Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset av-mammat, antakaahan uraohjausta!

Vierailija
28.02.2014 |

Tilanne on tämä: olen ollut kymmenen vuotta pätkätöissä, nyt viimeinenkin pätkä loppuu. Vaihtoehtona on joko hakea uran kannalta ns. alemman tason vakituisia töitä tai laittaa pari vuotta elämästä jatko-opintoihin, jolloin tietenkin tulot putoavat ja elämä on muutenkin epävarmempaa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen olen taas huomattavasti paremmassa asemassa hakea sellaisia töitä, joita olen tähän mennessä tehnyt pätkissä ja joissa etenemismahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat.

Mitä tekisit minun asemassani?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:46"]

No heikot, kun sinulla ei ole kokemusta mistään todellisesta. Pahimmassa tapauksessa tohtorinpaperit vain kääntyy viimeiseksi todisteeksi siitä, että olet elämästä vieraantunut eli kyllä pyrkisin kysin hampain nyt työllistymään oikeisiin töihin.

[/quote]

Hahhah. Kyllä yliopistolla tehdään ihan oikeaa työtä (opetustyö esimerkiksi on hyvin vaativaa ja kuormittavaa). Ei ole enää niitä eläkevirkoja ja hallinnon suojatyöpaikkoja, kuule. Meininki lähenee, hyvässä ja pahassa, yritysmaailmaa koko ajan. 

Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia työllistyä yritysmaailmaan yli 10-vuoden yliopistouran jälkeen. Päinvastoin, kokemustani ja tehokkuuttani on arvostettu laajalti. Missä muussa työssä tehdään normaalin työpäivän LISÄKSI vaativaa tutkimustyötä? Aika harvassa.

Happamia, sano...

Vierailija
22/25 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:36"]

Olen tähän mennessä työskennellyt tehtävässä, jonka vakinaistaminen vaatii väitöskirjaa. Millaisetkohan mahdollisuudet minulla edes on työllistyä yliopiston ulkopuolelle, kun työkokemusta on vain näistä piireistä. Tämä ns. alemman tason vakipaikkain on "yliopistovirka", mutta ei edellytä väikkäriä. AP

[/quote]

Kiitos selvennyksistä. Olisi ollut helpompi neuvoa, jos olisit heti kertonut yksityiskohtaisemmin :-). 

Jos aiot jäädä korkeakoulumaailmaan, niin kannattaa varmasti tehdä se väitös. Yliopistonlehtorin sijaisuuksiahan voi tehdä ilman väikkäriä, mutta vakiduuniin tohtorin tutkinto on edellytys. Virkojahan ei enää ole lainkaan :-).

Yliopistolla suhtaudutaan aina hyvin myönteisesti työntekijöiden väitöstyöhön eli saat siinä alemmassa vakiduunissakin kyllä helposti opintovapaata. Mutta työympäristönä yliopistonkin muuttuu kaiken aikaa, enkä kyllä sinuna jättäytyisi täysin tyhjän päällekään. Voit myös vakiduunissa yrittää puhua itsellesi osa-aikaista työsopimusta niin saat sen tutkimuksesi tehtyä. Joillain laitoksilla tutkimuksen tekeminen työaikanakin onnistuu, jos tutkimus liittyy vaikka meneillään olevaan opetustyöhön. Tohtorin tutkinnosta ei yliopistolla ole kuin hyötyä, vaikka tekisi töitä myöhemmin hallinnossakin.

Itse hakisin sinuna A) vakiduunin + opintovapaata sen puitteissa (ja mahdollisuuksien mukaan tekisin lyhennettyä työaikaa) tai B) tutkijakoulu väitöksen tekemiseen (=yleensä hyvä työllistyminen sen jälkeen omassa talossa).

T: toinen yliopistolainen

[/quote]

Tässä ns. alemman tason vakipaikka on opetuspaikka ja siinä on nimenomaan KIELLETTY tekemästä tutkimusta ellei se liity yliopisto-opettamiseen. Oma väitöskirja-aiheeni liittyy opetettavaan aineeseen, ei sen opettamiseen. Epäilen siis opintovapaan myöntämistä, etenkin kun väittelyn jälkeen on aika selvää, etten kyseiseen työhön enää palaisi, vaan hakisin niitä "parempia" paikkoja, joita olen tähän mennessä tehnytkin ja joihin vaaditaan tohtorinpaperit.

Eli läytännössä minun on oikeastaan nyt päätettävä, että tyydynkö urallani ns. vähempään kuin mihin urapolkuni on tähän mennessä suuntautunut vai uhraanko pari vuotta elämästäni taloudellisesti epävarmoihin aikoihin, jonka jälkeen voisin taas kurkotella vihreämmälle oksalle? AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterintutkinnon jälkeiset akateemiset opinnot (lisuri ja tohtori) saattaa pahimmassa tapauksessa jopa haitata työllistymistä. Jotkut työnantajat voi pitää sinua ns. liian akateemisena tai ajatella, että pyydät kuitenkin enemmän palkkaa kuin perusmaisteri, vaikka akateemisista jatko-opinnoista on käytännössä vain marginaalinen hyöty/lisäarvo hakemassasi työtehtävässä. Eli kannattaa tarkkaan miettiä, kannattavatko jatko-opinnot, elleivät ne sitten ole nimenomaan ammatillisesti suuntautuneet, kuten esim. meillä oikiksessa on ammatillinen lisuri, joka tähtää käytännön työelämän tarpeita vastaamaan. t. 3

Vierailija
24/25 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:54"]

Maisterintutkinnon jälkeiset akateemiset opinnot (lisuri ja tohtori) saattaa pahimmassa tapauksessa jopa haitata työllistymistä. Jotkut työnantajat voi pitää sinua ns. liian akateemisena tai ajatella, että pyydät kuitenkin enemmän palkkaa kuin perusmaisteri, vaikka akateemisista jatko-opinnoista on käytännössä vain marginaalinen hyöty/lisäarvo hakemassasi työtehtävässä. Eli kannattaa tarkkaan miettiä, kannattavatko jatko-opinnot, elleivät ne sitten ole nimenomaan ammatillisesti suuntautuneet, kuten esim. meillä oikiksessa on ammatillinen lisuri, joka tähtää käytännön työelämän tarpeita vastaamaan. t. 3

[/quote]

No tämä neuvo olisi tullut tarpeeseen kymmenen vuotta sitten, kun jäin valmistumisen jälkeen yliopistolle töihin :) Nyt siis minulla on pitkä työkokemus, mutta ainoastaan akateemisesta korkeakoulumaailmasta. Suuntautuminen yksityiselle puolelle alkaa olla aika epätodennäköistä ilman ammatillista täydennyskoulutusta. Väikkäristä ei todellakaan ole hyötyä siinä maailmassa. Nyt siis pohdin sitä, että tyydynkö yliopistomaailman sisällä alemman tason vakkariduuniin vai pyrinkö akateemisella uralla eteenpäin panostamalla kaksi vuotta jatkotutkinnon suorittamiseen ja sen jälkeen vähistä vakipaikoista kilpailemiseen. Kuten sanottu, väikkärin jälkeen minulla on kyllä varsin vahvat hakupaperit koska työkokemusta on paljon ja suhteet hyvät. AP

Vierailija
25/25 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:36"]

Olen tähän mennessä työskennellyt tehtävässä, jonka vakinaistaminen vaatii väitöskirjaa. Millaisetkohan mahdollisuudet minulla edes on työllistyä yliopiston ulkopuolelle, kun työkokemusta on vain näistä piireistä. Tämä ns. alemman tason vakipaikkain on "yliopistovirka", mutta ei edellytä väikkäriä. AP

[/quote]

Kiitos selvennyksistä. Olisi ollut helpompi neuvoa, jos olisit heti kertonut yksityiskohtaisemmin :-). 

Jos aiot jäädä korkeakoulumaailmaan, niin kannattaa varmasti tehdä se väitös. Yliopistonlehtorin sijaisuuksiahan voi tehdä ilman väikkäriä, mutta vakiduuniin tohtorin tutkinto on edellytys. Virkojahan ei enää ole lainkaan :-).

Yliopistolla suhtaudutaan aina hyvin myönteisesti työntekijöiden väitöstyöhön eli saat siinä alemmassa vakiduunissakin kyllä helposti opintovapaata. Mutta työympäristönä yliopistonkin muuttuu kaiken aikaa, enkä kyllä sinuna jättäytyisi täysin tyhjän päällekään. Voit myös vakiduunissa yrittää puhua itsellesi osa-aikaista työsopimusta niin saat sen tutkimuksesi tehtyä. Joillain laitoksilla tutkimuksen tekeminen työaikanakin onnistuu, jos tutkimus liittyy vaikka meneillään olevaan opetustyöhön. Tohtorin tutkinnosta ei yliopistolla ole kuin hyötyä, vaikka tekisi töitä myöhemmin hallinnossakin.

Itse hakisin sinuna A) vakiduunin + opintovapaata sen puitteissa (ja mahdollisuuksien mukaan tekisin lyhennettyä työaikaa) tai B) tutkijakoulu väitöksen tekemiseen (=yleensä hyvä työllistyminen sen jälkeen omassa talossa).

T: toinen yliopistolainen

[/quote]

Tässä ns. alemman tason vakipaikka on opetuspaikka ja siinä on nimenomaan KIELLETTY tekemästä tutkimusta ellei se liity yliopisto-opettamiseen. Oma väitöskirja-aiheeni liittyy opetettavaan aineeseen, ei sen opettamiseen. Epäilen siis opintovapaan myöntämistä, etenkin kun väittelyn jälkeen on aika selvää, etten kyseiseen työhön enää palaisi, vaan hakisin niitä "parempia" paikkoja, joita olen tähän mennessä tehnytkin ja joihin vaaditaan tohtorinpaperit.

Eli läytännössä minun on oikeastaan nyt päätettävä, että tyydynkö urallani ns. vähempään kuin mihin urapolkuni on tähän mennessä suuntautunut vai uhraanko pari vuotta elämästäni taloudellisesti epävarmoihin aikoihin, jonka jälkeen voisin taas kurkotella vihreämmälle oksalle? AP

[/quote]

Kannattaa tarkistaa kanta opintovapaaseen. Meidän yliopistossa työnantaja ei voi kieltäytyä antamasta opintovapaata ja siihen kannustetaankin. Ainoastaan ajankohtaa voi työnantaja pyytää siirtämään (ei kohtuuttomasti) nykyinen työ huomioiden. Eli vaikka et saisi tehdä tutkimusta työaikana, saat ihan takuulla opintovapaata.

Meilläkään ei virallisesti saa tehdä työaikana tutkimusta, mutta kun hoitaa hommansa, ei kukaan kyttää mitä teet. Ja ainahan voit kehittää uuden kurssin tutkimuksesi aiheesta :-DDD

T: se toinen yliopistolainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi