi kasvattajaksi. Olen hävennyt silmät päästäni, vaikka tiedän päiväkodin palautteesta, kasvattaneenikin ihania, oikeudenmukaisia ja hyväkäytöksisiä lapsia.
Ennen kuin lähdette syyttelemään, tulisi muistaa, ettemme tiedä mitä oli tapahtunut ennen hissiin tuloa. Oliko äiti väsynyt, saanyt huonoja uutisia tms. Toisekseen lasten tempperamentti vaikuttaa todella paljon siihen, miten kasvattaminen ahtaassa hississä tuottaa tulosta. Kolmanneksi lasten käyttäytymiseen vaikuttaa paljon onko sisaruksia mukava vsi ei. Itse olen todellakin huomannut, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Jos olen yhden lapsen kanssa, on meno ihan erilaista kuin jos kaikki kolme ovat mukana.
Moni varmaan ketjussa ärsyyntyi ap:n syyllistävästä asenteesta. Itseä ainakin ärsyttää äitien jatkuva syyttely ja haukkuminen. Haluaisin myös muistuttaa, että näennäisesti hyvin käyttäytyvä lapsi ei välttämättä olekaan sitä enää kun aikuiset poistuvat paikalta. He ovat oppineet käytöstavat ulkokultaisesti, mutta hyvyys, oikeudenmukaisuus ja empatia ovat vähän niin ja näin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:42"]
Kertokaas semmoinen takuuvarma komentolause, jolla saa lapsen kun lapsen kuriin milloin tahansa, missä tahansa.
[/quote]
Sellainen joka on määrätietoisesti ollut osa lapsen kasvatusta, kotona ja muualla.
[/quote]
Juuri tätä ajoin takaa. Eihän se äiti niitä lapsia yhtäkkiä siinä hississä saa kasvatettua, jos ei ole siihen asti viitsinyt sitä tehdä. Ja kaikesta huokui, ettei viitsinyt.
Jos kys. äiti olisi kasvattanut lapsiaan, niin se eka rauhoittelu olisi riittänyt.
Ap
[/quote]
Hän ei edes yrittänyt.
[/quote]
yhden kohdalla toi kyllä onnistuu. Kahta on aika vaikea yhden rauhoittaa edellä mainitulla keinolla. Silti yhden lapsen äidit aina yrittää useamman lapsen äidille tätä keinoa tuputtaa.