Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei äidit saa kakaroitaan kuriin? Eilen hississä...

Vierailija
28.02.2014 |

Olin lääkärikeskuksessa Turussa ja menossa parkkihalliin. Samaan hissiin tuli äiti ja kaksi poikaansa. Heti hissiin astuttuaan lapset alkoi pomppia molemmat tasajalkaa tömistäen, hissikori keinahteli. Äiti komensi, hyppiminen ei loppunut ennen kuin äiti otti lapsista kiinni.

Seruaavassa kerroksessa kyytiin tuli kaksi huonojalkaista vanhusta. Hissi oli tupaten täynnä. Lapset alkoi kiljua ja töniä toisiaan minua ja vanhuksia päin. Äiti vaan toisteli: "älkäähän nyt, no, ei saa..." Ei mitään tehoja.

Kun tuli aika poistua hissistä, lapset tunki väkisin oven edessä seisoneiden vanhusten välistä. Äiti vaan perässä "nonono, hei kuulkaa, älkää nyt".

Olisi kyllä pitänyt sanoa pari valittua sanaa, en vaan kehdannut. Miten voi olla, ettei YHTÄÄN saa kakaroitaan kuriin yleisillä paikoilla? Ihan kuin ei välittäisi, mitä ne lapset tekee, näön vuoksi vaan sanoo jotain.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta tuntuu myös että on aina vaan enemmän vanhempia jotka ei uskalla komentaa lasta ettei se vaan suutu??

Vierailija
22/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

curling- vanhempia. :-/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:37"]

curling- vanhempia. :-/

[/quote]

Jep, niitä. Muutaman vuosikymmenen jälkeen sitten ihmetellään, kun yhteiskunta ei toimi näiden minäminäminä -ihmisten kansoittaessa päättäjien paikat. Onneksi minä olen ollut silloin jo kauan manan majoilla.

Vierailija
24/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas semmoinen takuuvarma komentolause, jolla saa lapsen kun lapsen kuriin milloin tahansa, missä tahansa.

Vierailija
25/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttumatta huonoon käytökseen muistutan, että lapsilla ei ole sellaista reviirikäsitystä kuin aikuisilla. Heille on normaalia tunkea pienistä raoista ja seisoa "liian lähellä" . Mutta aika moni oppii reviiritietoiseksi.

Vierailija
26/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:42"]

Kertokaas semmoinen takuuvarma komentolause, jolla saa lapsen kun lapsen kuriin milloin tahansa, missä tahansa.

[/quote]

en tiedä. itse kun olin lapsi niin ei isän tarvinut kuin mulkaista niin jo meni suut suppuun. ja isä ei kyllä koskaan kohottanut kättään, ei edes korottanut ääntä. mikälie siinä. mihin se vanhempien kunnioitus on kadonnut? pitääkö meidän olla kavereita eikä vanhempia? en ala.

Vierailija
27/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:42"]

[/quote]

Meillä ei tarvinnut, kuin minun rytistää otsaa, niin rauhoittuivat. Mutta oli vaatinut selkeän kasvattamisen ihan pienestä asti.

Koulussa saivat paljon kehuja hyvästä käytöksestään ja muiden huomioimisesta.

Vierailija
28/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:26"]

Se kasvattaminen ei ole prosessi, jossa kertakielto riittää. Väsyneinä lapset myöskin riehaantuvat helposti, etenkin, kun heitä on enemmän kuin yksi. Yleensä lapseni käyttäytyvät hyvin ja heidän käytöstä kehutaan. Mutta, jos lapsillani on "huono hetki", tulee noita mulkoiluja ja vihaisia kommentteja puutteellisesta kasvatuksesta. Ne, joilla on lapsia (siis enemmän kuin yksi) ymmärtävät asian yleensä hyvin, lapsettomat ja yksilapsiset ovat näitä, joilta puuttuu arviointikyky.

[/quote]

Hei, jos ollaan ahtaassa pienessä hississä, jossa on 6 ihmistä ja niistä kaksi on huonosti pystyssä pysyviä vanhuksia, niin siinä hississä EI vaan hypitä ja tönitä toisia ja mekasteta. Ihan sama, onko väsynyt tai ADHD tai vaan paska äiti tai mikä hyvänsä se tekosyy on. Niin ei vaan tehdä. Piste. Ja se tehdään lapsille selväksi.

Vierailija
29/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisit itse tehnyt jos olisit kyseinen äiti?

Vierailija
30/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin samanlaista episodia joku päivä sitten. Se tapahtui rapussa. Siinä sitten yksi vieras rouva aloitti kovaan ääneen haukkumisen. Haukkui kaikkia nykyajan lapsia. (Lapsettoman) ystäväni mielestä se nainen käytäytyi kaikista huonoiten. Itse katson olevani jäävi asiassa, koska minulla on lapsia. Eivät olleet silloin mukana.

Vierailija
31/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä haluaisin kysyä, että millaisia "tekoja" tuossa olisi pitänyt käyttää? Sanoit, että äiti otti lapsista kiinni kun hyppivät hississä. Siinä on mun mielestä komentamisen lisäksi lähes ainoa teko minkä juuri siinä tilanteessa, hississä, voi tehdä. Myöhemmin kun hissistä on tultu ulos voi sitten pitää saarnan käytöksestä, mutta siinä kun tilanne on päällä, ahdas paikka ja pitää ihan just jäädä hissistä poiskin niin on vähän paha alkaa mitään kasvatuskeskustelua saati jotain "tekoja" tekemään. Niin että ap, mitä ne teot sun mielestä siis on mitä siinä olisi pitänyt tehdä?

Vierailija
32/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:25"]

Harmittaa, kun en sanonut itse niille lapsille, että nyt rauhoitutte, täällä on muitakin ihmisiä kuin te kaksi.

[/quote]

Siitä täytyy sanoa! Minä itse sanon aina joka kerta kaupoissa ja muualla, ja katson vielä pistävän halveksivasti vanhempia - jos niitä nyt jossain näkyvissä on.

[/quote]

No, minä en enää uskalla sanoa.

Näin kerran kaupassa n. 6-vuotiaan lapsen kiipeävän pakastealtaaseen. Hän kahlasi siellä pakastealtaassa kengät jalassa. Altaassa ei ollut kantta.

Sanoin lapselle, että tules pois sieltä altaasta. Takanani seisoikin lapsen äiti, joka alkoi huutamaan mulle hulluna, että mitä hänen lapsen tekemiset muhun kuuluu. Sanoin, että kuuluu ne sikäli, että ajattelin ostaa noita pakastemansikoita, mutta enpä kyllä osta, kun hänen lapsensa talloo niitä siellä pakastealtaassa.

Nainen alkoi huutaa ihan raivona. En saanut enää edes sanoista selvää. Lähdin pois paikalta.

Koko sen ajan, kun olin siellä kaupassa, se nainen seurasi mua kärryjen kanssa, tuli perässä ja tuijotti kiukkuisesti. Kassalta se ei sitten enää ehtinyt perääni.

En uskalla enää sanoa mitään, koska pelkään, että huonosti kasvatettujen lasten vanhemmat on mahdollisesti mieleltään häiriintyneitä ja voi saada vaikka nyrkistä. Siinä hississä ei olisi päässyt pakoon edes.

ap

Vierailija
33/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:27"]

Sulla ei varmastikaan ole omia lapsia. Fyysistä tilanteeseen puuttumista kun ei Suomessa lapsenkasvatuksessa hyväksytä, niin saa olla aika fakiiri, että saa sanojen keinoin ne lapset tottelemaan. Toivottavasti vielä itse lapsia joskus saat.

[/quote]

Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT.

Sen sijaan hän kaivoi kassista avaimia ja laimeasti mutisi "olkaas nyt hei...."

Hän ei edes yrittänyt.

On se kamalaa, jos ihminen ei ole kasvattanut lapsiaan sen vertaa, että muu keino ei enää auttaisi kuin väkivalta. Kuten annoit ymmärtää.

Lasten kasvattamiseksi ei tarvi olla fakiiri eikä hullu hakkaaja. Mutta pitää olla jämäkkä ja rakastava.

Vierailija
34/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap miten tuossa tilanteessa vanhemman tulisi toimia? Tiedät varmaan, muutkin haluaisi tietää.

Vierailija
35/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:46"]

Mitä olisit itse tehnyt jos olisit kyseinen äiti?

[/quote]

Olisin alunalkaen kasvattanut ne lapset niin, että niiden kanssa voi olla ihmisten ilmoilla eikä ne hypi ja hullusta, jos ollaan hississä.

Vierailija
36/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että moni sitä lapsen suuttumista pelkää...

Moni ei uskalla puuttua siitä yksinkertaisesta syystä, että (kuten täälläkin on moneen kertaan huomattu), tuntemattomat tekevät kovin helposti omia johtopäätöksiään ja soittavat lastensuojeluilmoituksia kaikesta mahdollisesta.

Lapsien pitäisi käyttäytyä hyvin, mutta heitä ei saa komentaa tiukasti, huutaa, (henkinen laiminlyönti) tarttua kiinni, kantaa väkisin pois tms. (väkivalta) Lapsien ei saa myöskään antaa huutaa huutojaan ja jättää huomioimatta ostoksia jatkaen, eikä saa myöskään yrittää rauhallisesti selittää asiaa lapselle. (kädetön äiti joka ei saa lapsiaan kuriin)

Mitä keinoja vanhemmilla on enää jäljellä, jos lapsi villiintyy eikä tottele puhetta?

Vierailija
37/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun en sanonut itse niille lapsille, että nyt rauhoitutte, täällä on muitakin ihmisiä kuin te kaksi.

[/quote]

Siitä täytyy sanoa! Minä itse sanon aina joka kerta kaupoissa ja muualla, ja katson vielä pistävän halveksivasti vanhempia - jos niitä nyt jossain näkyvissä on.

[/quote]

Hyvä, että sanot. Lapset kun yleensä pelästyvät tuota ulkopuolisen komentamista ja tottelevat. Tuo pistävän halveksiva katse taas on niin kovin turha. Se yksittäinen riehumistilanne, jonka sinä näet, ei kerro yhtikäs mitään vanhempien kasvatuskyvyistä tai -metodeista.

Vierailija
38/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

no tääkin on kyllä vähän kakspiippuinen juttu. En mä nyt tiedä TÄYTYYKÖ siitä sanoa, jos sen lapsen vanhemmat on kuitenkin ihan vieressä. Se on vähän vanhempien varpaille astumista. Eri asia, jos ne lapset olisi kahdestaan siinä hississä, tai jos se äiti ei sanoisi kerrassaan mitään. Nythän se äiti kuitenkin yritti komentaa mutta lapset ei totelleet. Silloin on mun mielestä vähän törkeää, että ulkopuolinen puuttuu siihen, etenkin tuollaisessa tilanteessa jossa se riehuminen vain ärsyttää mutta ei tuota mitään oikeaa vaaraa kenellekään.

Vierailija
39/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:27"]

Sulla ei varmastikaan ole omia lapsia. Fyysistä tilanteeseen puuttumista kun ei Suomessa lapsenkasvatuksessa hyväksytä, niin saa olla aika fakiiri, että saa sanojen keinoin ne lapset tottelemaan. Toivottavasti vielä itse lapsia joskus saat.

[/quote]

Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT.

Sen sijaan hän kaivoi kassista avaimia ja laimeasti mutisi "olkaas nyt hei...."

Hän ei edes yrittänyt.

On se kamalaa, jos ihminen ei ole kasvattanut lapsiaan sen vertaa, että muu keino ei enää auttaisi kuin väkivalta. Kuten annoit ymmärtää.

Lasten kasvattamiseksi ei tarvi olla fakiiri eikä hullu hakkaaja. Mutta pitää olla jämäkkä ja rakastava.

[/quote]

"Äiti olisi voinut kyykistyä lasten tasolle. Ottaa kumpaakin lempeästi hartiasta kiinni. Sanoa painokkaalla äänellä, nyt tuo käytös loppuu, te satutatte muita ihmisiä. Se loppuu NYT."

Tuoko toimii kaikkien lasten kohdalla, varmasti?

Vierailija
40/56 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsissa on eroja ja tiedän sen nyt kolmen lapsen äitinä. Yksi lapsistani on erittäin temperamenttinen tapaus eikä häneen kyllä yleensä tehoa mikään sanallinen pyyntö, kehoitus, uhkailu tai lahjontakaan ja hissitilanteessa tällaista lasta olisi vaikea siirtää muuallekaan tai pistää jäähylle. 

Olen kyllä hävennyt silmät päästäni monta kertaa tämän lapsen kanssa, jota yritän kasvattaa joka ikinen päivä, vaikka tekisi mieli aika usein heittää hanskat tiskiin. 

Pliis, yritetään ymmärtää toisiamme puolin ja toisin. Parhaani minä ainakin yritän, vaikka aina ei onnistu suunnitelmien mukaan kun kyseessä on kuitenkin lapset, joilla on omakin tahto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi